• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Sheeting & Beading - Sloopkap test (Purple Haze + Collinite 845 + WaxOyl100+)

Quantoxx

Detailing guru
Tester of Bling
4 mei 2015
14.927
193
34
Leersum (Utrecht)
Heya GlimKezen & GlansPoppen,

Zoals jullie misschien nog wel weten heb ik een tijd geleden een test gedaan omtrent het afschalen van compounds + pads.
Hierbij maakte ik op een zwarte sloop-motorkap een overzicht tussen de verschillen in afschalen.

Tijdens de test werd gebruikt gemaakt de Monello Foam pads en compounds.

Even snel een reminder gemaakt -->

conv_2826.jpg




Het volgende wat ik wilde testen, of simpelweg wel eens duidelijker wilde zien, is het verschil tussen 2 waxen die ik gebruik en een sealant.

DDJ - Purple Haze,
Collinite 845,
WaxOyl100+.


Bij de Purple Haze verwacht ik dat hier wat meer olie en/of carnauba is toegevoegd om die beloofde wetlook te verkrijgen.
De Collinite 845 is wat mij betreft een hybride wax die lang stand houdt en een crisp-glans geeft.
De ''lakverzegeling' van WaxOyl100+ moest het afleggen tegen Poorboys EX-P, maar blijft uiteraard een goede Sealant.


De Purple Haze doet het naar mijn idee, 2 lagen en inmiddels 1 maand op mijn auto, minder goed als de Collinite 845.
Na foamen en wassen komt de auto er doffer onder vandaan als ik gewend ben van de 845.
En dat nadat de auto is gepolijst met de Scholl Spiderpads en S3 Gold en dus nét wat strakker is geworden als
met Monello Foam en polijstmiddelen en Collinite 845.


De bescherming is zeker wel aanwezig, kenbaar door de dikke beading, maar de kleur is minder.

Wat er de laatste tijd door mijn hoofd spookt is dat met een wax de auto smeriger zal opdrogen als bij een sealant.
Denk hierbij aan het opdrogen na een regenbui.
Dit is dan ook de reden dat een sealant wilde proberen voor de wintermaanden.

Maar, dit wilde ik eerst proberen op de sloopkap.

--> Eerst maar eens de kap strak maken. Kon ik meteen de Spiderpad + S20 Black uitproberen.

conv_2827.jpg


--> Zachte unilak. Wat komt er toch een hoop bende van af.
conv_2828.jpg


--> Net zoals de Scholl S3 vind ik deze S20 ook lekker verwerken. Finished eveneens mooi.

conv_2829.jpg


conv_2830.jpg


--> LSP aanbrengen; Purple Haze - Collinite 845 - WaxOyl100+ (845 met DAP)

conv_2831.jpg


-- >Tijdens eerste regenbui

Opvallend was dat de Purple Haze het snelst een mooie beading gaf en druppels begonnen af te rollen.
Dit terwijl de druppels op de WaxOyl veel dikker en boller waren, maar nog lang bleven liggen.

Ik had dus verwacht dat de druppels sneller zouden afrollen bij de WaxOyl.

conv_2832.jpg

--> Tijdens eerste regenbui -

De kap droog getrokken en opnieuw nat laten regenen. Zelfde resultaat als hierboven.

Veel beading bij beide waxen en tussen de dikke druppels enorm veel kleine.
De Sealant vertoont bollere en grotere druppels, maar rollen niet af.

conv_2833.jpg


--> Ná de regenbui.

Opnieuw duidelijk dat de druppels bij de sealant boller zijn. Eveneens opvallend is dat er verder weinig verschil is tussen de waxen en sealant.
Ik had verwacht dat de sealant anders op zou drogen.
conv_2834.jpg


* NA 2 WEKEN *


Het is de afgelopen tijd afwisselend geweest qua weersomstandigheden. Ik mis uiteraard de omstandigheden waarbij deze kap daadwerkelijk op een auto zit en kilometers maakt, maar afwisselend weer is dan wel een pluspunt voor deze test.

Ook gebruik ik een grote drukpomp om te verstuiven. Zonder regen kan ik weinig testen of foto's maken.


-- Ranzige kap. Geel poeder en vuil. Zo ziet mij auto er ook uit na een dag.

conv_2835.jpg


-- Beading Purple Haze

conv_2836.jpg


-- Beading Collinite 845

conv_2837.jpg


-- Beading WaxOyl

conv_2838.jpg


--> Hoogste punt nevelen/spuiten tot de druppels te zwaar worden om te blijven liggen.

Opvallend is dat de druppels bij beide waxen allemaal hun eigen weg kiezen.
Bij de sealant zie je dat er brede banen overblijven waar de druppels niet zijn afgerold.
Dus lijkt het dat meer druppels over dezelfde weg afrollen.


conv_2839.jpg


conv_2840.jpg


-- Opnieuw nevelen. Beading gehele kap + ineens schuin zetten + 'sheeting'


conv_2841.jpg


conv_2842.jpg


-- 'Sheeting' Purple Haze

conv_2843.jpg


-- 'Sheeting' Collinite 845

conv_2844.jpg


-- 'Sheeting' WaxOyl

conv_2845.jpg
 
--> Met VEEL water afspoelen. Hier zie je nu duidelijk de Sheeting op de sealant (WaxOyl)

conv_2817.jpg


conv_2818.jpg


conv_2819.jpg


conv_2820.jpg


Het Sheeting-effect op de laatste foto's is wat ik verwachte bij een sealant. Echter lijkt dit alleen te gebeuren wanneer ik de kap in zijn geheel met veel water afspoel en dat is iets wat ik niet verwacht tijdens een regenbui zoals ik nabootste op de eerdere foto's.

