• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe auto

Xitra

Detailing trainee
15 sep 2016
22
35
42
Dag allemaal!

Volgende week mag ik mijn nieuwe auto in ontvangst gaan nemen.

Nu wil ik deze graag beschermen met de Nanolex si3d.

Mijn vraag:

Kan ik de Nanolex gewoon aanbrengen zonder clayen en polijsten, of beter clayen en dan aanbrengen of...

Ik zou denken bij een nieuwe auto gewoon de Nanolex erop.

Alvast bedankt voor de hulp!

Grtz,

Xitra
 
@Xitra Ik zou hem als ik jou was kleien en dan met finale de kleine krasjes die de dealer heeft gemaakt even aanpakken.

Met transport komt er toch een hoop zooi op te zitten. welke de dealer normaliter even snel met een doekje eraf veegt.. of de locale poetsert even snel laat wassen.
Dus mocht je het goed willen doen en de coating optimaal willen laten hechten moet je even kleien en polijsten.
als is het met finale of pp.

Daarnaast hoop ik niet dat je de waxoil behandeling hebt genomen :scream:
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Hey Xitra,

Een nieuwe auto is alles behalve nieuw. :p De dealer zal er ook van alles opgesmeerd hebben en dit wil je zeker niet onder je coating.

Bij een coating wil je de lak brandschoon hebben om de hechting te optimaliseren. Bij een nieuwe auto mag je verwachten dat er geen krassen/swirls/verwering op de lak zit, maar ik zou alsnog de auto wassen, kleien en minimaal een cleaner gebruiken. Hierna ontvetten.

De lak is nu voorbereid en dan kan er een coating op.


Greetz
 
En die coatings alleen doen als je detail ervaring hebt en een binnenruimte om te curen. Dit laatste is de reden dat ik er zelf nooit mee begonnen ben tot nu toe
 
Polijsten bij een gloednieuwe auto kun je misschien nog overslaan (maar een heel licht polijstbeurtje zou ik nog wel overwegen).
Kleien (voor polijsten) en goed ontvetten (erna) lijken me toch wel een must.
 
@Xitra zorg voor een zachte klei, de kans is dan het kleinst!

Ik zou overigens wel nog een lichte polijstbeurt er aan toevoegen. Zag laatst een net afgeleverde "nieuwe" auto die al bom vol swirls zat.
 
Jups laatst naar de 1 dag oude nieuwe auto van mijn oom gaan kijken. tranen sprongen me in de ogen. Bom vol met swirls..... Nu wilde ik niet heel negatief doen dus maar gezegd dat ie er goed uit zag ....o_O
Hij kon nu al een goede opknapbeurt gebruiken en dat toen die hem 1 dag had.

Oh ja hij was ook nog vol enthousiasme aan't vertellen dat ze hem nog naar een poets bedrijf hadden gebracht en een waxoil was aangebracht.:confused:

Lekker dan.

Dus zoals eerder verteld.. ik zou hem toch even nakijken en zeker met een prof polish even nalopen. persoonlijk ging ik er met een finale overheen.

Succes.:yum
 
ik zou het toch even checken...
Kleien en polijsten zijn toch aangeraden voor een coating.
Dit was een nieuwe Tesla die na een week bij mij kwam voor coating.

naamloos (32 van 103).jpg
 
Bij een nieuwe auto zeker Non-ferro, kleien en een lichte polijst beurt.

Het probleem zit hem in dat nieuwe auto´s per spoor van de fabriek naar de importeur gaan. Spoorstof is vele malen smeriger dan gewoon remstof. Dus wanneer de dealer hem laat poetsen door een beun zal deze geen rekening houden met alle ijzerdeeltjes en vervuiling op je lak welke tijdens transport erop gekomen zijn.
 
Inderdaad, zeker goed wassen, ijzerverwijderaar, kleien en een lichte polish.
Dan pas is hij klaar voor een coating. Anders zou ik er niet eens aan beginnen en het lekker bij waxen houden, zelfs dan is een goede voorbereiding vereist.
 
