• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Uitleg gevraagd!

HerBuiten

Detailing rookie
1 jun 2015
3
0
Beste Forumlezers,


Ik zal mij eerst even voorstellen: ik ben Hermen en ben 16 jaar. Ik zit in de vierde van het vwo. Al een tijdje wil ik een bedrijfje beginnen in car detailing. Helaas zien mijn ouders nog veel haken en ogen, bijvoorbeeld wanneer ik door te lang polijsten door de lak heen polijst. Of er ontstaand krassen wanneer er gereedschap uit mijn handen valt. Waardoor ik voor hoge kosten kom te staan die ik niet kan betalen.
Daarom vraag ik of er iemand is die mij op een ochtend, middag of avond (hele dag mag ook :)) uitleg/cursus kan geven. Ik heb onder andere op internet mij goed ingelezen op alle onderdelen van cardetailing en heb vooral vragen over het polijsten. Het liefst gratis of tegen een kleine betaling. Graag in rotterdam of omstreken. Woon je verder weg, stuur gerust een berichtje!

Groeten,
Hermen
 
Hallo Hermen, altijd leuk om te lezen dat iemand interesse heeft in Car Detailing.

Ikzelf ben recent begonnen met het 'serieus' detailen. Ik ben begonnen met een potje Commandant en een wax van een paar knaken en nu heb ik inmiddels een leuk starterspakketje met een DualAction polijstmachine, een aantal compounds, goede doeken en producten. Erg leuk, en goed, om mee te beginnen!
Daarnaast heb ik ook een hoop meer kennis opgedaan, wat mits zo goed is als het beste materiaal en/of producten.

Het eerste wat ik mij afvraag; Heb je al ervaring met detailing?

Mocht er iemand zijn die jou het één-en-ander wil gaan uitleggen, is het verstandig om aan te geven of je ervaring hebt. Denk hierbij aan ervaring zo simpel als het goed wassen van een auto, tot misschien zelfs wel de ervaring om met een Rotary alles aan te kunnen. Daarnaast ook simpelweg de kennis.

Zoals ik al aangaf ben ik recent pas een stapje verder gegaan met detailing. Ik heb bij een autopoetsbedrijf gewerkt en dacht wel het één-en-ander te weten. Ik kwam er dan ook snel achter dat er nog héééél veel te leren is.
Net als jij, zoals ik in je bericht lees, ben ik veel gaan lezen op internet, foto's en filmpjes bekeken, forums gechecked en Guides/How-to's gelezen.

Toen ik eenmaal een 'goed' beeld had van wat er moest gebeuren, hoe en met welke materialen en producten, heb ik CarClean benaderd en mijn bevindingen voorgelegd. Na een uitstekende service via e-mailcontact had ik besloten om persoonlijk de showroom te bezoeken. Tijdens dit bezoek is mij zéér veel uitgelegd over de vele producten, apparaten en methodes voor het polijsten.
Verschil tussen producten en apparaten, waarom het één of het ander, ervaringen, enz. KORTOM: Ik dacht al veel te weten...

Voldaan en met een goed pakket aan spullen liep ik dan ook de deur uit.

Het liefst zou ik ook een cursus of clinic willen volgen om het juiste te weten te komen wat betreft polijsten. CarClean geeft, als ze de tijd kunnen maken tussen de drukte door , ook clinics.
Ik heb inmiddels al een aantal auto's kunnen detailen, maar elke auto is weer anders. (logisch ;)) Ik heb dus momenteel de juiste spullen en verschillende auto's gedaan, maar er valt nog zó veel te leren. Ik heb mijzelf verdiept in alles omtrent detailing, maar de praktijk is altijd net even wat anders.


Wat betreft de 'haken en ogen''; Ik snap dat jouw ouders hier even bij stilstaan. Stel dat je een auto detailed en €150,- omzet maakt en vervolgens veroorzaak je schade (bijv. spuitwerk) dat dan weer €250,- kost.

Ikzelf ben altijd voorzichtig met het verwijderen van lak. Ik check het bouwjaar van de auto, stel vragen aan de eigenaar betreffende gebruik/eventuele schades en overspuiten/doe testspots en binnenkort ga ik ook een lakdikte-meter aanschaffen om te checken of ik inderdaad niet ergens te maken heb met een dunne lak en het risico om hier doorheen te gaan. Etc etc.

