• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Meguiars Ultimate Paste Wax vs. Poorboys EX-P, een vergelijkende test

Rutger64

Detailing trainee
13 sep 2013
150
37
30 november 2013

Vandaag scheen het heerlijk het zonnetje, dus ik dacht laten we de wagen weer eens verwennen. Omdat de winter voor de deur staat wilde ik een goede bescherming aanbrengen. Maar ik wist niet goed welk product ik het beste kon gebruiken. Ik kon nergens een vergelijkingstest vinden tussen Poorboy's Ex-P en Meguiar's Ultimate wax, dus.. tijd voor een test.

2 maanden geleden heb ik de wagen compleet in de EX-p en Collinite 845 gezet. Dit zat er nog prima op eigenlijk, maar aangezien we een test gaan doen en de onderlaag de test zou (kunnen) beïnvloeden heb ik deze laag verwijderd door de motorkap te kleien en even snel een rondje met de DAP icm Finale.

Ultimate paste wax vs EX-P

Meguiar's Ultimate Paste Wax. ( kort gezegd: UPW)

529a2d556e906-ult_paste_wax_2.jpg

529a334a896a4-101954.jpg


De verpakking van Meguiars ziet er erg fraai uit. In de verpakking zit een zwarte microvezeldoek en het blik met de wax. In het deksel van het blik zit een zwarte foam pad.
De geur komt me enigszins bekend voor, echter kan ik het niet plaatsen. Het ruikt niet super lekker maar het stinkt niet. Het is een wat chemisch geurtje.

Informatie van de website:
Meguiar’s® meest geavanceerde waterafstotende wax! De lat is hoger gelegd met deze puur synthetische wax die langdurige bescherming geeft met een prachtige reflectie en die geen witte vlekken geeft op trims en kunststof. Meguiar's® ThinFilm technologie zorgt voor supergemakkelijk aanbrengen en uitpoetsen, zelfs in de volle zon! Synthetische polymeren vormen de langsthoudende beschermingslaag met een zeer goede waterafstotendheid – de druppels glijden zo van de lak af!



Poorboys Ex-P

529a2dd6721ed-100728.jpg


De EX-p zit in de bekende Poorboys fles met het bekende Poorboys etiket. Niet zo fraai als Meguiars maar wel zeer herkenbaar. Dit product ruikt lekker, een iets kokos achtig geurtje.

Informatie van de website:
Poorboy’s EX-P is een pure sealant die met gemak het briljante en de helderheid van zowel nieuwe als goed onderhouden voertuigen naar boven brengt. EX-P is amino-functioneel en dat houdt in dat het in meerdere lagen gebruikt kan worden (ook bovenop andere producten)! De EX-P combineert enorm gebruikersgemak, een onverslaanbare bescherming en glans. Houdt maar liefst 2 tot 3 keer zo lang als een traditionele carnaubawax.

EX-P kan zowel in de zon als in de schaduw gebruikt worden. Net als de EX, is de EX-P speciaal ontwikkeld om te kunnen gebruiken bij hoge temperaturen, ideaal voor gebruik in de zomer of tijdens een meeting waar je niet in de schaduw kan staan!





Aanbrengen van de producten:


Aanbrengen ging in beide gevallen eenvoudig. Ik heb voor de Ex-P een Meguiars soft foam pad gebruikt en voor de UPW de bijgeleverde zwarte Meguiars pad. Producten hadden ongeveer even veel tijd nodig om te hazen. Ex-P afgenomen met een Chemical guys microvezel doek en de UPW met de bijgeleverde zwarte Meguiars microvezel doek. Na een minuut of 45, eerst even de Swipetest en afnemen was wederom voor beide producten erg eenvoudig.

529a2ee9b97b3-image_8.jpe

529a2eb83f481-image_6.jpe

529a2e83189e7-image_7.jpe





Glans

Zo op het oog geeft de UPW een iets mooiere glans echter is dit op de foto niet te zien..


529a2ef981226-image_9.jpe


De motorkap van mijn Citroen heeft een soort "vouw" in het midden, ideaal voor een 50-50 :)


Ik zal dit topic updaten met foto's en bevindingen de komende tijd. Wat dat betreft komt er nu een mooie periode aan om te zien hoe de producten zich zullen houden.





Update 06-12-2013:


Een week na aanbrengen.. De wagen is erg vies na een aantal snelwegritten en ritten over plattelandsweggetjes afgelopen week. Ook was de auto erg vies geworden na de storm en regen ( auto staat onder een boom geparkeerd)

Verschil in beading:
52a188b30d6c9-foto_2.JPG


Bestuurderskant is Meguiars UPW
Passagierskant is EX-P
 
Veel waardering voor de moeite die je doet, om deze test uit te voeren! Echter maak je een fout door de EX-P na een swipe test af te nemen. EX-P is namelijk een sealant die een curetijd nodig heeft van 30 tot 60 minuten.
Bovendien is de meg's een wax, en de EX-P een sealant. Zijn eigenlijk verschillende produkten.
 
