• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Project Toyota Corolla E12. Update; full detail 2016

Status
Niet open voor verdere reacties.

nicknameless

Detailing guru
16 mei 2008
8.956
193
47
Den Haag
Ik weet niet of het interessant genoeg is aangezien de auto al een hele tijd geleden langs is geweest voor een full detail. Aangezien ik nu de eigenaar ben, wil ik em helemaal naar mijn zin maken zonder te overdrijven.


Hierbij mijn "project".

Ik zal hem niet zo grondig verbouwen, ik hou het op origineel met een vleugje subtiele aanpassingen, verwacht dus geen volledig uitgebouwde auto of iets dergelijks.

Ook steek ik liever tijd en geld in het detailen van de auto zoals jullie eerder hebben kunnen lezen in mijn andere topic.

Het object:

- Toyota Corolla 1.6 16V VVT-i Linea Sol
- Bouwjaar 17-04-2003
- Kilometerstand 66895 bij overname
- onderhoudshistorie volledig bekend
- nooit in gerookt
- altijd netjes onderhouden
- niet gebruikt als scheurbak

Wat gaat er (op korte termijn en in de toekomst) aan de auto gebeuren:

[ ] nog te doen
[x] gedaan

[x] Pilot xenon 8000K plaatsen
[x] Pilot leds tbv stadslichten
[x] emblemen/type aanduiding achterop en zijkanten verwijderen
[ ] klein deukje en kras verwijderen
[x] veerpootbrug plaatsen
[ ] grotere velgen, 17 inch
[x] clubstickers plaatsen
[x] remklauwen + schijven verven

a65396fb.jpg


c739f4fa.jpg


Originele achterlichten weer terug geplaatst.
c7841832.jpg


TTE dakspoiler
07417df0.jpg


4f67da78.jpg


TTE uitlaat
ea047890.jpg


Aan beide zijdes de stickers geplakt.
9d69eba3.jpg


En in de rechterhoek van de voorruit
5e9b71ae.jpg


Opbergvak / armleuning. Zitten flesjes in met allerlei schoonmaakproducten en doeken.
533dee66.jpg


dcf3a3fb.jpg


Echt pas 66895 kilometers gereden :D
5094384d.jpg


Het deukje/krasje op het rechter voorscherm. Dit is zo'n beetje de enige 'heftige' schade.
959cbec4.jpg


Uiteraard heeft de auto de nodige steenslag op de motorkap en zit er op de passagiersdeur een opgevulde kras (iemand zijn deur te ver open gegooid...)
 
Zo, de eerste update is een feit.

Ik had nog een set Pilot xenon 8000K liggen die ik uit de vorige auto had gehaald.

Mijn god wat een crime, daar waar ik bij de 206 zeeën van ruimte had, zo krap is het in de Corolla 8o
Vooral de rechterkoplamp was een hel om te doen aangezien er ook de rembekrachtingspompmoduleding zit.
Bij de linkerkoplamp heb ik voor het gemak maar de accu verwijderd, zo had ik iets meer ruimte.

f04d4f35.jpg


b8e2fa14.jpg


En netjes in lijn afgesteld.

88db242a.jpg
 
Vandaag de remschijven en remklauwen voorzien van Hammerite zwart.

Het irriteeerde me dat ze her en der roest vertoonde, dat ziet er niet uit, dus aan de slag.

Eerst maar eens goed ontvet met APC, daarna messing staalborstel de boel een beetje opruwen en daarna kwasten :D

Een beetje roestig...
e742b144.jpg


Nadat ze klaar waren
8a0a275b.jpg


Voor:
b95dc7a7.jpg


Na:
7ed527b7.jpg


1fadedbb.jpg
 
Weer een kleine update.

De emblemen van de achterklep en zijschermen verwijderd.

Voor:
281a4e21.jpg


Na:
e14a0fcf.jpg


3fab4f47.jpg


Zijscherm voor:
681fbf1a.jpg


Zijscherm na:
d9e90313.jpg


Work in progress:
eb14e240.jpg


Je ziet heel lichtjes de contouren van de letters nog, maar dit zal met een polijstsessie zo goed als weg zijn. Qua verkleuring zie je bijna geen verschil, ondanks dat de emblemen er 9 jaar op hebben gezeten.
9d99aa0a.jpg
 
De volgende update is een feit. Bij toyoshop een veerpootbrug besteld.

