• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Lederen interieur BMW E90 reinigen

Koen

Detailing addict
12 okt 2012
238
65
Beste mede-detailers!

Ik had een vraagje betreffende mijn lederen interieur.
De zetels heb ik reeds gereinigd en gevoed met de gliptone producten.

Maar ik vroeg me af wat ik best kon doen met de andere interieurdelen uit leer (of is het nepleer?)
Hiermee bedoel ik onder andere: deurpanelen, dashboard, zijkanten van de middenconsole, ...

Doe ik deze best ook met de gliptone cleaner en de gliptone condioner behandelen?
Of kan ik ze even goed/beter doen met bijvoorbeeld PB Natural Look (na het reinigen)?

Dan zat ik nog met het stuurwiel.
Deze wou ik reinigen met een melaminesponsje (zoals in een ander topic op dit mooie forum beschreven).
Maar daarna moet dat toch ook nog gevoed worden?
Zelfde vraag: Gliptone of Natural Look oid?
 
Natural look voor de plastics is perfect. Gliptone zou ik daarvoor niet gebruiken.

Voor wat betreft het stuurwiel: Niet voeden, dat wordt "natuurlijk" al gevoed door je eigen huidvetten.

1 of 2 zachte halen met het (vochtige) melamine sponsje is al genoeg, leg een handdoek onder je stuur wanneer je dit de eerste keer doet.
 
Ok. Maar is het dashboard en de deurpanelen plastic dan? Of is het overtrokken met leer?
Voor het stuurwiel kan het geen kwaad dat de delen die je niet (of niet vaak) vastneemt niet gevoed worden?

En bedankt voor de tip van de handdoek!
 
Hey koen.

Ik wil mijne ook gaan reinigen.
Ga ook een gliptone set halen. En idd de zijkanten zijn leer.
Achterkant van stoelen pastic overduidelijk.

Dit kan ook met revive ? Na afnemen met apc ? 1:?
Ik heb creme leder en creme plastic onderin bij de voeten. Hoe krijg ik die zwarte schoenstrepen weg ?
Ook dat sponsje ?
 
Lederen deur en dashdelen bij BMW zijn te herkennen aan de zichtbare stiknaden.

Sorry , verkeerd uitgelegd. Het is Sensatec inderdaad, en dan je hele interieur. Je herkent Sensatec aan de afwezigheid van stiknaden op deur en dash.
 
Jup die heb ik idd gemist.

Thnx !!! Heb er zeker veel aan.

Btw exterieur ziet er super uit. Echt mooie diepe wetlook.


Die sponsjes ga ik ook even halen en eens aan de slag. Maar voor het leer heb ik ook nog niets.


Edit: zie net dat ik al gepost heb.
Dus had em al gezien ;)

Hopelijk is mijn lak niet zon zachte unilak.
Interrieur is exact dezelfde. Wil hem ook zo krijgen.
 
Als je van de 'ledergeur' houdt, gliptone..
Vind je dat wat overdreven (vind ik persoonlijk wel) is de Auto Finesse Hide mooi spul :)
 
Ok, dan kan ik concluderen dat mijn deurpanelen etc. niet van leer zijn...
De foto's zijn van niet zo goede kwaliteit, heb ze snel even met de GSM gemaakt :)

19032013065.jpg

19032013066.jpg


Maar de zetels wel...
19032013067.jpg


Dus de deurpanelen, dashboard, ... gaan in de PB Natural Look. Zetels, versnellingspook en handrem blijven in de Gliptone.

