• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

tips & trics over foamen

Daniel092

Detailing addict
19 sep 2011
78
55
Beste Detailers,

Gister heb ik de Monello Lancia foam kit gekocht alleen ben ik nu opzoek naar tips en trics.
Ik heb hier en daar al wat gelezen op het forum maar veel wijzer ben ik er nog niet van geworden. Vandaar deze vragen:

- Is het de bedoeling dat je de foam op een droge of een natte auto aanbrengt ?
- Wat is beter warm water of koud water... zowel voor de flacon als de karcher zelf.
- Moet je na het foamen de auto nog ''na wassen'' met wash mit en zeep ?
- Kan je de snow foam i.c.m een karcher hd reiniger ook onder de motorkap gebruiken zonder dat en complicaties in de motor ruimte optreden ?
- En wat gebruiken jullie als mengverhouding i.c.m de Monello foam ?

Ik hoor het graag van jullie :D

Meer tips en trics zijn natuurlijk altijd welkom
 
- Is het de bedoeling dat je de foam op een droge of een natte auto aanbrengt ?
Ik breng het altijd aan op een droge auto.

- Moet je na het foamen de auto nog ''na wassen'' met wash mit en zeep ?

Jazeker! Foam zal niet alle vervuiling weghalen, wel het ergste al losweken. Als je auto heel vaak gewassen wordt, kan het misschien wel eens lukken zonder achteraf te wassen...

- Kan je de snow foam i.c.m een karcher hd reiniger ook onder de motorkap gebruiken zonder dat en complicaties in de motor ruimte optreden ?
Als je de gevoelige delen afdekt in theorie wel, maar veilig lijkt het mij niet.
 
- Is het de bedoeling dat je de foam op een droge of een natte auto aanbrengt ?
Ik spuit de auto meestal eerst af (wel met een tuinslag en niet met de HD)

- Wat is beter warm water of koud water... zowel voor de flacon als de karcher zelf.
Warm water in de flacon heeft een positieve werking voor de dikte van de foam.

- Moet je na het foamen de auto nog ''na wassen'' met wash mit en zeep ?
Dat ligt er aan hoe vies je wagen is haha, ik doe het eigenlijk altijd wel

- Kan je de snow foam i.c.m een karcher hd reiniger ook onder de motorkap gebruiken zonder dat en complicaties in de motor ruimte optreden ?
hmm, dit heb ik nog nooit gezien, zelf doe ik het gewoon met een APC + Kwast ^^

- En wat gebruiken jullie als mengverhouding i.c.m de Monello foam ?
Lichte vervuiling: 1:10
Zware vervuiling: 1:4
 
  • Droge auto, zo heb je geen laagje water die het vuil bedekt en komt de foam direct in contact met het vuil (al zijn er die het op een natte wagen aanbrengen)
  • Met warm water in de flacon zou het iets beter schuimen
  • Ja, het foamen is een "pre-wash" om het zwaarste vuil weg te halen, daarna nog steeds wassen met 2BM.
  • Zou ik persoonlijk niet doen. Gewoon wat verdunde APC aanbrengen met een borstel en dan afspoelen
  • Geen idee hoe het zit met Monello foam, maar bij de meeste foam shampoos is het 2 vingers en dan de rest aanvullen met water
 
- Is het de bedoeling dat je de foam op een droge of een natte auto aanbrengt ?

Er is geen goed of fout. Als een auto extreem vies is zou ik deze eerst afspoelen met de HD en dan foamen. Normale of lichte vervuiling gewoon direct foamen zonder voor te spoelen.

- Wat is beter warm water of koud water... zowel voor de flacon als de karcher zelf.

Je HD kan meestal niet meer dan 40 graden warmte hebben maar die zou ik op gewoon koud water zetten. In de fles meng ik de zeep met warm tot heet water. Dit resulteert in een betere menging met je HD water.

- Moet je na het foamen de auto nog ''na wassen'' met wash mit en zeep ?

JA ! Het is een pre-wash geen fast-wash. Dit is bedoeld om zolang mogelijk contactloos te wassen waardoor de krassen zo minimaal mogelijk worden gehouden.

- En wat gebruiken jullie als mengverhouding i.c.m de Monello foam ?

Monello adviseert 1:10 tot 1:4. Begin lekker met 1:10 en speel een beetje met de doseerknop. Al spelende leert men.

Succes met foamen en vooral Have Fun Detailing
 
tip: vul je foam lans 2cm met monello foam. Vul daarna de fles 75% met heet water.
draaiknop helemaal dicht ( - kant).

Als het goed is krijg je dan een lekkere dikke laag foam.
 
Kijk eens aan wat een snelle reacties.. heel erg bedankt alvast voor alle adviezen.

Nu heb ik hier en daar gehoord dat de Lancia foam flacon soms nogal lek en dat mensen hiervoor een vervangende flacon voor hebben besteld. Is dit nog steeds het geval of is inmiddels de flacon al vernieuwd ?
 
Het antwoord : Niet teveel horen maar gewoon proberen en als het lekt een nieuwe vragen. ;)

Er zijn mensen die beweren dat als je hem op schuin houdt dat ie lekt.
Dat klopt ook want in de dop (messing) zit een luchtgaatje om te voorkomen dat de fles vacuum zuigt, dus hier zal iets uitlopen als je de fles schuin houdt.
 
Zonder het topic te willen hi-jacken.... maar waarom biedt CC enkel de Monello foam kit aan? De Autobrite foam lance is toch iets meer gebruikt en bekender?
 
Omdat CC geen autobrite in het assortiment heeft, daarom.

Ik heb zelf de autobrite lans, maar dat komt omdat ik CC toen nog niet kende. Ben er zeer tevreden over. Hij is wel wat duurder.
 
De AD lans is vroeger wél in het assortiment geweest, ik heb die ook gehad. Maar niet lang daarna is de Monello lans bedacht. Voor een veel aantrekkelijkere prijs. Kijkend naar gebruik, prijs/kwaliteit, zou ik lekker de AD lans links laten liggen, en de Monello in je mandje stoppen.
 
Alles is denk ik al gezegd. Alleen er komt echt geen (merkbaar) dikker schuim uit de lans als je de fles met warm water vult. Is laatst ook in een topic voorbij gekomen met onder andere deze link. Als je bedenkt hoeveel koud water er bij het foamen wordt toegevoegd aan het mengsel in de fles is dat ook best logisch.


Wat wel helpt voor dikker schuim is warm water gebruiken. In de zomer ligt de tuinslag die ik heb (50 meter) wel eens voor langere tijd in de zon, waardoor het water opwarmt. Als ik dan ga foamen is het schuim dikker dan normaal.
 
Eerst zeg je er komt geen dikker schuim, en daarna weer wel. Wat is het nou? haha.
Ik merk in ieder geval geen verschil met warm en koud water uit de HD.

Warm water in de fles zorgt er wel voor dat het product makkelijker mengt in de fles.
 
@Ferdy Oeps, foutje :D. Ik bedoelde dat warm water in de fles NIET helpt, maar warm water uit je HD WEL helpt voor dikker schuim. Warm water in de fles zorgt er daarnaast inderdaad voor dat het beter mengt.
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy
Allen,

Sorry voor het reageren in zo'n oud topic, maar het gaat wel over dit onderwerp.

Ook ik heb een 'Monello Lancia foam kit' gekocht en deze gaat gebruikt worden in combinatie met een Karcher K4.

Ik lees hier allemaal goede tips en daar kan ik echt wel wat mee.

Maar mijn vraag is op welke stand je eigenlijk de HD moet zetten?
Moet je de maximale werkdruk gebruiken (bij de K4 is dat 130 Bar) of een lagere stand (op de K4 heb je bijv. de autowas stand)?
 
Ik zou de maximale druk gebruiken. 130 bar is niet te hoog om de auto te wassen en een hogere druk zorgt er wel voor dat er dikker schuim uit de lans komt in mijn ervaring. Ik heb mijn hd ook wel eens op de laagste druk (30 bar volgens mij) en dat zorgde voor minder dik schuim.
 
Foamen op hoge druk, afspuiten mag best wat lager, zeg 100 bar
Met de foamlans sta je op afstand. Te dichtbij met hoge druk is soms onhandig
Bijvoorbeeld bij profielloze ruiten die direct op een rubber afsluiten (Mini bijv.)

Menig HD kan water aanzuigen (ipv uit de kraan), is bij koude handig om dan warm water te gebruiken
 
Goed dat hier nog op gereageerd wordt. Vandaag de monello foamgun besteld. Ik heb een nilfisk met 150 jaar druk. Ik gebruik nu dus die bijgeleverde foamspuit die bij de HD zit. Het is redelijk spoedig eigenlijk wat er uitkomt. Had al zitten spelen met mengverhoudingen maar buiten wat dikkere zeepstructuur ben ik nog niet geraakt. Hopelijk wordt het vormen dus beter met de nieuwe foamgun. Ik heb de AF snowfoam in huis en dus de monello foam. Iemand die ongeveer de ideale verhouding kan vertellen?
Zelfs het heet water heb ik geprobeerd maar dat verbeterde weinig eigenlijk.
 
Zonder goede foamlans zal het foam nooit echt mooi worden. Wat de mengverhoudingen betreft:

- Voor Monello werkt 1:10 prima. Je moet dan afhankelijk van je HD en de grootte van de auto wel behoorlijk snel werken.
- AF Avalanche heb ik ook sinds kort in huis en heb ik alleen nog gebruikt met een verhouding van 1:4. Dit was duidelijk te veel want ik kon de auto (Volkswagen Up), 6 keer infoamen. Ik denk dat je daar ook redelijk goed zit met een verhouding van tussen de 1:10 en 1:5.