De laatste detailjob van mij was een hele mooie Mini Cooper S R53. De auto zag er redelijk uit op het eerste aanblik. Gelukkig scheen het zonnetje zodat de imperfecties duidelijk zichtbaar werden.
Helaas heb ik geen foto van de gehele auto voorafgaand aan de behandeling. Uiteraard wel detailfoto's.
Ik ben begonnen met het afspuiten van de auto m.b.v. een karcher. Zo kon al het oppervlakkige vuil verwijderd worden. De wielkasten, dorpels en andere kiertjes werden goed schoongespoten en gereinigd
met APC 1:5 en verschillende bosrtels en kwasten. Vervolgens heb ik de velgen gereinigd met de EZ-detailbrush, kwasten en APC 1:4. De banden zijn hier ook direct meegenomen. De vloermatten waren erg smerig en na het stofzuigen zijn ze ingespoten met APC 1:5 en ingewerkt met een borstel, vervolgens zijn ze schoongespoten met de karcher. Dit leverde echt een perfect resultaat op. Op de deuren en de achterbumper zaten veel teer spetters, deze zijn verwijderd met citrus tar&glue remover. Opsprayen, even laten inwerken en afvegen met een microvezeldoek, echt een top product! Hierna is de auto gewassen met poorboys slick&suds shampoo een microvezel washmitt van Poorboys en het 2 emmer wassysteem.
APC aan het inwerken
De teerspetters worden losgeweekt door de tar remover.
En na een veeg met een microvezeldoek bleef er niets over.
Na het wassen en drogen waren de imperfecties goed zichtbaar in de zon. Vooral op het zwarte dak zaten veel swirls. Een aandachtspuntje was het verschil in lak van het dak en de rest van de auto. Het dak is een zwarte unilak terwijl de rest metaliclak is.
De volgende stap was de kleibehandeling. Dit is gedaan met Poorboys clay en Spray&wipe van Poorboys. Deze behandeling was zeker nodig, de klei was behoorlijk vuil geworden.
Zo'n Mini heeft behoorlijk veel kunstofdelen die grenzen aan het lakwerk. Er was dus een hoop af te plakken met 3M 25mm tape. Na dat dit gedaan was kon ik beginnen met wat testspots voor de juiste polijstcombinatie. Ik begon met het dak waarbij ik de DAp500 en mezzo op wit probeerde, maar dat haalde niets uit. Toen mezzo op een oranje light cutting smartpad van Monello, ietsjes beter maar verre van het gewenste resultaat. Toen heb ik de rotary er maar bij gepakt en begon met mezzo op een oranje light cuttingpad. Dit liet al een aardige correctie zien maar was na 1 hit nog niet perfect. pas na de tweede hit was de lak weer strak. Vervolgens heb ik de gehele auto gedaan met de rotary en mezzo op oranje. Om buffertrails en hologrammen te voorkomen heb ik dit afgebouwd met Monello Finale op een groene light polishingpad van Monello en de DAp500.
Dit gaf onder controle van verschillende lichtsoorten een topresultaat. Toch voor de zekerheid even de auto naar buiten gereden om hem in het zonlicht te inspecteren.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Een 50/50 foto van de A-stijl die hoogglans zwart hoort te zijn
Na al het polijstwerk is de lak afgenomen met IPA 1:1 aangelengd met gedestileerd water en verschillende MF doeken. Zo wordt voorkomen dat er polijstoliën op de lak achterblijven.
Omdat de gehele klus in een dag gedaan moest worden en de eigenaar optimale protectie wilde heb ik een laag EX-P sealant aangebracht en afgetopt met natty's paste wax. De galze is dus achterwege gelaten. Omdat het een full detail betrof moest ook het interieur gedaan worden.
Het leder is gereinigd met APC 1:10 en een zachte kwast. Vervolgens voorzien van twee lagen poorboys leather stuff. (opzich prima product maar ik ga binnenkort voor of Gliptone of Swissvax).
Uiteindelijk zag het leder er weer top uit
Al het kunstof is gereinigd met APC en gevoed met Poorboys trimrestorer. De uitlaatpijpen zijn ook gereinigd met APC en vervolgens behandeld met Mothers Chrome polish.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Na alle werkzaamheden is dit het eindresultaat
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Helaas heb ik geen foto van de gehele auto voorafgaand aan de behandeling. Uiteraard wel detailfoto's.