Het liefst had ik een originele TMS en/of TTE veerpootbrug gehad, maar puur op het kostenplaatje gekozen voor een after-market.
Het gaat mij meer om de looks dan om de performance ;)

Voor:
519db3b8.jpg


Na:
39e67221.jpg


15c28697.jpg


d82d0e25.jpg
 
Vanmorgen samen met 2 vrienden de auto's gewassen.

Naderhand thuis lekker op het gemakje de kleine dingen schoon gemaakt die normaliter er bij in schieten.... Het zijn ook de minst leuke klusjes, vindt ik persoonlijk dan.

Achterlicht voor:
46315012.jpg


Achterlicht na:
e47018b7.jpg


Achterklepscharnier voor:
fa4b1a3a.jpg


Achterklepscharnier na:
64081f0c.jpg


Motorkapscharnier voor:
1dd268f6.jpg


Motorkapscharnier na:
2d8f1900.jpg


Wat reacties van omstanders en/of buren:

"Onzin, je ziet er toch niets van"
"Prachtig, oog voor detail"
"Ben je nou al weer bezig?"
"Ik rij em wel door de wasstraat, wordt ie ook schoon van"

:roll
 
  • Leuk
Reactions: Vikash
Nice. :cool:

Vind persoonlijk een 'Toyota Corolla' nou niet direct een auto waar het spreekwoordelijke hart sneller van gaat kloppen, maar jij maakt er wél een mooi exemplaar van! Die scharniertjes...:heart_eyes:
 
Wat is de gedachtegang achter het markeren van de wielbouten? (2 rood, 2 niet gemarkeerd)
Of zoek ik iets wat er niet is :)

Prima werk trouwens, daar durf ik mijne boterham op laten vallen!
 
@ Lode,

ik weet het niet precies, maar bij de checklist van de dealer heb ik gelezen dat de wielen op precies dezelfde manier/plek gemonteerd moeten worden als dat ze eraf zijn gehaald.

Het kan ook een markering zijn van de monteur dat hij de boel visueel heeft geïnspecteerd en op deze manier aangeeft dat het gecontroleerd is.

Of dat zo echt is, geen idee :weetniet
 
Soms worden banden op de auto gebalanceerd. Dit om ook eventuele trillingen/onbalans in de ophanging op te heffen.
Als je dan wiel tov naaf gaat verdraaien, ga je juist onbalans creeeren. Vandaar dat men vaak de wielen op precies dezelfde positie terug monteert..

Mijn garage deed dit met een streepje op de naaf waar het ventieldopje op de velg zit...
 
Mooi project, al ben ik zelf geen fan van Xenonverlichting zonder katteoog. Vaak heb je dan veel strooilicht ongeacht de afstelling én ik vind het nep uitzien.
 
Dit is nog eens tof om door te lezen, erg knap gemaakt !:)^

Ik ben persoonlijk zo geen held in het maken van een mooi verslag, heb meer aan een detail op zich.

Nog veel plezier met je wagen !
 
Netjes gedaan ! Ik ben enorm voorstander van "less is more", dus ik juich het afnemen van logo's, allerhande stickers etc toe, ziet er zoveel mooier uit !

Al had ik die nieuwe stickers dus niet gekleefd ;)

Mooi oog voor detail : scharnieren proper, lichten gedemonteerd, netjes !
 
Een kleine kick omhoog.

Als ik ergens een t****g hekel aan heb, dan zijn het wel de velgen (grondig) schoonmaken. Aangezien ik niet de beschikking heb over een superdeluxe hefbrug a la Diventa Bella om alle 4 de velgen tegelijk te demonteren en te behandelen, zit er niets anders op dan de velgen stuk voor stuk te doen ... :confused:

Tot vandaag hield ik de velgen schoon met een velgenborstel, rasta washmitt diverse kwasten en spoelde ze daarna af, niets meer, niets minder.

