Mystery Shopping bij Smartwax.nl

Discussie in 'Reviews en Tests' gestart door Tim, 24 mei 2008.

1. Tim

Tim Master of Bling
    Medewerker

Leuk bevonden:
    712
    Voor onze vergelijkende test hebben we wat Smartwax producten besteld via de Smartwax site. Naast dat we benieuwd zijn hoe de Smartwax producten presteren tegenover andere merken in onze vergelijkende tests, was het ook waardevol om te zien hoe de orderafhandeling van Smartwax zou verlopen. De tests komen later, nu even een kort verslag van de levering.

Het pakketje kwam binnen, opengemaakt en ontdaan van etiketten en papierwerk:

Smart1.jpg

De schuimvulling was waarschijnlijk op :d , inclusief de producten was de doos amper tot de helft gevuld. De producten zaten dan ook onderste boven en doorelkaar gehusseld in de doos. De Smartwax shampoo (grote fles, niet afgebeeld) was een beetje gaan lekken, maar gelukkig minimaal (de doos rook wel meteen naar citroentjes :ja ).

Smart2.jpg

De producten uitgeruimd en even gerangschikt. Onze eerste indruk is dat de flesjes en de pot Rimwax er grappig en verzorgd uit zien.

De doek en de applicatiespons maakte minder indruk op ons. Microvezel pakt alles dat ze tegenkomt vast en het was dus beter geweest om deze apart te verpakken, nu moesten we de doek en de spons eerst ontdoen van stofjes, stukjes schuim en karton.

Smart3.jpg

De doek (€ 6,95) is een 'unbranded' doek en dat hadden we niet verwacht. Het formaat zou 41x41cm moeten zijn, maar we kwamen niet verder dan 36x36 cm. De doek voelt zacht aan, zeker niet dun maar ook niet heel dik. Een gewone All Purpose doek (€ 3,75) doet voor deze doek niet onder. We bewaren deze doek voor onze vergelijkende test.

De applicatiespons (€ 6,95) lijkt de grote broer van de microvezelspons van de Action (€ 1,95). De afwerking is niet bijzonder (aan de buitenkant dichtgestikt en de stikranden voelen dik en hard aan). Zeker gezien de prijs is dit een teleurstellend product. Als je het vergelijkt met de Even Coat applicators van Meguiar's zie je duidelijk een verschil in kwaliteit, bovendien zijn de Even Coat applicators een stuk voordeliger per stuk.

Smart4.jpg

Ook deze applicatiespons zullen we in onze vergelijkende test gaan gebruiken binnenkort.

De Rimwax (€ 24,95), een velgenwax van Smartwax, zag er het best uit. We zullen dit product als eerst gaan gebruiken in onze vergelijkende test van velgenwaxen. Leuk potje, en het ruikt lekker, een beetje dezelfde kauwgomballengeur als de Natty's Blue.

Smart5.jpg

We hebben een proefje van de detailerspray aangeschaft, maar er zit geen sprayertje bij, dus dat gaan we overgieten in een ander flesje. Ook deze nemen we mee in een vergelijkende test. :cool:

Over de shampoo (€ 24,50) is op andere fora al het een en ander geschreven. Deze ruikt naar citroen, we zijn benieuwd naar de praktijktest. De shampoo is erg dik en geconcentreerd.

Als laatste de Smartwax, premium wax+polish. Deze ruikt naar kersen is roze gekleurd en ik herkende het meteen. Ik ben naar beneden gelopen en ik heb een fles Cherry Wet Wax van Chemical Guys uit het vak gehaald. Exact dezelfde kleur, geur, dikte en gevoel. Ik vermoed dat deze twee producten geheel identiek aan elkaar zijn. Smartwax is ook een dochteronderneming van Chemical Guys! ;) De Cherry Wet Wax kost € 18,95 en de Smartwax variant kost € 29,50. :weetniet

Naast de producten troffen we een A4tje aan met de 'key selling points' van Smartwax, een orderformulier voor een vervolgbestelling, een kleine productfolder en een kleine raamsticker.

Samenvattend, de producten weten mij nog niet te 'pakken'. De prijs is flink, maar de kwaliteit nog niet overtuigend. De overeenkomsten van de wax en de Cherry Wet Wax zijn opvallend te noemen en het prijsverschil tussen deze twee eveneens.

De manier van verzenden is zeker voor verbetering

2. PT Cruiser

PT Cruiser Detailing addict

Leuk bevonden:
    1
    Je voelt je natuurlijk wel bedrogen als de doeken kleiner zijn dan beloofd. Niet dat het een tevreden klant gaat doen weglopen van smartwax, maar niet echt goede reclame.

Wat me opvalt mbt die microvezels is dat wij gebruikers alle moeite doen om de doeken net en zuiver te houden tijdens de opslag, die mannen van smartwax zitten er precies niet al te erg mee in.

Als je een spray koopt, wil je er toch ook wel een verstuiver bij hebben. Misschien zijn ze dat in alle haast vergeten?

Ik hoop maar dat je 24.50 euro een literverpakking shampoo hebt, anders wordt detailen wel erg duur.

Nu ja, laat iedereen maar aan de Smartwax, dan blijven de andere merken goedkoper.

3. Tim

Tim Master of Bling
    Medewerker

Leuk bevonden:
    712
    Ik denk dat het met haast te maken had inderdaad. Het zijn ook maar kleine details, maar als je dure producten koopt dan verwacht je een bepaalde presentatie. Ik denk dan aan een nette doos en goed verpakt. Net bijgeleverd drukwerk en de producten moeten ook inorde zijn. Nu is het het allemaal net niet en dat is zonde.

De proefflesjes zaten wel in plastic zakjes, dus waarom de doek en de pad niet? Het had beter andersom kunnen zijn. Ik denk dat ze het sprayertje vergeten zijn, gebeurt ons ook ooit weleens denk ik.

De shampoo is 473ml, op de fles staat dat je er 15 wasbeurten mee kan doen. Dus volgens de aanwijzingen op de fles kost een wasbeurt dus ongeveer € 1,65, maar de importeur heeft andere verhoudingen genoemd en dan kom je weer goedkoper uit. We gaan beide verhoudingen testen.

Je verwacht bij een merk waar je extra voor betaalt dat je ook iets extra's krijgt, en dat missen we nu nog. De tests brengen hier wellicht verandering in.

Groeten,

Tim

4. ladybug

ladybug Detailing rookie

Leuk bevonden:
    0
    Goeie actie Tim! En ook dat je de verpakking enzo meeneemt. Wat kost een laserprinter nou helemaal, een Brother onder de 100 euro.
    En briefpapier, als je dat als zo'n bedrijf niet hebt, ik denk dan ook altijd... nemen ze zichzelf eigenlijk wel serieus? Ook zorgvuldig verpakken. Het is veel geld, en dan mag je verwachten dat er zorg aan besteed wordt.
    De doekjes... ergens moet je ze nu wassen toch?

5. nicknameless

nicknameless Detailing guru

Leuk bevonden:
    958
    Ik vind het raar dat de monsterflesjes zo in de doos 'geflikkerd' zijn. Ik heb al vaak Smart produkten besteld o.a. bij A1-car care.
    Misschien wisten ze dat het voor de 'concurrent' was :weetniet

De monsterflesjes zaten netjes gesealed in een folie.

Evenals de mircofiber doek (blauw) zat deze netjes in een aflsuitbare zak.
    Bij mijn bestelling zat zelfs een begeleidend schrijven.

Groeten Patrick

#5 nicknameless, 24 mei 2008
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 feb 2016
  6. Patrick

Patrick Detailing chief

Leuk bevonden:
    15
    Denk niet dat Tim zijn eigen naam heeft gebruikt maar als het voor collega moet je het toch juist extra netjes doen

7. Freaky1975

Freaky1975 Detailing rookie

Leuk bevonden:
    1
    :D de beruchte fles shampoo van 25 euri... :D

8. Tim

Tim Master of Bling
    Medewerker

Leuk bevonden:
    712
    Nee dat klopt, ik heb het door iemand anders laten bestellen! Je hebt dan de beste referentie. Als je bij een restaurant van te voren aankondigt dat iemand je restaurant komt keuren dan zorg je ook dat die persoon net even een iets andere behandeling krijgt, en dat is nou net niet de bedoeling.

@Nicknameless: het zal inderdaad per Smartwax dealer verschillen. Om misverstanden te voorkomen, ik heb het niet bij A1 of bij Leen laten bestellen, maar gewoon bij Smartwax zelf. Zover ik weet verpakken A1 en Leen (het rijmt ook nog) de producten altijd prima!

Ik denk ook niet dat alles zo in de door gesodemieterd is, maar door te weinig vulling is het gewoon doorelkaar gehusseld, en dan komt het aan alsof het zo erin gegooid is, maar gevolg is in ieder geval wel dat het niet meer netjes bij de klant aankomt.