Meguiars Ultimate paste wax heet dan wel wax, maar is in feite een sealant. Vandaar het vergelijk tussen de 2 producten ;)

Swipe test heb ik gedaan na 45 min ongeveer, maar dat swipen was dus overbodig ?
 
Swipe test is altijd goed. En 45 minuten zou dus ook wel goed genoeg moeten zijn voor de EX-P. Klopt ook dat het wel eens verwarrend kan zijn welke benamingen Meguiar's er aan geeft. De NXT wax is namelijk ook een sealant. Dus de Ultimate Wax ook?
 
Ook ik waardeer je inspanningen, maar dit is geen goed vergelijk.

De Meguiar's UPW is een sealant mét glaze én milde cleaners. De EXP is alleen een pure sealant.
 
Hmm ok.. Ik dacht sealant vs sealant ;)

Ook al is het niet een 100% vergelijkbaar product, ik zal de resultaten blijven delen..
 
Mooie test!

Tim zei:
De Meguiar's UPW is een sealant mét glaze én milde cleaners. De EXP is alleen een pure sealant.

Ik vraag me wel eens af of er "echte" producten worden gemaakt bij Meguiars, dus zonder cleaners en/ of glaze?
 
Ik vind het op zich een goede test qua duurzaamheid maar qua eigenschappen zal de Meg's inderdaad een mooiere glans krijgen door de 'glaze' eigenschappen. Een beetje eenzelfde vergelijk als een SUV vs een terreinwagen.
 
Tim;347419 zei:
Ook ik waardeer je inspanningen, maar dit is geen goed vergelijk.

De Meguiar's UPW is een sealant mét glaze én milde cleaners. De EXP is alleen een pure sealant.

Schiet me net te binnen dat ik een tijd terug een vraag heb gesteld mbt de UPW aan Meguiar's zelf. Daar zegt men dat er géén cleaners in zitten.

Jij geeft aan dat er wel cleaners in zitten en Meguiars niet.. Is dat op een of andere manier te testen of er wel of geen cleaners (al dan niet mild) in de UPW zit?

Ik weet niet of ik dat mailtje hier zo neer mag zetten van de afzender, dus dat doe ik dan ook niet. Kort gezegd geeft men aan dat er geen cleaners oid in zitten en dat het veilig is om bijvoorbeeld op de Poorboys Black hole glaze te gebruiken zonder deze aan te tasten.

Ik ben nu wel benieuwd, ;)
 
Het mag niet gezien worden als cleaner-sealant, maar Meguiar's stopt er altijd milde cleaners in.

En qua 'pure' producten, Meguiar's stopt volgens mij overal een glaze in.
 
Met de glaze in UPW is de extra glans ook direct verklaard. Ik vraag me nu af is UPW versus PB BH & BH EXP wel een goed vergelijk? Dus in feite het 2-in-1 product van Meguiar's tegenover de 2 aparte producten van PB.
 
Dat snapt Cordoba, hij vraagt of het een beter vergelijk zou zijn als je UPW had vergeleken met Black Hole + EXP en mijn antwoord zou 'Ja' zijn.

Dan heb je een veel beter vergelijk. Natuurlijk is 2 stappen minder snel, maar kijkend naar het resultaat zou dat beter zijn.

Of bijvoorbeeld UPW met Mothers FX SynWax. Ook dat zou een mooi vergelijk zijn.
 
Inderdaad dat was mijn punt Tim, ik dacht eigenlijk dat dat duidelijk was, maar blijkbaar minder duidelijk dan ik dacht.
 
Leuke test. Alleen zijn de foto's zo breed, zodat ik de hele tijd van links naar rechts moet scrollen (browser=firefox).

Verder heb ik de ultimate liquid wax wel eens meegekregen als sample. Heel gemakkelijk aan te brengen en af te nemen, vrij neutrale geur, standtijd viel mij toen tegen (4-5 weken). De verpakking ziet er goed uit bij de Meguiars, maar de paste wax is ongeveer 45 euro zie ik hier voor 311ml. Ben benieuwd of de paste wax langer mee zal gaan dan de liquid versie.
 
Ik gebruik Chrome op de pc en ik zie de foto's aangepast aan de breedte van het forum. Dit is ook het geval op mn iPhone. Ik denk dat Firefox de foto's niet aanpast aan de breedte van het forum..

Ik heb de foto's geüpload naar imgdumper.nl in de ware grootte. Dit doe ik altijd zo als ik foto's wil toevoegen op fora,.
 
Update geplaatst in beginpost

Update 06-12-2013:


Een week na aanbrengen.. De wagen is erg vies na een aantal snelwegritten en ritten over plattelandsweggetjes afgelopen week. Ook was de auto erg vies geworden na de storm en regen ( auto staat onder een boom geparkeerd)

Verschil in beading:

Foto genomen met iPhone.. zal binnenkort een betere foto plaatsen.

52a188b30d6c9-foto_2.JPG
 
Update 14-12-13

Ik had mn iPhone moeten kantelen...( en hoe zet je een Youtube link hier op het forum?)

Bestuurderskant is UPW en passagierskant is EX-P
 
Laatst bewerkt door een moderator: