• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

nanolex si3d ervaring

+1 voor @Dylandr ! :D

@GijsB

Ik heb de eerste keer dat ik een coating aanbracht, de Nanolex - Si3D, volledig de manier van @Dibbuz opgevolgd. Dit ging helemaal goed.
Met logisch verstand en wat ervaring met de bekende stappenplannen moet het helemaal goed komen, ook al lijkt het allemaal wat next-level. :p

Na het zien van het filmpje heb je een globaal idee van wat er moet gebeuren:

  1. Extra doeken aanschaffen.* + ** (Monello - Senza Bordi (2x Trio) / Nanolex - Lotus Microfiber (5-pack))
  2. Extra suède applicators.* (Nanolex - Si3D Applicator Cloths 10-pack)

  1. De lak in perfecte staat brengen. (Middels de bekende stappen)
  2. Wassen. (2-emmer-methode, shampoo zonder toevoegingen, vaak spoelen om krassen écht te voorkomen)
  3. Secuur ontvetten. (Product op doek spuiten, paneel afnemen, met 2de doek nawrijven) (Gyeon - Prep / Nanolex - EX)

Nanolex - Si3D aanbrengen:
  1. Handschoenen aantrekken. (Nitril handschoenen)
  2. (+ wegwerp-dampmasker *** indien je werkt in een kleine en/of slecht geventileerde ruimte)

  1. Flesje goed schudden.
  2. ongeveer 10 druppels product op je applicator druppelen uit het flesje.*** *
  3. Criss-cross aanbrengen + doorwerken over een werkvlak van ongeveer 40x40. (Product word, onder de juiste omstandigheden, al iets droger/stroever)
  4. Residu afnemen met Doek 1. (Binnen 3 minuten) (Je voelt zoals bij het aanbrengen best wel wat frictie)
  5. Nawrijven met Doek 2. (Binnen 3 minuten) (Frictie is zo goed als weg)
  6. 2de laag direct aanbrengen. (Nanolex adviseert 2-3 lagen)
Zoals in het filmpje van @Dibbuz is te zien dat er op één werkvlak product word verdeeld en licht word ingewerkt. Vervolgens word er op het naastliggende werkvlak ook ongeveer 10 druppels aangebracht en licht ingewerkt om vervolgens op beide werkvlakken tezamen het product verder te verdelen en in te werken. Dit was bij mij ook mogelijk en ik beperkte het dan ook tot 2 werkvlakken tegelijk. (Motorkap opdelen, één deur bóven de stootstrip, kofferklep, bijvoorbeeld)

Met name op lichte kleuren zal je niet goed kunnen zien waar je product aanbrengt. (Net als waxen en dergelijke). Werk, zowel bij donkere als bij lichte kleuren, sowieso heel systematisch om een goede verdeling te krijgen. Ook al zie je niks, visualiseer een goed overlappend patroon)
  1. Houd de auto na applicatie zeker 12-24 uur droog bij kamertemperatuur c.q. juiste temperaturen. (5 - 30 graden Celsius tijdens het aanbrengen én bewaren van het product. Ook uit zonlicht houden.
  2. Draagmiddel verdampt / coating hard uit voor zo'n 90% in de eerste 24 uur. Hij is volledig uitgehard na een week. (Hangt uiteraard af van de temperatuur)
  3. Het wassen van de auto heb ik simpelweg minimaal na een week gedaan.


(* = Doeken in de Complete Kit NIET meegerekend, die tel je er bovenop. Beter te vaak een set van schone doeken gebruiken, dan te weinig)
(** - Wanneer je wisselt van doeken, gooi de gebruikte doeken dan meteen in een emmer (warm) water. Blijven ze zacht!)
(*** = Wegwerp dampmasker werkt 40 uur. Na gebruik masker luchtdicht stallen, anders blijft hij doorwerken!)
(**** = Pipet niet nodig. Flesje NIET met pipet erop stallen!)


Greetz


Kijk dit is nog een een uitleg! heel erg bedankt, hier kan ik helemaal gelukkig van worden haha! @Quantoxx
 
Graag gedaan, Gijs.

