• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Sheeting lukt niet...

Nopster

Detailing trainee
26 nov 2013
28
32
Hei,

een goeie manier om je auto te drogen na het wassen is de zogenaamde sheeting methode...


Dit lukt mij spijtig genoeg totaal niet.
Ik krijg hetzelfde effect, maar er blijft altijd een film water liggen.

Als wax gebruik ik Auto finesse power seal en eventueel daarbovenop Poor boys natty blue.
Nu begin ik te denken dat het mss door de shampoo komt, de Poorboys slick and suds.

Iemand ervaring hiermee of enig inzicht?
 
Vergeet niet dat shampoo's (om het even welke) tijdelijk de oppervlaktespanning verlagen waardoor het lijkt of de beading of sheeting weg is.

"Oppervlakteactieve stoffen zijn stoffen die de oppervlaktespanning van een vloeistof verlagen als ze erin gemengd worden. Voorbeelden zijn zeep en glansspoelmiddel in water"


Ook is van belang wat de staat van de bescherming is. zit het er net een weekje op of loopt de bescherming tegen z'n eind aan, onder welke hoek komt het water uit de slang, hoeveel druk water, de vorm van de auto, het scheelt of het een rechthoekig hok zoals een oude Lada of een aërodynamisch gestroomlijnde auto is.
Staat de auto vlak, of schuin op een helling (tip: zet de auto, indien mogelijk, met 2 wielen op de stoep, hierdoor vloeit het water ook sneller weg)
En op een zijscherm (verticaal!) stroomt het water er makkelijker af dan op een 'vlak' dak.

Belangrijk is dat je de auto wassen niet af spuit, maar afspoelt. Door met een open slang te auto na te lopen, trek je veel water mee door de massa ervan, hierdoor blijft er veel minder water op de lak liggen/hangen.

@stimpy68 had vroegâh een filmpje die perfect het verschil tussen afspuiten en afspoelen liet zien. Echter staat het filmpje op prive

Overigens lukt het prima, zelfs op het dak (Seat Leon).

Dak Toyota Yaris
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de snelle en uitvoerige reactie!

Ik rijd met een Vw Bora en hij staat op een helling, dus normaal gezien zou alles er moeten kunnen aflopen.
Het afspoelen ipv afspuiten lijkt mij een goeie tip. Dat zal ik de volgende keer zeker proberen.

Lukt het jou effectief om na het wassen de wagen zo af te spoelen zoals in je filmpjes?
Het verlaagde spanningsveld was ik ook al tegengekomen op andere fora en oa de Poorboys werd daarin aangehaald.

Welke shampoo gebruik je? (ik gok op de Dodo Juice :) )
 
Heb je wel een open tuinslang? en kan je de waterflow regelen? teveel water is niet goed.
En het beste lukt het met kalk arm/vrij water. Ik weet niet waar je woont, misschien is dat in een gebied met veel kalk in het water.
 
Mij is het ook nog niet gelukt... Mijn voorraam en dak houden voornamelijk veel water vast mijn doek is dan al bijna helemaal verzadigd.... De motorkap en de rest gaat hartstikke goed, maar ga eens proberen om mijn ramen te kleien, polijsten met de hand en dan even in de turtle wax repellent zetten kijken of dat het verbetert...
 
Een tuinslang zonder kop, dus gewoon een open slang, dan kan je zelfs bij een onbehandelde auto het water er grotendeels afspuiten. :)

Misschien toch een keer zó proberen.



Greetz
 
Ik heb soms ook wel eens dat er teveel water toch blijft liggen. Dan doe ik tijdens de spoelhandeling de slang wel meenemen in de richting van het afspoelende water, dan zie je als het ware op de richting waar je spoelt. Al het afspoelende water wegvloeien. En de andere zijde zo goed als droog. Nadrogen met een droogdoek en klaar!

Eigenlijk gewoon als in de video vloeit het dan, alleen help ik een beetje extra mee.
 
Ahh oke... nou als ik weer thuis ben ga ik dat eens proberen... ben daar altijd nog mee aan het rommelen haha... misschien als we de meeting hebben ook nog even laten zien?:D
 
Afhankelijk van de waan van de dag gebruik ik als shampoo PB-super slick&suds, DJ-BtbM, Bathe of Bathe+. Bij het afspoelen van de auto heb ik geen verschil kunnen merken tussen de verschillende shampoo's.

Bij het afspoelen van vlakke delen (motorkap, maar zeker dak van een Fabia Combi) gebruik ik niet eens een open slang, maar volledig opengedraaide handsproeier (één dikke straal) en de kraan niet te ver open. Door het water in voorwaartse of achterwaartse richting op het dak te laten lopen en de slang zo te bewegen dat je in één keer de hele sheet van het dak laat lopen. Na het afspoelen is het dak dan ook zo goed als droog. Bij de motorkap soortgelijk: ik begin aan de kant van de voorruit en richt de straal naar de voorbumper en zorg dat ik gelijk de hele breedte meeneem, en ga geleidelijk naar de voorkant van de auto.
 
  • Leuk
Reactions: Soepergrover
haal altijd de kop er af als ik klaar ben met soppen...

Spoel je dan zonder kop maar mét de Gardena koppeling er nog aan?

Of ben je net zo slim als ons en heb je zoiets liggen?
IMG_0676.JPG
 
  • Leuk
Reactions: Altos
haha dit is een geode oplossing... Ik knijp altijd de slang even dicht (dubbelvouwen) en dan trek ik de koppeling er even af is zo gepiept, want moet altijd met de hele tuinslang door het hele huis heen. Heb alleen een kraantje achter. Hoef ik de kraan niet dicht te draaien hahaha.... maar dit ga ik ook doen... Thxn zo leer je elke dag weer bij :D
 
Ik moet normaliter ook door heel het huis, maar daarom neem ik de oprit bij m'n ouders in beslag. Soms een snelwasje wil ik thuis wel eens doen. Op de slangzijde heb ik een waterstop koppeling zitten, hoef ik ook niets dubbel te vouwen. Sproeier er vanaf en deze klik je er maar zo weer op.

Echter blijken er veel mensen last te hebben van een niet werkende waterstop, maar ja, het is altijd logisch dat deze even na-waterd. Het ding moet zich ook sluiten nadat de koppeling is losgehaald. Er zit altijd een overgang tussen, en het overtollige water moet die toch even kwijt,...
 
Veel hard water bij ons. Mss heeft het daar mee te maken. De druk is zeker niet te groot.
Ik haal wel enkel de sproeikop eraf zodat de koppeling er nog aan hangt.
De volgende keer test ik het zonder.
 
Ik gebruik ook zo'n koppeling-met-kraan. En een redelijk standaard Gardena spuitpistool. Met een beperkte opening van het kraantje krijg ik hier ook een redelijk mooie straal uit, zonder alteveel kracht.
Met afspoelen is het zaak om van 'het hoogste punt' een mooi filmpje water te creëren. Door de cohesie van water trek je als het ware die waterfilm als een geheel over de auto, waardoor er geen/weinig druppels achterblijven. Dit werkt uiteraard beter als de lak lekker glad is (gepolijst, voorzien van wax/sealant/coating).
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba