• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Poll: dap900v3-rupes LHR 15ES

Jeroenk

Detailing chief
26 mei 2016
86
78
38
Ik zit in twijfel tussen deze 2 machines.
Het is hobbymatig en maar een paar auto's per jaar. En zo af en toe een motor. Ik hou wel van kwaliteit. Ik ben al 2 dagen aan het lezen maar kom er niet uit. . Zijn de verschillen nou echt groot met snelheid. En polijst kracht Of valt het mee? Heb nu een dap500 incl. Wat zouden jullie kopen.

Verstuurd vanaf my geen snoer meer
 
Voldoet je DAP500 niet? Misschien een stomme vraag maar al andere combinaties geprobeerd?
Haal je niet het gewenste resultaat of vind je het te langzaam gaan?
 
Het gaat mij eigenlijk meer om snelheid. Liever 2x over een paneel in plaats van nu 3 tot 4 keer. Bij wijze van spreken. Het is natuurlijk hoe de lak is.

Verstuurd vanaf my geen snoer meer
 
DAP900 is ook een geweldige machine.
De Rupes heeft wat meer kracht door zijn grotere uitslag en loopt wat rustiger..
Je zou ook een DAP900 plus kunnen overwegen! Met 12mm uitslag net meer power dan de gewone 900, maar wel lekker betaalbaar voor de hobby!
 
Je zou dan voor een rotary kunnen gaan, echter heb je hiermee wel kans op hologrammen e.d. De DAP is een 'hufterproof' apparaat, maar met een rotary moet je toch echt wel weten wat je doet en is enige ervaring wel genoodzaakt.

Wellicht helpt dit topic je al een aardig eindje op weg:
https://forum.Carclean.com/threads/keuze-maken-nieuwe-machine.15883/#post-275549
 
Hey Jeroen,

Er is behoorlijk wat te vinden over machines op het Forum. Zo ook de lange zoektocht die ik zelf ooit eens heb gedaan, haha! :p

Een DAP900 heeft iets meer power in huis dan de DAP500. Ook is de ergonomie beter dan een DAP500. Maar, met beide machines kan ik mij voorstellen dat je hetzelfde voor elkaar kunt krijgen. Misschien dat het bij de 500 ietsjes langer zal duren op harde lakken.
Dat hij wat sneller zal werken door wat ietsjes meer kracht en de machine lekkerder in de hand ligt, zou voor mij de reden zijn om van een DAP500 naar een DAP900 over te stappen.

De Rupes 15 is simpelweg een betere machine qua duurzaamheid en meer/sneller correctie/finish door zijn grotere uitslag.
Rupes is een stap hoger qua kwaliteit dan de DAP's. Hier is dan ook de prijs naar.

Tussen de DAP900 en de Rupes 15 zit ook nog de DAP900 Plus. Deze heeft 12mm uitslag en dat is 4mm meer als jouw DAP.


In mijn eigen ervaring is ''sneller werken'' een kwestie van meer/sneller corrigeren. Dit is de reden dat ik een Rupes 21 heb aangeschaft. Met deze machine, met een uitslag van 21mm, kan ik op harde lakken sneller corrigeren en mooier finishen als met mijn DAP900. Nadeel is dat ik met zo'n grote uitslag niet alle kleine panelen goed kan raken en ik mijn DP900 daar weer voor gebruik. Een Rupes 15 is dan breder inzetbaar, maar je levert weer iets in bij correctie.
Een Rupes 15 zou je als enigste machine kunnen hebben, maar de Rupes 21 weer niet omdat je niet hele kleine panelen helemaal goed kan raken.

Zou ik écht snelheid willen, dan zou ik heel goed met een rotary om moeten kunnen gaan. Deze kies je namelijk puur voor de snelheid. Echter moet je dit goed in de vingers krijgen om de risico's te beperken en is het mooiste om ernaast een excentrische machine te hebben om te finishen.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: PeterS
Een rotary wordt het tot nu toe echt nog niet. Ik zoek gewoon meer power. En denk als ik dan toch een nieuwe machine wil. Dan gelijk goed. Maar Jah welke is dat dan.

Verstuurd vanaf my geen snoer meer
 
Ok, dus het word excentrisch. Dat heeft ook mijn persoonlijke voorkeur. :p

Even om het simpel te houden, zoals ik het zie qua de stappen die je kan nemen;

DAP500 --> DAP900 --> DAP900 Plus --> Rupes 15 --> Rupes 21.

