• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Morgen winter poetsbeurt!

Frankyman92

Detailing rookie
21 apr 2012
69
0
Forummers!

Ik wil morgen mijn auto gaan wassen, en poetsen... en 2 lagen Poorboys exp er op voor de komende winter ( moet genoeg zijn toch)?

Is het verstandig hieronder een glaze te doen? (black hole) ik heb gelezen dat dit de standtijd verkort?

Verder gaan de winterbandjes er natuurlijk onder, dus de lak is het enige waar ik me druk over hoef te maken.
 
@BH : maak dan aub even tijd om 1 voorstuk WEL en het andere NIET te doen , oké ? (of is er dan teveel kleurverschil ? )

Met het gure weer in aantocht zou ik het zeker niet doen : kan je meer tijd spenderen aan de andere stappen.

(mijn armen zouden het wel weten hoor )
 
grandscenicman;303632 zei:
= vraag en antwoord : verkort idd de standtijd..., zou er dus NIET voor gaan :-"

Zelf getest of "van horen zeggen"? Iets roepen is prima, maar voegt niets toe en maakt het niet duidelijker. Antwoorden met onderbouwing en praktijkvoorbeelden zegt veel meer...
 
Ik dacht dat Dibbuz, laatst een keer een testje had gedaan met Blackhole, en een wax en/of EXP er overheen. Volgens mij was zijn conclusie dat het allemaal erg mee wat betreft de standtijd.
 
"Van horen zeggen" is natuurlijk wel ook DIT forum.;)


Ik heb trouwens ook "van horen zeggen" dat een glaze altijd met een natuurlijke wax gecombineerd kan worden en dan geen of amper invloed zou hebben op de standtijd, omdat beide producten dezelfde oliën zouden bevatten.

En dat is dan ook meteen de reden dat ,al dan niet keramische, sealants dan weer niet of minder geschikt zouden zijn voor over een glaze heen te zetten. Tot nu toe, ken ik ook geen enkele keramische sealant waarbij het geen probleem mag zijn om een glaze eronder te zetten. De reden zou zijn omdat de sealant zou "binden"met de lak.
 
En dan nog... wat is een kortere standtijd? 3maanden? 1 maand? een week? etc.
Als je bijv. door het aanbrengen van een glaze een week op je standtijd verliest op een tijdspanne van 6 maanden... zou je dan die glaze achterwege laten? :weetniet

Het is naar mijn weten nog nooit echt goed in de praktijk getest, dus roepen dat je het niet moet doen is in mijn ogen een beetje overdreven. Dus je mening onderbouwen met een echte test zet meer zoden aan de dijk dan het simpelweg roepen omdat je het hier gelezen hebt omdat iemand dat ooit gezegd zou hebben. Als je begrijpt wat ik bedoel ;)
 
stimpy68;303637 zei:
Zelf getest of "van horen zeggen"? Iets roepen is prima, maar voegt niets toe en maakt het niet duidelijker. Antwoorden met onderbouwing en praktijkvoorbeelden zegt veel meer...

Gelezen op 1 of ander forum waar er van die gekken zijn die vanalles en nog wat beweren.........

Gebruik anders ff de zoekfunktie

......................................... ( deze laatste zin heb ik gewist) :grinning:


Niet mijn woorden , wel van iemand die nu met een Toyota rijd (en voorheen Peugeot ) :

"Er zijn tegenstrijdige verhalen over het wel of niet gebruik maken van een glaze onder een sealant en/of wax.

De achterliggende gedachte is dat er tussen de lak en een waxlaag al een laagje zit. De wax en/of sealant hecht dus aan deze laag i.p.v. de lak zelf.
Voor een langdurige hechting zou je dus het beste de wax en/of sealant rechtstreeks op de lak moeten aanbrengen.

Wil je nog iets meer glans, dan zou je een glaze kunnen gebruiken en de iets kortere standtijd voor lief moeten nemen. Maar hey, who's cares, gewoon daarna lekker opnieuw waxen.