Als ik kijk naar hoe jong je nog bent, een bedrijf wilt beginnen in de Car Detailing en, concluderende uit je bericht, nog lerende bent op dit gebied, is het dan niet een idee om een 'Autopoetsopleiding'' te volgen? Ik heb dit laatst een beetje zitten Googlen en kwam bedrijven tegen die een opleiding geven waarin je de kennis opdoet van zowel het detailen als het runnen van een gelijksoortig bedrijf.


Ik ben op dit moment niet thuis en maak hier al een langer verhaal van als gepland, maar mocht je nog vragen hebben kun mij altijd een Persoonlijk Bericht sturen. Of simpelweg in dit topic.
Zoals ik al zei, ik ben ook nog maar een beginner, maar misschien kan ik juist daarom wat adviezen of ervaringen delen.


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: SanderBakker
Er wordt zo gemakkelijk gedacht om zo even een detail bedrijf(je) op te starten.
Ten eerste moet je ruime kennis vergaren mbt het detailen. Het lijkt zo gemakkelijk maar dat zal je tegen kunnen gaan vallen. Daarbij komt je voorraad, bedrijfsruimte, VERZEKERINGEN!!! (Dit wordt veelal achterwege gelaten maar is van absoluut belang).
Dan je maandelijkse kosten.....en zo kan ik wel even doorgaan.
Ik ben nu voor het 4e jaar beroepsmatig bezig als detailer en het is echt niet zo gemakkelijk als je denkt.
Tevens wordt de markt behoorlijk naar de kl#te geholpen door de zgn. knaken detailers welke zwaar onder de prijs zitten doordat ze even een bedrijfje starten (veelal naast een daily job en zonder hoge lasten. Hierdoor kunnen zij een belachelijk lage prijs vragen (full detail voor +/- €200 om maar een voorbeeld te noemen.
Als ik een full detail uit moet voeren loopt dat al snel naar het 3 voudinge hiervan.
Tevens hebben die snelle starters veelal geen btw en inkomsten belasting plicht.

Sorry dat ik niet super vriendelijk / enthousiast overkom, bedoel het goed ;)
 
  • Leuk
Reactions: Cordoba
Hey Hermen,

Vadebo heeft perfect mijn post afgemaakt.

Vaak word er, of eigenlijk ALTIJD door de leek, gedacht dat ''autopoetsen'' simpel is en door elke heikneuter effe gedaan kan worden. ''Effe beetje poetsen...''
'' Machientje met een spulletje over een auto heen knallen en hij glimt weer ''...'' Beetje troep op het kunststof smeren en de banden een likkie meuk, KLAAR! ''


Er bestaan simpelweg een hele hoop producten voor elk type doeleinde. Kijk bijvoorbeeld maar is naar een wax, een product om je kunststof weer mooi zwart te krijgen, bandendressing, etc.
Bedenk ook de schillende apparaten, zoals een Rotary of DualAction (excentrisch) Daarnaast ook de vele Microvezel-doeken, aplicators, etc.
Voor al deze producten en materialen bestaan er ook nog is vele merken met hun eigen prijs, kwaliteit, etc.

(Denk hierbij aan een supermarkt die 10 verschillende merken cola/sinas in de schappen heeft staan. De duurste hoeft niet de beste of lekkerste te zijn, de goedkoopste hoeft niet de smerigste te zijn met allemaal troep als ingrediënten, etc.)

Zoals je nu wel weet ben ik recent begonnen met dit hele verhaal. Ik ben nu nog zeer zeker in de leer en ik heb zojuist weer een lading Polijst-pads bestelt omdat ik de pads uit mijn starters-kit heb gesloopt. (Niet - goed - het foam gereinigd tussen het polijsten door) Ik ga dit hoogstwaarschijnlijk nog veel vaker doen, en waarschijnlijk niet alleen met mijn pads.


Wat betreft jouw idee van een detail-bedrijf;

Ik heb nu enkele auto's gedaan van buren/familie/vrienden. Dit heb ik een enkele keer in een autogarage gedaan (bedrijf), onder een carport waarbij de auto maar half overdekt was, voor mijn deur in de avondzon/schemer en op de parkeerplaats naast mijn huis, in de schadow die uiteraard steeds verplaatste na gelang de zon draaide.

IK KAN DUS EIGENLIJK NIET POETSEN WANNEER IK WIL.

