• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

MBFactor

B.K.

Detailing rookie
26 mei 2008
3.822
0
Allereerst bedankt voor de sample jongens ,zowel de mensen van Mbfactor als ook de mensen van Carclean.

Ik moest even het moment afwachten tot ik de auto van de vriendin had, dit is een nieuwe wagen (niet aan de foto's te zien) en het enige wat er tot nu toe aan gedaan was, werd gedaan door mezelf.
Enkel 2 maal gewassen en snel een Red Mist beurtje gehad ,maar daar was nog weinig van te zien.

0,0% beading en/of sheeting ,de laatste wasbeurt zal ook wel een goede 1,5 tot 2 maanden geleden zijn. Ik heb namelijk niet vaak de kans om hem te wassen. En tijd heb ik ook niet meer op overschot de laatste maanden.

Een eerlijke test dus.

Om te beginnen, een vuile vuile auto..

IMG_3780800x600.jpg


IMG_3782800x600.jpg


IMG_3784800x600.jpg


Weinig beading te zien, nog een beetje rode mist, maar zo goed als niets.

IMG_3789800x600.jpg


De shampoo.

IMG_3778800x600.jpg


Een mooi kleurtje en geurtje, ook een leuke verpakking. Hij is niet heel vloeibaar ,ietwat dikker.
Mooi 50ml afgemeten, en er bleef ook nog wat over in de verpakking (in het bekertje zit 30ml ,daarna heb ik nog eens 20 gepakt).

IMG_3791800x600.jpg


IMG_3794800x600.jpg


Eerst alle wieldeksel en banden gereinigd. Daarna de wielkassen. Eerst even goed afspoelen en de kleine hoekjes reinigen met wat APC en een borsteltje.
Mijn 13L emmers gevuld met warm water, shaapje klaar, shampoo er in en even de HD lans er in.

IMG_3801800x600.jpg


Dan wassen.

IMG_3804800x600.jpg


IMG_3805800x600.jpg


En afspoelen.

IMG_3806800x600.jpg


IMG_3808800x600.jpg


Ook bleef de mooie schuimlaag redelijk goed aanwezig, een paar keer zet ik er de HD lans er nog in tijdens het wassen om de shampoo actief te houden (doe ik altijd).

IMG_3807800x600.jpg


Zo als je kan zien was er niet 'echt' wax toegevoegd. Maar ik vermoed dat dit een te grote taak was voor de shampoo, als je wagen goed onderhouden is zou het wel wat kunnen toevoegen.
De reinigende eigenschappen ben ik het meest over te spreken. Op zo'n vuile wagen heeft de shampoo zeer goed gepresteerd.

Om dat dit één van de weinige kansen is die ik heb met deze wagen heb ik toch nog snel wat laagjes red mist gezet, na een vlugge klei-beurt. Jammer genoeg geen na foto's want het geweldige klimaat laat niet veel toe de laatste weken.

Positief
-Reinigt goed
-Ruikt lekker
-Leuke verpakking
-Goede gladheid tijdens wassen

Negatief
-Weinig wax toevoeging?
-Hoger verbruik, maar prijsafhankelijk (Prijs/liter?)


Algemeen

1) Geur
Redelijk goed, kan helaas niet zeggen naar wat het ruikt.

2) Zuinigheid
Hm, 50ml/beurt is niet weinig, dat hangt dus ook af van de prijs/liter.

3) Gladheid tijdens wassen.
Goed, kan niet zeggen dat enige wrijving voelde tussen mitt en lak. Heb ook al gladder gehad, maar zeker niet slecht dus.

4) Reinigende eigenschappen
Beter als ik had verwacht, de vervuiling ging met gemak weg, ook wat insecten restanten waren geen probleem. Maar is dit niet 'te' goed, in welke mate pakt het op je wax laag?

5) Drooggemak
Ook goed, restanten shampoo spoelde goed af en drogen was zoals een on-gewaxte wagen zich laat doen.

6) Gladheid van de lak na het wassen (ivm toegevoegde waxbescherming)
Na het wassen was de lak ook wel gladder, maar dat had ook wel beter gekund denk ik. Mss was deze wagen een net 'iets' te grote taak.

