• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vette vlekken / hologrammen?

Jos Kuiper

Detailing chief
10 jun 2013
203
85
40
Staphorst
Ik heb onlangs een auto gepolijst en de 'klant' belde me later op dat het niet naar wens was.
Balen natuurlijk, gelukkig nog niet eerder gehoord, en hij is afgelopen zondag weer langs gereden..

De lak is prima gepolijst, en na het waxen heb ik de auto in de zon grondig nagekeken en ook foto's gemaakt.
Niets aan de hand.

Echter nu heeft de auto nogal hologrammen in de zon zichtbaar.
Erg vreemd, want ze waren er meteen na het waxen absoluut niet!

Ook voelt de lak erg vettig aan, vingers blijven ook in de vettige laag zichtbaar.

Wat kan dit zijn, hoe kan dit zijn ontstaan?
En vooral, wat nu te doen?

Ik dacht zelf de auto geheel nalopen met CarPro Eraser om te ontvetten, dan heel licht polijsten met bv Monello Finale en dan opnieuw in de wax.

Wax die ik had gebruikt is Soft99 Fusso coat dark wax 12 months
 
Gevalletje waxhologrammen vermoed ik.

Probeer het eens met een pufje Spray&Wipe op een doek en voorzichtig afnemen. En het liefst nawrijven met een microsuede doek of een doek met korte vezels

https://forum.Carclean.com/threads/wax-hologrammen-update-pagina-3.8297/
 
Dat ga ik zaterdag proberen, dan komt de auto terug. Bedankt voor de tip.
Is hiermee de wax dan verdwenen en moet ik opnieuw waxen of niet?

@Quantoxx Geen hologrammen in de lak, na het waxen (meteen erna dus) auto helemaal superstrak.

Kan het door de warmte (30 graden buiten, misschien tegen de 40 in de loods waar ik gewaxt heb) komen?
 
Er kunnen meerdere oorzaken zijn:

- een wax is vettig en kan gaan zweten, zeker bij hoge(re) temperaturen
- te dik aangebracht
- afgenomen met een verzadigde doek. Gewoon meerdere doeken gebruiken. Eerst de lange kant van de doek om het meeste residu af te nemen en vervolgens de korte kant.
- na enkele uren nogmaals afnemen met de korte kant van de doek
- het layeren van (verschillende) soorten waxen. Sommige kunnen dit niet verdragen.
 
Duidelijk, hoop dat het dat inderdaad is en dat ik dat relatief eenvoudig met Spray & Wipe kunnen verwijderen.

Maar haal ik daarmee de waxlaag helemaal weg en moet ik alles opnieuw in de wax zetten of niet?
 
S&W zal de waxlaag niet weghalen, die heeft zich allang gehecht. Alleen het overtollige dus. En daarna genieten...in het weekend komt er regen!!
 
Helaas het probleem niet kunnen verhelpen, enorm balen.

Afgelopen zaterdag het volgende gedaan:

- Lokaal behandeld met Poorboys Spray & wipe, geen effect
- Lokaal behandeld met CarPro Eraser, geen effect
- Toch maar gaan polijsten, met de DAP900 en oranje Monello pad en Monello Finale

Bij de laatste stap dacht ik dat ik het goed had.
Kon met de bouwlamp / Monello Faro zo niets meer zien dus de hele auto zo behandeld.

Toen ik alles klaar had op alle mogelijke manieren de Faro erop gehouden en af en toe zag ik een licht hologram dacht ik.
Kreeg het maar heel enkele keer in beeld.
Buiten in de namiddagzon leek alles zo goed als weg, soms heel licht.

Echter vandaag in de volle zon blijkt dat het probleem er nog zit. Hologrammen over de hele zijkanten en motorkap.
Echt een vettig laagje zegmaar.

Wat nu? Ik weet het niet meer. :(
 
Komen de hologrammen door het wrijven van de doek over de lak? Verschijnen ze dus in de wrijf richting?

Als ik het antwoord van @ivo's lees en mijn vermoeden erbij optel, zou het wel eens zo kunnen zijn dat je te maken met ontzettend zachte lak.
De zachtste doek kan al zelfs swirls veroorzaken.

Mijn oplossing hiervoor zou zijn om gebruik te maken van de Monello Senza Bordi edgeless doeken, Meguiar's Ultimate Wipe of Gyeon suede doeken,
of in ieder geval doeken met niet al te hoge microvezel.
 
Ik heb dit tot nu toe bij 2 auto´s gehad. Bij de beruchte Audi S4 en de laatste keer bij de blauwe Skoda die recent op het forum staat. In deze gevallen kon ik wrijven met een doek wat ik wilde, maar de vettigheid kreeg ik niet weg of maakte ik zelfs erger. (Zeker wetende dat het geen hologram kon zijn van het polijsten, wist ik zeker dat het lag aan product) Ik kon namelijk met de vinger wél een enigszins schone streep trekken in de hologram.

Ik gebruikt de Sena Bordi's (2x) en Naneloex - EX.

In beide gevallen heb ik een finishing polijstmiddel gebruikt en het paneel opnieuw een hit gegeven, vervolgens afgenomen met schone doeken voor de zekerheid. Bij de Audi werkte het met Mezzo en afnemen met warm water in een sprayfles en bij de recente Skoda werkte een hit met S30 zónder water.

De Audi was bikkelhard, maar zéér gevoelig. De Skoda was niet zachte te noemen, want ik had 1-2 hits nodig om tot correctie te komen. Ik denk dat het een bijeenkomst van factoren is.


Greetz
 
Ik heb er geen ervaring mee, maar elke keer als ik het lees blijf ik het een bijzonder fenomeen vinden. Het rijmt niet met elkaar ofzo..
 
Ik heb er geen ervaring mee, maar elke keer als ik het lees blijf ik het een bijzonder fenomeen vinden. Het rijmt niet met elkaar ofzo..

Ik heb het gelukkig nog maa 2x meegemaakt. Het eerste geval was tamelijk zorgwekkend omdat de hele auto eronder zat (Sticky paint) en het tweede geval schrok ik mij uiteraard opnieuw kapot; ''Nee!? Niet weer?!... Dit gaat een lange dag worden!!''



Greetz
 
Bij zo'n gevoelige lak, neem je dan ook het polijstmiddel af met bijvoorbeeld senza bordi's? Of alleen de wax (kan het antwoord al raden denk ik?)

Want dan zou je bijna zeggen, waarom niet je hele arsenaal doeken laten bestaan uit senza bordi's/alternatief om 't zekere voor 't onzekere te nemen...

(...heeft net een voorraadje van 15 peluche verde/peluche bianco opgebouwd...)