• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Langka Complete Chip Paint Repair Kit

Jeffrey, ik ken je niet persoonlijk, maar naar aanleiding van je posten en interesse in detailing heb ik er alle vertrouwen in dat dit niet al te moeilijk voor jou moet zijn. En sowieso geldt ook hier: testspot! ;) Doe even een testje op een onzichtbare plek, bijvoorbeeld de onderkant van de motorkap.
 
Hallo,

ben van plan om binnenkort wat steenslag bij te werken met de langka paint chip repair kit. Maar ben wat bang dat wanneer ik de lak heb aangebracht (op witte auto), niet ga terug vinden waar de plek was wanneer ik de blob eliminator wil gebruiken. Bestaat er een soort stift waar ik mee op de lak kan cirkels aanbrengen rond de plek die ik behandeld heb, en die gewoon met water zonder problemen uitwasbaar is?

En hoe weet je wanneer je met de blok eliminator kan beginnen werken zodat de lak nog niet te hard is?

Mvg,


Marius
 
Marius zei:
Hallo,

ben van plan om binnenkort wat steenslag bij te werken met de langka paint chip repair kit. Maar ben wat bang dat wanneer ik de lak heb aangebracht (op witte auto), niet ga terug vinden waar de plek was wanneer ik de blob eliminator wil gebruiken. Bestaat er een soort stift waar ik mee op de lak kan cirkels aanbrengen rond de plek die ik behandeld heb, en die gewoon met water zonder problemen uitwasbaar is?

En hoe weet je wanneer je met de blok eliminator kan beginnen werken zodat de lak nog niet te hard is?

Mvg,


Marius

Niemand?
 
Aangezien ik jammer genoeg 'iets' op de motorkap van de Auris gekregen had, ben ik ook aan de slag gegaan met de Langka set. Jammer genoeg geen foto's gemaakt.

In totaal ging het om een stuk of 15 kleine steenslagklepjes, en ook een tweetal grotere plekken die behoorlijk diep waren.
De kleine plekjes gingen me vrij goed af, die grote,..... tjonge daar heb ik mee afgezien! :-&

Na wat testjes had ik de droogtijd bepaald op een klein half uurtje, hierdoor kon ik de lak van de kleine plekjes nog redelijk eenvoudig weghalen. Echter de 2 grotere plekken was telkens een drama! Ik haalde iedere keer de lak uit het putje. Dagenlang bezig geweest met telkens iets langere droogtijden, uiteindelijk heb ik 's avonds lak aangebracht en het overtollige pas 's ochtends met de blob eliminator weggehaald. Dat ging dan nog vrij eenvoudig.

Ik heb alle plekjes gemarkeerd met stukjes blauwe tape, zodat ik ze snel terug kon vinden.

Toen ik daar eenmaal achter was, had ik nog een vervelend effect. Wanneer ik de grote, met lak aangetipte plekjes bekeek met een microscoopje (die van Carclean, 15x vergroting) dan zag de verse lak er iedentiek uit als de originele lak. Echter na het gebruik van de blob eliminator zag je al direct kleurverschil. Door de microscoop was duidelijk te zien dat de zilveren metallic flakes weg waren. Zelfs na een droogtijd van 12 uur had ik hier nog last van. Uiteindelijk heb ik dit toch acceptabel gekregen door tijdens een van de laatste keren lak aanbrengen zéér fijne micro borstels te gebruiken. Hierdoor hoefde ik slechts een minimale hoeveelheid lak weg te halen, en kon dus zeer zachtjes te werk gaan.

Die borsteltjes had ik trouwens op Ebay gevonden (microbrush). Het zijn miniscule witte borsteltjes die tandartsen gebruiken voor wortelkanaalbehandelingen! De witte variant is nog eens de helft kleiner dan de gele die in de Langka set zitten.

Uiteindelijk heb ik dus veel geleerd over het gebruik van deze kit, en zoals Martin in zijn review al aangaf is het echt essentieel om eerst de juiste droogtijd te bepalen. Overigens vind je op de Langka site ook zeer bruikbare tips, bv alternatieve/betere methodes om plekjes metallic lak bij te werken.
 
Je zult toch wel een ander product hebben, om die paddenstoel bobbel weg te krijgen hoeft toch niet alleen met the blob eliminator??
 
bs zei:
Je zult toch wel een ander product hebben, om die paddenstoel bobbel weg te krijgen hoeft toch niet alleen met the blob eliminator??

Met IPA kun je ook verse lak verwijderen.
Ik heb met zo'n soort gelijk aanstipkwastje de autolak in meerdere lagen aangebracht en de overtollige lak, kort nadat de lak stofdroog was, verwijderd met een stoffen doekje gewikkeld in een plastic pasje. Over de afwerking benik nu best tevreden alleen is de kleur lichter dan de orginele lak.
 
  • Leuk
Reactions: Harold1975
Ik denk dat je kleurverschil onder een bepaalde lichthoek altijd wel blijft zien, het kan natuurlijk flink minder worden als je de lak in de kras/steenslag in verschillende lagen aanbrengt.

Nu heb ik thuis wel pure alcohol staan, zou dit ook kunnen i.p.v ipa?
 
Ik zie het kleurverschil ongeacht de kijkhoek.
Hopelijk valt er met een spotrepair clinic nog iets aan te verbeteren.

Of pure alcohol ook te gebruiken is weet ik niet aangezien ik daar geen ervaring mee heb.
 
Mijn lakstift voor de Mazda heb ik deze week mogen ontvangen, maar heb er nog een vraagje over.
Het setje bestaat uit de lakstift met de eigenlijke kleur (wit) en een vernisstift. Hoe kan ik dit het best gebruiken?
In de garage vertelde men mij eerst de kleur aanbrengen, kwartiertje wachten en dan de vernis.