Het leek mij fijn dat als je het gaat wagen om aan een coating te beginnen, dat je iets hebt om erbij te pakken aan info. :p


Greetz

Jaa zeker! Ik denk dat een coating van grote waarde is als we de koude wintermaanden straks in gaan. Ik heb inmiddels het filmpje en jouw uitleg even opgeslagen op de laptop. Straks als ik bezig ga zet ik mijn laptop er gewoon bij haha. Eerst maar eens even de juiste producten aanschaffen. Verlanglijst is inmiddels zo hard opgelopen dat ik toch wat dingen moet schrappen hahah. Tikt nu over de 800 eurie..
 
Hey 350Z,

Thanx voor je waardering! :heart:

Nou, de theorie is natuurlijk dat je residu van de coating afneemt en dit in je doek gaat uitharden. Echter heb ik toen ik de Si3D aanbracht, bijna alleen de bijgeleverde Nanolex doeken gebruikt omdat deze totaal niet hard werden. Uiteindelijk heb ik ze tussendoor wel een keer gewisseld, puur om die theorie.

De doeken voelen nog steeds mooi zacht en geen scherpe-harde stukkies ofso, maar logischerwijs zou het niet goed moeten zijn. :p

De Senza Bordi's die ik bij de Mohs-coating gebruikte, die heb ik redelijk vaak gewisseld en meteen in een emmer water gegooid. Ook die zijn op de tast niet hard en ik veroorzaakte later ook geen krassen op lakwerk.


Dus ja... Misschien is het verstandiger om de doeken bij aanschaf eigenlijk al weer af te schrijven of voor andere klusjes te gebruiken. Ik rekende toen de helft van de prijs, van de doeken, door als onkosten. De helft omdat ik het eerste doel van de doeken, de veiligheid, niet meer kon gebruiken en het in feite een duur hoerendoekje werd. :p

(De Suede Applicators worden na verloop van tijd wél bikkelhard, zelfs in water. Soort van plastic word het bijna. Of een ouwe zakdoek met flink wat groene kletsers erin effe een tijdje laten liggen. :p )



Greetz

Anytime ;)

Maar wordt inderdaad wel een dure bedoening als je de doeken weg kan gooien of alleen voor velgen en motorruimte kan gebruiken. Zeker als je toch elke anderhalf jaar opnieuw de coating aan moet brengen.

Je kan altijd proberen ze te gebruiken en als je krassen terugvindt op andere auto's de doeken alsnog afschrijven.

Had je trouwens mijn pb met (on)eerbaar voorstel nog gelezen? ;)
 
Tikt nu over de 800 eurie..

Zow dan! Dat tikt aan, ja. :p

Persoonlijk vind ik de Nanolex - Si3D een goede coating voor een goede prijs. En dan heb ik het niet specifiek over wat de coating dan kost, maar in verhouding met bijv. meerdere keren per jaar je auto moeten prewashen, wassen, waxen, etc.

De laatste keer dat ik bij de Porsche was met de Si3D, was hij behoorlijk ranzig door lange ritten naar het buitenland door weer en wind. Ik foamde de auto in met enigszins een hoge dosering, liet het goed weken, spoelde 'm af met de HD en de auto droogde al kneiterstrak op. :p (Uiteraard wel gewoon gewassen, maar toch...)

Ik heb van het 50ml flesje Si3D nog zo'n 20-25 ml over en zat er aan te denken om voor de wintermaanden mijn eigen ouwe barrel in de coating te zetten. Ooh, en nog wat Mohs...


Had je trouwens mijn pb met (on)eerbaar voorstel nog gelezen? ;)
Uuuumm... :p Effe kieken. kheb vaak notificaties, dus misschien is hij ertussendoor geslipt. Effe kieken! :D
 
@Quantoxx ja precies haha! Een dap 900 die komt er sowieso en dan daarnaast nog investeren in een coating en wat andere producten. Gelukkig gaan dat soort dingen wel lang mee, net als mijn HD reiniger, die heb ik vd week voor een leuke prijs kunnen bestellen. De summer sale scheelt gewoon een hele hoop en volgens mij geeft CC maar 1x korting per jaar of niet?
 
In mijn ervaring zijn er uiteraard de regelmatige aanbiedingen in de webshop en dan jaarlijks flinke kortingen met de SDD of SSS.

