• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Steenslag bijwerken op mijn zilverkleurige Jazz

jazzway

Detailing addict
9 feb 2016
124
63
Ik zit toch een beetje met de steenslag in m'n maag. Dit moet ik oplossen voordat ik met het voorjaar-stappenplan aan de slag ga. Ik heb een hele bestellijst voor het stappenplan bij CC klaarstaan, maar daar moet wellicht nog wat bij voor deze putjes.

Ik heb primer, kleurlak (juiste kleurcode: storm silver metallic) en blanke lak in mijn bezit. Maar alleen ontvetten en opvullen gaat volgens mij nooit netjes worden. Ik heb gelezen dat zilver metallic niet de makkelijkste kleur is om netjes te krijgen. De vele DIY en Youtube filmpjes maken mij ook niet zekerder dit netjes te doen. Heel licht opschuren dmv een rondje op de achterkant van een potlood gaat mij nog wel lukken, maar de 'blob' daarna weghalen wordt moeilijker. En omdat het metalliclak is moet er blanke lak over de kleurlak, maar dan lees ik weer dat je dat heel erg gaat zien...:worried:

Dus heel graag jullie input over hoe ik dit het beste kan repareren.

Ik heb geen machine om te polijsten, maar nu heeft CC ook een dual action steunplaat (74mm) die mgv een adapter op een accuboormachine is te gebruiken. Ook hebben ze een polishing ball die op een accuboor kan. Is één daarvan een idee?

https://forum.Carclean.com/media/steenslagjes.179/full
 
Zilver metallic is zeker lastig. Dit komt omdat de metaal deeltjes in jou aangestipte gebied anders staan dan de deeltjes die gespoten zijn af fabriek.

Mocht je middels een adapter een polijst schijf op een accu boor zetten dan polijst je excentrisch op een klein gebied. Let op de warmte!!!

Niks doen is in deze ook geen optie. (Roest) Iedere stap nauwkeurig doen dat scheelt in afwerktijd en eindresultaat
 
  • Leuk
Reactions: jazzway
Moet te doen zijn zeer rustig te werk gaan. De uitleg van de YouTube filmpje goed volgen.

Mocht je het niet zien zitten om het polijsten te doen met een boormachine zijn er mischien wel mensen van dit forum bij jou in de buurt die het voor je willen doen met een dap of iets.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
 
  • Leuk
Reactions: jazzway
Op een boormachine is het niet exentrisch, maar zoals een rotary. Natuurlijk is de snelheid wel indrukwekkend lager.
Dennis Van Carclean heeft ooit inderdaad getest met blanke lak, maar zijn ervaring en leermoment was dat je dat meer blijft zien dan zonder blanke lak.
Zo fijn mogelijk na schuren, want dan is er minder te polijsten.
.
Duidelijke foto's trouwens. Complimenten. Flinke defecten.
Toch zal zorgvuldig opvullen en nabewerken een waanzinnig verschil geven. Daarna gewoon goed waxen of in een coating zetten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: jazzway
Dankjulliewel!

@Aficior Inderdaad, het zal een oudere post op dit forum zijn geweest waarin ik tegenkwam van die blanke lak. Volgens mij leek het dan net een half gevuld gaatje omdat de blanke lak er overheen komt. Geen blanke lak is geen optie bij mijn autokleur, denk ik. Zou de kleurlak mengen met blanke lak een optie zijn, of de blanke lak op nog natte kleurlak zetten? Ik heb ook geen reserve autoonderdeel liggen om eea te proberen, haha.

Het lijken inderdaad flinke kraters op foto. ;) Ze zijn maar heel klein, maar moeten weg! Die rechterfoto is gewoon een, op de iPad, uitgerekte/ingezoomde schermfoto van de linkerbovenste.

@Roy86 Helaas ken ik geen mensen persoonlijk van hier op het forum, dus ik weet ook niet of er iemand in de buurt woont met een Dap die bereid is hiermee te helpen.

Op de rechterfoto is wel duidelijk te zien hoe scherp de randen binnen de steenslagkraters zijn. Dit moet volgens mij ook iets uitgevlakt worden met schuurpapier, anders rolt de verf er zo uit.
Verder kan ik niet beoordelen of de bruinige puntjes in de steenslag, op de primerlak, vuil of roest zijn. In het laatste geval wordt dat nog meer schuren... En het is al zachte lak, straks vlieg ik er doorheen. :worried:
 
Het lijkt ook wel of dit steenslag op een oude schade is omdat ik een flinke laagdikte lijk te zien en een vrij groot stuk lak wat losgelaten is. Kan dit kloppen?

