• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Motorfiets details - Denk even met mij mee :D

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.919
193
34
Leersum (Utrecht)
Hey GlimKezen & GlansPoppen,

Deze keer geen auto om te detailen, maar 2 motorfietsen! :p Eén voor de verkoop, de ander voor onderhoud. ( * FOTO'S VOLGEN * )

Ik durf te zeggen dat ik een amateur ben op het Detailing-gebied, maar wel een amateur met de nodige kennis en ervaring. Dit tezamen met boeren verstand = redelijke zelfredzaamheid. :D

Het betreft hier een Suzuki - GSX 1400 en een Suzuki ... ... . De Gixxer is voor de verkoop en de ... wil de motor weer netjes.

Ik bekijk wat ik in huis heb aan materialen en producten voor auto's en dan kom ik al een heel eind. Maar ik wilde van deze kans(en) gebruik maken om meteen de nodige ervaring op te doen qua detailing én nieuwe producten.
De nadruk ligt in mijn gedacht op het behouden van resultaat, aangezien de motor flink wat te verduren krijgt. Wanneer het budget en de eigenaar het toelaat, wil ik dus duurzamere producten gebruiken. Maar, dit moet allemaal nog bekeken worden.


<-- Prewash & Ontvetten -->
Ik verwacht het nodige vet/smeer/pindakaas, dus ik zal met beleid de boel ontvetten. Dit kan met een APC+D (1:1-10), of wanneer écht nodig, remmenreiniger o.i.d. Goede ervaringen mee, bij juist gebruik. Wederom met de sproeikop afspoelen.

Een prewash-of-foambeurt om de ontvetter nog extra aan te pakken en het lakwerk ook de reinigen. Ik foam de gehele motor simpelweg in. Hierna met de sproeikop afspoelen.

  • Poorboys - APC+D (1:2-10)
  • Monello - Artico Magico (1:4-10)
  • Valet Pro - Citrus Pre-wash (1:2)
  • Monello - Quattro Penelli Detailing Brush Set
  • Diverse kwasten
  • Brillo-sponzen
  • Melamine-sponzen
De velgen wil ik uiteraard ontijzeren en reinigen van teer en dergelijk:

  • Monello - NonFerro
  • AutoFinesse - Obliterate

<-- Lakwerk -->
Het lakwerk + velgen wil ik gaan kleien + polijsten met;
  • Monello - Dolce Verde
  • Poorboys - Spray & Wipe (1:1)
  • DAP900 V3
  • Monello - Raffini foampads 5,5'' (Yellow - Orange - White)
  • Monello - Raffini foampads 3,5'' (Aanschaffen - Yellow - Orange - White)
  • Monello - Uniball 7,5 cm (Aanschaffen - Kleur...?)
  • Monello - Unicone (Aanschaffen - Kleur...?)
  • Monello - Easy Detailing Licht Cutting Handpad (Aanschaffen - Orange)
  • Monello - Easy Detailing Polishing Handpad (Aanschaffen - White)
  • Monello - Veloce / Mezzo / Finale
  • Scholl - S3 / S30
  • ... ... ...
  • Nanolex - EX (Ontvetten)
Ik heb de zwarte Finishing Uni-Cone ooit eens geadviseerd gekregen door Carclean om velgen te polijsten. In eerste instantie wilde ik de cutting-cone, maar die zou te grof zijn voor de dunne lak op velgen. Een cutting-cone of dus een Uni-Ball zou nu misschien wél toepasbaar zijn?


Het lakwerk + velgen + frame wil ik gaan beschermen met;
  • Collinite - Marque d Elegance 915 (Donkere lakken - donkerblauw + zwart)
  • Velg-sealant (aanschaffen) of gewoon Collinite 476s?
Een coating (Nanolex - Si3D) is een optie voor de Suzuki ... . Deze is niet voor de verkoop. Voor de velgen eventueel Gyeon - Rim.


<-- Ongelakt kunststof -->
Het ongelakte kunststof wil ik reinigen + voeden met;

  • Poorboys - APC+D (1:2-10)
  • Melamine-sponzen
  • Nanolex - EX (Ontvetten)
  • AutoGlym - Vinyl & Rubber Care
Een coating (Gyeon - Trim) is een optie voor de Suzuki ... . Deze is niet voor de verkoop.


