• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vetvlek verwijderen

casperpeek

Detailing addict
30 mrt 2010
188
62
Een kennis van mij heeft een zwart stoffen interieur in zijn Audi A4 my2005. Nu was zijn wederhelft zo aardig om een aantal keren saucijzen broodjes te halen, en deze zak op de bijrijdersstoel neer te zetten. Nu zit hier dus een donkere vetvlek in. Nu ben ik al 1 keer bezig geweest met de extractor, en dacht ik alles weg te hebben. Helaas toen de stoel weer droog was, kwam de vlek weer tevoorschijn. Ik had deze ingespoten met meg's apc + in een verdunning van 1:10, ingewerkt met een interieur borstel en mf doek. Hierna met de extractor tot er alleen helder water uit de stoel kwam.

Wat zou ik nog meer kunnen proberen?
 
Ik zou beginnen met de behandeling meerdere malen te herhalen.
Mocht dat geen uitkomst bieden, de concentratie APC opvoeren.

Succes
 
Dat soort vetten is dun en trekt eenvoudig dieper in het materiaal
Je zult de reiniger dus ook dieper in moeten laten dringen
Niet te bang zijn met echt nat maken op die plek ...
En zonodig wat alcohol toevoegen aan de APC
Die alcohol wel eerst uit laten dampen voordat je het met de extractor op gaat zuigen
Boem is Ho zeg maar :-b
 
Heel stom, maar ik heb van mijn werk ook nog een ontvetter staan, of zou dat kleurverschil op kunnen leveren?
 
Met elke ontvetter die niet voor gebruik in of bij de auto gemaakt is heb je risico op kleuraantasting
FF een testspot maken dan maar ....
 
RedCat;342068 zei:
En zonodig wat alcohol toevoegen aan de APC
Die alcohol wel eerst uit laten dampen voordat je het met de extractor op gaat zuigen

Interessante toevoeging. (Had ik vroeger maar scheikunde in mijn pakket genomen :schaam )
Aan wat voor soort alcohol moeten we dan denken?
En met welke mengverhouding?
 
Alcohol + vet = ester, alcohol breekt een vet dus af ...
Zuivere alcohol gaat boven spritus vanwege de kleurtoevoeging
Beginnen met een oplossing het gaat niet om de sterkte maar om de hoeveelheid
 
RedCat;342078 zei:
Met elke ontvetter die niet voor gebruik in of bij de auto gemaakt is heb je risico op kleuraantasting
FF een testspot maken dan maar ....

Maar heb je dat met een sterkere verhouding apc ook niet?
En zou gewone apc nu wat krachtiger zijn als de plus?
 
Persoonlijk zou ik het hoesje van de stoel demonteren en even in een handwasje wassen met de nodige middelen om vet op te lossen.