Dan had ik nog een vraagje ivm de handrem. Ik heb die overlaatst, toen ik de zetels gedaan heb, ook gereinigd en gevoed. Gebruikte producten waren GT Maintenance Cleaner en GT Protective Conditioner.
Maar enkele dagen na het aanbrengen van de conditioner, begon het leer grijs te zien in de kiertjes.
Ik dacht dat ik niet genoeg conditioner erop gedaan had, dus ik heb dit even herhaald.
Maar enkele dagen later opnieuw hetzelfde.
Iemand een idee?
19032013069.jpg


En dan wou ik nog even weten hoe je het best de conditioner aanbrengt. Ik gebruik momenteel een Lake Country Badstof applicator pad. Ik doe er wat conditioner op, wrijf het een beetje uit over de pad en wrijf het dan op de zetel.
Maar ik krijg de indruk dat ik enkel de bovenste delen van het leer insmeer, dus de kiertjes niet (de deeltjes die grijzig zijn op de vorige foto).
Kan dat, of lijkt dit gewoon zo en kan ik gerust verder doen?
Heb even een close-up van het leer genomen, hopelijk is het duidelijk wat ik bedoel?
19032013068.jpg
 
Wat bedoel je precies met inmasseren?
Ik heb de tweede keer alleen de handrem gedaan, en er redelijk lang op gewreven en wat druk gezet zodat het hopelijk in de kieren ook kwam.
Maar dus zonder effect.

Ik vond wel dat het product snel "hard" werd op de pad. Er kwam een soort glanzend laagje... Is dat normaal?



Verder heb ik net bij de productomschrijving gelezen dat PB Natural Look vlekken geeft als er water op komt. Niet zo handig voor de deurpanelen dus, want als het regent mag ik ze opnieuw gaan insmeren. En ook voor gebruik in de cabrio is het dus niet zo erg handig...
Iemand goede ervaringen met andere producten die ik ervoor kan gebruiken? Of toch gewoon met de Gliptone Conditioner doen?
 
Hoi,
Als ik het interieur van je auto bekijk is het volgens mij sensatec dit is een kunstleder id nauwelijks van echt te onderscheiden, de deur panelen zijn van hetzelfde materiaal... Misschien dat je het beter kan behandelen met de pb natural look ipv. Een lederproduct,
Succes Gr. Daan
 
Het lijkt mij op de foto een beetje Nubuck achtig aandoen? Of wellicht idd dat Sensatec? Dan zal 'gewoon' leerspul inderdaad niet werken...

Met masseren bedoelde ik echt goed druk zetten en het product er echt in wrijven, niet zoals bijv een plastic spul wat je er 'tegenaan' wrijft.
 
Ik heb eens even gegoogeld op dat sensatec, want ik kende het niet.
Blijkbaar, volgens enkele fora, is het dus een kunstleder. Maar het "Dakota-leer" van BMW is wel echt leder.
Dus dan denk ik, ook afgaande op de opmerking van McShine, dat de zetels wel echt leer zijn, maar de deurpanelen en dashboard niet.
Ik zal hier eens even navraag over doen bij de buurman van m'n ouders deze avond, die werkt bij BMW :)

Om dan terug te komen op de te gebruiken producten...
Klopt het dat Natural Look afgaat na contact met water? Want dan lijkt me dit dus niet handig voor deurpanelen etc. want dan mag ik ze na een dagje regen opnieuw insmeren (en we weten ook hoeveel het regent in onze landjes...).
Iemand andere suggesties? :)
 
Wordt gezegd, is echter niet altijd het geval.
Toen ik nog rookte, en dus ook in de auto, kwamen er geregeld regendruppels op de binnenkant van de deur.
Geen vlekken, uitlopers, niets. Meer een beetje beading effect zelfs.

Ik gebruik NL altijd in een opgewarmd interieur. (In de zomer in volle zon) NL insmeren op de delen, tijdje laten intrekken en nawrijven met een MF doek.

Gewoon eens uitproberen zou ik zeggen.
 
Om hier even op terug te komen, zodat het voor iedereen duidelijk is.
Informatie komt van iemand bij BMW.

Zoals McShine al zei is het dashboard, deurpanelen, etc. in echt leer wanneer de stiknaden zichtbaar zijn.
Anders is het gewoon kunststof (interieur op mijn foto's is kunststof, buiten de zetels, stuur, versnellingspook en handrem).