<-- Leder -->
Het leder van de zadels wil ik reinigen + voeden met;

  • Mothers - LeatherTech Foaming Wash Cleaner
  • Mothers - Moisture Infusion Gel Cream
  • Carclean.com - Paardenhaar borstel
  • Carclean.com - Detail borstel Paardenhaar (Aanschaffen)

<-- Windscherm -->
Ik had al gelezen dat, met beleid, een transparant kunststoffen windscherm gepolijst kan worden. Swirls en krasjes zullen het zich en/of aanzicht flink verstoren, dus dit lijkt mij wel nodig. Na behandeling kan ik het gaan beschermen met Turtle Wax - Clearvue Rain Kleer.

Is het een optie om Gyeon - Trim aan te brengen? (Vormt geen prisma's of beeldverstoring?)


<-- Staal / aluminium / ???. -->
Er zullen ook genoeg onbewerkte metalen delen zijn; motorblok, achterbrug, voorpoten, remhendels, stuur, steps, uitlaatdemper en meer. Is een Alu-metal-.?.-polish dan een goede manier om dit te reinigen? Ik zou het waarschijnlijk gewoon doen middels polijsten en de bekende producten, maar heb eigenlijk nog nooit uitgebreid een dusdanig ''polish'' product gebruikt.

De zwarte Suzuki ... is meer mat gespoten, dus dit zal minder verlegen zitten om glans. :p



<-- AANVULLENDE INFORMATIE -->


Hebben jullie nog tips qua producten / materialen?
Mis ik nog stappen?
 
Op de standaard kleine BP van je DAP heb je 4" pads nodig ipv 3,5 tenzij je een aparte nog kleinere PB hebt gekocht. Met PB prof polish kun je ook metalen delen cleanen ,het is wel zo dat wanneer er hardnekkige aanslag zit je beter met een middel van Belgom aan de slag kan
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Mijn collega's lopen weg met de producten van great-lion, sinds kort ook bij CC verkrijgbaar.
Hier gepolijste aluminium brandstoftank te zien.
IMG-20160607-WA0001.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Volgens mij zijn van deze modellen motoren de zadels niet van leder, deze kun je dus ook niet met pure leder producten reinigen en voeden.
Pas sowieso op wat je hierop gebruikt, een motor zadel wil je absoluut niet glad hebben.

Voor het zadel zou je dit kunnen gebruiken;
https://www.Carclean.com/product/S100/Zadeldekonderhoud_100ml_Zadelonderhoud100ml_103218

Renigen kan gewoon met APC.
 
Als motorfiets n00b heb ik eigenlijk niets toe te voegen, maar voor onbeschermd metaal/aluminium zou je eens bij RaceGlaze kunnen kijken.
Ik meen me te herinneren dat bij diverse motorfiets details Alubright en/of Jet Laq werden gebruikt.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Als je echt een motor goed wilt poetsen dan zou ik eerst alle kappen demonteren om goed bij het frame en het motorblok te kunnen. Die eerst goed poetsen en dan kijken of het makkelijker is om de kappen los op of de motor te detailen.

Ook zou ik de wielen uit de motor halen om de wielen, kettingwielen, kettingverstellers en de binnenkant van de brug te kunnen poetsen.

Verder met Upsidedown voorvorken na het poetsen het verchroomde deel van de poot opnieuw behandelen met wat WD-40, dit voorkomt lekkende keerringen.

Sowieso uitkijken met het zadel, deze wil je absoluut niet vettig/glad hebben.
Verder zijn zadels vrijwel nooit van leer maar meer van een vinylsoort.

Daarnaast wil ik nog ff de open deur intrappen om geen bandenzwart te gebruiken op een motorfiets. Waarschijnlijk overleef je dan de eerste rotonde niet.

Ook zou ik de remmenreiniger niet gebruiken om de ketting mee te reinigen, dit is te schraal is voor de O-ringen in de ketting waarna deze sneller zullen scheuren. Verder kan het zijn dat je APC niet erg lekker werkt op de vettigheid, kettingvet heeft vaak speciale toevoegingen waardoor het beter plakt nadat het is opgedroogd. (vergeet niet achter de afdekplaat van het voorste kettingwiel te poetsen:p)

Verder maakt een setje paddockstands het werk een stuk makkelijker.