Ik vind autopoetsen leuk, het is een hobby waar ik lekker mee bezig kan zijn. Ik heb nu wat ervaring opgedaan en heb de nodige spullen om te doen wat ik moet doen. Het idee om van mijn hobby een beroep én eigen bedrijf te maken is inderdaad een leuke gedachte. Gelukkig weet ik van mijzelf dat ik die stap nog lang niet kan maken, en dus ook nog niet wíl maken. Ik mis simpelweg de kennis en ervaring wat betreft de werkzaamheden, producten, lakken, materiaal, etc.

Zoals Vadebo o.a. aangeeft komt er héél veel bij kijken;

- Je kan beginnen met basiskennis opdoen.
- Je kan een starterskit samenstellen en aanschaffen.
- Je kan gaan oefenen op testpanelen of oude auto's.
- Je kan dan (betaald) een auto voor een klant doen.
.........- Mits je het risico wil lopen dat je door onkunde schade aanricht, die je normale WA-verzekering niet gaat dekken.
.........- Mits de weeromstandigheden dit toelaten als je geen beschutte en goed verlichte ruimte heb.

Op je producten na heb je nu geen onkosten en kan je een auto detailen, Je vraagt een paar tientjes en ''klaar''.

- Je kan daadwerkelijk veel kennis en ervaring op gaan doen.
- Je kan een garagebox o.i.d. gaan huren voor een aanzienlijk prijsje per maand.
- Je kan een X-aantal verzekeringen gaan afsluiten om jezelf te kunnen dekken bij calamiteiten.
.........- Schade aan auto's, schade aan de gehuurde ruimte, brand, diefstal, inboedel, etc. (Een losse gok wat betreft verzekeringen, bedoeld ter illustratie)
- Je kan een voorraad aan producten, materialen, apparaten, etc. aan schaffen en op voorraad houden.
- Je kan elektriciteit, water, verwarming, etc. afnemen of aanleggen.

De maandelijkse kosten zijn nu aanzienlijk hoger. Maar, daarbij ook de kwaliteit en kwantiteit die je kan leveren.


- Je kan een klantenbestand op gaan bouwen.
- Je kan je eigen administratie bij gaan houden, of uitbesteden. (Belastingen en dergelijken)
- Adverteren of ieder ander middel om klanten te werven, etc.

(Ik heb verder niet verstand van dit alles, omdat ik zelf geen eigen bedrijf heb. Maar bovenstaande is wat mij nu te binnen schiet)


Tevens wordt de markt behoorlijk naar de kl#te geholpen door de zgn. knaken detailers welke zwaar onder de prijs zitten doordat ze even een bedrijfje starten (veelal naast een daily job en zonder hoge lasten. Hierdoor kunnen zij een belachelijk lage prijs vragen (full detail voor +/- €200 om maar een voorbeeld te noemen.
Als ik een full detail uit moet voeren loopt dat al snel naar het 3 voudinge hiervan.
Tevens hebben die snelle starters veelal geen btw en inkomsten belasting plicht.


Dit is inderdaad erg pijnlijk voor de ondernemers die het allemaal strakker en groter aan willen pakken. Zoals hierboven uitgelegd; Ik kan nu ook mijn DAP900 en wat pads + compounds in mijn kofferbak gooien, fles water en shampoo, stukkie klei en wat leuks voor het kunststof/banden. Vraag ik zo'n 125 euro voor een sedan, effe 6 uurtjes knallen en verdient.

De kwaliteit zal hier enorm onder leiden, maar een doorgaans leek die zijn autootje gedaan wil hebben, zal tevreden zijn. Tot het moment volgt waarop er wél kwaliteit word verwacht, stevige correctie of bijna schadeherstel aan de lak, interieurverzorging, ozonbehandeling, ramen tinten, lakverzegeling, impregneren, chemische behandeling, UPT, steenslag reparatie, spotrepair, koplamp renovatie.... en ga zo maar door.



Ik ga zelf maar niet even door, kheb er weer een lang verhaal van gemaakt. Ik hoop je een wat duidelijker beeld te geven.


Greetz
 
@Quantoxx en @Vadebo bedankt voor de informatie!

De overdekte ruimte +licht, water enz. heb ik in ieder geval thuis. En over producten aanschaffen hoef ik ook geen zorgen te maken. Een verzekering aanschaffen is denk ik wel een veilige oplossing als dit niet teveel gaat kosten. Weet iemand hoeveel je daar ongeveer aan kwijt bent per maand?

