• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Toppen nuttig of toch niet echt.

Dibbuz

Bastard of Bling
Medewerker
Tester of Bling
6 apr 2008
7.495
198
44
Vele onder ons brengen na het polijsten een selant (synthetische wax zoals de NXT wax) en toppen die dan met een carnauba wax (bv de Natty's Paste wax, Pete's 53 of Dodo Juices) voor net dat beetje extra glans en diepte. Maar heeft dat dan ook echt effect?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het verschil niet echt met het blote oog zo kan zien. Misschien komt het dat het verschil zo klein is en je al helemaal gewend bent door het aanbrengen en uitpoetsen van sealant?

Ik denk dat het vooral voor donkere lakken wel dat beetje extra glans geeft maar of het echt veel nut heeft als je je auto dagelijks gebruikt want dan is het effect wel snel weg. Wel nuttig als je naar een meeting gaat of net zoals ik niet de auto dagelijks gebruikt.

Hoe denken jullie erover?
 
Patrick zei:
Ik heb zelf M26 gebruikt over NXT wel op donkere auto maar ik zag toch wel iets verschil

Ik denk dat als de motorkap 50/50 taped en je doet de ene kant wel toppen en de andere kant niet dat je op het blote oog geen verschil ziet. Ik ga het toch eens een keer proberen als ik een zwarte auto doe.
 
stimpy68 zei:
Komende zondag Dennis... een zwart metallic golf ;)
Gaan we zeker doen, ik denk dat het geen drol uitmaakt, jij?
Er wel vanuitgaande dat je een goede sealant gebruikt uiteraard.
 
De waterbeading (waterafstotendheid) van een carnauba wax is wel beter dan van de gemiddelde sealant! Maar de NXT 2.0 is al een goed voorbeeld van een sealant met uitstekende waterafstotendheid.

Voor extra bescherming heeft het toppen zeker nut!
 
Tim zei:
De waterbeading (waterafstotendheid) van een carnauba wax is wel beter dan van de gemiddelde sealant! Maar de NXT 2.0 is al een goed voorbeeld van een sealant met uitstekende waterafstotendheid.

Voor extra bescherming heeft het toppen zeker nut!
In welk opzicht? Een sealant die eronder zit moet sowieso langer blijven zitten dan die carnaubawax.
Blijft de sealant er dan langer opzitten met een getopped carnaubawax of niet?
 
Ik heb vorige week een zwart golf 4 V6 4motion en mijn eigen zwarte Leon eerst met M21 behandeld (dit gaf al een super resultaat) en vervolgens een laagje Natty's Paste Wax Blue aangebracht. Een vriend van mij (eigenaar van de Golf en weinig ervaring met detailen) kon duidelijk het verschil tussen beide fases zien. Ik heb het al vaker gezien dus "schrik" :D niet zo snel van een glans toename maar het nam dus echt toe. Volgens mij heeft het dus wel zin.
Daarnaast wordt levensduur van de Sealent wel verlengd door het aanbrengen van de carnauba wax. (maar dat had je zelf ook al geconcludeerd)w^^w
 
Dat de Sealent langer mee gaat is logies natuurlijk eerst moet de wax laag er af voor de Sealent pas gaat slijten
 
Ik vind zelf dat waxen een warmer en natter effect geven dan een sealant. Deze geeft wel meer glans maar is ook kouder/harder qua uitstraling. Dus zelf gebruik ik altijd eerst een sealant voor de bescherming en daarna een aantal lagen wax voor het mooiste eindresultaat.

Gr. Bas
 
Bas zei:
Ik vind zelf dat waxen een warmer en natter effect geven dan een sealant. Deze geeft wel meer glans maar is ook kouder/harder qua uitstraling. Dus zelf gebruik ik altijd eerst een sealant voor de bescherming en daarna een aantal lagen wax voor het mooiste eindresultaat.
Gr. Bas
Is het verschil te zien als je de ene helft van de motorkap zou doen en de andere kant niet?
 
Zelf zie ik, bij mijn eigen auto's, zeker verschil tussen een aantal waxen en sealants. Ik had de X5 (zwart) eerst in de M16 staan en daarna in de Pete's en vond dat de laatste meer glans en diepte gaf, wel wat minder nat en wat harder maar (voor mij) duidelijk zichtbaar. Toen ik daarna over ging op de Supernatural was er ook weer verschil te zien, nu een diepere en nattere glans dan de Pete's, echt top. Op de 206 (licht grijs) had ik collinite 476S zitten en laatst een laag Diamond white van Dodo aangebracht, deze gaf meer reflectie en een natter resultaat.

Tussen de M16 en 476S zie ik weinig verschil, misschien dat de M16 iets natter is, waarbij de 476S duurzamer is. Verder gebruik ik de M26 en deze lijkt volgens mij op de Gold class (ook aanwezig)maar wel wat warmer en de M21 sealant en de NTX lijken ook redelijk op elkaar. Hierbij moet ik wel zeggen dat de resultaten kleur afhankelijk kunnen zijn en dus kunnen verschillen.

Ik merk wel dat de verschillen in resultaat van de duurdere waxen niet evenredig zijn aan de prijsstijgingen. Maar als je net dat beetje extra wil en je hebt het er voor over zou ik zeggen doen.

Gr. Bas
 
Bij zwarte wagens zal het best iets schelen denk ik, zeker als ik kijk hoe die Subaru gelukt is.
Zit er wel over te denken om de Wolfgang Fuzion misschien te nemen als de knip het toe laat.
 
Ik vind de M16 een beetje gehyped! Het is een prima wax hoor, maar er wordt soms wat overdreven over gedaan. Probeer eens een potje Natty's als alternatief.
 
Ik vind de M16 ook teveel opgehemeld....:auw De M26 vind ik ook erg goed en ik ben erg tevreden over de Natty's Paste Wax blue!:-"
Toch blijft het een persoonlijke kwestie wat je fijn vind...!
 
Voor de duurzaamheid zal het zeker goed zijn om een sealant te toppen met wax. Alleen is het nadeel dat als je alles zelf doet, je de overgang zo geleidelijk ziet dat het verschil tussen wat al getopped is en wat niet, niet zo duidelijk meer is.