• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Nieuwe velgen en quartz-coating .

Kurt

Detailing addict
20 jul 2012
22
50
Ik ga me een set velgen aanschaffen en zit met een paar vragen.
Voor het behandelen van een nieuwe velg is het dan belangrijk dat er al een band opzit of beter niet?
Moet ik hier ook nog de stappen wassen,kleien,pollieren doen om een coating te zetten?
Wat zijn de stappen bij een nieuwe velg om een quartz-coating te zetten.
Is het moeilijk om een quartz-coating te zetten als je het nog nooit gedaan hebt?
Wat is een goed merk van quartz-coating ?
Het zijn wel wat vragen,maar ik vind het toch belangrijk om het juist te doen.
Hier nog even een link naar de velg zo dat jullie weten over welk materiaal het gaat.
https://brock.de/felgen/rc-design/rc-design-rc29-hgvp/

Bedankt.
 
Ik denk dat je beter kan wachten tot de band erom zit. Dan komt er geen zooi (bandenvet), meer op je velgen als je ze net hebt behandeld.
 
Voor het behandelen van een nieuwe velg is het dan belangrijk dat er al een band opzit of beter niet?
Wanneer de band al op de velg is gemonteerd zal er wat vet o.i.d op gesmeerd zijn. Ook zal hij hoogstwaarschijnlijk gebalanceerd worden en word er ontvetter gebruikt om de plakloodjes goed te laten hechten. Al dit spul, en contact, wil je niet als je al een coating hebt aangebracht.

Bij voorkeur dus het wiel helemaal klaar hebben alvorens je hem behandeld.


Moet ik hier ook nog de stappen wassen,kleien,pollieren doen om een coating te zetten?
Ik neem aan dat nieuwe velgen helemaal strak zijn dus kleien/polijsten zal niet nodig zijn. Wel is ontvetten belangrijk.


Wat zijn de stappen bij een nieuwe velg om een quartz-coating te zetten.
Bij elke coating is voorbereiding belangrijk. Eventuele defecten zullen anders onder de coating terechtkomen en zal je de coating moeten verwijderen middels polijsten. In jouw geval is de voorbereiding minder aanzienlijk omdat het nieuwe velgen betreft, dus kan je vrijwel meteen beginnen met aanbrengen. Hier een voorbeeld met producten;

* Wassen - (Warm water + Dreft of autoshampoo)
* Ontvetten - (Gyeon Prep)
* Coating - (Gyeon - MOHS 30ml)
* Doeken - (Monello - Picollo Nero Trio Pack)

* of een set (Essentials Protection Kit) + géén extra doeken aanschaffen
* Eventueel voor lastig bereikbare plekken - (Make-up remover watjes)


* Wassen - (Warm water + Dreft of autoshampoo)
* Ontvetten - (Gyeon Prep of Nanolex - EX)
* Coating - (Nanolex Si3D 30ml)
* Doeken - (Monello - Picollo Nero Trio Pack)

* of een set (Complete Kit) + 1 extra doek aanschaffen
* Eventueel voor lastig bereikbare plekken - (Make-up remover watjes)


Een voordeligere optie is het gebruik van Gyeon - Rim. (Sealant gebaseerd op quartz)
* Wassen - (Warm water + Dreft of autoshampoo)
* Ontvetten - (Gyeon Prep)
* Coating - (Gyeon - Rim)
* Doeken - (Monello - Picollo Nero Trio Pack)

* of een set (Protection Kit) + 1 extra doek (Monello - Picollo Nero)
* Eventueel voor lastig bereikbare plekken - (Make-up remover watjes)

Is het moeilijk om een quartz-coating te zetten als je het nog nooit gedaan hebt?
Met een gezond verstand komt je al een eind. Bij gebrek van enige ervaring of kennis, is het belangrijk om weten dat je in de essentie de velg zo schoon mogelijk wilt hebben. Hierdoor zal je coating goed kunnen hechten.

Bij het aanbrengen van de coating op het velgbed breng het product aan op je applicator en verdeel je het product over het velgbed. (Een aantal druppels is genoeg om te beginnen. Gebruik meer product wanneer je merkt dat je niks meer aanbrengt. Neem zowel de Mohs als de Rim meteen weer af met een doek, binnen een tweetal minuten en neem het opnieuw af met aan tweede schone doek.

Met 30ml kun je 2 lagen aanbrengen. Na de eerste laag wacht je minimaal een uur. (Bij Mohs binnen 3 uur klaar zijn met tweede laag)


Wat is een goed merk van quartz-coating ?
Gyeon - Mohs en Nanolex Si3D heb ik goede ervaringen mee. Van deze 2 is de Nanolex de goedkoopste, maar een uitstekende coating. De Mohs is de overtreffende trap, maar daar is de prijs ook naar.

