• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Roestkleur op kunststof voorbumper

Cupra 6K2

Detailing trainee
8 jun 2016
6
22
28
Hey iedereen,

Ik heb een probleempje waar jullie me vast mee zouden kunnen helpen. Ik heb vorige maand namelijk een Suzuki Swift gekocht waarbij de kunststof voorbumper wat roestkleurige strepen heeft. Ik heb dit al proberen te verwijderen met sopje en warm water, maar dit heeft niet geholpen. Hieronder staan twee foto's met wat ik bedoel.

dsc08800_zps2vdffhof-jpg.83309.jpg


dsc08799_zpssvkcrhdo-jpg.83310.jpg


Mijn vraag aan jullie is: Hoe kan ik dit het beste behandelen en wat heb ik daarvoor nodig?

Daarnaast nog een andere vraag. Er zitten namelijk wat krasjes hier en daar. Dit zijn voornamelijk ondiepe krassen, maar zeker in het licht erg goed zichtbaar. Hieronder weer een foto van een kras op de motorkap.

dsc08801_zps8dobdhlv-jpg.83311.jpg


Welk middel gebruiken jullie voor dit soort krassen?

En mijn laatste vraag. Mijn wieldoppen hebben behoorlijk wat beschadiging opgelopen in de loop van de tijd. Hoe kan ik dit het beste behandelen?

dsc08795_zpsnvyqtevc-jpg.83312.jpg


dsc08794_zpsh4jtg0pc-jpg.83313.jpg


dsc08793_zps2iwy9aeh-jpg.83314.jpg


Iedereen die reageert, alvast hartelijk bedankt. Ik ben benieuwd naar jullie suggesties!

Met vriendelijke groeten,
Casper
 
Die roestvlekken kun je het beste eerst behandelen met Monello Non-Ferro. Maar ik zou eerst eens de bron aanpakken, anders blijf je er last van houden

Krassen met een daarvoor geschikt polijstmiddel, welke is lastig te zeggen, dit moet je proefwijselijk ondervinden welk het meest geschikt is.

De wieldoppen vervangen voor nieuwe? Dat lijkt me de goedkoopste en snelste oplossing.
 
+1 voor Nicknameless.

Wat betreft de voorbumper met roest;
  • Uitzoeken waar het roest vandaan komt en dit verhelpen.
  • Insprayen met een product dat roest aanpakt. (Monello - NonFerro...DodoJuice - Ferrous Dueller)
  • ......Herhalen indien nodig......
  • Kunststof ''opschuren'' met melamine-sponsjes. (''Wondersponsjes'' van de goedkopere winkels)
  • Voeden met een kunststof-dressing. (AutoFinesse - Revive...303 - Aerospace Protectant...etc)

Wat betreft eventuele krassen;

Op een foto is het lastig te bepalen wat de ernst van een kras is. Hoe dan ook, zal deze moeten worden gepolijst om de kras te verminderen of te verwijderen. Dit kan met verschillende type polijstmiddelen en handpads. Om te kijken wat nodig is qua grofheid, zal je dit simpelweg moeten proberen en dan kan je het beste voor een medium polijstmiddel kiezen i.c.m. een handpad met cutting. (Monello - Mezzo i.c.m. een Cutting & Finishing Duo Handpad, bijv)


Wat betreft de wieldoppen;

Nieuwe halen! :p Deze zijn flink ingevreten en herstellen kost hoogstwaarschijnlijk veel meer als een nieuw setje.



Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Cupra 6K2
Is de voorbumper gespoten? Uit de foto kan ik niet opmaken of het kaal kunststof is en zwart/grijs hoort te zijn en simpelweg enorm verweerd is, of dat de bumper is meegespoten in de kleur van de auto. Dat maakt voor de behandeling namelijk een enorm verschil. Als het kunststof zonder lak is dan is het stappenplan van @Quantoxx goed, maar als er lak overheen zit dan zou ik dat zeker niet doen, maar kan je het gewoon behandelen zoals de rest van het koetswerk.

Edit: volgens mij zie ik steenslag zitten, dus dat zou betekenen dat er lak overheen zit. Dan is het een kwestie van roest verwijderen, polijsten en bescherming aanbrengen. En natuurlijk de bron van de roest weghalen.
 
  • Leuk
Reactions: Cupra 6K2
@Jansen - Ooh donder, je hebt helemaal gelijk! Ik vond het er zo dof en grauw uitzien, dat ik meteen dacht dat het ongelakt kunststof was. Met name de eerste foto!