En ik zou een rol torkpapier kopen om de eerste vettigheid weg te halen, (sowieso zou ik voor de onderkant je microvezels in de kast laten liggen)

Verder veel succes ermee!
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik dat soms ook voor motor onderdelen.. Werkt prima!

Verder denk ik dat de Great Lion voor onbehandeld alu wel veel glans gaat geven.
Ik heb voor het reinigen van dat soort delen goede ervaring met APC en een kwast of Autoglym Engine Cleaner. Deze werkt het vuil ook erg mooi uit het alu!
Het opknappen van het metaal gaat inderdaad mooi met de Alubright. Let wel op! Bij bepaalde aluminium legeringen kan het materiaal donkerder uitslaan. Het is dan wel mooi schoon, maar heeft niet meer de frisse uitstraling van daarvoor!!

Om geen glans te creeeren op een standaard mat stuk zou ik inderdaad, mochten deze stappen niet helpen, eerst mijn toevlucht zoeken in PB Prof Polish. Opschalen kan altijd, maar je hebt een grote kans dat je er glans in poetst en dat zou ik persoonlijk proberen te voorkomen.
Great Lion is mooi spul, maar ook dat geeft open alu een glans die er waarschijnlijk eerst niet zat. Daarbij zal het product in de porien trekken. Dat voorkom je met een APC achtige.

Zadels zijn inderdaad vaak niet van leer. APC gevolgd door een vinyl product lijkt mij het beste. Denk aan Autoglym vinyl and rubber care of een van de vele andere producten op de markt (weet niet wat je zo hebt liggen..). Die van S100 ken ik niet, maar zou zeker het overwegen waard kunnen zijn!

Voor kunststoffen heb ik goede ervaring met de Meguiars PlastX. Ook op mijn windscherm op de boot werkt dat heerlijk...
Ook het nabewerken van koplampen, ruitjes in cabrio kappen, tellerpanelen etc gaan hier prima mee.

Let inderdaad op dat 3,5 niet op je standaard BP past. Ik heb hier de Flexipads BP voor in 74 mm uit mijn hoofd. Ook omdat daar de Rupes schuurpads voor koplampen netjes op passen! Een erg fijn en lekker flexibel plaatje!

Wat ik heb begrepen zit er bij de Cones niet veel verschil tussen de blauwe en zwarte. Zijn beide finishing. De gele is cutting. Ligt er dus maar net aan welk doel je na wilt streven!
Voor de balls zal ongetwijfeld het zelfde gelden, maar daar heb ik het nog niet gehoord..

Bescherming van de velgen hangt denk ik af van het gebruik van de motor.. Jij werkte toch ook met Gyeon Rim? Anders moet een goede velgenwax ook voldoen. Ook de Colli zal het ongetwijfeld wel even uithouden...
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Oh, en voor de matte lakken even kijken naar de lijn van Nanolex... Polijsten zul je niet willen op een matte lak en beschermen mee uitkijken, want veel producten geven matte lak een vettige en vies glimmende uitstraling!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Een motor behandelen is in feite niet veel anders dan hoe je een auto zou behandelen.
Dit was ook mijn gedachte. Echter is de Gixxer behoorlijk naked en is er dus niet veel opvallend plaatwerk. Dan zal ik de andere opvallende delen willen aanpakken, zoals motorblok en dergelijke.

Op de standaard kleine BP van je DAP heb je 4" pads nodig ipv 3,5 tenzij je een aparte nog kleinere PB hebt gekocht. Met PB prof polish kun je ook metalen delen cleanen ,het is wel zo dat wanneer er hardnekkige aanslag zit je beter met een middel van Belgom aan de slag kan
Let inderdaad op dat 3,5 niet op je standaard BP past. Ik heb hier de Flexipads BP voor in 74 mm uit mijn hoofd. Ook omdat daar de Rupes schuurpads voor koplampen netjes op passen! Een erg fijn en lekker flexibel plaatje!

Owjah, die zijn volgens mij 4''. Ik heb een aantal Monello - Geel foampads liggen voor de standaard kleine plate. Ok heb ik de Flexipads Soft Backingplate liggen omdat ik hiermee koplampen wilde polijsten. (Met Rupe X-cut schuurvelletjes) Dus dan zou ik alsnog de 3,5'' kunnen aanschaffen.

