• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Steenslag en plekjes zonder blanke lak.

Tommie2110

Detailing rookie
1 jul 2018
22
15
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum. Maar ik wil graag starten met detailen van me auto.

Nu heeft mijn huidige auto, stukjes waarvan ik denk dat de blanke lak mist. (Als ik water en zeep op spuit zijn de plekjes weg). Dit zijn echter plekjes en geen krassen.

Nu is mijn vraag, hoe krijg je dit het mooiste weg, gwn aanstippen met een blanke lak touch up pen?

Zelfde geld voor steenslag? Vorige eigenaar heeft er een paar aangestipt echter Wss met de kwast zelf...resultaat een dikke verf druppel op me motorkap, hoe haal ik dit het mooiste weg?

Kwil namelijk eerst alle oneffenheden weg werken en dan pas gaan polijsten met een da machine.
 
Een foto zegt inderdaad meer dan duizend woorden. :p

Aangestipte steenslag-plekjes waar al een druppel op ligt, dat kan je wegschuren en polijsten. Het opvullen is al voor je gedaan. ;) De andere plekjes moeten we eigenlijk zien om te kunnen beoordelen.
 
Ik zal dinsdag eens foto’s toevoegen!
Khoop niet dat hij opnieuw moet worden gespoten

Auto heb ik vannacht afgeleverd bij de garage, heb hem pas dinsdag terug!
 
Gaat om de volgende plekjes, zie foto’s.
Dit nog te herstellen of zeggen we moet over gespoten worden?
 

Bijlagen

  • 219BE11F-3CE4-46AF-846B-9F26D27FB933.jpeg
    219BE11F-3CE4-46AF-846B-9F26D27FB933.jpeg
    232,6 KB · Weergaven: 811
  • 23333FA3-B4C9-4285-BAFB-82DBDEA215D8.jpeg
    23333FA3-B4C9-4285-BAFB-82DBDEA215D8.jpeg
    124,3 KB · Weergaven: 706
  • 379EFBD2-4731-4DAC-BF13-5750708A3A20.jpeg
    379EFBD2-4731-4DAC-BF13-5750708A3A20.jpeg
    351,5 KB · Weergaven: 770
oh, ik heb je topic via mijn telefoon bekeken en daarna via de pc niet meer in de recente berichten gezien. oops! :p

even kijken...

op de eerste foto zie ik een licht gebogen lijntje? (dof wit)
op de tweede doffe plekken op een rand/vouw?
op de derde foto eveneens doffe plekken?

ervan uitgaande dat jij de plekken in real life bekeken hebt en je denkt dat de blanke lak weg is, dan denk ik dat de eerste foto (het lijntje) kan duiden op blanke lak die niet meer hecht. op de tweede foto lijkt het ook nog op blanke lak die niet meer hecht. op de derde foto zou ik nog kunnen denken dat inderdaad de blanke lak weg is geslagen of heeft losgelaten.

op foto's is het lastig om details vast te leggen. maar, als alle plekken zijn zoals ze op de derde foto zijn, dus de blanke lak die weg is, dan zou ik deze plekken weer vullen met blanke lak. :d (volgende keer een stukje tape o.i.d. op de lak plakken, naast hetgeen wat je wilt vastleggen, zodat je lens op de lak kan focussen en niet op wat hij in de reflectie ziet van de lak)

echter lijkt de blootliggende kleurlak ook niet zo netjes meer, dus dan zou ik zelf:

(1) de plekken met beleid opschuren om bijv. roest te verwijderen en om de hechting te verbeteren. met p1000 om te starten, kleurlak iets opschuren en omliggende randjes van de blanke lak ook iets meeschuren. (een velletje schuurpapier even door een perforator halen en de kleine cirkeltjes kan je bijv. op het gummetje van een potlood plakken en zo met beleid schuren, maar met beleid kan het ook met een groter stuk papier)

(2) ontvetten. (uiteraard om de hechting te verbeteren)

(3) met een 2k lakstift op kleur van de lak (2k droogt sneller) de gaatjes opvullen tot de kleurlak iets boven de omliggende lak uitkomt. (niet met het kwastje van de lakstift, maar met een touch-up sticks of desnoods het puntje van een satéprikker. op staande panelen niet in één keer teveel aanbrengen zodat het niet gaat druipen. mocht je grotere plekken willen doen, dan kan je het kwastje wel gebruiken, met beleid. mocht je iets buiten de lijntjes kleuren, dan zou ik dit bij voorkeur voorzichtig wegvegen of bij stap 5 wegschuren als het niet anders kan)

(4) kleurlak laten drogen. (kan bij bepaalde lakken al na 30 minuten, maar ik wacht meestal tot de volgende dag om het zeker te weten)

(5) kleurlak-bultje vlak schuren aan de omliggende lak, met p1000 en/of 1500. (uiteraard proberen om alleen het bultje vlak te schuren en niet de omliggende goede lak. deze zal je uiteindelijk wel raken en de plek zal dof worden, maar zoveel mogelijk voorkomen. vlak = vlak)

(6) polijsten tot hoogglans. (hoe grof je moet polijsten hangt af van de hardheid van de lak en hoeveel correctie je nodig hebt)

tip: leg de lakstift even in een beker warm water vóór gebruik, tot onder de opening van de stift. zo zal de verf dunner worden en beter vloeien. ;)
 
Oh, ik heb je topic via mijn telefoon bekeken en daarna via de PC niet meer in de recente berichten gezien. Oops! :p

Even kijken...

Op de eerste foto zie ik een licht gebogen lijntje? (Dof wit)
Op de tweede doffe plekken op een rand/vouw?
Op de derde foto eveneens doffe plekken?