Jep, de DAP is een machine die je simpelweg nooit zal wegdoen. Prima apparaat! :p



Greetz


Inmiddels is de Dap 900 onderweg, de nanolex coating en goed wat doeken. Veel geld gekost, maargoed! Je moet wat voor je auto overhebben en straks auto's detailen voor wat mensen hier (verdien ik wel iets mee terug ahah)

Bedankt iig voor je goede uitleg
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx en Tommy86
@GijsB - Top man!

Het is leuk om je eigen auto bij te houden en dat mag wat kosten. Elke hobby kost geld. De waarde van je auto zakt iets minder hard en je hebt uiteindelijk meer plezier van je auto.

Ik weet nog goed dat ik mijn DAP900 V3 + een boatload aan spullen had gehaald bij de Showroom van Carclean. Ik reed hierna naar mijn ouders om ze te laten zien, liet de spullen voor het gemak een avondje daar staan en de volgende ochtend kwam bij toeval de buurman langs om te vragen of ik enige ervaring had met ''poetsen''.

''Nou... Ik heb net een machine gekocht!''

Voordat ik de spullen dus in mijn eigen huis had, had ik de machine al terugverdient, hahah! :p

Bedankt iig voor je goede uitleg
Geen probleem! Blijkbaar heeft het je goed geholpen, aangezien de spullen al naar jou onderweg zijn, haha! :D


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: GijsB
@Quantoxx Dat klopt inderdaad, maar de eerst komende tijd kan ik met deze spullen aardig vooruit. Ik beleef er veel plezier aan, elke keer als ik mijn auto weer instap. ik kan dan ook niet wachten tot dat ik de spullen binnen heb haha. Ik moet nog wel even uitzoeken welke hoeveel heden ik aan moet brengen tijdens het gebruik van de Dap , doe ik de monello polish op de pad? of op de auto lak? en hoeveel ml moet er op zo’n pad..

ook nog eens even kijken wat qua prijzen reëel is om te vragen. Is natuurlijk allemaal afhankelijk van de tijd, welke stappen enz. enz.

Misschien heb je nog tips?

Mijn auto is hier voor de eerste keer gewassen, gekleid, blackhole, wax, (met de hand).
 

Bijlagen

  • image.jpeg
    image.jpeg
    199,6 KB · Weergaven: 205
Hey Gijs,

Je bedoelt eigenlijk dat je niet helemaal weet hoe je de DAP moet gebruiken? :p

- Uiteraard doe je alle stappen vöór het polijsten. (Wassen/kleien)

- Wanneer je een schone/nieuwe pad gebruikt, kan je hier 1-2 spraytjes detailerspray op spuiten. De pad is dan niet meer zo droog en ook zal je polijstmiddel niet meteen diep in je pad trekken. (De één doet dit wel, de ander niet)

- Normaliter doe je 3-4 erwtjes op je pad.

- Je zet de machine op stand 2 en verspeid het polijstmiddel even snel over je werkvlak van ongeveer 50 x 50 cm.

- Hierna kan je op een hogere stand gaan polijsten, afhankelijk van het type polijstmiddel. (Slijpen doe je op een hoge stand. (5-6) Korrel doorwerken en finishen doe je op een middelste stand (4) en wax/glaze aanbrengen doe je op de laagste stand (2). Er zit natuurlijk nog lagere snelheden onder die (2), maar ik blijf altijd boven de (2).

- Maak een dambordpatroon met de machine, waarbij je elke baan 50% overlapt. De snelheid waarmee ik zelf beweeg, die is aan de langzame kant als ik zo eens naar collega-detailers kijk. :D Maar, ik behaal goede resultaten. Ik beweeg de machine en ik doe er zo'n 8-10 seconden over om de breedte van een pad af te leggen. Hierdoor geef je de korrel alle tijd om zijn werk te doen.

- Afnemen en ontvetten om te controleren.

- Als het resultaat je bevalt, kan je gaan afschalen naar een fijner polijstmiddel.


Wat betreft prijzen... Tja, onderzoek de markt eens.

(Voorbeeld) Zitten er 5 poetsbedrijven in de buurt die voor €65,- je auto polijsten, dan weet jij dat je voor een volledig exterior detail minimaal het dubbele kan vragen.
Jij poets excentrisch en zonder polijstbanen/hologrammen, jij laat nog wat over aan blanke lak, jij werkt een stukkie nauwkeuriger en met duurzamere producten, jouw werk zal langer standhouden, etc.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie
@Quantoxx hoeveel punten kan ik weer voor deze uitleg geven?:joy::D

Nouja, werken met een Dap? Nee nog nooit gedaan, wel goed over ingelezen. Over het gebruik van hoeveelheden en alles heb ik nog nooit voorbij zien komen tot aan nu:rolleyes:.

