• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review: Great-Lion Extreme en Ultra Metal Polish

Xsara Coupe

Detailing guru
19 mei 2009
867
153
Vandaag een pakketje binnen gekregen op de zaak met de befaamde Great Lion Extreme Metal Polish. Nog nooit een Review geschreven, maar heb altijd enorm veel gehad aan de mening en reviews van anderen in dit deel van het forum! Vandaar een eerste poging. Vragen en of opmerkingen zijn altijd welkom!

Gelijk even getest bij ons in het bedrijf. Wij maken erg veel industriele producten in RVS en merken dat het steeds meer voorkomt dat klanten ook wat zichtwerk mee willen laten nemen. Om daar eens in te testen hebben we besloten om, na het lezen van veel positieve verhalen, de Great Lion producten te laten komen.
Het feit dat ze hier in voorraad werden genomen gaf het laatste duwtje!

Uit de afvalbak even een stuk koker gepakt dat al flink wat heeft meegemaakt en maar gelijk gaan testen op RVS. Hierbij uiteraard wel in het achterhoofd dat aluminium een stuk zachter is en dat het resultaat dus iets minder kan zijn..

De verpakking:

De verpakking van beide producten is dik in orde. Ze worden verpakt in 450grams flesjes met een doseerdop.
Wel valt bij het oppakken al op dat het een zeer vloeibaar goedje betreft. Dit maakt het schudden en dus mengen van het product zeer eenvoudig.
Bij het opbrengen van het product valt wel op dat de opening eigenlijk te groot is. Het product loopt erg makkelijk uit de verpakking en voor het nette werk knoei je best rap.

103794.jpg


Het product zelf:

Het product is wit van kleur en zoals eerder geschreven erg vloeibaar. Je knoeit er eerder mee, maar het zorgt er ook voor dat het product erg makkelijk verdeelt! De geur is chemisch, maar niet storend en zeker niet onprettig!

Het verwerken:

Ik ben handmatig begonnen, zoals de fles ook aangeeft. Heel eenvoudig wat product op een doek aanbrengen, verdelen en dan boenen maar. Je ziet al heel snel een donker grijze laag over het product komen. In dat opzicht is het nog geen verschil met andere metal polishes. Na het inwerken en vervolgens afnemen is duidelijk dat het RVS er flink op is vooruit gegaan. Let op, dit materiaal heeft in de vuilbak gelegen, heeft op de bouw gezworven en is als geborsteld ingekocht. Dit betekent een relatief ruw oppervlak.

720.jpg


Vervolgens heb ik mijn PRO900 er bij gepakt en heb ik daar een kleine witte Rupes pad opgedaan. Lekker zacht (de producent schrijft geen schurend middel voor) en deze pad was toch al afgeschreven daar die na diverse projecten wat minder begint te worden.
Even op een lage stand verdelen en vervolgens op stand 6 polijsten. Blijven bewegen en zonder veel druk het middel zijn werk laten doen. Het materiaal begint eerst erg zwart te worden, maar begint daarna al snel te glimmen.

Het resultaat:

Dit is het eerste onderdeel waar we onderscheid moeten gaan maken tussen de Extreme en de Ultra.

Ultra

Volgens Great Lion is dit de grovere stap om sneller resultaat te bereiken en dat is duidelijk te zien in het resultaat. We hebben 1 koker in 3 delen behandeld: het midden onbehandeld en de beide uiteinden met een van de twee producten behandeld. De kant waar de Ultra is gebruikt heeft volgens iedereen in de werkplaats unaniem een hogere glans. En alhoewel die van de Extreme ook niet verkeerd is, geeft deze een warmere en diepere tint aan het RVS. De diepe sporen van het borstelen en de diepe krassen gaan niet uit het RVS, maar daarvoor zou je het eerst moeten schuren. Vervuiling, lichte krassen en de matte waas die het materiaal standaard heeft verdwijnen als sneeuw voor de zon!

720.jpg

720.jpg


Na dit resultaat ook een RVS onbehandelde plaat gepakt en hier een proef stukje van gemaakt. Een deel is met een polijst/schuur schijf op de slijptol gedaan. Veel schuurkrassen en een mat oppervlak. Maar de bestaande walshuid is wel weg.
Vervolgens afgeplakt en met de Ultra een stuk van het geschuurde en een stuk van het onbehandelde RVS met walshuid gepolijst.
Op dit grote oppervlak valt op dat het product erg veel vettigheid achter laat. Wat Nanolex EX biedt hier uitkomst. Gelukkig is de glans niet puur te wijten aan het de olie in het product, maar na het verwijderen van die olie komt er zelfs een nog iets mooiere glans naar voren.
De walshuid die op het RVS zit, is weinig verbetering op te bereiken. Op zich is dat geen negatieve publiciteit voor het product, die walshuid is keihard en eigenlijk alleen mechanisch te verwijderen.
Het reeds geschuurde deel is, zoals op de foto's te zien is, veel harder gaan glanzen.

Het geschuurde deel:
720.jpg

Het onbehandelde deel
720.jpg

Afplakken
720.jpg

50/50 na ontvetten, je ziet duidelijk de rand waar de reflectie van de lamp ophoudt. In het echt is het effect veel extremer...
720.jpg

Zelfs met de lamp vol in het ongepoetste deel, is het verschil zichtbaar. Wederom: in
720.jpg


Extreme

De Extreme geeft eveneens een heel mooi resultaat. Het is duidelijk een vervolgstap. Het RVS gaat er beter uitzien, krijgt een duidelijke glans en ziet er veel frisser uit, maar het effect van de Ultra wordt niet bereikt. Of dit op de foto's duidelijk is, vraag ik me af. Het is echt een close call. Op alu zal het product waarschijnlijk beter presteren.

720.jpg

720.jpg


De conclusie:

Het zijn 2 geweldige producten die hier zeker hun plekje gaan vinden in de werkplaats. Het is niet onze dagelijkse bezigheid, maar geeft ons wel de mogelijkheid om net wat meer te bieden aan de klant!
Wat mij betreft een aanrader. De prijsstelling is erg netjes en je krijgt er een erg fijn product voor terug!
Wanneer ik de kans krijg zal ik deze review nog aanvullen met een test op Aluminium!