7) Glans na het wassen
Beter als ervoor (uiteraard), er was duidelijk verbetering te zien. Natuurlijk is het bij zilver altijd moeilijk om te oordelen en het dan ook nog op foto te zetten.

8) Duurzaamheid waxbescherming
Naar mijn gevoel was er weinig wax toegevoegd, ik kon ook niet zeggen dat er extra beading/sheeting was gekomen.
 
Inderdaad, voor mij zit het in dezelfde klasse als Sour Power. Ik heb gewoon liever een goede shampoo die niets toevoegd. Op deze manier kan je veel beter evalueren hoe het met je lak bescherming zit.

Toch, geen slechte shampoo.

Benieuwd naar de ervaring van de andere 5.
 
Jammer dat je niet echt te spreken bent oer de toevoeging van de wax, verbruik ligt ook een stuk hoger dan Sour Power of de wash en wax shampoo van pb.
 
Ik denk ook dat het in dit geval 'te' veel gevraagd was van de shampoo. De wagen had zo goed als geen bescherming.
 
Dit was ook werkelijk tussen de buien door :)

Juist toen ik de laatste hand legde aan de motorkap begon de ellende..
 
Vandaag heb ik het flesje MBFactor uitgeprobeerd. Vantevoren leek me dit een prima dag om te doen, omdat de weersvoorspellingen voor deze dag prima waren (was inderdaad zo) en omdat ik verder vandaag niks te doen had (bleek dus toch nog iets tussengekomen te zijn). Bovendien was het voor mij voorlopig de laatste mogelijkheid om voor de deur nog wat te kunnen doen.

Goed. Na de onvoorziene extra zondagbezigheid maar begonnen aan de test. Qua tijd kwam het nu allemaal wat krapper, maar ik heb me niet hoeven haasten ofzo. Ik heb overigens geen foto's gemaakt.
De test heb ik uitgevoerd op mijn eigen Focus. Deze heeft twee weken geleden nog een laagje Jet Seal gekregen en vorige week kwam daar nog een laagje Collinite 845 bovenop. Een redelijk verse waxlaag nog. Met het weer van afgelopen week en ca. 800 km snelweg verder is er meer dan genoeg vuil opgekomen. Prima voor de test dus.

Ik heb de hele inhoud van het flesje in mijn wasemmer gekiept, erop vertrouwend dat er 50ml in het flesje zou zitten. Dat er 50ml op 10 liter water gebruikt moest worden, heb ik overigens hier van het forum. Op de website van MBFactor en op het flesje heb ik daar niets van kunnen vinden.
Zoals al eerder aangegeven in dit topic, is de geur van de shampoo wat zoetig, niet onaangenaam. Bij het afvullen van de emmer met warm water komt er een fijne geur uit de emmer, maar als er eenmaal 10 liter water in de emmer zit, is de geur niet overdreven meer aanwezig. De shampoo schuimt ook best aardig en er blijft een redelijk stevige schuimlaag op de emmer staan. Even nog met de vingers in de emmer gezeten om te voelen hoe 'vettig' het waswater aanvoelde, maar dat viel best mee. Het voelde niet echt 'vettig' aan.

Dan het wassen zelf:
Bij het wassen vond ik mijn Meg's washmitt redelijk soepel over de lak gaan; niet overdreven soepel, maar zeker niet slecht (hier even rekening houdend met de redelijk verse waxlaag). Het schoonmaken van de wat viezere delen (onderaan portieren, achterklep, net achter de achterwielen, etc.) ging prima. Op het reinigen van mijn velgen kom ik zo nog terug.
Afspoelen viel me niet eens tegen, omdat ik eigenlijk een beetje bevreesd was voor het effect wat ik bij de SmartCarwash nogal eens heb: van die gelige uitlopers door de toevoegingen aan die shampoo. Met de SmartCarwash moet ik als een bezetene de wagen rond om dat te voorkomen (paneel voor paneel wassen en gelijk afspoelen is niet mijn ding). Met de MBFactor had ik hier geen last van.
Vervolgens de auto gedroogd met mijn Miracle Dryer. Het dak en de motorkap gedroogd door de doek op de lak te leggen en vervolgens wat te deppen. De rest van de auto heb ik gewoon lichtjes drooggewreven. Het viel mij toen op dat op het dak een lichte waas ontstond. De waxtoevoegingen? Misschien al wat vroege dauw? Vervolgens het dak + motorkap nogmaals gedaan, maar nu door lichtjes met de doek te wrijven. Na een tijdje zag ik die waas weer verschijnen. Minder dus. Morgen maar eens kijken of die waas er nog zit. In dat geval haal ik mijn QD+ even van stal. De rest van de wagen had dit verschijnsel overigens niet.