Het probleem zit hem in dat nieuwe auto´s per spoor van de fabriek naar de importeur gaan. Spoorstof is vele malen smeriger dan gewoon remstof. Dus wanneer de dealer hem laat poetsen door een beun zal deze geen rekening houden met alle ijzerdeeltjes en vervuiling op je lak welke tijdens transport erop gekomen zijn.

Sterker nog... Een dealer heeft een vast poetsbedrijf waar nieuwe auto´s voor aflevering worden klaargemaakt. Hier word wel degelijk aan spoorslag/vliegroest en dergelijk gedacht en dit word ''aangepakt''. Echter is dit half werk omdat er in mijn ervaringen bij poetsbedrijven er geen specifieke producten worden gebruikt voor een bepaalde stap. Zo word er bijv. de glasreiniger van Cartek gebruikt om ook teer/har/vliegroest/remstof/etc. te verwijderen. (lees; verminderen)

Allemaal producten die meerdere functies hebben en daarbij ook maar half werk geleverd word.

De grap is dus ook dat er altijd wel vervuiling achterblijft, maar dit op het oog of bij bepaalde handelingen zoals kleien, niet erg opvalt. Men begint met ijzerverwijderen / kleien op de motokap en daar zit vrijwel geen vervuiling op. ''Dus, de rest zal dan ook wel goed zijn''. Echter komt een auto met beschermfolie op bepaalde panelen van de trein af en hieronder zal inderdaad geen vervuiling zitten.

... je bent dus al snel geneigd bent om het wel prima te vinden. Wees dus een gewaarschuwd man.


Greetz
 
Ik ben ook aan het inventariseren welk product ik dan zal nemen voor het polijsten. Het betreft een nieuwe Opel (model 2018) van de PSA generatie.

Ik lees hier ‘Finale’ maar met welke pad zal ik dit dan doen? Ik heb overigens nog een DAP500 op mijn werk liggen welke ik hiervoor kan gebruiken.
Ook heb ik veel positieve reacties gelezen over de Scholl Concepts - S20 Black en volgens Scholl zelf dan icm de Black Softouch Waflle
 
@Michel Kuijpers Dus Monello Finale met witte polishing pad bedoel je dan of een finishing pad? Ik kan nl geen witte finishingpad vinden van monello. Alvast bedankt voor de tip, hij komt op mijn lijstje!
 
uhm, ik zou me eerst eventjes iets meer verdiepen in het polijsten.

Met Finale op een Monello Witte pad heb je geen correctie, alleen maar finishing. Vandaar de term finishing.
Correctie wordt gehaald door gebruik van Veloce of Mezzo i.c.m. diverse pads. Ook van Scholl heb je goede polijstmiddelen. Grod : S3, Middel : S17, Fijn S30. S20 die je noemt is een one step polish. Dit is dus correctie en finish in 1, echter zitten hier 'fillers' in waardoor deze iets meer verhult en minder geschikt is voor coatings.

Om je iets verder op weg te helpen :

Monello handleiding.jpg


Polijsttabel Monello.jpg
 
Ook een finishing-combi zoals Finale + Witte Pad geeft correctie. Alleen niet zo als een grover polijstmiddel. ;)

Je kan een grove balk ook glad schuren met korrel 1000, het duurt alleen een eeuwigheid. Een balk die al best wel glad is, die kan je met die korrel 1000 helemaal swaffelbaar maken. :p

Monello - Raffini White Polishing Pad is inderdaad de zachtste pad met cuttingfactor.
 
  • Leuk
Reactions: Timm
Het hangt er dus gewoon vanaf hoeveel defecten de lak heeft alvorens te kiezen welk van deze producten gebruikt moeten worden.

Maar het kan dus worden:

Mezzo met eerst oranje polishing pad en daarna met witte polishing pad als de auto veel defecten heeft.

Of

Finale met witte polishing pad als de auto weinig tot geen defecten heeft, wat ik hoop en waar ik vanuit ga.

Begin ik het al te begrijpen?