• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Riwax titan wax.

Steven130690

Detailing chief
1 sep 2016
239
85
33
Beste,

Ik ben mezelf aan het voorbereiden op de komst van mijn nieuwe wagen en heb hier op het forum al wat opgestoken over trim bescherming, droogdoeken...

In de garage waar mijn nieuwe wagen gaat aankomen (volkswagen garage), bieden ze me een 'riwax titan wax' aan die ze kunnen aanbrengen als de wagen toekomt. Ze beweren dat de wax een jaar lang goed blijft (of 15000 km). Nu had ik graag wat antwoorden gehad van iemand die ervaring heeft met dit product daar ik op het internet zeer weinig informatie kan vinden hierover.

* Ik wou voor de trims van mijn wagen gyeon q2 trim gebruiken. Op internet heb ik kunnen lezen dat de titan wax ook aangebracht mag worden op plastic trims voor bescherming. Kan dit en heb je dan hetzelfde effect als bij het qyeon q2 product (uv bestendig...)? Dit omdat qyeon 12 maanden bescherming bied, maar de titan wax dus ook. De titan wax legt een chemische verbinding met het oppervlak waar het word aangebracht.

* In de garage gaan ze de wax als volgt aanbrengen (ik ga sowieso nog eens terug zodat ik hun werkmethode perfect weet). Maar dit is wat ik al ben te weten gekomen.

-auto vooraf wassen (waarschijnlijk wel maar dat ga ik nog vragen).
-titan wax aanbrengen, vervolgens een hele nacht laten intrekken en dan nemen ze het product de volgende ochtend af. ze hebben gezegd dat bij titan wax het beter is als het lang kan hechten op de lak.

Wie heeft ervaring met dit product en kan me duidelijke uitleg verschaffen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hmmm, Riwax is niet mijn ding. Verkopen ze hier ook in de lokale automaterialenzaak. Volgens mij is dit een gewone sealant en ben je beter af met een sonax Pns, Fusso of colli 845. Ik denk een stapje hoger dan Turtle wax maar een pak minder met de merken hier...
 
@Steven130690 , Riwax titan wax tja zelf nooit gebruikt en waarschijnlijk is dit (het zoveelste) Sealent achtigtige product wat niet per se slecht is maar waar je en teveel voor gaat betalen en de beloofde standtijd absoluut niet gaat halen tenzij je de auto voor een jaar in de garage zet...
Tips:
-niet door die garage laten polijsten dus of zelf gaan doen of contact leggen met een detailer.
-koop Collinite 845 wax kost 2 tientjes verwerkt super easy en zit 4/5 maanden .
-lees ff goed het forum door incl evt de stappenplannen
 
Wat ik ervan vind?

Zelfde als de tell sell producten die op tv aangeboden worden...
Je mag zelf de conclusie trekken...
 
Aangezien het dus geen goed idee lijkt en de wax collinite 845 niet duur is (maar wel prima product), ga ik zelf maar eens proberen te waxen :). Hierbij kan ik dus wel jullie goed raad en adviezen gebruiken aangezien ik wel een noob ben op dit gebied :p. Ik heb reeds heel wat op youtube en op wax-it gekeken naar video's en tips.

Ter info. Ik wil alle producten halen bij carclean.

1) De wax word de collinite 845 daar deze aan de reviews te zien prima is om als beginner aan te brengen. De tip die ik vaak tegenkom is 'dun' aanbrengen. Kan deze wax op alle soorten auto lak kleuren (licht, donker...)?

2) Ik wil ook gaan kleien voor ik ga waxen. Blijkbaar bestaan er: zachte, medium en harde kleien. Meestal raden ze een zachte tot medium klei aan. Welke is goed en makkelijk werkbaar? Is een klei die tussen zacht en medium inzit niet de beste oplossing voor mij. Kortom welke raden jullie me aan?
2.1) Hoe lang kan je klei behouden (maanden, jaren) en moet je de gebruikte klei na een beurt in de vuilbak gooien (dus niet enkele maanden erna opnieuw gebruiken)?

3) Om te kleien raden vaak ze een 'Clay lubricant' aan omdat deze een vettig laagje aanbrengt en beter glijd dan een quick detailer (omdat deze sneller verdampt.) Welke clay lubricant raden jullie me aan, en hoeveel heb je ervan nodig.? Ik veronderstel dat 1 busje voldoende is voor een volledige wagen?
3.1) Mag clay lubricant op: plastic,glas (autoruiten) komen en stikkers (mijn nieuwe wagen heeft aan de onderzijde van de deur een zwarte stikker zitten die op de lak is aangebracht).? Kortom is het schadelijk voor deze oppervlakte?