Zoals jullie allebei al zeggen (dat is wat ik er uit op maak) is kwaliteit belangrijk. Door kwaliteit te leveren kan je namelijk een goed klanten bestand op bouwen en verziek je de markt niet verder. Ook door het grote aanbod van autopoetsers is kwaliteit nodig zodat je er boven uitblinkt.
dus kwaliteit is veel belangrijker dan kwantiteit. Dit betekent dat je zoiezo eerst een jaar ervaring op moet doen voor dat je kan beginnen. het volgende ben ik van plan:
- eerst een goede cursus volgen. Weet iemand een clinic die goede kwalitiet levert?
- bij de sloop een autopanneel halen en daar op oefenen.
- op de auto van mijn pa en van mijn 3 broers testen.

Dit is inderdaad erg pijnlijk voor de ondernemers die het allemaal strakker en groter aan willen pakken. Zoals hierboven uitgelegd; Ik kan nu ook mijn DAP900 en wat pads + compounds in mijn kofferbak gooien, fles water en shampoo, stukkie klei en wat leuks voor het kunststof/banden. Vraag ik zo'n 125 euro voor een sedan, effe 6 uurtjes knallen en verdient.
dit was idd eerst het idee wat ik zo ong. in mij hoofd had, maar dat is nu wel veranderd.

@Quantoxx zou je een pm kunnen sturen met jouw startersset?
 
Verzekering voor schade gemaakt aan auto's van klanten enz. zal niet zo gek duur zijn.

ik ben zelf geen prof. detailer maar heb een eigen bedreif als hoefsmid, ben nu bijna 4 jaar voor mijzelf bezig als zzp'r.


ik betaal dacht ik iets van 80 euro per maand, en dan zijn de paarden waar ik mee werk verzekerd tot 1 miljoen aan schade, evenals nevenschade enz.


waar je meer rekening mee moet houden als je proffesioneel aan de gang wilt als zzp'r zijn alle zaken die makkelijk vergeten.
de verplichte boekhouding, dus accountantskosten voor de jaarrekening enz. dit is bij minimaal werk en bijna geen facturen al zomaar 600eur, als je bijna alles zelf doet.
kun je bijna niets zelf en heb je veel adviez nodig, en heb je zeg maar 3 a 4 facturen in de week loopt dit zomaar op naar 1000 euro of meer per jaar.

ook je eigen verzekeringen zijn erg duur,

wie verdient er geld als je ziek bent? (je arm breekt, of gewoon langdurig ziek)
hoe en wanneer bouw je pensioen op?

houd er maar rekening mee dat de belastingdienst zo'n 40% van alles wat je verdient wilt hebben, 21% btw en dan de inkomstenbelasting.


het lijkt mij verstandiger om ''hobbymatig'' te beginnen, wat dit precies inhoud kan de kvk en belastingdienst jou precies vertellen.
of je jezelf dan ook kan verzekeren tegen kosten die je maakt aan auto's van klanten weet ik niet zeker maar daarvoor kun je het beste een assurantiekantoor benaderen.

van je hobby je werk maken is geweldig kan ik uit ervaring zeggen, maar er komt veel meer bij kijken dan je in eerste instantie denkt.
 
...Hey Herbuiten,

Vergeet ook niet dat bij een overdekte ruimte de verlichting niet simpelweg een TL-bakkie in een garage ofso is. Licht van alle kanten simuleert een auto die buiten staat en zelfs dan nog rijd ik de auto letterlijk de zon in voor de nacontrole.

Zoals Maupie00 mooi aangeeft, komt er écht veel bij kijken. Een goed begin is simpelweg oefenen. Een cursus of clinic is dan ook een mooie aanvulling als je op korte termijn een grote stap vooruit wilt, maar zelfstudie door te 'doen' werkt ook prima.

Ik heb een topic gemaakt onder Handleidingen & Tutorials waar ik mijn starterspakket heb staan. Inmiddels heb ik daar nog meer spullen bijgehaald, iets wat aangeeft dat ik ook weer geleerd heb van mijn eerste ervaringen.

Ik raad je aan om daar effe te kijken en als je meer info wilt van mij als beginnende poetser, vrsag maar raak.

Een jaar poetsen, zoals jij aangaf, lijkt mij niet eens genoeg. Ervaren detailers leren elke dag nog.

Ikzelf ben op dit moment bezig om zoveel mogelijk verschillende auto's te detailen en ik houd hier dan ook een logboek voor bij. Hierin vermeld ik het type auto/bouwjaar/vervuiling/eerdere detailings/of de auto eerder is overgespoten/datums/gebruikte producten/welke combinaties van pad + compound ik de gewenste mate van correctie heb kunnen behalen/etc etc.

