• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Tentdoek tenttrailer beschermen?

mdlange

Detailing guru
19 mrt 2015
784
150
Noordoostpolder
Hallo allen,
Komende maand wordt onze nieuwe vouwwagen geleverd. Een Holtkamper cocoon windforce. (Blaast zichzelf op )

We hebben hier lang voor gespaard en ik hoop hem dus zo lang mogelijk netjes te houden.

Nu vraag ik mij af of het verstandig is om het tentdoek te beschermen met een product.
De fabrikant zegt over onderhoud en schoonmaak dat je er zo weinig mogelijk aan moet komen. (Zijn waarschijnlijk bang dat je de waterdichtheid aantast)
Onze vorige vouwwagen van dit merk is was uiteindelijk bijna 20 jaar oud en nog steeds waterdicht, maar wel was het doek vuil en niet meer goed schoon te krijgen. (Schimmel/weer, vaal worden van de oranje en groen gekleurde delen)

Voordat ik er iets opsmeer, wil ik er wel zeker van zijn dat ik geen schade aanricht (ding kostte ruim 20.000,-)

Ik denk dan aan gyeon fabric coat ofzo. (Ik zal dan wel enige liters nodig hebben gok ik...)

Wat denken jullie? Beschermen of na gebruik "schoon" maken en verder vanaf blijven?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Poeff... Het eerste wat mij te binnen schoot was inderdaad ook iets als een Fabric Coat.

Als jouw oude doeken waterafstotend bleven gedurende 20 jaar, dan zal er af-fabriek wel een prima behandeling zijn toegepast. Echter lijkt mij dat goed schoonmaken, en dus semi-permanente vervuiling voorkomen, de fabriek laag kan aantasten en zou je alsnog een nieuwe laag kunnen/moeten aanbrengen? Ik weet ook niet precies wat voor een doek het is. De caravan-tent die mijn ouders hadden was niet zomaar een simpel stofje, dat weet ik wel. (Was van een tamelijk dure Hobby-caravan)

Persoonlijk zou ik de fabrikant vragen wat je het beste kan doen. Aangeven dat je begrijpt dat je er zoveel mogelijk vanaf moet blijven, maar je eventuele verwering/schimmel/vaal worden door slijtage en UV-straling wilt voorkomen door de boel vaker schoon te maken en het niet erg vind om nieuwe bescherming aan te brengen, zo nu en dan.


Greetz
 
Ik heb er niet veel verstand van, maar ik denk dat het doek te fijn geweven is om water door te laten.
Ik geloof niet dat zij een coating aanbrengen.
Ik heb al eens bij een andere tentenzaak gevraagd wat ik kon gebruiken om het schoon te maken en hij zei dat chloor (verdund) geen probleem was voor waterdichtheid, alleen moest ik niet hard gaan boenen.
Ik moest het volgens hem zien als een huid.
Een beetje wrijven mag, maar als je huid het niet leuk meer zou gaan vinden, geldt dit ook voor het tentdoek.



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Als de producent zegt dat je er af moet blijven, neem je een risico met dat niet te doen
Hoe goed andere producten ook kunnen zijn, voor dit soort uitgaven zou ik de instructies van de producent volgen
Als je na een paar jaar de werking ziet verminderen kan je altijd nog wat anders proberen.
 
+1 voor RedCat.

De tent is al waterdicht dus dat is al een. Het enige wat jou dus in de weg staat is het verweren en vaal worden. Dit is eventueel naar die jaren zelf op te lossen. Ik zou er nu ook niets aan doen behalve ervan genieten.
 
Als jet het doet, moet de tent wel een hele tijd uitgevouwen blijven staan tot het goed gedroogd is.
Anders heb je zeker ellende bij de volgende keer uitvouwen, dan zit alles aan elkaar geplakt.

Schimmel en het weer erin, komt echt door vocht. Misschien is een beter optie een plek vinden war je na gebruik de vouwwagen kan laten drogen. ergens binnen waar het droog en warm is.
 
Ok Thanks! Dan ga ik het zo laten.
Toch gaat die eerste kwak vogelschijt of druppel boomhars wel zeer doen denk ik...
Vooral omdat ik het pas kan schoonmaken als we thuis zijn.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Ultramar.nl zou ik adviseren. Meteen vanaf begin. Binnen en buiten behandelen.
Bel ze maar. Kost je de kop niet, maar is perfect. Zeker ook voor nieuw.
 
Het product helpt ook te voorkomen dat het doek zeer vies wordt. Dat is zoals topic starter weet zeer moeilijk te reinigen. Hoe goed de kwaliteit van het materiaal ook. Vuil dringt echt in het materiaal.
 
Beste mdlange,
Ik heb je nog een link gezonden in een persoonlijk bericht.
De producent van jouw opblaasbare tentwagen blijkt bekend te zijn bij de firma Ultramar.
 
Benieuwd wat je gaat doen. Ik denk dat je wel blij van hun producten gaat worden om je mooie nieuwe aanwinst te beschermen en te conditioneren.
 
Ik heb het eens opgezocht uit nieuwsgierigheid.
Wat een geinig ding zeg, lijkt me geweldig om een keer met zo een ding te kamperen.
 
... De producent van jouw opblaasbare tentwagen blijkt bekend te zijn bij de firma Ultramar.

Ik zou voor de zekerheid toch even bij Holtkamp navragen of dit er ook echt vanaf het begin op zit.
Merknamen noemen is in de website wereld heel populair voor het zoekresultaat
 
Zojuist gebeld met ultramar en holtkamper.

Utramar kwam heel professioneel over. Een tijd zitten praten over van alles en de man die ik sprak had zeker verstand van zaken.
Hij vertelde dat door huidige milieu eisen de nieuwere tenten in mindere mate beschermd zijn dan vroeger, dus is het zeker verstandig een nieuwe tent met hun middel te impregneren.
De shampoo die zij verkopen stript de waterdichtheid enigszins, dus na schoonmaken sowieso weer behandelen.

Daarna met holtkamper gebeld.
Gelukkig kreeg ik daar ook een man aan de lijn die er verstand van had. Hij was ook bekend met de mileu eisen waardoor het moeilijker was geworden het doek te behandelen.
Echter kon hij mij verzekeren dat onze tent behandeld was om de komende 20 jaar waterdicht te blijven. Ook had het doek een zelfreinigende eigenschap, waardoor hij niet zou verkleuren en vuil door de zon verbleekt. Dit laatste geloof ik eerlijk gezegd niet helemaal, maar goed...
Onze oude tent was ook 20 jaar lang waterdicht, dus hij had wel een punt...
Holtkamper adviseerde nadrukkelijk geen middelen te gebruiken, geen shampoo, geen impregneermiddelen, alleen water met zachte borstel of eventueel een HD spuit.
Wanneer je een nieuwe tent van 4 a 5000,- koopt is dit een ander verhaal. Maar holtkamper heeft zelf zeker niet bespaard op het tentdoek, dus als je daar zelf mee bezig gaat is dit op eigen risico.

Voor 20.000,- ga ik dit risico dus ook niet nemen. Voor ons is dit heel veel geld en hebben hier heel lang voor gespaard.
Mocht hij over een paar jaar toch helemaal groen zijn geworden kan ik hem dan alsnog met het middel van ultramar reinigen en beschermen.

Dus als er nu een vogel op schijt, niet in een reflex S&W spuiten
Toch maar een spuitflesje met water vullen... Saai hoor
 
  • Leuk
Reactions: Aficior