De mate van snelheid komt dus voornamelijk uit de combinatie van type pad + type polijstmiddel en uiteraard de uitslag van de machine.

Zo kan je bijv. een DAP900 gebruiken met bijv. een harde foampad + een grof polijstmiddel. (Zo doen de meeste mensen het)
Zo kan je bijv. ook een Spiderpad + grof polijstmiddel gebruiken en al meer/sneller correctie krijgen.

Volgens de tweede manier gaat een DAP900 al richting de volgende stap; DAP900 Plus. Echter zal je nooit uitkomen op het resultaat van die volgende stap, dus zal je de volgende machine moeten kiezen. Eveneens zal je met de DAP900 Plus ook weer grovere combinaties van pad + polijstmiddel kunnen proberen, maar je al nooit betere presteren als de volgende stap; Rupes 15. Enzovoorts...

De Rupes 21 zal de meeste correctie en finish hebben, maar door die grote uitslag zal je hele kleine panelen niet altijd even goed kunnen raken. In mijn geval komt het niet vaak voor, maar mocht het toch té lastig worden, pak ik mijn DAP900 V3 erbij met kleine backingplate.
In jouw geval kan je de DAP500 erbij pakken, maar bij harde lakken kan dat lastig worden. --> Ik heb dus altijd een back-up machine.

Idealiter neem je dan de Rupes 15 die dan breder inzetbaar is, minder corrigeert als de Rupes 21, maar veel meer corrigeert als jou huidige DAP500 én ook de DAP900.
Echter ligt de prijs van een Rupes 15 (€425,-) veel hoger als een DAP900 V3 (€185,-) Mijn ervaring zegt mij dat je met een DAP900 V3 prima resultaten behaalt, zoals ik zelf een jaar lang heb kunnen doen, maar je met een Rupes 15 dit sneller en nét wat meer kan behalen. Daarbij is de Rupes simpelweg van een hogere kwaliteit.


... De dure BMW van de ene buurman kan de 220 km/u halen. De goedkopere Fiat Panda van de andere buurman ook, duurt alleen wat langer...
... Beide gingen van A naar B...
 
  • Leuk
Reactions: 350Z en Jeroenk
Het is net als bij fotoapparatuur
Het verschil maak je met de lenzen
Koop je een dure body, heb je geen geld voor variatie in wat je op de body schroeft

Dus kijk ook naar pads en polijstmiddelen
De machine kan je altijd nog van de hand doen
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Hologrammen is niet iets waar je jezelf druk over hoeft te maken... Want die zijn met een DA als sneeuw in zon verdwenen.. En afwerken doe je toch altijd met een DA!

Maar als je een paar auto's in het jaar doet is een DAP900 meer dan zat!
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Nou... Taadaaa ik heb gekozen. Heb toch nog even goed na gedacht. Elke keer als ik op de carclean site kwam. Keek ik toch weer naar de rupes. Elke keer weer haha. Ik wil toch ook ooit nog een keer de nano.. En dan is het toch wel mooi als je een rupes verzameling kan maken. jammer dat er op deze set geen korting kwam/zit(en geen kadotje) op zo'n dure bestelling. Gelijk maar even in het stopcontact geduwd en jeetje, wat loopt dat ding soepel. Van het weekend misschien toch maar even proberen op een zwarte ford die beetje verwaarloosd is. Hierbij de foto's
5c6b94de46810bb0276e8ea9903981de.jpg
30c2fb950440f41f59981d823d291708.jpg


Verstuurd vanaf my geen snoer meer
 
  • Leuk
Reactions: PeterS
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar zoals ik hier lees ga je er veel plezier aan hebben. Succes met de Rupes!
 
Ok, dus het word excentrisch. Dat heeft ook mijn persoonlijke voorkeur. :p

Even om het simpel te houden, zoals ik het zie qua de stappen die je kan nemen;

DAP500 --> DAP900 --> DAP900 Plus --> Rupes 15 --> Rupes 21.

De mate van snelheid komt dus voornamelijk uit de combinatie van type pad + type polijstmiddel en uiteraard de uitslag van de machine.

Zo kan je bijv. een DAP900 gebruiken met bijv. een harde foampad + een grof polijstmiddel. (Zo doen de meeste mensen het)
Zo kan je bijv. ook een Spiderpad + grof polijstmiddel gebruiken en al meer/sneller correctie krijgen.