Ik ga sowieso beginnen op een barreltje, daar kan ik mooi op testen. bedankt wederom voor de geweldige uitleg!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
@GijsB - No Problemo, :D

Als je nog wat wilt weten, kan je ook altijd een privebericht sturen.

Vergeet trouwens niet om een testspot te maken op de auto. Als je een zachte lak zou hebben, zoals vaker op Japanse auto's bijvoorbeeld, dan kan je zonder problemen beginnen met je grofse combi; Veloce --> Geel. Maaarr....

Dit is te grof en je zal hiermee onnodig veel blanke lak verwijderen + dat je op een minuscuul niveau zelfs schade maakt die je middels afschalen weer moet mooi maken. Beginnen met Mezzo --> Oranje is dan veiliger/beter.

Stel een houten balk voor die best wel ruw is. Je kan dan met korrel 20 gaan schuren, dan zal je inderdaad de splinters enzo verwijderen en is hij ietsjes gladder. Echter is je balk ietsjes dunner geworden, zit vol met schuurkrassen en je moet dan eerst weer met korrel 120 de balk gaan schuren. Nu is hij weer wat gladder én dunner. Vervolgens moet je met korrel 360 de balk wederom gaan schuren zodat alle schuurkrassen eruit zijn en de balk lekker glad is.

Balk - 3 stappen... veel werk... balk is dunner... balk is glad.
Auto - 3 stappen... veel werk... lak is dunner... auto glimt, maar is dof.

Nog een feitje over je polijstmiddelen en polijstwerk; Monello - polijstmiddel bevat een afbrekende korrel. Dit houd in dat de korrel tijdens het werken ''grof/groot'' begint, vervolgens word deze korrel bewerkt en word hij steeds kleiner en dus fijner. Terwijl je dus werkt, ga je van volgas slijpen naar al een aardige finish.

Zelfde verhaal dus als die balk hierboven, waarbij je moet voorstellen dat je een schuurpapiertje pakt met korrel 20 en deze na elke 10 heen-en-weer-beweging 50 korrels fijner word. Uiteindelijk schuur je dus eerst grof en daarna lekker fijn. :p



Greetz
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie en GijsB
Leuk om al die ervaringen te lezen zo..
De auto voelt nog steeds glad en beschermt goed maar echt heel erg blinken doet hij niet.
Dit komt omdat het misschien een witte kleur is en non metalic.
Wat voor "spul" zou ik nog het beste kunnen kopen dat ik er nu nog op kan doen voor een echt spiegel glans?
zonder dat het de coating aantast.
Het liefst iets vloeibaars en geen vaste wax oid.
iemand een idee?

grt Ben
 
Hey Ben! :D

De auto glanst niet echt? Is de auto vóór het aanbrengen van de coating nog behandeld?

90% van glans komt uit het polijstwerk. Hier overheen is dan de Si3D aangebracht die eventueel nog een beetje wat kan die aan die overige 10%. Je blanke lak is nu afgesloten door de coating. Over deze coating een ''spulletje'' aanbrengen voor ''echte'' spiegelglans, dat is niet mogelijk. (Tenzij het chroomverf is! :p )

Een ''echte'' spiegelglans is wat je behaalt door de blanke lak te polijsten en alle defecten weghaalt. Je kijkt daarna dan in feite door een mooi, helder glas (blanke lak) naar de kleur die er onder zit. Niks verstoord dit beeld meer en je kleur komt goed tot zijn recht en de reflectie is haarscherp.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: DonButtie en GijsB
Heb zelf ook goede ervaringen met de si3d. Motorkap met een verse si3d
c7a7fdf6e358654db5a3cf3cec00e69b.jpg


Zo strak zat de hele auto in de si3d enkel na een aantal maanden zitten er op de liggende delen donkere kringetjes iemand idee wat dit kan zijn.
bc6e97c1e3a75e71e9d559dc0ca34f8e.jpg


Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
 
Lijkt erop alsof je waterspots in de coating hebt zitten.

Heb je de auto wel 24 uur helemaal droog gestald ?