Ook de Rim heb ik goede ervaringen mee.


Greetz



EDIT; Nanolex Si3D toevoegen...
 
Laatst bewerkt:
Quantoxx hartelijk bedankt voor de zeer gestructureerde uitleg.Hier heb je wat aan.
 
Welke coating brengt makkelijker aan. De nanolex of de gyeon trim?
Tevens kun je het niet binnen doen dus zou ik in de schuur moeten werken. Wat is de minimale temperatuur die er moet zijn?
 
Vandaag voor de eerste maal nieuwe velgen in de coating gezet maar had nog een paar vraagjes i.v.m. coating.
Mag je op een coating velgenreiniger,non ferro gebruiken?
En hoe zie je dat de coating op zijn einde loopt?
 
Monello Non-Ferro is veilig voor je coating. Maar let op! Niet alle ijzer verwijderaars zijn veilig. DJ Ferrous Dueller is absoluut niet wax of sealant veilig en is ook niet coatings vriendelijk.

Op je velgen is het heel duidelijk wanneer je coating weg is. Het wordt dan weer lastig schoonmaken. Als er coating opzit is het een kwestie van shampoo met sponsje. Als het weg is wordt het weer zwaardere middelen erbij.

Het combi antwoord is dus ook dat je bij gecoate velgen geen/minimaal gebruik gaat maken van Non-Ferro.
 
Ik ben het niet helemaal eens met @Istnogferarie hierboven. Zelfs als de hydrofobische en vuilafstotende eigenschappen van een coating verdwenen zijn, dan kan de coating alsnog aanwezig zijn (de vraag is natuurlijk wat het nut er dan van is). Als de coating goed gehecht is, dan is deze eigenlijk alleen mechanisch te verwijderen door te polijsten. Ik denk ook niet dat DJ Ferrous Dueller veel kwaad kan.
 
Eens met Jansen.
Goed voorbereiden en je zult merken dat de eerste maanden enkel een washmitt en sopje voldoende is
 
Ik heb ooit op het DJ Forum gelezen dat er getest was op Sio2 coatings en dat het hierop geen negatieve invloed had. Ze zeggen verder niks over andere LSP's. En als ik het MSDS lees dan zijn er behoorlijk wat ernstige stofjes erin... Ik dacht mij te herinneren dat er sommige ijzerverwijderaars een soort van TFR in zich heeft waardoor de LSP kan worden aangetast maar het zal niet de eerste keer zijn dat ik het mis heb
 
Dat klopt ;)
De ene bevat alleen wat meer Sio2 / Tio2 dan de andere.
Dit bepaald voor een groot deel de glansgraad, hardheid en duurzaamheid.
Aflopend in volgorde (volgens mij) voor de Gyeon line: MOHS+ - MOHS - Prime - CanCoat
Zie ook een oud topic van mij voor wat meer 'gezondheidsinfo' ;)
 
Momenteel zit de Gyeon rim er iets meer dan 4 maanden op de zomervelgen.En het doet zijn werk nog altijd.
Ga van de week het wintersetje er onder steken.Zou ik wachten voor mijn zomerset opnieuw te behandelen tot de lente weer daar is of ga ik het nu doen voor het opbergen in de winter?
Ze zien er nog zeer strak uit en wilde dan vragen of ik ze uberhaupt nog moet polieren of is kleien voldoende.Is het zo dat je de oude coating alleen kan verwijderen met polieren.
Daarom even jullie bevindingen en hoe zouden jullie dit aanpakken.
 
Hey Kurt,

Persoonlijk zou ik de zomer-velgen opbergen, eventueel in een wax en bandendressing om het ietwat te beschermen.

De zomervelgen zou ik net voor het wisselen in de lente pas opnieuw gaan behandelen. Wanneer je het dan nodig vind, zou ik de velgen opnieuw even polijsten. Mocht er dan nog oude coating zitten, haal je deze dus weg. (Misschien overleeft de Rim de winter ook nog??)


Greetz
 
Ik zou het lekker laten zitten. Als het nog goed zijn (werk) doet na 4 maanden zal het nog goed de zomer mee moeten gaan. Immers mits goed aangebracht en onderhouden moet een jaar toch makkelijk te halen zijn. Kortom, lekker schoonmaken met een sopje, droogmaken en lekker opslaan tot de lente.
 
Met polieren haal je inderdaad de oude coating weg. Dit kan gewoon met Finale op zwart zoals je zegt.

Velgen kan je mer deze combi gewoon polieren hoor, geen probleem.