Volgens de tweede manier gaat een DAP900 al richting de volgende stap; DAP900 Plus. Echter zal je nooit uitkomen op het resultaat van die volgende stap, dus zal je de volgende machine moeten kiezen. Eveneens zal je met de DAP900 Plus ook weer grovere combinaties van pad + polijstmiddel kunnen proberen, maar je al nooit betere presteren als de volgende stap; Rupes 15. Enzovoorts...

De Rupes 21 zal de meeste correctie en finish hebben, maar door die grote uitslag zal je hele kleine panelen niet altijd even goed kunnen raken. In mijn geval komt het niet vaak voor, maar mocht het toch té lastig worden, pak ik mijn DAP900 V3 erbij met kleine backingplate.
In jouw geval kan je de DAP500 erbij pakken, maar bij harde lakken kan dat lastig worden. --> Ik heb dus altijd een back-up machine.

Idealiter neem je dan de Rupes 15 die dan breder inzetbaar is, minder corrigeert als de Rupes 21, maar veel meer corrigeert als jou huidige DAP500 én ook de DAP900.
Echter ligt de prijs van een Rupes 15 (€425,-) veel hoger als een DAP900 V3 (€185,-) Mijn ervaring zegt mij dat je met een DAP900 V3 prima resultaten behaalt, zoals ik zelf een jaar lang heb kunnen doen, maar je met een Rupes 15 dit sneller en nét wat meer kan behalen. Daarbij is de Rupes simpelweg van een hogere kwaliteit.


... De dure BMW van de ene buurman kan de 220 km/u halen. De goedkopere Fiat Panda van de andere buurman ook, duurt alleen wat langer...
... Beide gingen van A naar B...
Ik lees dit nu toevallig maar ik zie dat je de flex hierin niet meegenomen hebt. Wat is daar de reden voor geweest?
 
Ik lees dit nu toevallig maar ik zie dat je de flex hierin niet meegenomen hebt. Wat is daar de reden voor geweest?

Omdat de Flex een geforceerde excenter is. Naast dit, lees/hoor ik weinig over deze machine of uberhaupt geforceerde excenters. Ze zullen ongetwijfeld gebruikt worden, maar ik wilde dus bij de excenters blijven zoals in vermelde lijstje. :p


Greetz
 
De Flex is ook een fantastische machine. Maar de Rupes is, zeker voor een beginner, een veel rustigere en gebruiksvriendelijkere machine..

Je kunt ook gelijk in de keuken aan de slag met dat mooie schort!:laughing:
 
  • Leuk
Reactions: Jeroenk en m@rio
Vanmiddag toch even de 15 getest op een motorkap. J*zus wat loopt dat ding lekker, ten opzichte van de dap500. Ben blij dat ik hem optijd besteld heb. 2 dagen later was hij duurder. Hier nog paar foto's. Binnenkort pak ik de hele auto aan.
c33f557277efcb9fe38c58d36e7a23e5.jpg
c9765371882f86812afb6f824529088b.jpg
44a4a0fb376417f0beb72a9f60850040.jpg
5c9f6ec3c29a67ed334390d3ede239bd.jpg


Verstuurd vanaf my geen snoer meer
 
Zat ook nog even met een vraag, en dacht gebruik dit topic even. Moet ik niet het zo veelste topic hieromtrent openen.
Nu mijn vraag is als het volgt.
Kan ik de Paw 900 vergelijken met de rupes, dit inderdaad de met werking enzo.
Zit namelijk te denken aan volgende combo van toestellen.

Dap 900v3 met daar een Paw 900 bij.

enkel de rupes 15.

Eerst rupes 21 aankopen, tijdje combineren met een krauss eerste generatien type. Na een tijd sparen de Rupes lhr 75 bij kopen. (of mss de rupes 12) hangt een beetje af van de ideale combo.

Nu de dap 900v3 aankopen en sparen voor achteraf de Rupes 21 bij aan te kopen.

Wil mijn audi A6 bwj 2013 mee onderhouden. En heel mss af en toe eens een kennis zijn wagen.

Wil er wel tijd insteken, maar zou ook snel resultaat willen behalen. Daar het een grote wagen is twijfel ik dus echt aan welke combo. Producten ben ik na veel lezen uit. Setje scholl en monello polijstmiddel erbij. Pads hangt dan weer af van de combinatie. Rotary is niet aan mij besteed. Mvg