• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Opnieuw wax aanbrengen zonder kleien (en poetsen)?

turbopoetser

Detailing chief
14 mei 2015
51
75
Is het mogelijk danwel aan of af te raden om na het wassen van de auto opnieuw een wax laag aan te brengen, zonder eerst te kleien en te poetsen (met een DAP)?

Of, nog eventueel een andere optie: is het mogelijk om te kleien zonder daarna te poetsen (met een DAP) en daarna wax aan te brengen? Krijg je bijv. na het kleien 'marring'? Ik heb klei van OG Clay, kleur: GEEL.

Dit omdat ik nog geen DAP heb (wil ik wel nog een keer aanschaffen, hoor, maar niet op korte termijn) En de auto is een paar maanden geleden nog gekleid en gepoetst met een DAP.

Alvast bedankt voor jullie advies!
 
Ik zou eerst op z'n minst kleien. Achtergebleven vuil kan krassen tijdens waxen, tevens "hecht" de wax beter op een schone lak en zal de standtijd langer zijn. Ik heb OG Clay nooit gebruikt maar ik denk dat het een zachte klei is. Even een proefstukje doen op je (gewassen) lak, veel smering gebruiken en contoleren op marring.
 
b2fuzzy Klopt; het is zgn. 'beginners' klei :)
Bedankt voor je advies (mbt. tot het krassen van het vuil bij het opnieuw aanbrengen van de wax) Ga ik toch ook maar even kleien dit weekend.

Heeft veel smering (detailerspray) een positief effect op het voorkomen van marring?
 
Jazeker, zorgt voor een dun filmpje tussen de lak en klei en houd je klei soepel. Wel regelmatig je klei inspecteren op vuil, eventueel naar binnen brengen (klei dubbelvouwen). Ik neem aan dat je de P40 gebruikt als lubricant ?
 
Als de auto een paar maanden geleden gekleid en gepolijst is, kun je na een goede wasbeurt je auto gewoon in de wax zetten hoor.
Je hoeft niet elke keer te kleien polijsten voor je de auto in de wax zet.
Teveel wax lagen over elkaar kan de glans minder doen worden, dan zou je wel kunnen kleien en een prewax kunnen gebruiken om oppervlakte vuil en de poriën te reinigen.
 
Ieder zijn eigen mening maar de laatste polijs/wax beurt is minimaal 5 maanden geleden en je gaf al aan dat je weinig "poetstijd" hebt. Naar mijn mening is de wax nu wel verdwenen en de lak vervuild (wrijf maar eens over de gewassen lak, eventueel met je hand in een plastik zakje). Ik zou hierover niet direct wax aanbrengen met een applicator. Polijsten na kleien is geen geschreven wet, alleen als jij vindt dat je lak dat nodig heeft. Tevens denk ik dat de kans op krasjes met die zachte klei wel zal meevallen.
 
Ik ga denk ik even allebei de opties uitproberen (waxen na het wassen & kleien en waxen na het wassen) aangezien het advies tweeërlei is.

ik post hier m'n bevindingen!
 
Als er geen tijd is om te kleien, te polijsten en dan te waxen -> Dan liever alleen kleien en waxen.
Als er geen tijd is om te kleien en te waxen -> dan liever alleen waxen
Als er geen tijd is om te waxen -> dan is je auto onbeschermd. Liever dus gewoon alsnog een waxje opbrengen.

Kortom: Het volledige stappenplan = het beste resultaat. Maar een stap = al resultaat. Liever een wax opbrengen, dan je gedwongen voelen om meerdere stappen te doen, hiervoor geen tijd te hebben en uiteindelijk helemaal niks doen.
 
Als je de auto goed wast, met een goede washmit of monello spons dan zou alle losse rommel verdwenen moeten zijn en dan zou je er een laagje wax overheen kunnen doen.

ik was de auto van mij altijd 2 keer, of liever gezegd ik was het samen met mijn vrouw, zij met de dodo spons en ik spuit hem in de tussentijd af en kom er achteraan met de monello spons, dan weten we vrijwel zeker dat geen enkel plekje is overgeslagen na het wassen en drogen zet ik er een laagje wax overheen, maar ik zeg er wel bij dat wij regelmatig de auto wassen, als ik iedere keer zou kleien en polijsten dab zou de lak wel dun worden.
 
b2fuzzy;n422526 zei:
Ik neem aan dat je de P40 gebruikt als lubricant ?
Ja klopt. Ik heb P40 detailer van Chemical Guys.

opelmark;n422557 zei:
als ik iedere keer zou kleien en polijsten dab zou de lak wel dun worden
Dat, heb ik geleerd, hangt vooral af van welke pad en polijstmiddel je gebruikt. Je kunt een relatief lichte pad en dito polijstmiddel gebruiken om de lak even 'op te halen' bijvoorbeeld.

Tijdens de poetsclinic is mijn Fabia (waarschijnlijk voor het eerst in z'n 12 jarig bestaan) gepolijst met een relatief lichte pad en polijstmiddel. Er had met iets zwaarder geschut op gekund, zag ik toen al, want er bleven een hoop krasjes wel zichtbaar. En 'VAG lak is hard' hoor ik vaak :)

Anyway, dat wil ik nog eens keer doen tijdens een volgende poetsdag, waar ik ook een DAP kan gaan inzetten (al dan niet zelf gekocht tegen die tijd)

GMToyota;n422546 zei:
Als er geen tijd is
Het gaat me in dit geval nog niet eens zozeer om tijd allereerst (hoewel ik daar zeker mee te maken heb op het moment) maar vooral om het praktische punt dat ik (nog) geen polijstmachine heb. Dus wilde even checken waar ik met de middelen die ik nu wel heb, verstandig aan doe.

Vanmiddag of morgen even aan de slag, dan laat ik het weten wat mijn ervaring is. Ik denk dat ik bijv. ter test even de helft van de motorkap klei, om te kijken wat het effect/verschil is.
 
Tja mijn ervaring met klei is dat je altijd marring hebt, zie je het op het eerste oog niet dan wel met een loupe, gevolg is dat je dus altijd moet polijsten, en daar heb je dan eigenlijk weer een machine voor nodig.

Toen ik in het begin nog geen machine had gebruikte ik poorboys polish easyon easyoff with canuba wax, die haalt de vervuiling eruit en zet er een wax laagje op, die kun je later ook met een machine gebruiken.
 
Nou ik ben toch maar gaan kleien.

De gele klei van chemical guys is een populaire all-rounder dus weinig last van bij effecten als marring, als ik de specs van die klei zo lees en als ik dat goed begrepen heb.

Ik merkte voor en na het kleien een klein verschil in hoe glad de lak was. De klei werd om de meeste stukken ook maar nauwelijks vuil. Dit kan volgens mij 2 dingen betekenen: de gele klei haalt niet het meest hardnekkige vuil eraf (soms kon ik tijdens het kleien nog een pukkeltje vuil met m'n nagel verwijderen die de klei dus niet meenam)

Andere mogelijkheid is dat de auto niet heel vuil was (kan kloppen, ik rijd momenteel maar heel weinig)

Toch had ik het gevoel dat de klei soort niet heel agressief is. Bijkomend voordeel is - leek me- weinig kans op marring (niks van gezien iig) Dat aangezien ik niet ging polijsten.

Al met al ben ik tevreden voor m'n eerste detailingbeurt - de autolak voelt weer spiegel glad!

Nu nog effe caurnaba waxje erop smeren ;)