Dit lijkt me redelijk snel voor de vernis aan te brengen?

En moet ik eerst de witte lak aanbrengen, dan blob eliminator gebruiken, en daarna vernis en tenslotte opnieuw de blob eliminator?
Of gewoon, witte lak, vernis, blob elimanator?



Mvg,


Marius
 
Marius zei:
Mijn lakstift voor de Mazda heb ik deze week mogen ontvangen, maar heb er nog een vraagje over.
Het setje bestaat uit de lakstift met de eigenlijke kleur (wit) en een vernisstift. Hoe kan ik dit het best gebruiken?
In de garage vertelde men mij eerst de kleur aanbrengen, kwartiertje wachten en dan de vernis.

Dit lijkt me redelijk snel voor de vernis aan te brengen?

En moet ik eerst de witte lak aanbrengen, dan blob eliminator gebruiken, en daarna vernis en tenslotte opnieuw de blob eliminator?
Of gewoon, witte lak, vernis, blob elimanator?



Mvg,


Marius



Iemand?
 
Ik zou alleen de witte lak toepassen en gelijk na aanbrengen de langka blob gebruiken op de beschreven manier.

ik zou de vernis achterwegen laten tenzij het een stuk groter is dan 1cm² ofzo.

als je de witte lak hebt gebruikt en je gebruikt niet de langka dan steekt er een druppel boven de lak uit die je niet wegkrijgt.

als je na de witte lak wel de langka gebruikt is de witte lak gelijkt gevuld met de rest van de lak.

dus de vernis die je daarna zou aanbrengen steekt dan boven de lak uit en valt (teveel) op.

vandaar mijn insteek om de vernis weg te laten.

goed bijhouden is dan prima.
als je de lak gaat verwaarlozen zal de witte lak zonder vernis eerder verkleuren en verouderen dan de rest.
 
Heb vandaag de motorkap getracht te ontdoen van steenslag, werk methode:

- plek gereinigd met IPA.
- plek behandeld met cleaner, uit het Langka pakket.
- plek aangestipt met kleurlakstift.
- laten drogen ongeveer 5 uur.
- plek behandeld met BLOB eliminator.

Hierna bleek het plekje weer geheel zicht baar te zijn, verf uit de beschadiging.
Wat kan hier mis gegaan zijn?.


Wil morgen weer een poging wagen en dan de volgende werkwijze aanhouden:
- Kleien
- Polijsten met finale op wit, ook als voorbereiding behandeling Cquartz.
- IPA
- Cleaner uit pakket.
- Plek aan tippen met kleurlakstift, en wat langer laten drogen.

Is dit een goede aanpak? suggesties zijn welkom
 
@bejabo,
ik denk dat de droogtijd tekort was geweest. Ik heb het zelf ook gehad, dat ik de verse lak zo weer uit de beschadiging veegde. Een warme, en schone/droge ondergrond versneld het proces aanzienlijk. Ik zou tot aankomend weekend wachten. Dan schijnt het nog wat warmer te worden. Auto lekker met de beschadiging vol in de zon ztten, zodat het plaatwerk wat warmer wordt. Het grote issue bij het drogen is de lak die het mest diep zit: die moet droog en uitgehard zijn.

@marinus,
ik heb zelf de vernislaag niet gebruikt. Maar anders zou ik na iedere stap even de blobeliminator gebruiken, dus zowel na de lak als na de vermis. De set is, samen met de lakstift, bedoeld om steenslagschade minder zichtbaar te maken, niet om beschadigingen geheel op te vullen
 
iik heb een carbonzwarte bmw 325 ik heb op het voorspartbord een diepe steenslag beschadiging dze heb ik in verschillende lagen op gevuld, vanmorgen scheen wel de zon op het plekje waardoor naar mijn idee de verf al na 20 min hard was,ik heb dus idd met de bob eliminetor flink moeten werken maar nu is het plekje hardstikke dof, als je het plekje vochtig hebt door de bob eliminetor zie je wel de kleur maar na drogen dus dof, ook polijsten met een polish helpt niet.
ik heb ook de bob eliminetor in de zon gebruikt het spatbord was dus wel warm.
wat doe ik verkeerd?
gr hans
 
Kun je foto's plaatsen? Ik heb nog niet gehad dat de lak dof werd, alleen dat er kleine krasjes ontstonden (zie vorige pagina). Welke polijstmiddelen heb je geprobeerd?
 
ik heb de beschadiging weer bijna leeg dus ik moet opnieuw beginnnen foto wordt dan moeilijk,ik heb poorboy's p polish gebruikt.
hoe lang laat je tussen twee laagjes verf zitten? ik heb er maar een half uur tussen laten zitten,zou het kunnen dat de onderlaag nog niet goed hard was en dat dan de nog zachte lak dof wordt?
is het verstandig het een en ander in de schaduuw te doen of kan dat in de zon met warm plaatwerk?
gr hans
 
Het is lastig om vanaf hier te bepalen wat er niet goed is gegaan. als alle lak weer weg is, was de onderste lak warschijnlijk nog niet goed droog. Dat heb ik ook een paar keer gehad. De 'droogtijd' is heel erg verschillend. Ik heb het buiten gedaan (zie eerder foto's) waarbij is na een paar minuten al gelijk met de blob eliminator aan de gang kon gaan. Maar ik heb het proces ook ooit in een bedrijfshal gedaan, waar ik zeker 30-45 minuten heb gewacht.
Wat ik zo vreemd vind, is dat de lak dof wordt. En de doffe lak: si dat de verse lak of ook de originele lak? De plekjes die ik heb bijgewerkt, waren te klein om te bepalen of de verse lak wel of niet dof was.