• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Slijtage rupes pad blauw

Pointer16

Detailing addict
29 mrt 2016
226
50
Wijchen
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
Ik gebruik een festool rotex 150.

Vorige week nieuwe pads besteld omdat mij oude pads uit elkaar begonnen te vallen. Ik heb toen van rupes de blauwe/groene/gele pads besteld van 130/150. Volgende keer worden zo wie zo de 150/180 maar dat ter zijde.

Van de week de blauwe pad gebruikt tijdens polijsten van een audi A4. En nu zie je na 1 auto al dat de pad aan de zijkant slijt. Bij mijn andere pads (hex Logic van alternatief merk) kwam de slijtage pas na enkele auto's.

Is er iemand die ook snelle slijtage ervaart van de rupes pad?

Op het forum wordt ook veel verwezen naar de pads van Lake country geloof ik die voor de rupes zijn ontworpen. Hoe is de ervaring met slijtage van die pads?
 
Laatst bewerkt:
Ervaring met de pads heb ik niet, maar ik zie een open structuur en dat is gewoon wat gevoeliger.
Zeker als je met zo'n pad wat hardere randjes raakt
 
  • Leuk
Reactions: tembaco
Hey Pointer,

Voordat ik de BF21 aanschafte, heb ik de collega´s hier op het Forum helemaal gek gevraagd. Om mijn verhaal kort te houden, was het advies om niet voor de Rupes pads te gaan, maar voor de Lake Country pads.

Onderbouwing was dat de 2 grovere pads van Rupes het niet lang uithielden en soms zelfs al na een halve auto finaal naar de knoppen waren. De 2 lichtere cutting pads cq. finishing pads zijn blijkbaar wél erg goed om te finishen.

Inmiddels gebruik ik dus de Lake Country 7'' pads op mijn F21. Ik heb 4 blauwe (+S3) en 2 Oranje (+S30) en tot op heden merk ik nog vrij weinig slijtage. Uiteraard worden de randen heel ietsjes wat minder, maar dit valt nauwelijks op.


Greetz
 
Ik vermoed dat Rupes de pads niet zelf maakt, maar zeker weten doe ik dat niet.
Ik weet dat Carclean ongelofelijk veel ervaring heeft met pads. Vooral ook omdat zij ze verkopen.
Na jaren van (soms) klachten, frustratie, negeren van problemen door producenten en experimenteren hebben zij nu eindelijk een zeer betrouwbaar merk gevonden en die verkopen ze als huismerk.
Ik zou ze toch even raadplegen.
Hoewel ik moet opmerken dat ook ik geen problemen heb met Lake Country pads.
 
@Quantoxx . Ik neem aan dat je de HD-orbital bedoelt toch?

Als deze helemaal op zijn dan zullen we die wel eens proberen. Het ontwerp van de pad is overigens wel prettig tov een "reguliere" pad. Ik bedoel het wijd uitlopen. Maakt de machine stabieler en dat was de winst die ik hoopte te boeken tov reguliere pad.
 
Jep, de Orbitals.

De trapeze vorm is (ook) bedoeld om de grotere uitslag te kunnen handlen. Als je een foam pad pakt die bijv. op de DAP veelal gebruikt worden, dan vervormd je pad. Dit zal bij een zachte pad het ergst zijn, lijkt mij. De pad wringt dan, zeg maar. Dus de onderkant van de pad die vlak op de lak ligt beweegt minder als de bovenkant van de pad die op de backingplate vastzit.

Het foam van de pad (jouw foto's) lijkt al erg open te staan en wat te verduren hebben gehad. Bij mij LC pads is dit ongeveer ook zo, maar dan in mindere mate op alleen de buitenste rand. Een paar millimeter, zeg maar.


Greetz
 
De blauwe en groene pads staan er om bekend dat deze zeer gevoelig zijn voor slijtage. Google maar eens, dan zie je het Veel voorkomen.

Omdat de pads een open structuur hebben, hebben de foam 'vezels' veel minder grip aan elkaar. Door de grote slag van de machines, wordt er veel getrokken aan de vezels.

Gebruik ook alleen polijstpasta's die op warerbasis zijn zoals de Rupes. Andere polijstpasta's zijn op olie basis en dot zorgt ervoor dat de pads verzadigd raken, oververhit raken en kunnen imploderen.
Ook de olie kan de structuur van de pad aantasten.

@Aficior
Rupes is een van de weinige fabrikanten die de pads zelf in eigen beheer maakt.
 