My bad! Even opnieuw.. :p


Je kan dus de roest inderdaad aanpakken met eerder genoemde middelen en daarna de handpad met polijstmiddel ook op de bumper gebruiken.

Let er wel op dat, als ik naar de staat van de bumper/kras/wieldoppen kijk, dat je het lakwerk flink zal opknappen en dit zal dag & nacht zijn met de rest van de auto. Althans, dat vermoed ik zonder de gehele auto gezien te hebben.
Misschien is het een idee om de gehele auto te polijsten..? :p (Komt meer bij kijken uiteraard)



Greetz
 
Jongens, onwijs bedankt voor jullie snelle en uitgebreide antwoorden. Ik ben nog even gaan kijken naar de voorbumper en hetgene dat steenslag lijkt zijn allemaal kleine vliegjes en korreltjes. Ik heb hier geen steenslag in kunnen ontdekken. Verder vermoed ik dat de bumper niet gelakt is, maar weet niet 100% zeker. Hoe zou je dat kunnen controleren?

Als het inderdaad een ongelakte bumper is, waar ik nog steeds vanuit ga ;) Zal ik Monello Non-Ferro kopen en hiermee de bumper behandelen. Is het opschuren en voeden met kunststof-dressing hiervoor echt noodzakelijk?

Voor de krassen zal ik Monello-Mezzo en Cutting & Finishing Duo Handpad aanschaffen.

Over die wieldoppen ben ik het eigenlijk wel met jullie eens. Die hebben heel lang geleden al hun beste tijd gehad dus wordt wel tijd voor iets nieuws.

Met vriendelijke groeten,
Casper
 
Ik ben nog even gaan kijken naar de voorbumper en hetgene dat steenslag lijkt zijn allemaal kleine vliegjes en korreltjes. Ik heb hier geen steenslag in kunnen ontdekken. Verder vermoed ik dat de bumper niet gelakt is, maar weet niet 100% zeker. Hoe zou je dat kunnen controleren?

Links onderin op foto #2 zit volgens mij steenslag. (Kratertje) Ook lijkt het alsof er op de voorkant van de bumper wat reflectie zit, wat duidt op blanke lak.
Ik ben er vrijwel zeker van dat dit gespoten kunststof is. Het heeft namelijk ook dezelfde kleur als de bumper en ongespoten kunststof moet ik nog tegenkomen in een andere kleur dan grijs of zwart.

Ongelakt kunststof is... Tja... kunststof. Dat zie je duidelijk want er zit geen verf overheen en heeft glans :p
 
Ja, dat klinkt wel logisch. Kan ik dit gespoten kunststof dan wel behandelen met Monello Non-Ferro of is daar dan een geschikter middel voor?
 
zou het geen olievlekken zijn ipv roest?
lijkt mij een bizarre vorm voor roest, lijkt meer op een vloeibaar dat van achter naar voor gelopen heeft ...

sterke degreaser proberen?

kan ook ingevreten zijn in de lak > klei proberen!
 
Het is ook een vloeistof; meestal gaat het om roestwater. Een paar goed roestende schroeven van je kentekenplaat(houder), roestige bouten waar je bumper mee vast zit, een rottende bumperbalk of een ander deel waar water overheen loopt en zo de roestdeeltjes meeneemt.
Zoals hier wordt gezegd aanpakken met non-ferro en daarna eventueel kleien of polijsten...

Pak ook gelijk, zoals @nicknameless aangeeft de bron aan. Anders heb je over een paar weken weer die vervelende vlekken daar zitten! Nu kun je de sporen nog volgen naar de bron..

@Quantoxx, kunststof bestaat wel degelijk meegekleurd in carosseriekleur. Je ziet dan inderdaad wel het verschil in glans! De Citroen CX bijvoorbeeld heeft meegekleurde bumpers. Maar ook op een vroege BX zitten ze. Rood, grijs, blauw, groen....
 
De roestvlekken worden inderdaad veroorzaakt door vloeistof. Ik zal kijken of ik de bron kan opsporen en deze aanpakken. Wat houdt het kleien eigenlijk in? Ik ben nog een keer gaan kijken naar de bumper en het betreft hier inderdaad een meegespoten kunststof bumper, waarbij de onderste laag zwart is en er zilverkleur overheen is gespoten.

Zometeen maar even zo'n non-ferro fles bestellen :p