• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Mazda Na bouwjaar 1991, rode lak

nsymons

Detailing rookie
7 apr 2016
5
2
44
Ik ben anderhalf jaar geleden begonnen met een mazda mx5 Nb 10'th anniversary. Ondertussen is er ook een mazda mx5 na van '91 bij gekomen. Deze zal ingeschreven worden als oldtimer.

Betreffende de na was ik op zoek naar een mooie rode. Vond dit de leukste kleur.
Nu heeft deze rode last van een doffe lak. Uit de vele opzoekingen blijkt dat er nog wel enkele dingen mogelijk zijn om de lak te behandelen.

Ik ben dus van plan om in de toekomst een 5 stappenplan uit te voeren. De nodige producten zullen worden aangekocht alsook een dap 500. Omdat ik hier geen ervaring mee heb, heb ik schrik om hieraan te beginnen.

Heeft er nog iemand tips betreffende een behandeling van een rode na. Ook betreffende de te gebruiken producten zijn tips welkom.

Na wat opzoekingen is dit het voorlopige plan van aanpak:

- Wassen met Dodo juice born to be mild.
- zuiveren met klei
- polijsten met poorboys world SSR 1
- prewax dodo juice lime prime lite
- voeden met poorboys blackhole
- beschermen met poorboys exp. sealant

Een Dap 500 aankopen voor het behandelen van de auto.

DSC_0788.jpg
DSC_0795.jpg
 
Leuke auto!! En een geweldig dankbare poetskleur!

Ik ben alleen wel bang dat je voorgestelde programma aan de lichte kant is.. Is deze combinatie ergens op gebaseerd?

Persoonlijk zou ik altijd voor een DAP900 gaan, daar je iets meer reserve hebt. SSR is een geweldig product en leent zich vooral erg om buiten in de zon ook nog te verwerken, maar enkel SSR1 ben ik bang dat de correctiekracht tegen kan vallen..

Verder zou ik zeker bij een eerste keer overwegen een non-ferro behandeling voor her kleien toe te voegen..

Ga je de soft-top ook nog behandelen?
 
Hey Hallo,

Welkom op het Forum!

Heb je het ''Machine Stappenplan'' al eens doorgenomen? Hier kun je enorm veel info uit halen zonder al teveel te moeten lezen.

Uit het stappenplan dat je aangeeft kan ik wel opmerken dat OF het stappenplan in zéér grote lijnen is beschreven OF dat je toch nog even meer moet verdiepen.

Zo ga je polijsten, maar daarna ook een glaze gebruiken met cleaner en korrel erin, zo ga je een sealant over 2 glazes aanbrengen, etc.

Lees even het Stappenplan door, dan word het een stuk duidelijker. Mocht je daarna nog vragen hebben, stel ze dan gerust. :p



Greetz
 
De softtop is nog in zeer goede staat en heeft voorlopig nog geen behandeling nodig.

Heb het machine stappenplan bekeken. Een kleine aanpassing gemaakt:

- Wassen met Dodo juice born to be mild.
- zuiveren met klei
- voor te polijsten de dap 500 V3 raffini starterskit ( hier zitten wat meer mogelijkheden in als enkel SSR1)
- voeden met poorboys blackhole
- beschermen met poorboys exp. sealant

Nu lees ik ook nog over een coating. Wordt dit bij elk voertuig gedaan.

De eerder opgestelde behandeling had ik samengesteld na opzoekingen op dit forum. Omdat ik hier een totale leek in ben, kan het natuurlijk wel zijn dat ik enkele zaken door elkaar gegooid heb.

Ik vind ook zeer veel voorbeelden van de resultaten van een 5 stappenbehandeling, onmiddellijk na deze behandeling. Hoe blijft dit er nu in de toekomst uitzien (na jaren). Mits regelmatige was en wax-beurten natuurlijk. Of moet je elk jaar dit stappenplan doorlopen. Dan vrees ik er voor dat er niet veel lak op mijn voertuig gaat overblijven.
Detail: mijn voertuigen staan voorlopig buiten maar ik ben bezig met de plannen voor een garage. De twee mx5 kunnen dan binnen staan.
 
Ik heb gekozen voor een behandeling met SSR1 omdat ik er voor vrees om de lak te beschadigen. Uit opzoekingen vond ik dat dit een lichte behandeling was. Ik had al een vermoeden dat deze te licht was voor dergelijke doffe rode lak.
 
Ook al is je softtop in goede staat, ik neem aan dat je dat ook zo wil houden.
Zou deze toch in een bescherming zetten.
 
Als je een DAP-set neemt, dan zijn die bijbehorende middelen prima. Grof, middel, fijn. Met een DAP haal je heel gestaagd lak weg en als je er nu al voor vreest dat de lak van je auto dun is, dan zal het überhaupt niet lang duren voordat je hier doorheen slijt met alleen de normale slijtage al.

Wat is nu precies de keus die je gemaakt hebt? Je koos in eerste instantie voor SSR1. dan voor een DAP-starterskit en zojuist weer voor SSR1.


Greetz
 
'K'wispelturig.....

Als je zo snel door de lak heen gaat dan zou je ook iemand kunnen vragen met een lakdiktemeter.
Dan heb je een idee wat je in huis hebt...
 
Op de 2de foto lijkt het zelfs of je geen blanke lak hebt. Of de blanke lak is wel hééél dorstig :p

Ik denk dat als je de lak gaat behandelen met een cleaner of polijstmiddel, dat de lak roder word, maar de pads/doeken en meer ook. :p


Greetz
 
Hier een link naar een andere detail van een MX-5 NA .
https://forum.Carclean.com/posts/235986/

Ik vermoed dat je hieruit veel informatie van kunt meenemen naar jouw Mazda.
Succes!
 