Een tijdje geleden heb ik mail contact gehad met de vertegenwoordiger van Rupes.

Hieronder het email verkeer:

Vraag:
Goedemiddag (naam verwijderd van persoon i.v.m. privacy)

Is het bij jullie en/of bij Rupes bekend dat de groene Rupes polijstpad Medium 130/150mm (art.nr. 9.BF150J/2) erg snel slijt? Rupes S.p.A. op Facebook reageert niet op onze vragen…

Ik heb nu meerdere verhalen gelezen en zelf meegemaakt dat de pad na 1x polijsten versleten is.

Met vriendelijke groet,

Patrick van Rijsbergen

Antwoord op mijn reactie:

Hi Patrick,

Ik begrijp dat je het op de juiste wijze doet en desondanks klachten hebt.
Voor ons is het niet nieuw maar juist de afgelopen tijd werden de klachten minder omdat de kennis hoe te werken verbeterd is.

Een oplossing heb ik zo niet, wie is je leverancier voor de spullen ( aangenomen dat Gerritse het niet is) ?

Gr.


Ik heb voor volgende week een afspraak gepland staan met de vertegenwoordiger. Die zal de pad(s) meenemen op werkbezoek aan de fabriek in Italie om ze aldaar te laten onderzoeken.

Tot op heden geen reactie meer hierop gekregen overigens...

Dit was mijn pad na de eerste keer gebruik.
20150526_225037.jpg


Het verschil tussen een nieuwe links en een gebruikte, rechts
20150605_100607.jpg
 
Wow, dan zijn de LC pads toch een stuk degelijker. Mijn 4 blauwe pads, voor het grovere corrigeer-werk, die zijn na 2 flinke details een beetje aan het slijten op de randen. Verder niet heel schrikbarend.


Greetz
 
Hey Pointer,
Onderbouwing was dat de 2 grovere pads van Rupes het niet lang uithielden en soms zelfs al na een halve auto finaal naar de knoppen waren. De 2 lichtere cutting pads cq. finishing pads zijn blijkbaar wél erg goed om te finishen.
Inmiddels gebruik ik dus de Lake Country 7'' pads op mijn F21. Ik heb 4 blauwe (+S3) en 2 Oranje (+S30) en tot op heden merk ik nog vrij weinig slijtage. Uiteraard worden de randen heel ietsjes wat minder, maar dit valt nauwelijks op.
Greetz
Het grote voordeel van die HD pads is ook dat ze blijven draaien (en dus corrigeren) daar waar andere pads weleens kunnen vibreren en dus niet draaien op bv glooiingen.
 
@Quantoxx ,ik heb jou dat filmpje van die pads al laten zien? Men stelt daar dat ze blijven draaien ook op bv glooiingen in tegen stelling tot sommige andere pads. Hoe het kan weet ik niet maar ze werken berengoed vind ik!
Slijtage valt reuze mee vind ik.
Rupes blauw en groene pads zijn hun geld niet waard maar bv de witte pads zijn wel super.
 
@Quantoxx ,ik heb jou dat filmpje van die pads al laten zien?
Het filmpje waar de LHR21 met LC pads word gebruikt? (Zwarte motorkap)

Ah ok. Ik vind ze eveneens prima werken en ik merk alleen op dat ze sneller lijken te slijten als mijn DAP-padjes, maar dat is te verklaren door de grotere uitslag. De enigste echte schade die ik heb is stukjes foam die ik uit de rand heb gescheurd doordat ik te gretig was met de pad van de Rupes aftrekken. :p


Greetz
 
Overigens niet alleen de Rupes pads zijn flink aan slijtage onderhevig. Dit geldt ook voor de Scholl paarse en blauwe pad.

Alleen gebruikt op de DAP900

1294da61-ee6a-4542-8533-f47012138f89.jpg
 
Op zich blijven de Scholl pads redelijk heel bij mij maar ik vind ze echt een stuk minder fijn werken op zowel mijn Duetto als de 21. De zwart/witte spiderpads corrigeren erg goed maar slijten ook snel.
Om te finishen kies ik vrij snel voor andere pads uit mijn collectie.
 
Ik heb ook zo'n immens grote keuze: Trusty Old DAP900 met Raffini of de BF21 met LC. Haha!

Kheb ook nog ergens een Navy Blue en Sandwich Spiderpad, maar die sleten zó snel dat ik ze eigenlijk niet meer gebruik.



Greetz