Ik ben begonnen met het afspuiten van de auto m.b.v. een karcher. Zo kon al het oppervlakkige vuil verwijderd worden. De wielkasten, dorpels en andere kiertjes werden goed schoongespoten en gereinigd
met APC 1:5 en verschillende bosrtels en kwasten. Vervolgens heb ik de velgen gereinigd met de EZ-detailbrush, kwasten en APC 1:4. De banden zijn hier ook direct meegenomen. De vloermatten waren erg smerig en na het stofzuigen zijn ze ingespoten met APC 1:5 en ingewerkt met een borstel, vervolgens zijn ze schoongespoten met de karcher. Dit leverde echt een perfect resultaat op. Op de deuren en de achterbumper zaten veel teer spetters, deze zijn verwijderd met citrus tar&glue remover. Opsprayen, even laten inwerken en afvegen met een microvezeldoek, echt een top product! Hierna is de auto gewassen met poorboys slick&suds shampoo een microvezel washmitt van Poorboys en het 2 emmer wassysteem.
APC aan het inwerken
De teerspetters worden losgeweekt door de tar remover.
En na een veeg met een microvezeldoek bleef er niets over.
Na het wassen en drogen waren de imperfecties goed zichtbaar in de zon. Vooral op het zwarte dak zaten veel swirls. Een aandachtspuntje was het verschil in lak van het dak en de rest van de auto. Het dak is een zwarte unilak terwijl de rest metaliclak is.
De volgende stap was de kleibehandeling. Dit is gedaan met Poorboys clay en Spray&wipe van Poorboys. Deze behandeling was zeker nodig, de klei was behoorlijk vuil geworden.
Zo'n Mini heeft behoorlijk veel kunstofdelen die grenzen aan het lakwerk. Er was dus een hoop af te plakken met 3M 25mm tape. Na dat dit gedaan was kon ik beginnen met wat testspots voor de juiste polijstcombinatie. Ik begon met het dak waarbij ik de DAp500 en mezzo op wit probeerde, maar dat haalde niets uit. Toen mezzo op een oranje light cutting smartpad van Monello, ietsjes beter maar verre van het gewenste resultaat. Toen heb ik de rotary er maar bij gepakt en begon met mezzo op een oranje light cuttingpad. Dit liet al een aardige correctie zien maar was na 1 hit nog niet perfect. pas na de tweede hit was de lak weer strak. Vervolgens heb ik de gehele auto gedaan met de rotary en mezzo op oranje. Om buffertrails en hologrammen te voorkomen heb ik dit afgebouwd met Monello Finale op een groene light polishingpad van Monello en de DAp500.
Dit gaf onder controle van verschillende lichtsoorten een topresultaat. Toch voor de zekerheid even de auto naar buiten gereden om hem in het zonlicht te inspecteren.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Een 50/50 foto van de A-stijl die hoogglans zwart hoort te zijn
Na al het polijstwerk is de lak afgenomen met IPA 1:1 aangelengd met gedestileerd water en verschillende MF doeken. Zo wordt voorkomen dat er polijstoliën op de lak achterblijven.
Omdat de gehele klus in een dag gedaan moest worden en de eigenaar optimale protectie wilde heb ik een laag EX-P sealant aangebracht en afgetopt met natty's paste wax. De galze is dus achterwege gelaten. Omdat het een full detail betrof moest ook het interieur gedaan worden.
Het leder is gereinigd met APC 1:10 en een zachte kwast. Vervolgens voorzien van twee lagen poorboys leather stuff. (opzich prima product maar ik ga binnenkort voor of Gliptone of Swissvax).
Uiteindelijk zag het leder er weer top uit
Al het kunstof is gereinigd met APC en gevoed met Poorboys trimrestorer. De uitlaatpijpen zijn ook gereinigd met APC en vervolgens behandeld met Mothers Chrome polish.
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
Na alle werkzaamheden is dit het eindresultaat
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]
[MOD]Foto niet meer beschikbaar[/MOD]