Tot nu toe heb ik veelal donkere auto's gedaan die toevallig een bikkelharde lak hadden. (BMW/Volvo/etc) Ik weet hoe mijn compounds werken en hoe mijn pads dit verwerken, ik begrijp wat er gebeurt tijdens het polijsten en en hoe de lak hierop reageert. Zou ik nu ineens overstappen op een rotary, is dat waarschijnlijk allemaal van de baan. Dus, begin ik onder aan de ladder en werk mezelf langzaam maar zeker omhoog.

Ik heb op dit moment sterk het idee dat jij al voorbij het midden van de ladder bent geklommen, zonder de eerdere treden volledig te begrijpen, of sterker nog, het begrijpen dat er nog vele treden vóór zitten nog niet aanwezig is.

Nogmaals, zoals ik ook recent ben begonnen, dus onderaan de ladder, is wat ik jou ook aanraad om te doen.
.
Een bedrijf starten is nog een heel eind weg, tenzij je dus op bijv. dit forum geen vragen zou stellen, maar alle antwoorden zou geven.

Check de Handleidingen en Tutorials, daar staat mijn topic over machinaal poetsen en mijn starterskit en ervaringen.


​Greetz
 
Mooie uitgebreide uitleg!
Nog een lange weg te gaan vooraleer ik alles heb om mijn eigen wagen 100% te doen, laat staan die van anderen :)
 
Volgens mij kun je veel beter eerst hobbymatig beginnen. Zodra je een eigen auto hebt daar lekker mee bezig gaan, misschien wat auto's van familie en vrienden erbij gaan poetsen en langzaam je assortiment aan spullen uitbreiden. Op die manier kun je ook ontdekken hoever je passie rijkt t.a.v. het detailen van auto's. Je zult de eerste niet zijn die vol overgave in het diepe springt en er uit eindelijk achter moet komen dat het toch niet helemaal je ding is.

Kortom: ga eerst lekker je rijbewijs halen en een auto kopen en ga daar lekker mee aan de slag. Koop eerst goede was middelen en goede waxen e.d. , na een poosje ga je lekker uitbreiden met een DAP o.i.d. en zo ga je steeds een stapje verder. Op deze manier bespaar je jezelf onnodig hoge kosten in het begin (niet lullig bedoeld hoor maar je bent uiteindelijk nog maar 16 en toen had ik de financiële ruimte nog niet om zulke dure dingen te kopen) en kun je voor jezelf naan of dit echt hetgeen is wat je wilt.
Maak eerst je VWO lekker af en ga daarna een goede middenstandsopleiding volgen om te leren hoe het bedrijfsleven in elkaar steekt en waar je allemaal rekening mee dient te houden, en zoals ik al eerder heb gezegd: lekker voor de hobby auto's gaan poetsen.

Het is niet mijn bedoeling om je ideeën de grond in te boren hoor, absoluut niet, maar gezien je leeftijd wil ik je behoeden voor een sprong in het "TE" diepe.
 
Ik denk dat Herbuiten dit al wel begrepen had. Echter hoorde ik al een hele tijd niks meer in zijn topic. Vandaar dat ik effe vroeg hoe het nu ging.

Topic is al op 6 juni gestart.
 
hermen, ik denk dat je moet beginnen om 29 augustus naar de Summer Detail Day bij Carclean te komen. Dan kun je veel zien en leren en praten met anderen, en de dag kost je niets alleen vervoer naar Berkel & Rodenrijs, maar gezien je in de regio R'dam woont, lijkt me dat niet zo'n probleem. Op de dag kun je misschien wat spullen aanschaffen, zodat je bijvoorbeeld kunt beginnen met de auto van je ouders, en in de gaten houden wanneer er clinics worden gegeven bij CC. In het verleden kostten die clinics 35 euro per dag, zowel voor de handmatige clinic als voor de DAP-clinic. Dan heb je een redelijke basis om te beginnen, verder misschien kijken of je als bijbaantje bij een lokale garage iets kunt doen als autopoetser. Dat zal niet helemaal zijn wat je echt wil, maar zo kun je wat ervaring opdoen, en ben je zelf nog niet verantwoordelijk voor schade (dat is namelijk je baas, dus in dit voorbeeld de garage die je in loondienst neemt)