Quantoxx, ssr1 was mijn eerste keuze waar ik voor HAD gekozen. Drukte mij verkeerd uit. Zal nu een starterset dap 500 worden.

Bedankt voor het topic van die andere mx5 door te zenden.

Een lakdiktemeter heb ik al eens voor rondgevraagd maar ken niemand die er 1 heeft. Ik weet niet hoe dik de lak is omdat ik het voertuig net gekocht heb. Hij is 25 jaren oud en er kan ondertussen vanalles aan gebeurd zijn.
De vorige eigenaar heeft hem 8 jaren gehad en behandelde de lak met turtle Wax.
Hiervoor zou er een protech behandeling op gebeurd zijn.
 
Ik zou absoluut gelijk een DAP900 halen beter mee verlegen als om verlegen.
Hoe de lak eruitziet heeft niet per se een relatie met de dikte van de lak volgens mij en die oxidatie valt echt nog wel te verbeteren en wellicht zelfs te verhelpen dmv polijsten.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk altijd maar zo: Als je de lak wilt opfrissen me polijsten, kun je altijd licht-middel grof beginnen. Als je met een excentrische machine als een DAP de boel polijst en je dan toch ineens door de lak gaat of hier dichtbij bent, dan had deze blanke lak het zónder polijsten ook niet lang meer uitgehouden.

Dit zelfde heb ik op mijn eigen motorkap. Mijn gehele auto zag er niet al te best meer uit, ben toen gaan polijsten en alles ging goed. De auto zag er weer gezond uit.
Over de komende maanden polijstte ik nog 1-2 keer en merkte ik op dat de blanke lak erg dun begon te worden en stopte. Binnen enkele maanden was de blanke lak al door en wist ik dat deze "schade" sowieso wel een keer zou komen.


Greetz
 
Ik heb gekozen voor een behandeling met SSR1 omdat ik er voor vrees om de lak te beschadigen. Uit opzoekingen vond ik dat dit een lichte behandeling was. Ik had al een vermoeden dat deze te licht was voor dergelijke doffe rode lak.
Vrees de DAP niet, volgens mij moet je 'm echt tegen de auto gooien om beschadigingen te kunnen maken :)
 
  • Leuk
Reactions: Kees-sw
Wegens gezinsuitbreiding heeft het project even moeten wachten.

Sinds 21/11/2016 heb ik de mx5 laten inschrijven als oldtimer. Omdat ik er nu toch mee ga rijden, wilde ik hem ook gelijk aanpakken.

Voorlopig heb ik enkel een test gedaan op de kofferklep. Deze heeft enkele beschadigingen en zal toch vervangen worden in de toekomst. Alles werd gedaan met een DAP900.

1: Wassen met nanolex pure shampoo
2: Kleien met meguiars quick detail
3: Orange light cutting pad met raffini mezzo (overlappend 1 x van boven naar beneden en 1 x overlappend van links naar rechts)
4: White polishing pad met raffini finale (overlappend 1 x van boven naar beneden en 1 x overlappend van links naar rechts)
5: Wassen met nanolex pure shampoo om eventuele polijstresten te verwijderen.
6: Poorboys blackhole
7: Poorboys EX-P
8: Natty's paste wax

( stappen heb ik over genomen van bovenstaande link)

Na stap 3 zag de lak er al zeer goed uit (rode blinkende kleur). De auto is 25 jaar oud dus verwacht ik ook geen showroom resultaat. Ik wilde enkel de roze lak terug rood krijgen. Dit is zeer goed gelukt.
Bij behandeling van het hele voertuig zal ik stap 3 eerst overslaan om te kijken of ik hiermee niet voldoende resultaat bereik.

Nu hoop ik dat dit (mits regelmatig bijhouden vanaf stap 5) ook een blijvend resultaat zal hebben.
Op dit forum heb ik zeer veel gelezen over het behandelen van een doffe rode lak met daarbij telkens zeer goede resultaten vlak na de behandeling. Nergens kan ik terug vinden hoe de lak eruit ziet na enkele maanden, jaren. Heeft hier iemand enige info over.

In de toekomst zal de mx5 in een garage onder een afdekhoes geplaatst gaan worden. Deze garage zal echter pas over een jaartje klaar zijn. Dit zal vermoedelijk ook zijn invloed hebben op de frequentie van behandelingen.
 

Bijlagen

  • DSC_0149.JPG
    DSC_0149.JPG
    143,7 KB · Weergaven: 138
  • DSC_1140.JPG
    DSC_1140.JPG
    167,9 KB · Weergaven: 168
Op dit forum heb ik zeer veel gelezen over het behandelen van een doffe rode lak met daarbij telkens zeer goede resultaten vlak na de behandeling. Nergens kan ik terug vinden hoe de lak eruit ziet na enkele maanden, jaren. Heeft hier iemand enige info over.

Ik heb vóór mijn ''carrière'' als detailer de blauwe Ford Transit bus van mijn ouders aangepakt. Met Commandant, haha!. Binnen no-time werd de kleur weer diepblauw, zowel op de bus als op mijn pads. :p Ik had dus te maken met een kleurlak zonder blanke lak. Ik heb na het polijsten de bus in een wax gezet (Mer) en volgens mij is de bus daarna niet meer gewaxed, maar zeker 1,5 jaar goed gebleven. Pas hierna zag je kleurverschil tussen exterieur en bijv. dorpels/sponningen en dergelijke.


Goed jouw rode bolide beschermen, dat zal al een hoop schelen. Vet houden met een wax, bijv.


Greetz