Toppen nuttig of toch niet echt.

Discussie in 'Wax, Sealants en Detailersprays' gestart door Dibbuz, 19 mei 2008.

  1. Dibbuz

    Dibbuz Bastard of Bling
    Medewerker

    Lid sinds:
    6 apr 2008
    Berichten:
    5.965
    Leuk bevonden:
    251
    Vele onder ons brengen na het polijsten een selant (synthetische wax zoals de NXT wax) en toppen die dan met een carnauba wax (bv de Natty's Paste wax, Pete's 53 of Dodo Juices) voor net dat beetje extra glans en diepte. Maar heeft dat dan ook echt effect?

    Ik moet eerlijk zeggen dat ik het verschil niet echt met het blote oog zo kan zien. Misschien komt het dat het verschil zo klein is en je al helemaal gewend bent door het aanbrengen en uitpoetsen van sealant?

    Ik denk dat het vooral voor donkere lakken wel dat beetje extra glans geeft maar of het echt veel nut heeft als je je auto dagelijks gebruikt want dan is het effect wel snel weg. Wel nuttig als je naar een meeting gaat of net zoals ik niet de auto dagelijks gebruikt.

    Hoe denken jullie erover?
     
  2. Patrick

    Patrick Detailing chief

    Lid sinds:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.188
    Leuk bevonden:
    15
    Ik heb zelf M26 gebruikt over NXT wel op donkere auto maar ik zag toch wel iets verschil
     
  3. Dibbuz

    Dibbuz Bastard of Bling
    Medewerker

    Lid sinds:
    6 apr 2008
    Berichten:
    5.965
    Leuk bevonden:
    251
    Ik denk dat als de motorkap 50/50 taped en je doet de ene kant wel toppen en de andere kant niet dat je op het blote oog geen verschil ziet. Ik ga het toch eens een keer proberen als ik een zwarte auto doe.
     
  4. stimpy68

    stimpy68 Detailing guru

    Lid sinds:
    5 mei 2008
    Berichten:
    4.517
    Leuk bevonden:
    5
    Komende zondag Dennis... een zwart metallic golf ;)
     
  5. Dibbuz

    Dibbuz Bastard of Bling
    Medewerker

    Lid sinds:
    6 apr 2008
    Berichten:
    5.965
    Leuk bevonden:
    251
    Gaan we zeker doen, ik denk dat het geen drol uitmaakt, jij?
    Er wel vanuitgaande dat je een goede sealant gebruikt uiteraard.
     
  6. stimpy68

    stimpy68 Detailing guru

    Lid sinds:
    5 mei 2008
    Berichten:
    4.517
    Leuk bevonden:
    5
    We gaan het zondag zien en laten zien Dennis! Gaat helemaal goed komen! Een soort mythbusters ;)
     
  7. Tim

    Tim Master of Bling
    Medewerker

    Lid sinds:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    9.653
    Leuk bevonden:
    707
    De waterbeading (waterafstotendheid) van een carnauba wax is wel beter dan van de gemiddelde sealant! Maar de NXT 2.0 is al een goed voorbeeld van een sealant met uitstekende waterafstotendheid.

    Voor extra bescherming heeft het toppen zeker nut!
     
  8. Dibbuz

    Dibbuz Bastard of Bling
    Medewerker

    Lid sinds:
    6 apr 2008
    Berichten:
    5.965
    Leuk bevonden:
    251
    In welk opzicht? Een sealant die eronder zit moet sowieso langer blijven zitten dan die carnaubawax.
    Blijft de sealant er dan langer opzitten met een getopped carnaubawax of niet?
     
  9. Patrick

    Patrick Detailing chief

    Lid sinds:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.188
    Leuk bevonden:
    15
    Ben erg benieuwd naar de 50 50 foto
     
  10. Leon Sport

    Leon Sport Detailing addict

    Lid sinds:
    18 mei 2008
    Berichten:
    44
    Leuk bevonden:
    0
    Ik heb vorige week een zwart golf 4 V6 4motion en mijn eigen zwarte Leon eerst met M21 behandeld (dit gaf al een super resultaat) en vervolgens een laagje Natty's Paste Wax Blue aangebracht. Een vriend van mij (eigenaar van de Golf en weinig ervaring met detailen) kon duidelijk het verschil tussen beide fases zien. Ik heb het al vaker gezien dus "schrik" :D niet zo snel van een glans toename maar het nam dus echt toe. Volgens mij heeft het dus wel zin.
    Daarnaast wordt levensduur van de Sealent wel verlengd door het aanbrengen van de carnauba wax. (maar dat had je zelf ook al geconcludeerd)w^^w
     
  11. Patrick

    Patrick Detailing chief

    Lid sinds:
    12 mei 2008
    Berichten:
    1.188
    Leuk bevonden:
    15
    Dat de Sealent langer mee gaat is logies natuurlijk eerst moet de wax laag er af voor de Sealent pas gaat slijten
     
  12. Dibbuz

    Dibbuz Bastard of Bling
    Medewerker

    Lid sinds:
    6 apr 2008
    Berichten:
    5.965
    Leuk bevonden:
    251
    Dan zijn we daar over eens want dat dacht ik ook idd. ;)
     
  13. Bas

    Bas Detailing rookie

    Lid sinds:
    20 mei 2008
    Berichten:
    106
    Leuk bevonden:
    0
    Ik vind zelf dat waxen een warmer en natter effect geven dan een sealant. Deze geeft wel meer glans maar is ook kouder/harder qua uitstraling. Dus zelf gebruik ik altijd eerst een sealant voor de bescherming en daarna een aantal lagen wax voor het mooiste eindresultaat.

    Gr. Bas
     
  14. Dibbuz

    Dibbuz Bastard of Bling
    Medewerker

    Lid sinds:
    6 apr 2008
    Berichten:
    5.965
    Leuk bevonden:
    251
    Is het verschil te zien als je de ene helft van de motorkap zou doen en de andere kant niet?
     
  15. Bas

    Bas Detailing rookie

    Lid sinds:
    20 mei 2008
    Berichten:
    106
    Leuk bevonden:
    0
    Zelf zie ik, bij mijn eigen auto's, zeker verschil tussen een aantal waxen en sealants. Ik had de X5 (zwart) eerst in de M16 staan en daarna in de Pete's en vond dat de laatste meer glans en diepte gaf, wel wat minder nat en wat harder maar (voor mij) duidelijk zichtbaar. Toen ik daarna over ging op de Supernatural was er ook weer verschil te zien, nu een diepere en nattere glans dan de Pete's, echt top. Op de 206 (licht grijs) had ik collinite 476S zitten en laatst een laag Diamond white van Dodo aangebracht, deze gaf meer reflectie en een natter resultaat.

    Tussen de M16 en 476S zie ik weinig verschil, misschien dat de M16 iets natter is, waarbij de 476S duurzamer is. Verder gebruik ik de M26 en deze lijkt volgens mij op de Gold class (ook aanwezig)maar wel wat warmer en de M21 sealant en de NTX lijken ook redelijk op elkaar. Hierbij moet ik wel zeggen dat de resultaten kleur afhankelijk kunnen zijn en dus kunnen verschillen.

    Ik merk wel dat de verschillen in resultaat van de duurdere waxen niet evenredig zijn aan de prijsstijgingen. Maar als je net dat beetje extra wil en je hebt het er voor over zou ik zeggen doen.

    Gr. Bas
     
  16. Dibbuz

    Dibbuz Bastard of Bling
    Medewerker

    Lid sinds:
    6 apr 2008
    Berichten:
    5.965
    Leuk bevonden:
    251
    Bij zwarte wagens zal het best iets schelen denk ik, zeker als ik kijk hoe die Subaru gelukt is.
    Zit er wel over te denken om de Wolfgang Fuzion misschien te nemen als de knip het toe laat.
     
  17. Black Lion

    Black Lion Detailing addict

    Lid sinds:
    16 mei 2008
    Berichten:
    387
    Leuk bevonden:
    0
    Ik ben van plan de NXT tech wax te toppen met de m16.
    Is dat een verstandige keus?
    En zo ja waarom wel?
     
  18. Tim

    Tim Master of Bling
    Medewerker

    Lid sinds:
    2 mrt 2008
    Berichten:
    9.653
    Leuk bevonden:
    707
    Ik vind de M16 een beetje gehyped! Het is een prima wax hoor, maar er wordt soms wat overdreven over gedaan. Probeer eens een potje Natty's als alternatief.
     
  19. Leon Sport

    Leon Sport Detailing addict

    Lid sinds:
    18 mei 2008
    Berichten:
    44
    Leuk bevonden:
    0
    Ik vind de M16 ook teveel opgehemeld....:auw De M26 vind ik ook erg goed en ik ben erg tevreden over de Natty's Paste Wax blue!:-"
    Toch blijft het een persoonlijke kwestie wat je fijn vind...!
     
  20. PT Cruiser

    PT Cruiser Detailing addict

    Lid sinds:
    21 mei 2008
    Berichten:
    478
    Leuk bevonden:
    1
    Voor de duurzaamheid zal het zeker goed zijn om een sealant te toppen met wax. Alleen is het nadeel dat als je alles zelf doet, je de overgang zo geleidelijk ziet dat het verschil tussen wat al getopped is en wat niet, niet zo duidelijk meer is.