• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Rode Toyota starlet '96

Pietbel

Detailing chief
9 mei 2016
44
75
30
Afgelopen zaterdag stond er een rood/verkleurde Toyota starlet uit 1996 op het programma. De auto is een jaar of 3 geleden door de huidige eigenaar gekocht en sindsdien nooit van buiten behandeld. En dit was goed te merken. Grote roze vlakken en heel -heel- veel zwarte spatjes op de auto. Waarschijnlijk van zwarte verf of boomsappen. Als newbie in het vak/hobby aan mij de taak om 'm op te knappen.

Voor:
IMG_2701.JPG

IMG_2705.JPG

IMG_2706.JPG

Let ook op de hoeveelheid zwarte pikjes op de motorkap.
IMG_2708.JPG

IMG_2710.JPG

IMG_27091.jpg


Ik ben begonnen met het wassen van de auto, daarna de auto met de clay starters set van mothers gedaan. Dit scheelde echt enorm. De auto werd super glad en met een beetje moeite kon ik alle zwarte pikjes verwijderen. Daarna de auto weer gewassen en de plekken rondom de bumpers eerst gepolijst.

De bumpers heb ik vervolgens gedaan met polytrol (dank voor de tip Michiel508)!. Vanwege de lange droogtijd van dit product. Hier knapten ze zeker van op, maar eerlijk gezegd toch iets minder dan ik verwachtte. Mede hierdoor heb ik meerdere lagen aangebracht gedurende de dag.
Aan het einde van de dag heb ik trouwens alle zwarte delen van de auto gedaan met polytrol en ik moet zeggen, het is echt een mooi product! Mijn verwachtingen van de bumpers lagen gewoon te hoog, want de overige zwarte delen werden echt enorm mooi zwart.

Nadat beide bumpers gedaan waren ben ik begonnen met het polijsten van de auto. Ik had eerder die week al een testspot gedaan met Mezzo, in combinatie met de gele kant van de duo handpad. De lak was heel goed te bewerken en de kleur kwam weer mooi naar boven! Hier kwam de gratis microvezel doek van de mothers clay trouwens ook mooi van pas.
Na het polijsten heb ik de auto gedaan met PB black hole op de zwarte kant van de duo handpad. Op het blote oog was het niet heel goed zichtbaar, maar na een stukje 50/50 gedaan te hebben was ik echt om. Wat een verschil!
De auto is afgemaakt met PB Natty's paste wax met een zwarte handpad en de groene microvezel doek van Monello.

NL-Sticker achterop heb ik overigens laten zitten vanwege het grote kleurverschil. Hier komt binnenkort een nieuwe NL-sticker overheen.

Resultaat tijdens het polijsten:
IMG_2715.JPG

IMG_2717.JPG


Eindresultaat:
IMG_2722.JPG
IMG_2723_1.jpg
IMG_2726.JPG
IMG_2735.JPG
IMG_2737.JPG
IMG_2728.JPG
IMG_2731_1.jpg


En na een regenbui op zondag kon ik een mooi plaatje schieten van de beading:
IMG_2743.JPG
IMG_2745.JPG
 
Heel goed gelukt Pietbel. Ik ben blij dat mijn tip over de Polytrol goed heeft uitgepakt. Daar staat gewoon weer een hele nette auto. En alles met de hand gedaan! Respect!!
 
Nice job! Spierpijn?
Alleen een "banden-zwart" zou 'm helemaal af maken;).

Maar wacht een: zie ik daar nog vuil aan het eind van de dakrail? En schilderstape om af te plakken?
Waarom trouwens de gele kentekenplaat onleesbaar maken, terwijl het kenteken goed leesbaar staat gegraveerd in de achterruit, en die van buurman's Aygo ook...... Ik snap zo-wie-zo het nut niet van het onleesbaar maken van kentekenplaten op foto's.......
 