Dit beeld van een sealant, of in ieder geval het beeld van sheeting, kreeg ik onder andere door foto's van de Sonax Polymer Netshield. Een 50/50 tussen een wax en deze Sonax liet zien dat een motorkap voor helft vrijwel droog was getrokken bij de Sonax en veel beading/water liet zien op de andere kant met wax.

Uiteraard droogt een auto dan ook schoner op omdat er immers geen vuil-houdend water blijft liggen op de lak.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: StijnV
Maar jij hebt de normale Puple Haze denk ?Ik heb de PRO En deze blijft met bij mij 3,5 mooi met Black Hole er onder
 
Dat maakt voor een test om de verschillen te zien tussen een wax en sealant toch niet uit?

Synthetisch en Poly/carnauba is nou eenmaal al verschil #1
 
Lijkt me interessant om te zien, maar zonder de foto's in de eerste post hebben we alleen je tekst. Ik hoop dat je morgen de foto's voor elkaar krijgt Quantoxx
 
Ik hoop het ook. Moet zeggen dat ik tijdens het maken van de post een hoop standaard foutmeldingen kreeg. Die druk ik altijd weg en is er niks aan de hand.

Echter kreeg ik ook een pop-up met alleen de tekst "ERROR".

Misschien heeft het daar iets mee te maken.

Ooh, en het zal niet heeeel interessant zijn, vrees ik. Het was grotendeels bedoeld als test voor mijzelf, maar misschien is het interessant om er over te praten.


Greetz
 
Van de 4 foto's die ik kan zien, lijkt het mij dat de Waxoyl geheel rechts zit? Lijkt net of daar niet eens bescherming op zit...... Misschien dat het op de beading foto's er anders uit ziet.
 
Nou, ik heb de foto's opnieuw geplaatst en hoop dat ze nu wél zichtbaar zijn. Ik heb vanmiddag een nieuwe TV gekocht en gelijk even via de web browser gezocht naar het Forum. Daar zag ik dat de foto's uit mijn eerste post inderdaad niet zichtbaar waren. Vreemde was dat ze wél zichtbaar waren op mijn eigen telefoon, PC, Tablet en telefoon van mijn vriendin...


Greetz
 
Zijn nu wel allemaal zichtbaar. Waxoyl ziet er niet uit.
De Spiderpad die je hebt gebruikt icm de S20, is dat de nieuwe type waar je het over had? Hoe bevalt tie? Is de pad aan de randen nog heel? En is de S20 zwart kwa polijstmiddel? Want je pad ziet er niet uit:D
 
De Spiderpad die ik heb gebruikt is nog de oudere (zwart-witte) en de nieuwe vind ik fijn werken. Al is het alleen maar omdat de rand niet afraffelt, maar mooi is afgerond.

De S20 vind ik net als de S3 heel fijn verwerken. Op één of andere manier vind ik het ''schoner'' of ''strakker'' werken als met de Monello reeks. Kan het niet helemaal uitleggen.

De pad ziet er inderdaad niet uit, maar er komt dan ook wel enorm veel kleur van de motorkap af. Ik heb over de gehele motorkap zo'n 4 druppels gebruikt, maar de pad ziet eruit alsof ik hem in een blik verf heb laten graven.


De beading van de WaxOyl is nogal rommelig. Geen mooie ronde parels, maar willekeurige bolle druppels. De sheeting is trouwens ook heeel langzaam, ik had dus zelfs de tijd om een aantal foto's te maken terwijl ik bij elke foto effe moest wachten tot de vlek wat kleiner was.
 
Pietaah Zit geen blanke lak overheen.

Die Wayoyl lijkt zijn beste tijd al weg gehad te hebben. Was ie niet over de houdbaarheidsdatum? ;)
 
Beading zijn de bolletjes water die er gevormd worden, hoe boller hoe beter, sheeting is de wijze zoals water er als een geheel afloopt en dus geen bolletjes achterlaat. (beetje beknopte uitleg maar toch...)
 
Thanks voor de test!

Ivm sheeting, normaal heb je hiervan ook effect/nut bij een regenbui mag ik hopen en niet alleen bij een volle tuinslang water?
Dus zal dan wel met de houdbaarheidsdatum te maken hebben.
Heb een grote voorkeur voor sheeting, maar na het zien van deze test... :p
 
Ik denk dan toch dat de WaxOyl niet goed meer was. De sheeting was alleen aanwezig bij heeeeeeel veel water en zelfs dan duurde het enorm lang voordat de kap was droog getrokken.

Kutzooi.. Hele test naar de knoppen, haha!

Misschien moet ik dan maar eens een sample'tje van de EX-P bestellen en opnieuw testen... Bah...


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: StijnV