Ik kan op de foto niet goed zien op welke plaats van de auto deze schade zit, maar zie wel dat het vrij dicht op een rand zit, dan zou een spotrepair nog de oplossing zijn.
 
@SmartPaintWorks Voor zover ik weet is er geen oude schade geweest. Wat is groot bij steenslag? Het zijn maar hele kleine puntjes.

Ze zitten ter hoogte van de rode cirkel op de foto.
8125f27606e6bada8a530896318a0537.jpg
 
De bruine puntjes in de steenslag zou je kunnen bekijken met een vergrootglas met vergroting van 15 x. Doe ik ook bij defecten en helpt mij altijd zeer.
( even zoeken).......
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe dit in Tapatalk te delen, maar in het Showoff gedeelte staat ergens een detail van mij van een Porsche Hellgelb (daar moet je dan op zoeken). Ik was daarvan de opsteller. Ergens op tweede pagina staat dan een foto gemaakt van een schade, gemaakt met zo een vergrootglas. Dat werkt echt super.
 
@Aficior Met een kopje koffie genoten van je detail van deze bijzondere auto! Wat een klus! Toch miste ik wat op pagina 4... de after-foto's. ;) Heb je die niet meer kunnen maken na de verkoop?

Het enige roestplekje op de Porsche was inderdaad mooi uitvergroot. Heb je dat met die originele 35-jaar oude lakstift bijgewerkt?
Nu heb ik elders (weet niet waar of wie) eens gelezen dat zulke foto's mgv een vergrootglas op de iPhonecamera gemaakt kunnen worden.

@Pointer16 Een spotrepair zie ik eigenlijk niet zo zitten. Een kennis heeft eind vorig jaar een een (grotere) steenslagplek laten doen. Hij was bijna €200 euro armer, de kleur kwam niet in de buurt waardoor je vanaf een anderhalve meter nog kon zien waar het steentje ingeslagen was.

Ik ga zelf aan de slag en zie wel waar het schip strandt...
 
De 200 euro kan ik niks van zeggen. Ik weet niet hoeveel er uiteindelijk gespoten is.

Maar kleurverschil zou in die mate niet mogen. Waarschijnlijk een spotrepairder die met stalen werkt ipv digitaal inmeten. Of zilver achttien metallic verkeerd opgezet dan krijg je ook een overgang die je ziet.
 
@SmartPaintWorks Voor zover ik weet is er geen oude schade geweest. Wat is groot bij steenslag? Het zijn maar hele kleine puntjes.

Ze zitten ter hoogte van de rode cirkel op de foto.
Bekijk bijlage 80529

Zoals ik het hier op dat foto zie is een spotrepair gewoon mogelijk. Wel erg raar dat je alleen daar steenslag hebt (naast elkaar) en de rest van de kap, bumper niet.
 
  • Leuk
Reactions: Ripley
@SmartPaintWorks Nee, verder geen steenslag. Nog niet tenminste. ;) Waarschijnlijk is daar gewoon één steentje met flinke snelheid overheen gerold of gestuiterd.

Maar spotrepair... is dat dus de enige oplossing? Zoals hierboven beschreven heb ik daar hier in de buurt niet zoveel vertrouwen in. Waarom kan ik het niet als ieder ander hier niet zelf herstellen? Want... de voorkant van de Jazz is heel schuin en de kans op steenslag daardoor groter. Ik kan toch moeilijk bij elke steentje spotrepair laten doen. :worried:
 
De 200 euro kan ik niks van zeggen. Ik weet niet hoeveel er uiteindelijk gespoten is.

Maar kleurverschil zou in die mate niet mogen. Waarschijnlijk een spotrepairder die met stalen werkt ipv digitaal inmeten. Of zilver achttien metallic verkeerd opgezet dan krijg je ook een overgang die je ziet.
Het ging om een blauwe metallic auto van nog geen 2 jaar oud, netjes onderhouden en kleurcode uiteraard bekend. Of €200 euro veel of normaal is weet ik ook niet. Het steenslagputje was ongeveer 5mm groot. Hij heeft het bij een ander opnieuw laten doen en toen was het veel meer werk.
 
Geen wonder dat ik hier van twee mensen advies krijg spotrepair te laten doen... het zijn twee spotrepairders.
 
Dankjewel voor het vertrouwen, @Istnogfererie !! Toen ik eerder schreef "Ik ga zelf aan de slag en zie wel waar het schip strandt." had ik dat al in gedachten.

Maandag probeer ik even met een van de heren van Carclean te bellen en vraag ik daar wat ik precies nodig heb. Nee, het wordt (nog) geen Dap vanwege budget. ;)

@Pointer16 en @SmartPaintWorks Als het mislukt bel ik één van jullie! Wie het dichtste bij woont. ;)