Ik kan me niet voorstellen dat er een forumlid is die weken, zo niet maanden gaat wachten tot de hele waxlaag compleet weg is. Ik niet in ieder geval."
 
Je mening is dus gebaseerd op "van horen zeggen".

Er wordt ook gesproken over de "gedachte". Het is een theorie blijkbaar. En deze zou waar kunnen zijn. Maar zoals ik al eerder aangaf. Het is naar mijn weten nog door niemand echt getest. Dus hoeveel korter is de standtijd als je een glaze gebruikt? En als het draait om bijv. 1 week korter op 6 maanden dan is dat in mijn ogen verwaarloosbaar. Dus wat ie "iets" korter?
 
@ GSM,

als je iets quote, quote dan het gehele stuk, niet delen... dit schept verwarring....

Mijn theorie is dus als er een laag tussen de lak en de wax zit, de standtijd van de wax en/of sealant minder kan zijn i.p.v. dat je een wax en/of sealant rechtstreeks op de lak aanbrengt.

Stel je voor dat de lak hetzelfde zou zijn als een koekenpan. Neem een koekenpan zonder anti-aanbaklaag en bak hier een ei in. Laat deze lekker goed doorbakken en je zal zien dat het ei goed vastgekoekt zit aan de koekenpan.

Neem je nou een koekenpan met een anti-aanbaklaag (teflon!) dan zie je dat het ei zo de pan uitglijdt...

Kortom, een laagje ergens tussen zal dus invloed hebben op de laag die daar boven op gedaan wordt.

Ik baseer mijn verhaal op een theorie, ik heb geen praktijkervaring, maar er zou wel een iets van waarheid in zitten.
 
Zullen we het omdraaien?

Een glaze is helemaal niet bedoeld om daar een wax laag op aan te brengen! Een glaze is gemaakt om een voertuig te laten blinken tijdens een show,beurs of fotoshoot. Waar komt anders het woord ''showglaze'' vandaan. Als ik het fout heb, zeg het maar.
 
+1

Pas nog Collinite 845 op een verwaarloosde witte lak gezet
Kon ff niet anders, geen polijstmiddelen bij mij
Maar je ziet de dunne elementen echt in de lak trekken
Dus ik zie niet in waarom je dat met een glaze niet vooraf zou kunnen doen

Lets try ...
 
Of het nu wel of niet verkort zou mij echt niks uitmaken,....

Smeer zelf ook lekker een laagje white diamond er op, en erover heen komt een fijn laagje ibrido.

Is het me niet meer naar het zin, smeer ik er wel weer een nieuw laagje op, of dit nu over 2 maanden of 4 maanden zou ik me niet druk om maken,...

Met een glaze maakt het de lak net iets beter af vind ik zelf.
 
Ik gebruik bijna altijd een glaze voordat er een sealant en/of wax wordt aangebracht.
Een glaze zorgt toch voor de nodige voeding aan de lak.
Lak is toch poreus en de glaze-oils vullen deze gaatjes op waardoor en meer glans ontstaat.
De sealant/wax sluit het geheel af waardoor de glaze behouden blijft.

Wat betreft show-glaze, het idd een feit dat als je een voertuig op een beurs, show, etc zet je deze best alleen van een glaze kan voorzien.
Bij dagelijks gebruik is dit geen aanrader omdat de glaze na de eerste de veste regenbui alweer verdwenen is.

Wat standtijd betreft, stel een wax blijft een 3 maanden zitten.
Met een glaze eronder zal dat echt niet teruggebracht worden naar 2 maanden.
Mijn inziens zal het een week of hooguit 2 schelen.

Misschien eens een testpaneel gaan maken.
Nu een mooie periode om te testen.
 
zo ik heb een hele discussie losgemaakt hier8-())

Ik heb de auto grondig gewassen, en daarna in 2 laagjes Poorboys exp gezet.

De ruiten zitten in de rain X dus dat moet ook goedkomen.

De velgen schoon gemaakt, de wheel sealant doet zijn werk goed! zodra het iets kouder word gaan de stalen winter velgjes er onder... helaas:confused: