Hey Hermen,
Vadebo heeft perfect mijn post afgemaakt.
Vaak word er, of eigenlijk
ALTIJD door de leek, gedacht dat ''autopoetsen'' simpel is en door elke heikneuter effe gedaan kan worden. ''Effe beetje poetsen...''
'' Machientje met een spulletje over een auto heen knallen en hij glimt weer ''...'' Beetje troep op het kunststof smeren en de banden een likkie meuk, KLAAR! ''
Er bestaan simpelweg een hele hoop producten voor elk type doeleinde. Kijk bijvoorbeeld maar is naar een
wax, een product om je
kunststof weer mooi zwart te krijgen,
bandendressing, etc.
Bedenk ook de schillende apparaten, zoals een
Rotary of
DualAction (excentrisch) Daarnaast ook de vele
Microvezel-doeken,
aplicators, etc.
Voor al deze producten en materialen bestaan er ook nog is vele merken met hun eigen prijs, kwaliteit, etc.
(Denk hierbij aan een supermarkt die 10 verschillende merken cola/sinas in de schappen heeft staan. De duurste hoeft niet de beste of lekkerste te zijn, de goedkoopste hoeft niet de smerigste te zijn met allemaal troep als ingrediënten, etc.)
Zoals je nu wel weet ben ik recent begonnen met dit hele verhaal. Ik ben nu nog zeer zeker in de leer en ik heb zojuist weer een lading Polijst-pads bestelt omdat ik de pads uit mijn starters-kit heb gesloopt. (Niet - goed - het foam gereinigd tussen het polijsten door) Ik ga dit hoogstwaarschijnlijk nog veel vaker doen, en waarschijnlijk niet alleen met mijn pads.
Wat betreft jouw idee van een detail-bedrijf;
Ik heb nu enkele auto's gedaan van buren/familie/vrienden. Dit heb ik een enkele keer in een autogarage gedaan (bedrijf), onder een carport waarbij de auto maar half overdekt was, voor mijn deur in de avondzon/schemer en op de parkeerplaats naast mijn huis, in de schadow die uiteraard steeds verplaatste na gelang de zon draaide.
IK KAN DUS EIGENLIJK NIET POETSEN WANNEER IK WIL.
Ik vind autopoetsen leuk, het is een hobby waar ik lekker mee bezig kan zijn. Ik heb nu wat ervaring opgedaan en heb de nodige spullen om te doen wat ik moet doen. Het idee om van mijn hobby een beroep én eigen bedrijf te maken is inderdaad een leuke gedachte. Gelukkig weet ik van mijzelf dat ik die stap nog lang niet kan maken, en dus ook nog niet wíl maken. Ik mis simpelweg de kennis en ervaring wat betreft de werkzaamheden, producten, lakken, materiaal, etc.
Zoals Vadebo o.a. aangeeft komt er héél veel bij kijken;
- Je kan beginnen met basiskennis opdoen.
- Je kan een starterskit samenstellen en aanschaffen.
- Je kan gaan oefenen op testpanelen of oude auto's.
- Je kan dan (betaald) een auto voor een klant doen.
.........- Mits je het risico wil lopen dat je door onkunde schade aanricht, die je normale WA-verzekering niet gaat dekken.
.........- Mits de weeromstandigheden dit toelaten als je geen beschutte en goed verlichte ruimte heb.
Op je producten na heb je nu geen onkosten en kan je een auto detailen, Je vraagt een paar tientjes en ''klaar''.
- Je kan daadwerkelijk veel kennis en ervaring op gaan doen.
- Je kan een garagebox o.i.d. gaan huren voor een aanzienlijk prijsje per maand.
- Je kan een X-aantal verzekeringen gaan afsluiten om jezelf te kunnen dekken bij calamiteiten.
.........- Schade aan auto's, schade aan de gehuurde ruimte, brand, diefstal, inboedel, etc. (Een losse gok wat betreft verzekeringen, bedoeld ter illustratie)
- Je kan een voorraad aan producten, materialen, apparaten, etc. aan schaffen en op voorraad houden.
- Je kan elektriciteit, water, verwarming, etc. afnemen of aanleggen.
De maandelijkse kosten zijn nu aanzienlijk hoger. Maar, daarbij ook de kwaliteit en kwantiteit die je kan leveren.
- Je kan een klantenbestand op gaan bouwen.
- Je kan je eigen administratie bij gaan houden, of uitbesteden. (Belastingen en dergelijken)
- Adverteren of ieder ander middel om klanten te werven, etc.
(Ik heb verder niet verstand van dit alles, omdat ik zelf geen eigen bedrijf heb. Maar bovenstaande is wat mij nu te binnen schiet)
Tevens wordt de markt behoorlijk naar de kl#te geholpen door de zgn. knaken detailers welke zwaar onder de prijs zitten doordat ze even een bedrijfje starten (veelal naast een daily job en zonder hoge lasten. Hierdoor kunnen zij een belachelijk lage prijs vragen (full detail voor +/- €200 om maar een voorbeeld te noemen.
Als ik een full detail uit moet voeren loopt dat al snel naar het 3 voudinge hiervan.
Tevens hebben die snelle starters veelal geen btw en inkomsten belasting plicht.
Dit is inderdaad erg pijnlijk voor de ondernemers die het allemaal strakker en groter aan willen pakken. Zoals hierboven uitgelegd; Ik kan nu ook mijn DAP900 en wat pads + compounds in mijn kofferbak gooien, fles water en shampoo, stukkie klei en wat leuks voor het kunststof/banden. Vraag ik zo'n 125 euro voor een sedan, effe 6 uurtjes knallen en verdient.
De kwaliteit zal hier enorm onder leiden, maar een doorgaans leek die zijn autootje gedaan wil hebben, zal tevreden zijn. Tot het moment volgt waarop er wél kwaliteit word verwacht, stevige correctie of bijna schadeherstel aan de lak, interieurverzorging, ozonbehandeling, ramen tinten, lakverzegeling, impregneren, chemische behandeling, UPT, steenslag reparatie, spotrepair, koplamp renovatie.... en ga zo maar door.
Ik ga zelf maar niet even door, kheb er weer een lang verhaal van gemaakt. Ik hoop je een wat duidelijker beeld te geven.
Greetz