Men neme wat vuile velgen, let wel, dit is van 1 week vervuiling.
7dec70f0.jpg


Zijn ze vuil? Ja, ze zijn echt vuil....
e90e81e2.jpg


Eerst maar de gehele auto gefoamd en de velgen en wielkasten rijkelijk voorzien van een foamdekentje.
1da98823.jpg


Nadat ik de gehele auto had gewassen en gedroogd, heb ik em naar binnen gereden en daar de velgen stuk voor stuk eraf gehaald.
Op het eerste oog lijken de velgen schoon als ze onder de auto zitten, maar het tegendeel is waar. Je komt er toch niet overal lekker bij als ze onder de auto zitten....

d3596c37.jpg


Vervolgens de velgen behandeld met Iron-X. Op zich kwam er niet heel veel vervuiling af. Dit omdat er slechts een week vervuiling op zit en ik probeer zo weinig mogelijk te remmen. (ja, ver van te voren de auto laten uitrollen richting stoplicht...)
bc1128a6.jpg


Ik stoorde me al een tijdje aan de plakresten waar ooit eerder het balanceerlood heeft gezeten. Ik heb deze verwijderd met een caramelschijf op de accuboormachine.

Voor:
2dbdd158.jpg


Na:
b9a0f94d.jpg


Vervolgens de velgen ingesprayd met Tar-X de velgen ingesprayd aangezien deze rijkelijk voorzien waren van asfalt en/of teerspetters
bf8fbe22.jpg


8ada3797.jpg


Dit naderhand afgenomen met een el cheap MF doek omdat het product een vettige laag achterlaat waardoor wegspoelen met water niet werkt.

Toen was het tijd om de ingebrande pitjes te behandelen die aan de voorzijde van de velgen zitten naast de spaken. Het oppervlak voelt vrij ruw aan, je voelt echt de ingebrande zooi zitten.
Omdat de gewone vloeibare Iron-X niet lang op 1 plek blijft zitten, heb ik de Iron-X Paste versie hiervoor gebruikt.
Dit is een dik stroperig goedje dat langer op de plek blijft zitten dan de vloeibare variant.

139a17b7.jpg


c8589359.jpg


71803d23.jpg


Soms waren er 3 tot 4 applicaties nodig om het meeste weg te krijgen ... 8o

Nadien de velgen goed afgespoeld en gedroogd met een oude Meguiars Watermagnet...

Ik had nog een redelijke hoeveelheid C-Quartz over en heb alle velgen behandeld. De velgen aan de voorzijde hebben 2 laagjes gehad aangezien zij het meeste te lijden hebben van het remstof.

De glans zit er weer goed in
1128a051.jpg


0923394c.jpg


En wat afterpicca's.

Let ook op het naafkapje. Het logo ligt in lijn met het ventiel ;) Klein detail, maar maakt het wel af.

205c4a01.jpg


9e299196.jpg


Ze zijn niet 100% brandschoon, maar voor mij voor nu meer dan voldoende.
f4282c0c.jpg


f07eb33d.jpg


4fa9c377.jpg


En nog 2 filmpjes gemaakt om het verschil te laten zien tussen behandeld en onbehandeld.

Onbehandelde velg, het water blijft er redelijk op plakken en sheet langzaam weg.

Behandelde velg. Het water sheet als een dolle ervanaf.
 
Net werk, zo hoort het :)^
Wel handig tegen velgvervuiling nu dat CQuartz!

Nu je velgen zo netjes zijn weer, verkopen en iets grotere velgen eronder met banden met minder dikke zijwangen, staat een stuk beter denk ik..

Heb nog eens goed gekeken naar het Hammerite goedje, is natuurlijk prima oplossing maar bij de Motip-2K set is er toch veel verschil te zien.
Het is dan juist een hele gladde "seal", die verf die er dan omheen zit. (makkelijk schoon te maken want er hecht niets echt aan)
Zat te twijfelen maar ik ga de motip weer kiezen maar ik weet nog niet welke kleur hoor..
 
Volgende keer de velgen nog is polijsten met een cone, maakt het resultaat helemaal af.
 
Denders zei:
Nu je velgen zo netjes zijn weer, verkopen en iets grotere velgen eronder met banden met minder dikke zijwangen, staat een stuk beter denk ik..

Niet verkopen maar als wintervelg zullen ze gebruikt worden ;)
Er komt zeker in de toekomst een set grotere velgen, maar ik wil het liefst originele 17 inch TTE velgen, maar die zijn zeldzaam en als ze al beschikbaar zijn, dan rekenen ze de hoofdprijs....

Dit zijn overigens de originele TTE velgen, geleverd door Toyota:
123pbht.jpg
 
Status
Niet open voor verdere reacties.