Mijn collega's lopen weg met de producten van great-lion, sinds kort ook bij CC verkrijgbaar.
Hier gepolijste aluminium brandstoftank te zien.
Als motorfiets n00b heb ik eigenlijk niets toe te voegen, maar voor onbeschermd metaal/aluminium zou je eens bij RaceGlaze kunnen kijken.
Ik meen me te herinneren dat bij diverse motorfiets details Alubright en/of Jet Laq werden gebruikt.
Ik zal nog eens goed bekijken of er metalen op de motoren zitten die eigenlijk horen te glimmen en/of hardnekkige vervuiling of corrosie hebben.

Volgens mij zijn van deze modellen motoren de zadels niet van leder, deze kun je dus ook niet met pure leder producten reinigen en voeden.
Pas sowieso op wat je hierop gebruikt, een motor zadel wil je absoluut niet glad hebben.

Voor het zadel zou je dit kunnen gebruiken;
https://www.Carclean.com/product/S100/Zadeldekonderhoud_100ml_Zadelonderhoud100ml_103218

Renigen kan gewoon met APC.
Verder zijn zadels vrijwel nooit van leer maar meer van een vinylsoort.
Zadels zijn inderdaad vaak niet van leer. APC gevolgd door een vinyl product lijkt mij het beste. Denk aan Autoglym vinyl and rubber care of een van de vele andere producten op de markt (weet niet wat je zo hebt liggen..). Die van S100 ken ik niet, maar zou zeker het overwegen waard kunnen zijn!
Stom van mij... Zat nog te bedenken dat het geen leer kon zijn. :p Reinigen met APC+D en bijv. een paardenhaarborsel, vervolgens met een vinyl-prduct zoals in de link, dat lijkt mij inderdaad de juiste manier.

Enige verschil wat ik kan ontdekken, is dat je nu twee stuurwielen en twee motoren hebt op vier wielen in plaats van één stuurwiel en één motor op vier wielen.
Beide fietsen hebben zijspan met 3 wielen, een motorondersteuning en stuur voor als de zijspan losschiet. Ook heeft de GSX zijwieltjes.


Als je echt een motor goed wilt poetsen
Ook zou ik de wielen uit de motor halen
Upsidedown voorvorken na het poetsen het verchroomde deel van de poot opnieuw behandelen met wat WD-40, dit voorkomt lekkende keerringen.
Zo hey! Het moet wel leuk blijven, hoor. :p Ik ben a-technisch, dus dat worm 'm alleaal niet. Gelukkig ziet de eigenaar het ook niet zó . :D


geen bandenzwart
Uiteraard. Ik ga ook de wangen niet stiekem toch even doen.

remmenreiniger niet gebruiken om de ketting mee te reinigen, dit is te schraal is voor de O-ringen
Verder kan het zijn dat je APC niet erg lekker werkt op de vettigheid, kettingvet heeft vaak speciale toevoegingen waardoor het beter plakt nadat het is opgedroogd
Hmmm... Dit moet ik dan terplekke maar even op zien te lossen. Zou opnieuw inspayen met vet niet genoeg zijn om dit weer op te lossen?

Verder maakt een setje paddockstands het werk een stuk makkelijker.
Ik heb mij laten vertellen dat de motoren middenbokken hebben.

een rol torkpapier kopen om de eerste vettigheid weg te halen
Ik moet sowieso nog eens een rol papier halen. Lidl had ze een tijd terug liggen, maar ben ik toen vergeten te halen.

Voor kunststoffen heb ik goede ervaring met de Meguiars PlastX.
Zou dit spul een cleaner met korrel zijn? Ik zou dan ook gewoon me een finishing combi + DAP kunnen polijsten, toch?

Wat ik heb begrepen zit er bij de Cones niet veel verschil tussen de blauwe en zwarte. Zijn beide finishing. De gele is cutting. Ligt er dus maar net aan welk doel je na wilt streven!
Hmm... Misschien dat een finishing cone wel voldoende is.

