• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Probleempje roestplekjes

Tonyy

Detailing trainee
6 dec 2012
7
32
Beste

Ik zit met een volgend probleem wij hebben nu sinds een aantal maanden een witte Nissan Juke Nismo dit was een hele jonge tweedehandse auto.
Nu vandaag met het wassen heb ik opgemerkt op de motorkap dat er over het geheel allemaal kleine roestpuntjes opstaan, daarna heb ik verder gekeken en dit blijkt dus over heel de auto te zijn verpreid(Motorkap,koffel,bovendak ,zijdeuren). Je voelt ook de de ruiten ook allemaal wat ruw voelen ..
Ik heb dit nog nooit gezien of voorgehad me vorige wagens sommige plekjes voel je met je nagel , nu was ik vandaag wegens een terugroepactie bij de garage hier in de buurt en dit bleek volgens hem over roestvliegjes gaan dit komt veel voor naast treinsporen en dergelijke maar deze auto is altijd mooi geparkeerd in het dorp of garage.
Met polieren of simoniseren zou het alleen maar erger maken volgens hun , dit zou wel met een product die de roest eruit trekt ( zijn productjes die paars worden met aanraking van de roest) en daarna eventueel polieren. ik had al iets gelezen over Iron X Cleaner ?
Maar dit is natuurlijk een hele klus, moest de garage dit doen zou het een ruwe schatting rond de 300€ zijn wat natuurlijk veel te veel is.
Heeft iemand hier ervaring mee met dit probleem of dat het een klus is die je zelf kunt doen ? , en eventueel producten die ik nodig heb.
De fotos zijn niet heel duidelijk maar als je goed kijkt zie je overal plekjes op fotos is het niet altijd goed te zien.
conv_2857.jpg

conv_2858.jpg

conv_2859.jpg
 
Hier heeft elke auto volgens mij last van, maar bij een witte auto is het nou eenmaal extra goed zichtbaar :p. Als het inderdaag roestvliegjes (of vliegroest) is, dan kan je dat verwijderen met een een product als Monello - Non Ferro, Nanolex Wheel Cleaner&Iron Remover of DDJ Ferrous Dueler, maar met kleien moet je ook al een heel eind kunnen komen volgens mij.

Van wat ik ervan begrepen heb vliegen er allemaal kleine metaaldeeltjes door de lucht (van schijfremmen en treinen) en deze hechten zich aan de lak. Dus ook als je niet naast een spoor woont dan heb je hier last van.

Kortgezegd: wil je er vanaf, dan kan je het verwijderen met een ijzerverwijderaar (die inderdaad paars kleurt), of met klei (maar dat weet ik niet helemaal zeker). Polijsten is natuurlijk altijd goed om te doen, maar hoeft volgens mij niet.
 
Stap 1 : bestel de non-ferro (https://www.Carclean.com/product/Monello/Non_Ferro_500ml_MNF0105_102671)

Stap 2 : Was de auto

Stap 3 : Spoel de auto af

Stap 4 : Houdt je adem in en nevel de auto in met de Non-Ferro

Stap 5 : Wacht een minuut of 3 tot de Non- Ferro verkleurt

Stap 6 : Auto goed afspoelen.

Stap 7 : Nog een keer de auto goed wassen.


De Non-Ferro kan je ook gebruiken zonder de auto eerst te wassen.
Persoonlijk was ik de auto liever eerst omdat de Non-Ferro dan op een "schone" lak zijn werk kan doen.

€300,- is echt absurd, voor €20 zou je met een goede wasbeurt en de Non-Ferro al een heel eind moeten komen.
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
Klopt wat je zegt Janssen...
Beste remedie is mijns inziens eerst wassen, vliegroest verwijderaar, daarna kleien en waxen
 
Iemand die hier een goede vliegroest verwijderaad aanraad ik lees veel over Carpro Iron X die word hier niet meer verdeeld.
Iemand ook nog een goede wax en Klei die ik kan bestellen ?
Iemand een idee hoeveel vliegroest verwijderaar ik nodig heb voor een Juke ?
 
Monello Non-ferro, als klei de Mothers California Gold claybar kit, wax de Collinite 845 of 476S
 
Roestverwijderaar in set met spons, AANBIEDING
Klei en spray met doek in set, AANBIEDING
Wax, zie opm ivo's

Van de non-ferro kan je ook nog een losse fles nemen, altijd goed om de velgen netjes te houden
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
+1 wat Redcat zegt.
Al zou ik voor de mothers variant gaan van de clayset. Werkt fijner dan de monello klei en is wat zachter. is verder de zelfde prijs. https://www.Carclean.com/product/Mo...Clay_Bar_Paint_Saving_System_kit_07240_101424

als wax +1 voor de collinite
 
Tonny,
het komt me allemaal heel bekend voor en durf bijna voor 100% te zeggen dat er in de buurt van de auto met een slijpschijf is gewerkt, de "vonken" lees ijzerdeeltjes die dan tegen de auto komen kun je dan ook duidelijk voelen.
Deze gaan roesten en dan zie je zoiets.
Als je over de lak en het glaswerk duidelijk de puntjes kunt voelen zou ik adviseren om de gehele auto zeer goed te kleien alvorens iets anders te gaan doen.
Daarna zou je de aangeboden vervolgstappen kunnen doen.
Suc6
 
Suzuki met kleien loop je het risico dat het deeltje los komt en gaat krassen
Juist om die reden zijn er oplossers ontwikkeld waardoor je kan verwijderen zonder aanraken.

Eerst kleien is dus een onjuist advies.
 
Is dat niet zo met alle vuil wat na het wassen nog aanwezig is, als ik na het wassen over de lak voel met de vingertoppen voel ik ook een heel berglandschap voor het kleien.
 
Juffer1;n433434 zei:
Stap 4 : Houdt je adem in en nevel de auto in met de Non-Ferro
Haha! Ik heb altijd een milliseconde; ''Ooh ruikt lekker!'' ... Daarna stik ik de moord van dat spul! :p

RedCat;n433438 zei:
Roestverwijderaar in set met spons, AANBIEDING
Klei en spray met doek in set, AANBIEDING
I-DE-AAL!

Skippie;n433440 zei:
Al zou ik voor de mothers variant gaan van de clayset. Werkt fijner dan de monello klei en is wat zachter. is verder de zelfde prijs.
Dit is uiteraard een persoonlijke keuze. De klei werkt niet perse fijner. Dat hij zachter is als de Dolce Verde (Monello) weet ik niet, maar zou een pluspunt kunnen zijn als je NIET gaat polijsten in verband met marring die je kan veroorzaken. Tot op heden heb ik bij de Dolce Verde echter geen marring gehad.


RedCat;n433438 zei:
Van de non-ferro kan je ook nog een losse fles nemen, altijd goed om de velgen netjes te houden
Dit zou ik inderdaad ook aanraden. Voor een wat grotere auto als een Juke zal je wel wat moeten verbruiken. Een 2de fles kan je dan mooi voor je velgen gebruiken en/of als extra voor je lak. Al verwacht ik dat je niet een hele fles voor je auto zal gebruiken, tenzij je meerdere keren de auto gaat inspuiten, wanneer nodig.


De geadviseerde Collinite waxen zijn beide uitstekende waxen. De 845 is een vloeibare wax, de 476S een vaste wax. Beide staan bekend om hun lange standtijd, maar de 476s blijft wat langer zitten als de ander en word veelal gebruikt om de wintermaanden door te komen.


Het geadviseerde stappenplan is niks aan toe te voegen.
  1. Afspoelen
  2. Wassen met autoshampoo
  3. Afspoelen
  4. Benevelen met een ijzerverwijderaar (Monello Non-Ferro / Dodo Juice Ferrous Dueler / Nanolex Wheel Cleaner & Iron Remover)
  5. Een aantal minuten laten intrekken.
  6. Goed afspoelen
  7. Nog een keer effe wassen
  8. Afspoelen
  9. Kleien
  10. Afspoelen

Dat de garage aangeeft dat dit rond de €300,- zou zijn is alleen gerechtvaardigd als je de hele auto een Full Detail zou geven. De gehele auto word dan vanbinnen en buiten gedetailed.


Greetz
 
Klopt, maar met Non-Ferro en evt. een lijm/teer/hars verwijderaar kun je n hoop ellende voorkomen en werk besparen...
 
Tonyy;n433436 zei:
Iemand die hier een goede vliegroest verwijderaad aanraad ik lees veel over Carpro Iron X die word hier niet meer verdeeld.
Iemand ook nog een goede wax en Klei die ik kan bestellen ?
Iemand een idee hoeveel vliegroest verwijderaar ik nodig heb voor een Juke ?

ik heb ooit eens een keer een test gedaan tussen de twee, iron-x en non-ferro waarbij de laatste beter werkte
 
Genoeg goede tips zo te lezen. Ik zou zeggen bestel de hele bende en ga een middagje ontspannend aan de slag. Het resultaat zal je zeker weten tevreden stellen. Enige bijkomend nadeel als je pech hebt....verslaving......verzamelwoede....;)
 
  • Leuk
Reactions: Jansen
Bedankt voor alle zeer nuttige tips en informatie !
Dit heeft me zeker en vast geholpen en weet ik welke 3 dingen ik moet bestellen , meeste raden Non-Ferro aan dus deze zal wel goed zijn neem ik aan.
Nu kan ik hier mij eens een dagje met bezig houden en hopelijk met goed resultaat.
Kleien heb ik nog niet eerder gedaan maar dit zal wel met het proberen zich wel uitwijzen.
Ik heb al een heel deel producten van Monello en ben er altijd tevreden over geweest.
Voor de was als ik de 476s wax neem met wat zou ik deze best kunnen aanbrengen ?
Ik heb ook goede ervaring voor glans met Poorboys world - Black hole voor donkere lakken glans is zeker mooi.
Nu heb je ook de Poorboys world White diamond kan deze ook desnoods aangebracht worden na het waxen voor een betere glans of if dit overbodig ?
Als ik al deze stappen gedaan heb zou dit probleem snel terug komen ?
 
Een glaze breng je eerst aan, dan de wax!
Wax aanbrengen gaat perfect met de zwarte Monello handpad. Vind ik persoonlijk fijner werken dan de ronde Monello foampad.

https://www.Carclean.com/product/Monello/Easy_Detailing_Finishing_Hand_Pad_Black_MHPB_101164