  • Leuk
Reactions: Emi
Ik wil wel een foto van je poetsarm zien terwijl je er een biertje mee vast houdt. Ha ha ha
Prachtig resultaat.
Dat kunnen we regelen hoor, haha ;) Thanks!

Klopt het dat deze geen blanke lak heeft?
Ik heb oprecht geen idee. Is dit te controleren?

Nice job! Spierpijn?
Alleen een "banden-zwart" zou 'm helemaal af maken;).

Maar wacht een: zie ik daar nog vuil aan het eind van de dakrail? En schilderstape om af te plakken?
Waarom trouwens de gele kentekenplaat onleesbaar maken, terwijl het kenteken goed leesbaar staat gegraveerd in de achterruit, en die van buurman's Aygo ook...... Ik snap zo-wie-zo het nut niet van het onleesbaar maken van kentekenplaten op foto's.......
Thanks! Banden-zwart komt er binnenkort op inderdaad.
Er zat ten tijde van de foto inderdaad nog wat polijst resten op de rail in het dak. Heb ik einde dag wel weggehaald toen ik er met polytrol overheen ging hoor ;).
Die op de achterruit heb ik over het hoofd gezien, Nummerborden onleesbaar maken is meer een soort automatisme geworden als het over andermans auto gaat. 'K heb er verder niet een specifieke reden voor ;)

Mooi resultaat met het handje. Nog gevoeld de dag nadien?
Thanks! Qua spierpijn viel het gelukkig wel mee. Met de hand is het best goed te doen.. Ook al zou ik het ook wel een keer machinaal willen proberen.
 

Hmmm.... Dit ziet eruit als een mooi spulletje! Snelle en dekkende werking + lange standtijd.

Ik raad zelf altijd aan om ongelakt kunststof aan het exterieur met Gyeon - Trim te behandelen. Deze coating is simpelweg veel duurzamer als dressings die vlekken en dergelijke met vocht, maar kost ook veel meer. Een dressing breng ik alleen aan als ik met de eigenaar heb besproken of hij/zij zelf de boel lekker bijhoudt of er eigenlijk niks aan wil doen na de detail. (Meestal niet, ze zijn ook niet van plan zelf te detailen :p)

Dit spul zou dan een hele goede vervanger zijn, lijkt mij?



Greetz
 
Hmmm.... Dit ziet eruit als een mooi spulletje! Snelle en dekkende werking + lange standtijd.

Ik raad zelf altijd aan om ongelakt kunststof aan het exterieur met Gyeon - Trim te behandelen. Deze coating is simpelweg veel duurzamer als dressings die vlekken en dergelijke met vocht, maar kost ook veel meer. Een dressing breng ik alleen aan als ik met de eigenaar heb besproken of hij/zij zelf de boel lekker bijhoudt of er eigenlijk niks aan wil doen na de detail. (Meestal niet, ze zijn ook niet van plan zelf te detailen :p)

Dit spul zou dan een hele goede vervanger zijn, lijkt mij?

Greetz

Respect voor het handwerk!
Polytrol gaat in de rugzak, weer wat geleerd...

Dit was voor mij de reden om Polytrol te kopen. Relatief heel goedkoop (15 a 20 euro voor een halve liter) en de standtijd schijnt enorm te zijn (met eigenlijk nauwelijks of geen onderhoud). Het was/is trouwens ook bedoeld voor boten, dus ook waterbestendig.
Ik ben er in ieder geval goed over te spreken! ;)

'T is alleen wel aan te bevelen om het in een stofvrije/windstille omgeving te doen, want het duurt wel even voordat het droogt.
 
'T is alleen wel aan te bevelen om het in een stofvrije/windstille omgeving te doen, want het duurt wel even voordat het droogt.

Jah, dat is dan eigenlijk wel een nadeel. Gyeon - Trim is snel droog en vormt een coating die op zijn beurt ook weer voor beading/sheeting zorgt.

Ben eigenlijk wel benieuwd, misschien dat ik binnenkort dit spul maar eens opzoek.


Greetz