Bescherming van de velgen hangt denk ik af van het gebruik van de motor.. Jij werkte toch ook met Gyeon Rim? Anders moet een goede velgenwax ook voldoen. Ook de Colli zal het ongetwijfeld wel even uithouden...
Gyeon - Rim heb ik vaker gebruikt, ja. Mooi spul. Ditzu de overtreffende trap kunnen zijn, mocht hier de wens naar zijn. Anders gewoon Collinite erop. :p



Greetz
 
PlastX heeft geen korrel voor zover ik kan zien, maar een chemische samenstelling die prima werkt op doorzichtige kunststoffen!
 
Misschien dan een glue/tar verwijderaar nog kan helpen met het verwijderen van kettingvet.
Zelf gebruik ik Yamalube Chaincleaning Spray, deze is wel veilig voor O-ringen. Maar je kan ook een ander merk gebruiken zoals Motul, Castrol of S100
En een ander ding wat zeker uitmaakt voor het resultaat is het uitlaatsysteem. deze wordt bruin van olie en wegvuil. Meestal zijn de voorbochten van RVS, dus kunnen ze gewoon met staalfix o.i.d. gepoetst worden.
 
Maar krasjes zal je niet verwijderen. Hmm....



Greetz

Integendeel... Het werkt juist wel op krassen... Vraag me niet hoe, maar je trekt het zo weer helder en krasvrij..
Zie ook de reviews op de carclean webshop.. Daar beweert er 1 zelfs korrel 1000 schuurkrassen te hebben verwijderd... Ik heb heel lang gewacht om het ooit te kopen, maar het gaat nooit meer uit de collectie!
 
Zie ook de reviews op de carclean webshop..
Ja, die heb ik gezien. Kleine krasjes met de hand kunnen verwijderen. Korrel 1000 weer strak krijgen. 2 hits met en rotary erbij en koplampen weer in nieuwstaat. Enzovoorts.

Zou het product dan zo goed werken doordat de chemische samenstelling een laagje van het kunststof opvreet ofso?


En, heb je er al zin in?:p
Ik heb er zeker in in! :D Ben benieuwd wat er allemaal te detailen valt en of ik het voor elkaar krijg, haha! :p


Greetz
 
Wellicht toch een lichte slijpende korrel? Of een weekmaker voor het kunststof?
Ik durf het echt niet te zeggen! Enkel dat het werkt...
 
Nou, vandaag de beide fietsen in hun natuurlijke habitat even bekeken. Ik schat in dat mijn detailing-ervaring op auto's genoeg zal zijn om 90% te kunnen doen. (Boeren verstand erbij, moet goedkomen)

Het betrof dus een Suzuki - GSX1400 en een Kawasaki Versys. Hieronder de foto die ik opgestuud kreeg, om een idee te krijgen. Gevolgd door enkele foto's die ik ter plekke maakte;

IMG-20160913-WA0002.jpg


De GSX heeft niet veel plaatwerk. Kuipdelen ontbreken door dat grote blok wat eronder hangt. :p De Versys heeft flink wat meer plaatwerk. Ook heeft deze redelijk wat ongespoten kunststof panelen (mat-zwart)


20160915_102424.jpg


20160915_102545.jpg


Ik ben nu eigenlijk nog op zoek naar een product om dingen zoals op de 2 bovenstaande foto's weer netjes te krijgen. (Karterpan? en utlaat) De demper is flink ''be-swirled'' en en karterpan is flik aan het oxideren.


20160915_102537.jpg

20160915_102347.jpg


20160915_102334.jpg



Voor de windschermen is mij dus al PlastX geadviseerd.


Ik wilde de metalen delen, windschermen en dempers gewoon polijsten met de DAP/Cone/Ball + polijstmiddelen, maar misschien dat er betere opties zijn? (Als het te behalen is middels polijsten, schaf ik ook geen overbodige producten aan. :p )


1 Monello - Uni-Ball Finishing - Zwart - 7,5cm
6 S100 - Helm & Vizierreiniger - 1x wipe (Aardigheidje voor in de buddy :p)
1 Nanolex - Nanolex - EX - Pre-Coat Spray - 500ml
2 Monello - Raffini 3,5" Foam Polishing Pad - White (Scholl S30)
2 Monello - Raffini 3,5" Foam Cutting Pad - Yellow (Scholl S3)
1 S100 - Zadeldekonderhoud - 100ml


Geeetz