• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Polishen van kleine of smalle oppervlaktes - wassen tussendoor?

JRN

Detailing rookie
30 apr 2010
3
0
Ik ga binnenkort beginnen met machinaal polishen met de DAP 500 en producten voor Poorboy's. Ik denk dat ik nu compleet alles heb, o.a.

SSR 2.5
SSR 1
Black hole
EX-P
Natty's blue

Nu had ik twee vragen.

1. Als je de grote oppervlaktes zoals motorkap, dak, etc gepolished hebt, hoe doe je dan die kleine of smalle oppervlaktes aan bvb bumpers, onder deurklinken, etc? Met de pad van de machine in de hand of is er een betere manier?

2. Als je alles afgeplakt en gepolished hebt en je wil aan de glaze beginnen moet de wagen dan eerst nog gewassen en gedroogd worden om het stof en andere dingen te verwijderen? Je buffed de polish wel met een microfiber maar is dat voldoende?

Alvast bedankt!
 
Antwoord op vraag 1
De bumper doe ik meestal met een kleinere pad op de DAP. Even als voorbeeld een ongespoten handgreep. Deze plak ik af zodat het niet uitmaakt dat ik deze met de DAP raak. Zo kan ik strak tegen de handgreep aan werken. Meest is dit voldoende. Lukt dat niet, dan gebruik ik een handpad.

Antwoord op vraag 2
Ik kies er bij een fulldetail vaak wel voor de auto nogmaals af te spoelen. Het is meer afspoelen dan wassen. Als je flink aan het polijsten bent geweest kan er stof en polijst residu in de randje en kiertjes komen. Dit spoel ik weg met een hoge druk. Onderstaand mijn stappenplan voor een full detail:

- Wassen
- Kleien
- Afspoelen
- Drogen
- Polijsten
- Voeden
- Eerste waxlaag
- Wassen/afspoelen
- Tweede waxlaag
- Trims, ramen en banden

Zie [topic=6369]hier klikkerdeklik[/topic] een volledige show Off met bovenstaand stappenplan.

Een voordeel van eerst polijsten, dan de eerste waxlaag en daarna nogmaals wassen is dat ik het idee heb dat polijst en of wax restjes beter zichtbaar worden. Net dat randje met nog wat polijstmiddel of dat kleine beetje wax dat nog in dat kiertje zit valt dan beter op en kun je weghalen. Is mijn ervaring.
 
Dat had ik ook al gedacht maar er zijn echt een paar redelijk moeilijk bereikbare plaatsen op mijn carbonzwarte E39. Het zijn gespoten handgrepen dus die ga ik niet afplakken maar onder die handgreep zitten best veel krassen van de deur te openen, hoe pak ik dit best aan?

Klei en polish je ook altijd de onderste kanten van de auto zoals zijlijsten en onderste stukken van bumpers?

Dat lijkt me een goed stappenplan maar is toch veel wassen/afspoelen. Ik had eerder het volgende in gedachten, zeg maar wat beter kan of wat niet:


Wassen: Slick 'n Suds 2-emmer methode
Drogen: Waffle Weave
Klei: PB Claybar
Kleilube: Spray and wipe 1:1 met water

Dan na een bepaald stuk (1m x 1m) gekleid te hebben drogen met microfiber.
Niet meer wassen (niet nodig na gedroogd te hebben?)

Alles van kunststof en kop- en achterlichten afplakken.

Polishen:

Oranje cutting pad met SSR 2.5 (1m x 1m, direct erna microfiber)
Witte polishing pad met SSR 1 (1m x 1m, direct erna microfiber)
Zwarte finishing pad met Black hole (bvb motorkap in 1 keer, 15 min curen)
Gele/gouden waxing pad met EX-P sealant (bvb motorkap, voorbumper en voorste zijkanten, 30min curen)

Daarna auto nog eens volledig wassen en drogen (of is dit best voor de sealant of glaze?)

Waxen:

Natty's paste blue handmatig aanbrengen met foampad.

(in drie delen: motorkap, voorbumper, voorste zijkanten dan het dak, deuren en dan het koffer en achterbumper. Na elk deel 15 min curen dan afnemen met microfiber mega towel)

Het laatste nog een keer herhalen.

Zou dit een goede behandeling zijn of wat kan beter/anders?

Nogmaals, alvast bedankt!
 
Het is een prima behandeling. Kies voor jou de beste werkwijze. Voor mij werkt het genoemde stappenplan, als voor jou een andere methode werkt is dat uiteraard ook goed. Na het wassen droog ik de auto niet, maar ga ik de auto direct kleien. Door na het kleien de auto af te spoelen verwijder ik het glijmiddel. Je kan dit natuurlijk ook afnemen met een MF doek, het is eerder een persoonlijke voorkeur dan een kwestie van beter of slechter.

Over de moeilijk bereikbare plekjes. Tsja, het is toch een kwestie van proberen het oppervlak zo goed en gelijkmatig mogelijk te raken. Lukt het niet met een machine, dan resteert het bewerken met de hand. Lukt dat ook niet, dan zou je demonteren kunnen overwegen, maar dat gaat misschien wat ver. Kun je er zowel met een machine als met de hand de plek niet bereiken, dan zal je moeten accepteren dat het gewoon niet lukt. Lukt het mij niet om een plek goed te bereiken met zowel de machine als de hand, dan smokkel ik vaak met Quickdetailer of Quickwax om toch een toch glans te verkrijgen. Echter dit is een laatste middel. Deze werkwijze heeft niet mijn voorkeur.
 
Eens even naar boven halen.
Ik heb dus de bovenstaande behandeling uitgevoerd en heb redelijk goede resultaten gehaald. Echter heb ik voordat ik de glaze aanbracht niet echt alle swirls en kleine krasjes eruitgekregen met de SSR2.5 en de oranje pad. Lak blinkt wel terug als nieuw en na de sealant en was een zeer knap resultaat maar zoals gezegd denk ik dat iets sterker nodig heb voor de harde BMW lak.

Ik had gedacht aan Menzerna compound ism de oranje 4/6 cutting pad op de DAP. Daarna afwerken met SSR1 en witte pad?

Anders suggesties voor redelijke diepe swirls in de harde BMW lak?
 
keiharde bmw lak vraagt om monello polijst middel!
dit met een oranje light cutting pad, en als dit niet genoeg is, de foamed wool pad