4) Na het kleien moet je afnemen met een zachte microvezeldoek. Dit moet je ook doen bij het waxen (om het af te nemen). Welke doeken raden jullie me aan (liefst witte doeken daar deze niet kunnen afgeven in de was)?

5) Wat is een goede applicator om wax aan te brengen (zonder te krassen)?

Mijn stappenplan:

* Auto grondig wassen.
* Clay lubricant en klei gebruiken (zorgen dat de lak voldoende nat blijft zodat de klei goed glijd, anders krassen.)
* Afnemen met micro fiber.
* Waxen met zachte pad, ik werk manueel dus zonder machine.
* Afnemen met micro fiber.
* Eventueel na een 2 tal weken een 2e laag, daar dat als je dit meteen doet de eerste laag aanpast. Klopt dit?

Veel vragen, ik heb alles zo goed mogelijk genummerd om het overzichtelijk te houden. Hopelijk kunnen jullie me goed verder helpen. Extra tips zijn meer dan welkom!
 
Laatst bewerkt:
1. Ja, dat kan. Collinite 845 is een vloeibare wax. Als je een vaste wax wil proberen dan raad ik je soft99 fusso Light/dark coat aan.
Deze vind ikzelf ook een betere wax (sealant) dan de 845. Omdat het dus een sealant is met PTFE heeft het een goede vuilafstotende werking.

Wax is erg persoonlijk.

2. Ik zou lekker met een zachte klei beginnen, mocht je niet alle vuiligheid weg krijgen kan je naar een medium klei gaan, maar dan heb je kleine kans op "marring".

Ja, klei kan je heel lang bewaren. Even in warm water leggen voor gebruik helpt met kneden.

3. Als clay lube raad ik je PB spray & wipe aan. Deze kan je ook meteen als detailspray gebruiken. Deze kan je zelfs 1:1 verdunnen.

4. De monello peluche bianco zijn perfect, echter maakt het niks uit als doeken verkleuren. Dit doet niks met de eigenschappen van de doeken.

5. Bij de soft99 zit een applicator welke prima is. Monello heeft goede applicators en Waxaddict ook.
Er zijn meer merken die goede applicators hebben. Dit is een persoonlijke keuze (grote etc.)
 
@Steven130690 ,
1 845 als je een vloeibare wax wil en 476 als je een vaste wax wil. Zijn beide foolproof.
2 klei zou ik Ddj supernatural fine clay of Scholl klei kopen beide zijn goed icm born slippy claylube.
Spray&wipe zou evt ook kunnen.
4 Monello edgeless mf doeken
5 Monello rode applicator= favo bij mij
Soft99 fusso tja velen kochten em maar verkopen em ook weer door...
Ik hoor er zeker positieve maar toch ook mindere berichten over zoals dat ie vlekt of een "waas" achterlaat.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Dat de soft99 vlekt of een waas achterlaat klopt niet. Dit gebeurt alleen als je het niet juist verwerkt, niet goed afneemt of te lang laat curen.

Heb het ondertussen op drie wagens verwerkt, dat ging als een trein. Heb meer het idee dat er een afkeer is tegen dit product op het forum omdat het "soft99" is.

Begrijp me niet verkeerd, de collinite producten zijn zeker ook prima. Maar de vuilafstotendheid die de fusso levert voor die prijs vind je niet snel bij andere waxen.

Als klei kan ik je ook nog de monello dolce verdo aanraden. Deze zit in een mooie doos en is lekker zacht. Ik vind het een prima klei.

Kijk anders eens verschillende topics door van verschillende merken, kan je zelf je conclusie trekken welk type producten je zoekt.
 
1) De wax word de collinite 845 daar deze aan de reviews te zien prima is om als beginner aan te brengen. De tip die ik vaak tegenkom is 'dun' aanbrengen. Kan deze wax op alle soorten auto lak kleuren (licht, donker...)?

In principe kan iedere wax op iedere kleur. Een enkele uitzondering kan een zwaar gekleurde wax op wit moeilijk zijn. Maar iedere auto heeft blanke lak of kleurlak en een wax hecht zich aan de lak niet aan de kleur.

2) Ik wil ook gaan kleien voor ik ga waxen. Blijkbaar bestaan er: zachte, medium en harde kleien. Meestal raden ze een zachte tot medium klei aan. Welke is goed en makkelijk werkbaar? Is een klei die tussen zacht en medium inzit niet de beste oplossing voor mij. Kortom welke raden jullie me aan?