Na het wassen doe ik altijd mijn velgen met een microvezelsponsje en wat er nog over is in de wasemmer. Velgen staan in de Rimwax en dat gaat doorgaans prima.
Met de MBFactor bleven er nog wat vieze plekjes achter. Ook na wat steviger boenen. Gek, met de andere shampoo's die ik in huis heb (NXT, SmartCarwash, Sour Power en BTBM) heb ik daar nooit last van gehad. Na een velg heb ik de shampoo emmer leeggekiept en heb gelijk even wat zwaardere artillerie te hulp geroepen: de BTBM (een zekerheidje dus). Hiermee zag ik al wat meer resultaat, maar ook hiermee bleef er nog wat zitten. Met wat meer inspanning heb ik alsnog die plekken weggekregen. Vorige week heb ik winterbanden onder de Focus laten leggen, dus het zou kunnen dat daar wat (vette) vuiligheid van op mijn velgen is blijven zitten. Om te zeggen dat de reinigende werking van MBFactor tegenvalt, vind ik een wat voorbarige conclusie. De rest van de auto werd prima schoon. Duidelijk is wel dat de BTBM een stuk krachtiger is, maar dit is misschien een wat oneerlijke vergelijking.


De door Carclean opgestelde beoordelingspunten:

1. Geur
Ruikt best lekker. Ik heb nogal eens aan het flesje zitten snuiven, ook omdat ik de geur niet helemaal kon thuisbrengen. Ik hou het maar bij amandelessence. Iemand hier had het over vanille-caramel en daar kan ik me ook wel in vinden. In 10 liter water is de geur niet echt meer aanwezig.

2. Zuinigheid
Tja, 50ml op 10 liter water is niet echt weinig. Overigens zijn er wel meer shampoo's waar zoveel van benodigd is. Zoals B.K. al aangaf is het de vraag wat een fles MBFactor moet gaan kosten. Prijs van zo'n fles is bij mij niet bekend.

3. Gladheid
Het waswater voelde niet 'vettig' aan, maar de washmitt ging best soepel over de lak. Prima, maar niet uitzonderlijk.

4. Reinigende eigenschappen
Prima, maar ook hier geen overdreven prestaties. Zoals aangegeven niet te vergelijken met een topshampoo als BTBM, maar hiermee vergeleken zullen meer shampoo's in het stof bijten.

5. Drooggemak
Goed. Weinig over te klagen. Dat zal ik dan dus ook niet doen :p

6. Gladheid lak na wassen
Tja, de lak was al best glad door de Collinite. Na het wassen voelde deze nog steeds glad aan. Beetje lastig beoordelen zo.

7. Glans na wassen
Niks mis mee, maar ik hoefde mijn zonnebril niet te gaan halen. En dat issue met die waas op mijn dak + motorkap zit me niet zo lekker. Hier moet ik nog naar kijken.

8. Duurzaamheid wax
Dat moet dus nog blijken. Dit is wel een punt wat lastig te beoordelen is: hoe ga ik het verschil zien tussen de waxtoevoegingen van de shampoo en de onderliggende Jet Seal en Collinite? Ik denk dat hiervoor de test van B.K. wat meer duidelijkheid kan brengen.


Mijn voorlopige conclusie:
De MBFactor is best een aardige shampoo. Geen echte topper, maar zeker niet slecht. Het effect van de waxtoevoegingen moet nog blijken.
Verder ben ik benieuwd naar de prijs van een normale fles shampoo. Gezien de voorgeschreven hoeveelheid shampoo per wasbeurt zou deze niet erg hoog mogen wezen.
 
ik heb de shampoo ook getest, een week of twee geleden
van het afspoelen heb ik een flimpje gemaakt om het sheeten goed te kunnen beoordelen in vergelijk met de shampoo die ik normaal gebruik.

met de shampoo is niets mis, ruikt prima (niet chemisch), het reinigt prima, de glans is goed, gewoon een goede shampoo.


filmpje 1: sheeting mbfactor





flimpje 2, sheeting ándere shampoo ;)
de sheeting van deze shampoo die ik normaal gebruik is echt fenomenaal.


