• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Review Mothers Tire Renew / Tuffshine Brush

Stephan

Detailing chief
24 jan 2012
656
103
38
Hasselt
Hi iedereen,

Zoals meeste hieronder ons zoek ik altijd naar een betere/snellere manier om rotte klusjes te doen. 1 Van mijn toppers is banden reinigen en voeden. Na wat lezen op foria kwam ik uit op Tuffshine of de Mothers.

Ik heb gekozen voor de Mothers om volgende redenen.

- Zou compleet veilig zijn voor alle velgen (wat niet met de Tuffshine is.)
- Spray on Wipe off, dus ook te gebruiken om ze eens snel te poetsen.
- De prijs 7.99€ voor 710ml is wel goedkoop.

De borstel heb ik aangeschaft omdat een afwasborstel en apc toch niet dat was. Ik moet toegeven een goed bestede 5.99€ voor de borstel. Perfect in de hand, en geen spetters.

Even de beschrijving van de fles, je kan (leuk!!) kiezen tussen brede en smalle banden. Hier kan je de sproeier op aanpassen met een klikje.

Even een afb. van het internet gepikt.
mothers btb v.jpg
mothers btb a.jpg


Dus het eens eerst geprobeerd zoals beschreven, de band inspuiten, eventjes laten intrekken en dan afvegen met een propere doek. De band werk weer terug diep zwart en glom niets. Perfect voor eens een snel klusje. Enkel had ik het gevoel dat het vuil niet allemaal weg was. (bruin schuim bleef in de groeven steken.)

Even een 50/50 maar niet geheel duidelijk.
5050band.jpg


Dan maar geprobeerd op mijn eigen manier.

Eerst band inspuiten met het schuim - inborstelen - afspoelen. Zo blijven gaan tot wit schuim.

Band voor;
Band voor.jpg


Inspuiten met het schuim (verdeeld heel mooi)
band schuim.jpg


1- 2 - 3 - 4 - 5 maal inborstelen en naspoelen. (van links naar rechts)
1maal.jpg
2maal.jpg
3maal.jpg


4maal.jpg
5maal.jpg
5 keer EINDELIJK wit !

Voor mij een blijvertje. Voor de prijs en het gemak (geen gespetter, gedrup, veilig voor velgen)

Grtz
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
Er is nu gemiddeld 1.5 cm uit de flessenhals. Verbruikt superweinig omdat het schuim is. Ik poets de banden wekelijks met Meg's APC 1/1 maar zoveel bruin nog nooit afgekregen.
 
Is dit 1.5cm per band of per 4 want dan is het idd een vrij zuinig product als het ook gelijk voed.
Plus een handeling minder.

anders heb je :reinigen met APC en daarna nog voeden met een ander product
 
Hey Hallo,

Ik heb de Tuf Shine - Tire Cleaner in huis en al meerdere flesjes opgemaakt. Ik dacht dat ik ook een review had geschreven op het forum.

Wat mij opvalt is dat het vergelijkbaar is met de Tuf Shine - variant, op enkele dingen na;

  • Mothers ... - ... Tuf Shine

  • €8,00 ... - ... 13,00
  • Nozzle verstelbaar ... - ... Nozzle verstelbaar
  • 5x borstelen ... - ... 3x borstelen
  • Veilig voor velgen ... - ... Veilig voor velgen
Ik zie weinig verschil in bovenstaande dingen. De ene is wat duurder, maar ik weet niet precies hoelang je met beide kan doen om te vergelijken. De ander vergt meer product om tot hetzelfde resultaat te komen. (Tot op heden was bij mij 3x genoeg om de band te ontdoen van eerdere dressing + vuil)
Ook heb ik de Tuf Shine een tweetal keer gebruikt op velgen met gepolijste delen. Ik wist eerlijk gezegd niet dat de kans bestaat dat er vlekjes kunnen ontstaan. Ik heb dit ook nog niet meegemaakt, want het product zit nooit lang opgebracht.

Enkele tips die bij de Tuf Shine goed werken en ik vermoed dus ook bij de Mothers-variant;

  1. Aanbrengen op een droge en koele band.
  2. minuutje in laten trekken.
  3. Borstel nat maken. (Niet je band besproeien)
  4. In meerdere richtingen borstelen.
  5. Afspoelen.
  6. Borstel afspoelen (Siliconen smeer je anders weer terug op je band bij de volgende hit)
De banden zijn schoon wanneer zij dof-zwart zijn en eventuele gekleurde belettering mooi van kleur is. Ook is het tijdens gebruik te zien aan het witte schuim bij het opsprayen. Echter borstel ik altijd nog effe om te kijken of dit witte wel écht wit is. Vaak zie je bij de 2de hit al wit schuim, maar bij het borstelen word het nog ietsjes bruin.


