• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Steenslag verwijderen met spotrepair?

Theovv

Detailing addict
11 nov 2016
22
50
37
Ik zie veel bedrijven die spot repair aanbieden om steenslag te repareren. Maar heel soms zeggen bedrijven ook eerlijk dat dit op de motorkap niet mooi wordt.

Wat is waarheid? Kan je steenslag, ook op de motorkap, nagenoeg wegkrijgen met spot repair of is dat een fabeltje?
 
Ik heb verschillende resultaten gezien (ook afhankelijk van de grootte van de steenslag) maar in de meeste gevallen bleef ik altijd wel iets zien; het is uiteraard vaak wel minder zichtbaar en je voorkomt eventuele roest.
 
Spot repair is wel een erg algemene marketing term, wat is het?

wordt de steenslag ingelakt, geschuurd en gepolijs?
of wordt er gespoten?
 
  • Leuk
Reactions: AndyVR
Ik ben inderdaad op zoek naar een doe het zelf kitje of bedrijfje die alle steenslagplekjes los aanpakt, waarbij ik niet verwacht dat het helemaal onzichtbaar wordt, maar wel dat t veel minder opvalt en t kale plekje iets gevuld en weer op kleur gebracht is.

Ik vond dit filmpje van een doe het zelf kit:

Maar grootste probleem lijkt me kleurverschil. Ik heb wel eens met n lakstift iets hersteld op mn rode mito, maar het kleurverschil was te groot, dat zie je dan net zo goed als dat t plekje kaal is. Maar misschien verschilt de mate van verkleuring ook per lakkleur?

Er zijn ook bedrijfjes die aardige resultaten claimen: [mod]a.u.b. geen commerciele links plaatsen[/mod]

Maar geen id of 1 van beide opties realistisch is
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hi @Theovv ,

Ik heb goede inmiddels goede ervaringen met lakpennen welke op fabriek kleur zijn gemaakt. Ik heb daar inmiddels al behoorlijke resultaten mee kunnen behalen.

Soms is het verstandig als het erg diep is om eerst een beetje met zo'n "schuurpen" het een beetje te schuren en vervolgens te vullen met een primer, daarna lak op kleur en afwerken met een blanke lak.
 
  • Leuk
Reactions: Theovv
Spotrepair en steenslagjes bijtippen zijn 2 hele andere dingen.
Spotrepair is een term die vaak te pas en onpas gebruikt wordt. Dit is een hersteltechniek die een zo klein en snel mogelijke herstelling moet bieden.
Vaak wordt dit ingezet bij bumperhoekjes die schaven of krassen hebben. Hier wordt dan niets of zo min mogelijk gedemonteerd wat je zal schelen in kostprijs en herstelduur.

Steenslagjes als zijnde spotrepair zal dus niet opgaan, dit doordat de motorkap vaak redelijk vlak is zonder aparte sectoren, denk dan aan boorden/randen waar je zou kunnen stoppen met je spuitwerk.
Een motorkap gedeeltelijk spuiten wordt in de praktijk nooit gedaan gezien dit specifiek onderdeel erg ongeschikt is om dit te doen.
Wil je het netjes en er nietsmeer van zien, dan zal je motorkap plaatselijk hersteld worden maar uiteindelijk zal de gehele kap gelakt worden.
 
Hi @Theovv ,

Ik heb goede inmiddels goede ervaringen met lakpennen welke op fabriek kleur zijn gemaakt. Ik heb daar inmiddels al behoorlijke resultaten mee kunnen behalen.

Soms is het verstandig als het erg diep is om eerst een beetje met zo'n "schuurpen" het een beetje te schuren en vervolgens te vullen met een primer, daarna lak op kleur en afwerken met een blanke lak.
Dank voor de tip! Die lak die door de fabriek op kleur is gemaakt, is dat dan de originele kleur toen de auto uit de fabriek kwam? Of rekening houdend met verkleuring van lak op een gebruikte auto? Ik heb zelf wel eens een lakstift van mijn rode Alfa Romeo Mito gehad en die was zoveel lichter dan mijn eigen lak ondertussen was, dat je de stipjes lak nog beter zag dan de kale plekjes.

