• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Test: Velgenwax - Chemical Guys - Smartwax - Poorboy's - WheelWax

Tim

Master of Bling
Medewerker
2 mrt 2008
10.674
200
Berkel en Rodenrijs
Zoals al eerder aangekondigd hebben wij een vergelijkende test opgezet voor velgenwaxen.

In deze vergelijkende test gebruiken we de:

Chemical Guys - Wheel Guard € 18,99
Smartwax - Rimwax € 24.50
Poorboy's World - Wheel Sealant € 18,99
WheelWax - WheelWax € 18,99

De komende weken gaan we de duurzaamheid en werkzaamheid van de producten in de gaten houden. Vandaag zijn de waxen opgebracht, met tot nu toe de volgende bevindingen:

De Wheel Guard is stevig en een beetje puddingachtig van structuur, brengt makkelijk aan en poetst ook makkelijk uit. De geur is niet specifiek en zeer licht aanwezig.

De Rimwax is vla-achtig van structuur, ook deze wax brengt gemakkelijk aan en poetst nog makkelijker uit. De kauwgomballengeur is zeer specifiek en aanwezig.

De Wheel Sealant is een zeer zachte en makkelijk verwerkbare wax, lijkt qua structuur nog het meest op een vaste wax en ruikt licht naar watermeloen! De Wheel Sealant laat zich ontzettend makkelijk verwerken en is wat dat betreft zeker de winnaar hierin! Het uitpoetsen is net zo makkelijk als de Rimwax.

De WheelWax heeft dezelfde vla-achtige structuur als de Rimwax, maar ruikt verder nergens naar. Hij droogt het snelst van de vier en is daardoor wat moeilijker aan te brengen. De verwerking lijkt het meest op de verwerking van een carnaubawax. Ook het afnemen gaat minder makkelijk dan bij de andere waxen!

Het belangrijkst is hoe de vier velgenwaxen de komende weken presteren! Qua specificaties zou de WheelWax de beste papieren moeten hebben. Deze zou als enige de unieke eigenschap hebben dat de polariteit van de velg wordt omgedraaid, hierdoor zou de velg ook langer schoon blijven! Behalve de Wheel Sealant hebben de waxen ook een milde cleaner in zich om het oppervlak voor te bereiden. Verder zijn we benieuwd of de Rimwax zijn flinke prijsverschil (bijna 30% duurder dan de rest) kan verantwoorden.

Als voorbereiding hebben we de velgen schoongemaakt, gekleid en vervolgens met de Mothers Powerball en de Poorboy's World SSR1 behandeld.


De velgen konden wel een beurtje gebruiken:
ww1.jpg


Na het wassen, kleien en polijsten hadden we dit resultaat:
ww2.jpg


De velgenwaxen op een rij:
ww3.jpg


Hier zijn duidelijk de verschillende kleuren en structuren zichtbaar:
ww4.jpg
ww5.jpg

ww6.jpg
ww7.jpg


Per velg zijn twee verschillende velgenwaxen opgebracht. Het ventiel hebben we gebruikt als oriëntatiepunt. Op beide delen hebben we tape geplakt om ervoor te zorgen dat we op de velgen - per type velgenwax - een referentie hebben hoe de waxen presteren, het tape zorgt ervoor dat op die plek geen wax aangebracht kan worden. Als het goed is moeten deze stukken zichtbaar vuiler worden dan de behandelde delen. Alle waxen zijn twee keer aangebracht!

Linksvoor hebben we de WheelWax (links) en de Rimwax (rechts) aangebracht. De spaak tussen de blauwe stukken tape is het scheidingspunt en aan de bovenzijde is het ventiel het scheidingspunt. De Wheelwax was duidelijk zichtbaar na aanbrengen, maar de Rimwax was gemakkelijker dun en minder zichtbaar op te brengen:
ww8.jpg

ww9.jpg


Rechtsvo
 
Goed bezig geweest dus!! :)

Ben zeer benieuwd naar de uitkomst.. denk dat ikzelf naar de WheelWax ga maarja ik wacht de test nog wel ff af ;)
Dank voor de moeite van deze test
 
Nee, na het uitpoetsen het tape verwijderd!

Nog een toevoeging: Het blijkt logisch te zijn dat de WheelWax qua opbrengen en uitpoetsen op een carnaubawax lijkt, er zit ook carnauba in :)
 
Wat is het toch geweldig dat voor deze tests de R8 gebruikt wordt, ik bedoel welk ander "detailing" bedrijf kan/doet dat nou :D

Levert echt GEWELDIGE plaatjes op!!! Ga zo door zou ik zeggen :party:
 
Mooi initiatief om zelf de testen uit te voeren.
Zo kan je je klanten straks nog beter adviseren omdat je het zelf ondervonden hebt en niet de info maar uit een foldertje haalt.

Ik ga dit topic zeker in de gaten houden en ben dan ook erg benieuwd naar de resultaten.
En bovenal is het inderdaad spannend om te zien of de smartwax zijn hogere prijs waar gaat maken.

Straks als je velgjes vuil zijn is het ook leuk om verschillende testen uit te voeren.
Bijvoorbeeld eerst afspuiten met de hogedruk en kijken hoe schoon het dan wordt. Vervolgens foamen en dan afspuiten en als laatste gewoon wassen.

Heb je trouwens alle 4 de velgens behandeld met de verschillende waxen?

Want dan kan je elke schoonmaakstap ook nog eens afzonderlijk testen.

Joost
 
Ik ga gek worden als de RIMWax wint...
Heb het tot nu toe 2 keer gebruikt en ligt nu beetje in een hoekje stof te happen... :confused:

Wheelwax gaat er wellicht voor in de plaats komen...???
Ben benieuwd! :cool:
 
PT Cruiser zei:
Op die velgen heb je natuurlijk al wat plaats om te testen!

Mooie test. Ik ben benieuwd!

Genoeg plek op die velgen inderdaad! Gisteren al eventjes wat testwerk gedaan rond 1 uur 's nachts. Lekker rustig op de weg :-" ]d~^
 
Ik had de hoop dat de RimWax er voor zou zorgen, dat remstof niet zou blijven hangen aan me velgen...
Maar ik krijg de remstof die erop zit, er ook niet af met alleen een tuinslang bijvoorbeeld...

Moet echt gewoon ouderwets het handschoentje met een sopje bij komen...
Oftewel, ik heb er min of meer nauwelijks wat aan, want dat moest voorheen ook...

Wellicht gebruik ik te weinig...???? :confused:
 
Hoewel ik zelf erg tevreden ben over de Wheel Sealant is het inderdaad nog steeds ff met shampoo soppen om de velgen schoon te krijgen. Het gaat wel veel sneller dan wanneer er geen wax op de velg zit. Voorheen zette ik de velgen meestal in de NXT wax. Ik heb het idee dat de WS langer/beter houdt en het is een prettig product om mee te werken.
Ook over de Wheel Sealant heb ik weleens de claim gehoord dat je alleen nog maar de slang erop hoeft te zetten en dat de velgen dan weer helemaal schoon zouden zijn.
Dat is in mijn beleving een fabeltje en ook wellicht niet helemaal fair naar het product toe, want ik ken geen enkele (auto)wax die een zo'n claim waar kan maken en op die manier krijg je dus het effect dat een kwalitatief heel goed product toch tegenvalt, omdat de verwachtingen te hoog zijn.
 
Leuke test ,
Hoop dat de Poorboys wheelsealant wint, anders voel ik me weer verplicht om een nieuwe "betere" te kopen :D