Ik wilde je graag mijn ervaring met de variant die je niet gekozen had delen.


Greetz




EDIT: Ik kan het niet zien op de foto's, maar ik denk dat de band niet meteen ook gevoed is..? Je verwijderd namelijk oliën en siliconen, maar zou dan tegelijkertijd siliconen of iets dergelijks weer aanbrengen...

Teveel of te vaak reinigen met APC of een Tire Cleaner is volgens mij ook niet zo heel goed voor je band. Dan ga je, denk ik dus, teveel natuurlijke oliën verwijderen?

Ik top de banden af met Gyeon Tire. Dat vind ik tot op heden heerlijk spul. Dekt als een malle en je kan hem wel/niet afnemen met een doek voor wel/niet veel glans.

Na het cleanen van de band spoel ik 'm nog een laatste keer goed af met een HD. Ik heb een enkele keer de band nog afgenomen met Gyeon Prep, gewoon voor het idee of misschien doet het nét dat beetje extra. Na het cleanen nog een keer behandelen met APC is voor mijn gevoel overkill.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Stephan
@Quantoxx Zoals je weet heb ik ook de tire cleaner van Tuf Shine, maar ik moet aanmerkelijk vaker dan 3x schrobben voordat het schuim wit wordt. Tot dusver heb ik minimaal 7 keer moeten schrobben en sprayen voordat het wit werd, en een keer zelfs 13 keer.

Ik denk dat het heel erg afhangt van hoe oud de band is en welke bandendressing er op heeft gezeten.
 
@Jansen - 7 keer?!

Zow, dat heb ik nog nooit gehad. Het ergste geval waarvan ik zeker weet wat er met de band is gebeurt, was op mijn eigen BMW. Dat waren behoorlijk oude banden met een dik pak vette bandengel, meerdere lagen siliconen-spul van een poetsbedrijf en enkele lagen AutoGlym Vinyl & Rubber Care Gel.

Dit was er na 3x schrobben af en had doffe banden. Dacht toenmalig nog dat ik te ver was gegaan, maar het hoorde blijkbaar zo.

Ik gebruik dan ook een, waarschijnlijk, harde borstel en schrob de band ook niet effe vlug in een rondje. Ook spoel ik de borstel enorm goed uit en leg hem bijv. niet terug in de spoelemmer. (Die na 1x al poepiebruin is)

Een recent geval, echter minder ernstig, waren de nieuwe banden van een Porsche. Deze zijn van 2012 en zijn in de opslag vet gehouden met één-of-ander spul. Zelfs met APC verspreidde ik dit goedje alleen maar, zo leek het. Op de andere band was de deze na 1 hit met Tuf Shine al mooi schoon.

(Zal strak even een foto plaatsen, eerst effe dineren)

Greetz
 
Ik volg dezelfde stappen als jij, dus daar zou het verschil niet in kunnen zitten. Check ook even de review van Dennis.
 
Bedankt Stephan voor de mooie review!
Ook ik heb meestal 6 tot 8 hits nodig met de Tuff Shine tire cleaner en bijhorend harde borstel. De borstel reinig ik tussendoor met een pufte tire cleaner en na een minuutje afspoelen met HD. Op nieuwe banden volstaat het met 3 à 4 hits. Als mijn laatste fles Tuff Shine leeg is betel ik het product van Mother eens. Als dat even goed werkt is dat toch weer wat geld bespaard. Om af te dekken gebruik ik het liefste de Gyeon Tire.
 
Hmmm... Ik denk dat ik simpelweg geluk heb gehad qua vieze banden. Ik heb echt nog nooit zoveel hits moeten geven om een band schoon te krijgen en heb inmiddels wel wat banden gedaan. (3de fles Tuf is bijna op)

Ik heb dan een beetje een krom beeld gegeven, vermoed ik. Ondanks het mijn eigen ervaring was, kan ik dus geluk hebben gehad qua banden ofso.

@Jansen - Jij hebt naast de cleaner ook de coating gebruikt, toch? Hoe is dit jou bevallen?
 
Ik heb hem vooralsnog alleen op de winterbanden van mijn pa gesmeerd. Dat zag er na 3 weken nog perfect uit zonder tussendoor schoon te maken. Hij is momenteel op vakantie, dus als ie terug is zal ik weer eens kijken.
 
Nee, lichamelijk gelukkig geen klachten. Was een aardige kop-staartbotsing, dus zowel voor als achter zat ie flink in de prak. Nieuwe auto is inmiddels aangeschaft, dus ik zal daar ter zijner tijd een show off van maken.