9. Tim

Tim Master of Bling
    Medewerker

Leuk bevonden:
    712
    Het is ook een beetje de verwachting van een bepaald merk. Het wordt exclusief gepresenteerd. Een Smartwax medewerker (Christian) vertelde op het Volkswagen forum dat Smartwax gelijk zou zijn aan de kwaliteit van Swissvax (niet dat ik denk dat dat een juiste veronderstelling is hoor) en als je dat dan leest en hoort dan verwacht je ook dat je een chique pakje op je deurmat krijgt net zoals bij Swissvax.

Zelfs kleurenlaserprinters zijn erg voordelig geworden en geeft net een beetje meer uitstraling, maar ik zou kiezen voor mooi drukwerk, dat kost de laatste tijd ook niets meer met de nieuwe digitale druktechnieken.

Die doek en pad gaan de wasmachine in eerst inderdaad.

10. Sven S8

Sven S8 Detailing rookie

Leuk bevonden:
    0
    Komt op mij nogal amateuristisch over...

- Slordige verpakking, gaar stenciltje erbij, en 'u zoekt het maar uit verder'. :-"

- De Protech doeken die ik bij Tim heb besteld kosten nog niet de helft en zien er stukken beter uit.

- De 'applicator' ben ik ook niet van onder de indruk... Ik heb inderdaad bij de Action voor een paar centen wat van die dingen gekocht, voor de klusjes waar ik m'n Megs applicators niet wil gebruiken.

- Ik vind het knap duur voor die kleine flesjes...

- Absurd dat er geen pompverstuivertje op de detailerspray zit... (wat kost dat nou helemaal? ze zitten n.b. wél op de GRATIS monstertjes van de parfumerie!)

- Had dat etiket op die 'rimwax' niet RECHT mogen zitten voor dit geld? Sorry, ik ben misschien een mierenn**ker, maar als je iets neer wilt zetten als 'kwaliteitsproduct' - voor een navenante prijs - mag je ook wat verwachten. Dit is gewoon slordig.

- Het gegeven dat Smartwax Premium wax+polish waarschijnlijk een re-branded Cherry Wet Wax is, met een prijsverhoging van ruim 55% (!) versterkt mijn vermoeden dat het een merk niet veel meer dan een hype is.

Resumerend: ik ben benieuwd naar de tests, maar mijn voorlopige indruk is dat het een overpriced hype-merk is, wat mikt op een bepaald publiek. Da's waarschijnlijk niet de serieuze detailer, maar de jonge/trendy auto eigenaar die 'iets leuks' wil wat er vooral 'cool' uitziet. En om eerlijk te zijn slaan ze daar óók de plank mis, want 'trendy' producten met scheve stickers en slechte verpakking KAN gewoon niet. Dan wil je wél een beetje 'luxe' gevoel voor je centen. Dit ziet er uit of het is ingepakt door een paar ongeïnteresseerde zwartwerkers.

De officiële Smartwax website is trouwens ook iets wat m.i. gewoon écht niet meer kan anno 2008. Dit lijkt wel iets uit 1978... :roll

Vooralsnog is mijn indruk dus niet bijster positief...

11. PT Cruiser

Leuk bevonden:
    1
    Blijft mij de vraag, hoe komt het dan dat ze er zo veel geld kunnen voor vragen? Jong is nu niet echt synoniem voor geld hebben.

12. Joost

Joost Detailing rookie

Leuk bevonden:
    0
    Ik kan dan welliswaar geen uitspraken doen over de kwaliteit van het product daar ik het niet zelf ervaren heb.
    Maar de manier van verzenden, verpakken en aanverwante punten die reeds opgesomd zijn, krijg ik een slechte indruk van ze!
    Als ik bij Tim weer een order plaats dan weet ik gewoon zeker dat het degelijk verpakt wordt.

Het is heel gek, maar persoonlijk ken je diegene die achter een bedrijf zit niet. Maar wanneer je een pakket ontvangt kan je eigenlijk al heel erg veel zeggen over de persoon.
    De totale verzorging is gewoon subliem en geeft je vertrouwen in het bedrijf.

Laatst zat er nog een leuke attentie kaart bij.
    Kan je er wat mee? Nee, maar geeft wel de betrokkenheid aan.
    Dat mis je bij deze verzending totaal.

Joost

13. nicknameless

nicknameless Detailing guru

Leuk bevonden:
    958
    Inderdaad vreemd dat er op het montersflesje Detail spray geen verstuiver zit. Bij mijn monsterflesjes (ja, heb er meerdere) zitten deze verstuivers wel op.