Heb je de plekken ook nog gepolijst?

Chipex een idee?
Lijkt een beetje op die andere doe-het-zelf kit, ziet er wel interessant uit. Maar ik blijf me afvragen of je niet een hele andere lakkleur krijgt omdat de lak op je auto verkleurt.
 
Er zal wellicht wat kleur verschil zijn, maar dat is echt minimaal.
Als je "het bij tip plekje" accepteert, dan is het minimalistisch kleur verschil acceptabel. na de tijd polijsten zal het resultaat nog strakker maken. Zou dat zelf, ondanks dat het kan na een uurtje of 2, toch wat later doen.
 
Ik denk dat het dan toch heel erg lak- en kleurafhankelijk is. De lakstiften van mij Alfa Romeo mito waren heel anders dan mijn lak, die veel donkerder was geworden. Dat werd echt heel lelijk. En ik zag gister een rode auto waar iemand steenslag had proberen te fixen en daar was dat ook zo. Kleurverschil was fors en viel minstens zo erg op als de kale steenslagschade.

Wellicht is rood een extra moeilijke, meer verkleurende kleur, en werkt het bij andere kleuren beter?
 
Vaak is de kleurlak die je aanbrengt wel hetzelfde als de originele lak, maar vergeet niet dat hier nog een blanke lak overheen komt en dit kan een kleur behoorlijk anders maken.
 
Dus is de kans dat er kleurverschil zal zijn is dan wat groter. ;) Er kan ook kleurlak en blanke lak gemengd zijn, dan kan het weer wat anders uitvallen, etc.
 
ikzelf heb goede ervaringen met het bedrijf wat hier bovenin gepost is (Youtube) ze mixen de lak met de blanke lak en je krijgt een kant en klaar setje.

Het is wel even werken, maar met de juiste stappen en geduld is het eindresultaat bovenverwachting goed, ik heb wat fotos gemaakt al is het heel lastig hierop goed te zien.
IMG_4863.jpeg

IMG_4875 2.jpeg
 
  • Leuk
Reactions: RoCo en kawazxr
Dat ziet er goed uit! Dat is goed om te weten. Dat is die easy repair set toch?

Ik heb ook nog even contact gehad met Chipex, ze raden daar aan om eerst je lakkleur te laten meten door een schadebedrijf en dan kunnen ze exact de goede verftint leveren. Komt wel uit de UK, dus wat meer verzendkosten, maar wellicht kan zo'n easy repair dat ook, lijkt vergelijkbaar.
 
correct, heb de kleurcode doorgegeven dus geen speciale metingen gedaan oid, denk dat er ook een factor geluk bij moet zitten en dat de ene kleur sneller een beter resultaat geeft dan een andere kleur.
 
ikzelf heb goede ervaringen met het bedrijf wat hier bovenin gepost is (Youtube) ze mixen de lak met de blanke lak en je krijgt een kant en klaar setje.

Het is wel even werken, maar met de juiste stappen en geduld is het eindresultaat bovenverwachting goed, ik heb wat fotos gemaakt al is het heel lastig hierop goed te zien.
Op soort gelijke manier heb ik ook positieve ervaringen.
 
Ik denk dat het dan toch heel erg lak- en kleurafhankelijk is. De lakstiften van mij Alfa Romeo mito waren heel anders dan mijn lak, die veel donkerder was geworden. Dat werd echt heel lelijk. En ik zag gister een rode auto waar iemand steenslag had proberen te fixen en daar was dat ook zo. Kleurverschil was fors en viel minstens zo erg op als de kale steenslagschade.

Wellicht is rood een extra moeilijke, meer verkleurende kleur, en werkt het bij andere kleuren beter?
Klopt bijn antraciete auto heb ik het mooi glad kunnen polijsten, maar is net wat lichter van kleur. Mijn ervaring is dat het bij een zwarte lak veel beter lukt.