Ervan uitgaande dat jij de plekken in real life bekeken hebt en je denkt dat de blanke lak weg is, dan denk ik dat de eerste foto (het lijntje) kan duiden op blanke lak die niet meer hecht. Op de tweede foto lijkt het ook nog op blanke lak die niet meer hecht. Op de derde foto zou ik nog kunnen denken dat inderdaad de blanke lak weg is geslagen of heeft losgelaten.

Op foto's is het lastig om details vast te leggen. Maar, als alle plekken zijn zoals ze op de derde foto zijn, dus de blanke lak die weg is, dan zou ik deze plekken weer vullen met blanke lak. :D (Volgende keer een stukje tape o.i.d. op de lak plakken, naast hetgeen wat je wilt vastleggen, zodat je lens op de lak kan focussen en niet op wat hij in de reflectie ziet van de lak)

Echter lijkt de blootliggende kleurlak ook niet zo netjes meer, dus dan zou ik zelf:

(1) De plekken met beleid opschuren om bijv. roest te verwijderen en om de hechting te verbeteren. Met p1000 om te starten, kleurlak iets opschuren en omliggende randjes van de blanke lak ook iets meeschuren. (Een velletje schuurpapier even door een perforator halen en de kleine cirkeltjes kan je bijv. op het gummetje van een potlood plakken en zo met beleid schuren, maar met beleid kan het ook met een groter stuk papier)

(2) Ontvetten. (Uiteraard om de hechting te verbeteren)

(3) Met een 2K lakstift op kleur van de lak (2K droogt sneller) de gaatjes opvullen tot de kleurlak iets boven de omliggende lak uitkomt. (Niet met het kwastje van de lakstift, maar met een Touch-up Sticks of desnoods het puntje van een satéprikker. Op staande panelen niet in één keer teveel aanbrengen zodat het niet gaat druipen. Mocht je grotere plekken willen doen, dan kan je het kwastje wel gebruiken, met beleid. Mocht je iets buiten de lijntjes kleuren, dan zou ik dit bij voorkeur voorzichtig wegvegen of bij Stap 5 wegschuren als het niet anders kan)

(4) Kleurlak laten drogen. (Kan bij bepaalde lakken al na 30 minuten, maar ik wacht meestal tot de volgende dag om het zeker te weten)

(5) Kleurlak-bultje vlak schuren aan de omliggende lak, met P1000 en/of 1500. (Uiteraard proberen om alleen het bultje vlak te schuren en niet de omliggende goede lak. Deze zal je uiteindelijk wel raken en de plek zal dof worden, maar zoveel mogelijk voorkomen. Vlak = Vlak)

(6) Polijsten tot hoogglans. (Hoe grof je moet polijsten hangt af van de hardheid van de lak en hoeveel correctie je nodig hebt)

Tip: Leg de lakstift even in een beker warm water vóór gebruik, tot onder de opening van de stift. Zo zal de verf dunner worden en beter vloeien. ;)
Super reactie!

Korrel 1000 is dat droog of wetsanden?
 
Met beleid en gezond verstand werken is al de helft. ;) Nat schuren met een hele fijne korrel ziet er vooral heel drastisch uit omdat de lak dof wordt. Lees je een beetje in, bekijk wat afbeeldingen en dergelijke. :)

Ik dacht dat er een topic van mij moest zijn waarbij ik het wetsanden voor het eerst probeer op de lak.
 
Met beleid en gezond verstand werken is al de helft. ;) Nat schuren met een hele fijne korrel ziet er vooral heel drastisch uit omdat de lak dof wordt. Lees je een beetje in, bekijk wat afbeeldingen en dergelijke. :)

Ik dacht dat er een topic van mij moest zijn waarbij ik het wetsanden voor het eerst probeer op de lak.
Kzal het eerst een proberen op een testpaneel van een oude Corsa Kheb toevallig nog een zijscherm liggen! Ff een steenslag maken andere ideeën om gf de blanke lak er af te halen?? Een hapje natuurlijk maar dat is miss wel slim om te doen niet?
 
Hou er wel rekening mee dat ondanks dat je het zelf opnieuw vult het altijd zichtbaar blijft. Maar al met al een leuk project om zelf te doen.

Suc6 en hoop het eind resultaat hier te mogen aanschouwen
 
Thanx @expor :)

Handmatig schuren en beseffen dat je helemaal geen druk nodig hebt. Een blanke lak is flinterdun, dus liever 10x kleine stapjes dan 1x een te grote stap. ;)

Een slooppaneel tot je beschikking?! Sowieso eerst daar op proberen! :p Feeling krijgen, goed kijken wat je nou eigenlijk precies doet, etc.
 
Idd daar eens op oefenen
En dat het niet volledig weg gaat kan ik begrijpen, als het maar minder in hebt oog springt ben ik al blij.
 
Thanx @expor :)

Handmatig schuren en beseffen dat je helemaal geen druk nodig hebt. Een blanke lak is flinterdun, dus liever 10x kleine stapjes dan 1x een te grote stap. ;)

Een slooppaneel tot je beschikking?! Sowieso eerst daar op proberen! :p Feeling krijgen, goed kijken wat je nou eigenlijk precies doet, etc.
Nou oefenen was geen succes, alles gedaan volgens stappen plan. Resultaat de rest eromheen mooi glad. Behalve het plekje helaas.

Nu tot volgende conclussie gekomen:
- lakcorrectie laat ik uitvoeren gelijk met polijsten(toevallig een adres tegen gekomen via Ford membersclub)

Daarna zelf bij houden. Ik durf dat met schuurpapier echt niet op mijn eigen bolide te proberen
 
  • Leuk
Reactions: Farson
Ik heb zelf ook steenslag en twijfel tussen terug laten spuiten 300 euro of laten bijwerken(geen idee waar of wat het kost).