Dodo Juice Supernatural Fine Detailing Clay is een erg goeie maar je moet dan wel meteen 3x 80 gram kopen. Je zou ook de Basics of Bling Clay Bar kunnen aanschaffen. Deze is per stuk.

2.1) Hoe lang kan je klei behouden (maanden, jaren) en moet je de gebruikte klei na een beurt in de vuilbak gooien (dus niet enkele maanden erna opnieuw gebruiken)?

Klei kun je behoorlijk lang bewaren. Als je een goed luchtdicht potje hebt wel jaren. Je gooit een stuk klei pas weg als het vol is. Klei pakt de vervuiling van je auto af en houdt deze vast. Als je auto zwaar zwaar vervuild is heb je soms meerdere per auto nodig, bij schone auto's kun je misschien wel 5 keer je auto ermee doen.

3) Om te kleien raden vaak ze een 'Clay lubricant' aan omdat deze een vettig laagje aanbrengt en beter glijd dan een quick detailer (omdat deze sneller verdampt.) Welke clay lubricant raden jullie me aan, en hoeveel heb je ervan nodig.? Ik veronderstel dat 1 busje voldoende is voor een volledige wagen?

Dodo Juice Born Slippy. Top spul, erg zuinig in gebruik maar je moet wel je auto even wassen na het klei-en. Het goedje is ontzettend zeperig. Voor een Golf formaat heb je 200-300 ml nodig.

3.1) Mag clay lubricant op: plastic,glas (autoruiten) komen en stikkers (mijn nieuwe wagen heeft aan de onderzijde van de deur een zwarte stikker zitten die op de lak is aangebracht).? Kortom is het schadelijk voor deze oppervlakte?

Het glijmiddel is onschadelijk voor de gebruikelijke materialen (ook stickers) sterker nog, als het glad is kun je het klei-en. Plastic, Glas, Lakwerk en Velgen. Echter geprofileerd of structuur kunststof niet.

4) Na het kleien moet je afnemen met een zachte microvezeldoek. Dit moet je ook doen bij het waxen (om het af te nemen). Welke doeken raden jullie me aan (liefst witte doeken daar deze niet kunnen afgeven in de was)?

Als je Born Slippy gebruikt bij het klei-en is het beter je auto na het klei-en te wassen en te drogen. Niet afnemen met een doek. Voor je wax af te nemen heb je meerdere keuzes in witte doeken.
Een goede doek voor goede prijs is de Monello Peluche Bianco (ook in trio verpakking)

5) Wat is een goede applicator om wax aan te brengen (zonder te krassen)?

Deze of deze.

Mijn stappenplan:

* Auto grondig wassen.
* Clay lubricant en klei gebruiken (zorgen dat de lak voldoende nat blijft zodat de klei goed glijd, anders krassen.)
* Afnemen met micro fiber.
* Waxen met zachte pad, ik werk manueel dus zonder machine.
* Afnemen met micro fiber.
* Eventueel na een 2 tal weken een 2e laag, daar dat als je dit meteen doet de eerste laag aanpast. Klopt dit?

Afnemen met micro fiber.
vervangen door
Auto nogmaals wassen en afdrogen.
 
Bedankt voor de uitgebreide reacties, veel nuttige info ;). Ik ga de collinite 845 gebruiken en een van de microfober pads om het aan te brengen.

* Om de wax af te nemen moet je wachten tot het product helder word als je er met een vinger over gaat. Blijft deze plaats wazig dan is da wax nog niet klaar om af te nemen. Klopt dit? Of waar moet je op letten zodat je zeker niet te laat gaat afnemen.

Ik heb ook pré wax cleaners gezien zoals de 'auto finesse - rejuvenate pre wax'. Ik heb gelezen dat dit ook word gebruikt om bij splinternieuwe wagens het kleien over te slaan omdat er een correctie factor en fillers aanwezig zijn om onzuiverheden en krasjes weg te werken voor je de wax aanbrengt (collinite 845 bijvoorbeeld). Sommige gebruiken dit zelfs zonder vooraf te kleien (deze mensen gebruiken hun wagen maar maximum 10 000 km per jaar en de wagen slaapt binnen).

Dus als ik het goed heb corrigeert het de lak en reinigt het ook lichtjes. Gebruiken jullie dergelijke producten? Zo ja, welke zouden jullie aanraden (als je een wil die kleine krasjes verhelpt en goed reinigt voor je de wax aanbrengt)? p.s: ik werk manueel.

Ik lees over autoglym - super resin polish veel goeds als dan niet gecombineerd met de autoglym extra gloss protection. Maar ik veronderstel dat je die laatste ook kan vervangen door collinite 845?