 
Ik heb de shampoo ondertussen ook reeds 2 weken geleden toegekregen.
Een heel aangenaam ruikende shampoo,mooi fijn schuim van structuur.
Niet zo zuinig in gebruik 50 ml.Dus als we rekenen 50 ml dat is ongeveer 20 keer wassen met 1L.
Voor de rest super shampoo,heb ondertussen al wat in regen gereden ongeveer een 400 km gereden ritje naar Oss,mijn vader, vraagt deze morgen heb je de auto alweer gewassen?
Mooie beading,vind de waxtoevoeging wel zichtbaar.(laatste waxlaag augustus).
 
Ik heb vorige week de MBFactor shampoo gebruikt.

Ik heb mijn ervaring nog niet gemeld omdat er forumleden op verzoek van Carclean aan het testen waren en ik hierop wilde wachten. Mijn ervaring sluit goed aan bij die van jullie. Een medewerker van MGFactor heeft mij vorige week gevraag wat ik van de shampoo vond en ik plak hieronder het antwoord dat ik hem via email heb gegeven. Overigens zat bij de shampoo die in een bubbeltjes envelopo toe werd gezonden ook een A4-tje met daarop een gebruiksaanwijzing. De verdunning is inderdaad 50 ml op 10 liter water.

Hier het antwoord aan MBFactor:
Hoi Melvin,

Ik heb de MBFactor shampoo afgelopen zaterdag gebruikt. Ik gebruik normaal Meguiars Gold Class, laat ik daarmee beginnen.

Ik heb de shampoo in 10 liter lauwarm water opgelost. Ik heb de hoeveelheid water afgemeten met een maatbeker. Ik vind de shampoo erg lekker ruiken! Ik zou hem als ik niet beter wist zo in mijn bad gieten.......

Ik heb mij ford focus eerst afgespoten en vervolgens met washmitt van boven naar beneden gewassen. En vervolgens met een zachte straal schoongespoeld. Op deze wijze kan je goed het zelfdrogende effect beoordelen en hoef je als het goed is niet al te veel na te drogen.

Mijn ervaringen waren als volgt:

- Ik vind dat de washmitt iets minder over het oppervlak glijdt in vergelijking met de Meguiars gold class schampoo die ik normaal gebruik. Het lijkt een beetje stroef te gaan.
- Het water liep zeer goed van de auto af bij afspoelen. MAAR ik heb de auto vorige maand in de collinite 915 gezet dus ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht. Aan de zijkant bleven veel meer druppels hangen dan ik normaal gewend ben.
- Het viel mij op dat een aantal glanzende zwarte delen (deurstijlen) waar vlekken en vette vingers op zaten niet schoon geworden waren terwijl ik er wel overheen gegaan ben met de washmitt. Ik heb ze naderhand nogmaals met UQD afgenomen.
- de glans die achterbleef was goed te noemen maar niet beter dan ik normaal gewend ben.

Al met al is MBfactor geen slechte shampoo. Maar als je zoals ik al ervaring hebt met Meguiars gold class en NXT shampoo, glansprotector, poorboys super slic & sudds dan is de MBFactor shampoo niet opzienbarend. De markt is eigenlijk al vergeven van zeer goede producten en probeer je daar dan nog maar eens te onderscheiden. Binnenkort ga ik ook de nieuwe ultimate wash en wax shampoo van meguiars eens proberen en je mag van mij verwachten dat ik deze net zo kritisch beoordeel als de MBFactor shampoo.