14. Sven S8

Sven S8 Detailing rookie

Leuk bevonden:
    0
    Ik denk dat je daar nog vreemd van zult opkijken... Er worden ontzettend veel dure artikelen in de markt gezet die speciaal op de jeugd zijn toegespitst. Games, merkkleding, scooters en whatnot.

En jongeren die nog thuis wonen hebben relatief gezien vaak redelijk wat te besteden aan het 'opleuken' van hun auto. Wat zij aan velgen, spoilerkits en andere accessoires besteden is vaak aanzienlijk. Niet echt gek dat men daar een (sub)merk op richt, het kan een hele interessante markt zijn.

Overigens kun je 'jong' in dit verband iets ruimer zien denk ik. Reken de yup er ook maar bij gemakshalve...

Maar de hele manier waarop Smartwax in de markt gezet wordt (verpakking, kleurtjes, prijsstelling) plus het feit dát het op de markt gebracht is (CG heeft immers al een behoorlijk complete lijn onder de eigen naam) geeft mij sterk de indruk dat het niet op de serieuze detailer is gericht maar op een (jong) publiek wat iets wil wat er leuk uitziet... De hogere prijs is m.i. een bewust onderdeel van de strategie, want als het 'goedkoop' is kan het nooit wat zijn toch? ;)

Vandaar mijn (voorlopige) conclusie dat het hier meer om marketingstrategie gaat dan om de inhoud...

--------------

Verder ben ik het helemaal eens met Joost. De behulpzame en snelle reacties van Tim op mijn vragen, de snelle bezorging van m'n bestellingen, de zorgvuldige verpakking én de leuke attenties hebben mij destijds over de streep getrokken om bij Carclean klant te worden én te blijven.

Als ik zo'n pakketje van Smartwax had ontvangen zou ik toch lichtelijk de pest in krijgen en denken "da's eens maar nooit weer".

15. Tim

Tim Master of Bling
    Medewerker

Leuk bevonden:
    712
    Heb jij ook het monsterflesje van de Detailerspray Patrick? Zo ja, kreeg jij het sprayertje er los bij of zat deze er meteen op?

En jawel. Ik ben net met de Smartdetail bezig geweest en het is vermoedelijk nagenoeg identiek aan de Chemical Guys Pro-Detailer! Zelfde kleur, zelfde geur, zelfde kenmerken!

Prijs Smartdetail € 24.50, prijs Chemical Guys Pro-Detailer € 14,95. Vermoedelijk nagenoeg identiek product, prijsverschil 64%

16. Freaky1975

Leuk bevonden:
    1
    Ik heb het spul letterlijk - toevallig - uit de verpakking zien komen (met een vloekende Tim ernaast :D ) en ik was eigenlijk meer verbaasd over het gebrek aan uitstraling en kwaliteit. Als zo'n product dan juist voor jongeren bedoeld is, zorg dan maar dat het er flashy uitziet, dat er bij wijze van spreken ledjes in de verpakkingen zitten, want dit ging echt nergens over. Professioneel: nee, vertrouwenswekkend: nee, duur: absoluut.
    Het moet in de testen nu toch wel behoorlijk resultaat gaan geven om op te boksen tegen de gevestigde orde...

17. PT Cruiser

Leuk bevonden:
    1
    Nog even over de prijs: kwaliteit moet betaald worden.

Maar ik heb er geen zin in om bv 64% meer te betalen voor eenzelfde product gewoon omdat het in een andere verpakking zit.

Ik denk wel dat iedereen waar wil voor z'n geld.

18. Freaky1975

Leuk bevonden:
    1
    Precies! En voor dit geld moet het wel héél erg goed zijn!

19. Tim

Tim Master of Bling
    Medewerker

Leuk bevonden:
    712
    Het verhaal van de andere verpakking, behalve dan die zogenaamde Airlessflessen, gaat ook niet op!

De flessen die gebruikt worden voor Chemical Guys zijn identiek aan de Smartwax flessen. Het zijn gewoon universele flessen die je bij een flessenfabriek kan kopen, Poorboy's maakt ook gebruikt van diezelfde flessen!

De Smartdetail (473ml) gebruikt ook die universele fles en ook een universele sprayer die ook door Meguiar's, Poorboy's, Chemical Guys en PBMA wordt gebruikt. :weetniet

20. Patrick

Patrick Detailing chief

Leuk bevonden:
    15
    idd waarom is eigenlijk dat prijsverschil