• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

reinigen onder de motorkap

Theovv

Detailing addict
11 nov 2016
21
50
37
Ik vroeg me af of er makkelijke manieren en middeltjes zijn (insprayen en afspoelen) om de boel onder de motorkap schoon te maken, of dat je dan echt gericht onderdeel voor onderdeel aan zal moeten pakken. Je zal dan natuurlijk niet het beste resultaat krijgen, maar een stukje schoner zou al leuk zijn. Ik lees wel eens over mensen die alles met Dasty ontvetter inspuiten, maar het lijkt me niet echt goed om overal nou ontvetter op te gaan spuiten. Sommige onderdelen moeten toch vet zijn lijkt me.
 
Het insprayen afspoelen kan je altijd toepassen. Bv foamlans erover heen en na +- 5 min afspoelen en bv Autoglym rubber en vinyl care erover. Dan is het net wat je zegt, resultaat zal niet zo zijn als dat je alles afgaat met een borstel. Maar heb het vaker gedaan om het toch netjes onder de motorkap te maken.
 
Bedankt voor de tip. met de foamlans bedoel je dan wat ze bij de wasstraat hebben? En als ik het dan daarna met autoglym inspray heb ik alles goed beschermd? Niet dat essentiele delen zonder smeermiddel zitten terwijl ze dat nodig hebben of nat worden terwijl dat niet mag (accu, electronica?) of dat het kan gaan roesten nadat het ingespoten is met de foamlans?
 
Met foamlans bedoel ik zoiets:

Kwa aantasten van smeermiddelen zou het alleen het vet kunnen zijn voor de vanghaak van je motorkap. Echter lost dit echt niet op van foamen. Dit is best hardnekkig vet/smeermiddel.

Alle stekkers bij modernere voertuigen zijn voorzien van rubberen dichtingen in de stekker verbinden om ze te beschermen tegen water en vocht. Dus ook daar geen zorgen. Dek wel eventueel een accu, dynamo of regelapparaat even af en ga daar niet met water op staan spuiten natuurlijk.
 
@ Tembaco: Handig ding, zo'n foamlans, die heb ik helaas niet. Misschien kan ik toch beter wat gerichter kijken naar hoe ik bepaalde oppervlakken mooier kan maken die nu echt t lelijkst zijn, zoals de verwering en roest en aanslag.

Zo ziet de boel er nu uit:

20k2n3l.jpg


Het zijn dan vooral de metalen delen links van de aurbox en die zwarte kunstofdelen en links en achter die schoon moeten. Maar ik ben wel bang voor de elektra, dat ik net een stukje vergeet af te schermen en ik daar problemen mee krijg, dus misschien laat ik het maar zo, of ik moet heel specifiek en voorzichtig die oppervlakten gaan behandelen maar dan is t spray en rinse principe al erg ver weg ;)

@Bikkel: Wat is APC?
 
Laatst bewerkt:
Zo te zien moet dit wel te doen zijn met spoelen ivm elektra.

De boel inspuiten met APC of APC+D (Poorboys of Release the Grease)
Kwast gebruiken om het vuil los te peuteren.
Afspoelen met HD of tuinslang.
Inspuiten met een dressing/voeding.
Drogen met een doek.
Even laten uitdampen.
 
Een goedkoop middel is de motorkap en motorruimte door een plantenspuit met 1/3 Dreft en 2/3 met water in te spuiten.
Daarna met een spons en een schone schilder kwast te ontdoen van alle vuiligheid. De vuiligheid spoel je met schoon water weg en je maakt het droog met een oude handdoek. Daarna kan je bv Vinyl & Rubber care van Autoglym gebruiken.
 
Bedankt voor de tips. Zit ik toch nog met die elektra, mag alles nat en soppig worden onder de motorkap? En wat te doen met de lelijke metaaldelen van de motor en het gedeelte ervoor?
 
Zoals ik hierboven al schreef met een plantenspuit...........goed inspuiten dus niet onder water zetten of i.p.v. Dreft kan je ook BioTex gebruiken ook voor de metalen delen. Alles wordt hiermee ontvet en schoongemaakt
Wat betreft de de metalen delen.
Na het ontvetten kan je de metalen delen droog maken en een "nieuw" uiterlijk geven door ze in de Wax te zetten. Dit haalt niet alleen de kleur op maar zorgt ervoor dat het metaal gaat glanzen

 
Wat betreft de de metalen delen.
Na het ontvetten kan je de metalen delen droog maken en een "nieuw" uiterlijk geven door ze in de Wax te zetten. Dit haalt niet alleen de kleur op maar zorgt ervoor dat het metaal gaat glanzen
Die metalen delen zul je een metalpolish voor nodig hebben denk ik en zelfs dan is het de vraag of je al die bruine spikkels weg krijgt. Alleen een Wax zal niet genoeg zijn vrees ik.
 
Ik zou toch serieus overwegen om die plus accupool te vernieuwen voor een universele. Dan kan je mooi een m6/m8 oog aan die versterkerkabel maken. Zo voorkom je storingen, en de kosten zijn het niet.
 
Voor snel en makkelijk (kant en klaar) te reinigen heb ik gebruik gemaakt van Megiars Engine Clean (450ml €18,-) en van Meguiars Engine dressing 450ml (€18,-)
met beide flesjes kun je ongeveer 5 keer een motorcompartiment van een Opel Corsa doen.
Het is wel belangrijk om te zorgen dat de motor koud is.
Even de motor met de tuinslang afspoelen en vervolgens de Engine cleaner erop spuiten en goed verdelen met een kwastje in de hoekjes, naadjes, dopjes en sterk vervuilde plaatsen.
Erna weer afspoelen met de tuinslang en de Engine Dressing erop spuiten (als je dit niet doet dan worden de kappen en kunststof delen dof). De dressing uitboenen met een schone microvezeldoek.

Het is niet super goed maar denk dat over het resultaat niks te klagen valt voor 15min werk :)

Als bijlage kun je enkele foto's terugvinden van een Opel Corsa van voor en na de behandeling.
De behandeling in totaal duurt ongeveer 15 minuten.
 

Bijlagen

  • 20190217_124627.jpg
    20190217_124627.jpg
    316,8 KB · Weergaven: 0
  • 20190217_124637.jpg
    20190217_124637.jpg
    222,2 KB · Weergaven: 0
  • 20190217_130549.jpg
    20190217_130549.jpg
    278,3 KB · Weergaven: 0
  • 20190217_130553.jpg
    20190217_130553.jpg
    234,3 KB · Weergaven: 0
  • 20190217_130604.jpg
    20190217_130604.jpg
    213,9 KB · Weergaven: 0
  • Leuk
Reactions: Timm
@Quantoxx Je kent vrouwen he :p hoe dan ook ze wou per se de auto die dag gedaan hebben voor ze weg moest.
Over het algemeen vind ik het niet heel slecht gelukt haha
 
@PA27506 klopt, ik had het anders moeten verwoorden.. met koud bedoel ik in ieder geval geen 90 graden.
Ik heb dit toen gedaan in de zomer
 
  • Leuk
Reactions: PA27506