Dus of de consument de MBFactor shampoo gaat kopen hangt ook denk ik van de prijsstelling af. Als het in de zelfde categorie al meguiars zit qua prijsstelling dan denk ik niet dat ik of andere consumenten overstappen van een gevestigd merk als meguiars dat ook een zeker aanzien heeft (soms ook wel wat gehyped merk). Ik denk gewoon dat als de buurman zijn auto staat te wassen hij het interessanter vind om tegen zijn buurman te zeggen dat hij meguiars gebruikt dan MBfactor. Hier krijg je dus te maken met het fenomeen "status symbool ". Ik zal niet ontkennen dat ik daar ook gevoelig voor ben maar voor wat betreft deze shampoo heb ik mijn mening tot nu toe voor mij gehouden en deze bijvoorbeeld niet medegedeeld op het carclean forum. Die zijn zelf nog aan het testen. Mijn mening is er maar 1 en statistisch gezien dus niet significant... Ik sta wel achter mijn ervaring maar ook ik ben benieuwd naar wat anderen daarvan vinden. En die anderen daaronder zijn ook zeer ervaren detaile
rs die veel meer ervaring hebben. Ik zal dus als op het forum meer bekend wordt mijn ervaring daaran spiegelen.

Zou ik het product kopen? Ja! als de prijs ook gunstig is natuurlijk, zou ik dat zeker doen. Want meguiars is niet heilig en over het algemeen te duur. Wel heb ik met meguiars we de ervaring dat het nooit tegenvalt. Het doet wat ze beloven en dat is de prijs dan wel weer waard.

Groeten en bedankt voor het monster MBFactor shampoo.
Met vriendlijke groeten,
GdV42

Conclusie:

Ruikt lekker
Glijdt niet opzienbarend
Spoelt goed af op auto vers in de wax
Verwijderde niet alle vette vingers van deurstijl
Glanst niet meer of minder dan met Gold Class

Niet slecht maar niet opzienbarend dus.

Groeten GdV42
 
Dit is absoluut niet negatief bedoeld, maar het blijkt dus nu uit de eerste reviews al, dat het inderdaad een goede shampoo is, maar hij steekt er niet met kop en schouders bovenuit zoals sommige personen aan wisten te geven. Ook blijkt dat je gewoon een betere vergelijking kunt maken als je al ervaring hebt met meerdere merken. Dus niet slecht en ook niet super, gewoon goed. De beste test/review is natuurlijk een vergelijk tussen de MBFactor en de Poorboys Super Slick & Wax Car Shampoo aangezien beide een wax in zich hebben en vrijwel alle andere shampoos niet.
Voor wie deze shampoo bedoeld is is sterk afhankelijk van de prijs, in het lagere segment kunnen ze best hoge ogen gaan gooien, in het segment van poorboys, Meguiar's e.d. zal het moeilijk worden, de tijd zal het leren...

Een shampoo met toegevoegde wax is natuurlijk leuk, zag alleen op de Renault Tuning Club Meeting gisteren dat het ook niet altijd handig is.... op de kunststof ongespoten delen van de bumper en stootstrips e.d. kan zo'n shampoo vlekken achterlaten... de wax, en nee het was geen oude auto, maar een nieuwe Megane met 3000 km op de teller.
 
Soepergrover zei:
7. Glans na wassen
Niks mis mee, maar ik hoefde mijn zonnebril niet te gaan halen. En dat issue met die waas op mijn dak + motorkap zit me niet zo lekker. Hier moet ik nog naar kijken.
Om hier even op terug te komen: de 'waas' heb ik niet meer teruggezien, het zal wel iets van dauw ofzo zijn geweest.
Een overdreven glans heb ik niet gezien en met het vuil wat ik inmiddels weer op de auto verzameld heb en de komende 'winterstop' zal het wel een tijdje gaan duren voordat er weer wat glans terug gaat komen.
Tenzij er binnenkort nog ergens een meeting plaats gaat vinden.
 
dan hoef ik hem niet en bestel ik sour power van dodojuice.
de verhalen waren veel belovend, maar de mensen achter mb factor waren mij iets te enthausiast (mischien dat we ze toch te hoog hebben ingeschat)

nu nog wachten wat de prijs gaat worden..

in het lagere prijs segment (waar valma / turtle e.d. in opereren) denk ik dat het nog wel een winnaar kan worden!

denk dat vooral de mensen van dodo en poorboys veel grotere r&d afdelingen hebben, en dus ook meer budget om een top notch shampoo neer te zetten

alles valt of staat met de prijs / marketing
 
Er was voor mij weinig mis met de shampoo, buiten dan de wax-substantie waar ik weinig tot niets van merkte.
Graag had ik toch ook hierover iets van de mensen van MB zelf gehoord.