• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Oneffen resultaat na lakstift, wat nu?

Snoeikoe

Detailing rookie
14 aug 2016
3
2
Ik heb het forum al wat rondgekeken maar omdat ik zgn 'bewust-onbekwaam' ben, weet ik niet goed waar ik op moet zoeken. Vandaar de vraag..

Sinds kort ben ik in het bezit van een Volkswagen Polo uit 2011 (in Pepper-grey, LD7R). Op de achter bumper zaten aardig wat krassen (sommige tot op de primer), dus besloot ik deze zelf te herstellen met lakstift in kleurcode + blanke lak voor de afwerking. Mijn naieve aanname was dat dit vrij straight-forward was en direct mooi zou worden. Daar heb ik mij in vergist, dat moet ik toegeven..

Het resultaat tot nu toe is dat de krassen en kleinere krasjes inderdaad verdwijnen. Maar, er komen lelijke vegen voor in de plaats + plekken, zie de fotos. Ondanks het voorzichtig gebruik van de lakstift (kwastje). Het is beter dan wat het was, maar nog steeds niet echt aantrekkelijk. Als ik er met mijn hand overheen ga, voel ik ook relief, wat zou duiden op dat de lak toch wat te dik er op zit en niet egaal is (?)

Nu krijg ik gemixte reacties op hoe ik dit het best kan aanpakken. De een zegt 'glad schuren met zeer fijne korrel (2000)' , de ander zegt 'ga het polijsten met een fijn middel (niet agressief)'.
Een vriend van mij had een goede ervaring met spullen van Carclean, vanwaar ik hier uit kom. Mijn vraag aan jullie is, hoe kan ik hier best mee verder en welke producten bieden jullie aan die ik hiervoor dan kan gebruiken?

Alvast bedankt!


2i8x53l.jpg


2em1z5t.jpg
 
Beste Snoeikoe,

Welkom op het forum.

Werkwijze voor kleine krassen en steenslag op gelakt metaal: invullen tot je heel iets hoger zit dan de lak, dan wetsanden om alles glad te krijgen, dan polijsten om het weer glimmend te krijgen. Hier lijkt het echter op de foto of het om de kunststof bumper gaat. Lakstiften kunnen door de oplosmiddelen de kunststof aantasten en wetsanden en polijsten op kunststof is ook niet altijd een goed idee*. Op de foto lijkt het alsof je vrij grote vlakken hebt behandeld met een lakstift; daar is het niet voor gemaakt. Als er een vrij groot vlak bekrast is, en het is de diep om te polijsten, is spuiten mogelijk beter.

* Een "bumper in de kleur van de auto" is niet altijd hetzelfde als een "meegespoten bumper" met exact dezelfde behandeling. Soms is de kleur in het kunststof verwerkt en lijkt het alleen maar hetzelfde. Ook als de bumper wel gespoten is, dan is de lak niet "gebakken" zoals de auto omdat de kunststof onderdelen dan zouden smelten. Het is daarom zachter, ook omdat de lak zou barsten bij buiging van het kunststof. Daarnaast kan werken met een polisher teveel warmte veroorzaken in het kunststof omdat het niet door geleiding weg kan zoals bij metaal.

Mogelijk zit er iemand op het forum die weet of je de bumper van dit type auto succesvol kunt schuren en/of polijsten. Mogelijk wil zelfs iemand de helpende hand bieden, als je aangeeft waar je ongeveer woont.
 
Laatst bewerkt:
Hoi Passio,

Bedankt voor je uitgebreide uitleg! Weer wat geleerd. Het gaat inderdaad om een kunststof bumper. Of hij is meegespoten of simpelweg 'in de kleur van de auto' is, weet ik niet. De kleur en mate van reflectie is overigens wel exact hetzelfde als op het metaalwerk, aan het resultaat in ieder geval niet te zien dat er een andere spuittechniek is gebruikt.

Begrijp wat je zegt over de risico's van op dezelfde manier behandelen als lak op metaalwerk. Geen ervaring hiermee.
Als er inderdaad iemand zijn die dit weet, hoor ik dat graag. Mocht er iemand zo gek zijn te helpen, woon in Eindhoven ;).

Maar stel ik zou er toch voorzichtig zelf mee beginnen, ben ik dan goed af met wetsanding met P3000 (los papier of schuurschijf met pads)
Bijv.. https://www.Carclean.com/product/Colad/Waterproof_Schuurvel_3000_grit_35003000_102740
https://www.Carclean.com/product/Rupes/X_cut_sanding_disc_75mm_3000gritt_103172

En daarnaast nog een polish (waar 1000 verschillende soorten van zijn en ik geen idee heb welke geschikt is)
 
Je zou kunnen proberen te wetstanden en dan polijsten.
Lukt dit niet dan een spotrepair bij een spuiter.
 
Als je een machine hebt top maar ik ga er even vanuit dat je die niet hebt.

Schuren doormiddel van wetsanden met behulp van :
Monello Schuurpad
Colad P2500
Schuren tot het geheel effen voelt en ziet.

Het schuren is de boel recht en effen te krijgen, polijsten doe je om de boel te laten glimmen. Polijsten met :
Monello Hand Pad Oranje
Monello Veloce Compound

Finishen voor de extra glans :
Monello Hand Pad Wit
Monello Mezzo.

Zoals al eerder gezegd, poging tot slagen is niet gegarandeerd.
Je leert ervan en misschien een mooi resultaat, indien niet is overspuiten altijd nog een optie.

Boven alles, heb wel plezier want het blijft een hobby ;)
 
over het algemeen is de lak van de lakstift zachter, dat wil zeggen dat deze sneller weg gaat dan de lak die er in de fabriek is opgespoten, probeer eens met een lichte/medium polijst combinatie haaks op de strepen om te zien hoe snel de lakstift verf verdwijnt voordat je gaat wetsanden.
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
Heren (en evt dames),

Ik wil julie nog bedanken voor alle tips. Ik ben inderdaad aan de slag gegaan met wetsanding P2000 en polijst.
Het resultaat valt absoluut niet tegen! Bedankt