En hoelang moet je wachten om dergelijke producten af te nemen als je ze op de lak aanbrengt (meteen of wachten zoals bij een wax laag)?
 
Laatst bewerkt:
Om de wax af te nemen moet je wachten tot het product helder word als je er met een vinger over gaat. Blijft deze plaats wazig dan is da wax nog niet klaar om af te nemen. Klopt dit? Of waar moet je op letten zodat je zeker niet te laat gaat afnemen.
De 'Swipe-test'. Breng de wax aan en laat deze sowieso een aantal minuten even uitzweten. Trek dan met een schone, droge vinger een streepje in de wax en wanneer je dan een schone streep achterlaat, kan je afnemen.
Kijk goed, met name op lichte kleuren, of er daadwerkelijk geen vettigheid achterblijft, zoals hele kleine streepjes/vegen.

Dus als ik het goed heb corrigeert het de lak en reinigt het ook lichtjes. Gebruiken jullie dergelijke producten? Zo ja, welke zouden jullie aanraden (als je een wil die kleine krasjes verhelpt en goed reinigt voor je de wax aanbrengt)? p.s: ik werk manueel.
Ik gebruik geen All-in-One producten. Als ik handmatig aan de slag zou moeten, zou ik polijstmiddelen + handpads gebruiken om te polijsten, vervolgens weet ik dat ik handmatig niet altijd alle defecten kan verwijderen, dus pak ik een glaze. (In deze glaze kan een cleaner zitten, zoals Black Hole/White Diamond of daarbij zelfs een lichte korrel om de reinigende functie te helpen, zoals Lime Prime)
Na de glaze bescherm ik alles met een wax.

De All-in-One producten zoals SRP en Rejuvenate bevatten cleaner + glaze + wax.

Ik lees over autoglym - super resin polish veel goeds als dan niet gecombineerd met de autoglym extra gloss protection. Maar ik veronderstel dat je die laatste ook kan vervangen door collinite 845?
Ja, dit is mogelijk. De 845 bevat geen cleaners die onderliggende lagen zal verwijderen.

En hoelang moet je wachten om dergelijke producten af te nemen als je ze op de lak aanbrengt (meteen of wachten zoals bij een wax laag)?
All-in-One producten met een wax zullen ook enige tijd nodig hebben om uit te zweten. Ik heb hier echter geen ervaring mee.


Greetz
 
@Jansen +1 rejuvenate is gewoon een paint cleaner met licht polijstende werking, ter voorbereiding van een wax.

Of er ook fillers inzitten om hem als glaze te bestempelen weet ik niet, maar lijkt me niet.
 
Dus als pré wax zou de rejuvenate prima zijn werk doen: cleanen en polijsten (om bijvoorbeeld zeer lichte swirls te verwijderen) maar het zal swirls niet opvullen zoals srp dit zou doen? Of zijn er nog betere producten? Ik heb ook begrepen dat je na dit product meteen collinite 845 kan aanbrengen, of moet je een bepaalde tijd wachten?

* Kan het kwaad als rejuvenate op plastic trims komt, bij srp mag dit niet als ik zo rondkijk op internet?
* Srp stoft bij aanbrengen, doet rejuvenate dit ook?
* Wax zoals collinite mag sowieso niet op plastic komen heb ik al begrepen (eigenlijk voor iedere wax geld deze regel)?

Edit: auto finesse - tripple all in one polish bestaat ook, dit word ook veel gecombineerd met auto finesse tough coat paint sealant. Een sealant houd langer dan een wax als ik het nakijk. Is dit dan beter dan bijvoorbeeld wax collinite 845?

Of is een combo van auto finesse triple en collinite 845 misschien ook prima?
 
Laatst bewerkt:
Dus als pré wax zou de rejuvenate prima zijn werk doen: cleanen en polijsten
Ik ken het product niet, maar bij dit soort cleaners zit er een korrel in om de reinigende werking wat kracht bij te zetten, niet om mee te polijsten.

Als je op zoek bent naar producten voor bepaalde functies, dan zou ik persoonlijk zoeken naar producten die elk één functie invullen. In jouw geval kan je dan bijvorbeeld de lak cleanen + handpad ..OF.. handmatig polijsten met polijstmiddelen + een handpad, vervolgens een glaze aanbrengen zoals Black Hole/White Diamond en vervolgens een wax eroverheen.

Uit mijn hoofd ging het bij jou om een nieuwe auto en daar zal je niet meteen al een lading defecten bij krijgen. (Uitzonderingen nagelaten) Dus allemaal middeltjes om de lak mooier te krijgen, die zullen weinig doen op een lak die al in prima staat is. Beschermen is dan belangrijker.