• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vlek op leer door PB APC

Max-imum

Detailing trainee
29 aug 2016
46
40
33
Hallo iedereen,

Dit weekend eindelijk de tijd gehad om mijn nieuwe spulletjes te testen. Foamen is best leuk :cool:
In het interieur was ik met Poorboys APC 1:15 aan het afnemen, maar niet het leer. even later zag ik een druppel op een hoofdleuning achter, die was blijkbaar van de sprayer afgevallen. Tot mijn schrik zat er een witte vlek onder de druppel! De druppel heeft er denk ik 5-8 minuten gelegen.

Dan is nu dus de vraag; is de kleur van het leer nu aangetast door de APC of zijn ze gewoon serieus vuil en moet ik alles in de week gaan zetten? Ik heb geen idee of dit goedje leer kan slopen in deze verhoudingen..

Oja foto is niet al te best belicht, in het echt is het wel een tikkie dramatischer. Gelukkig hoef ik op dit forum van perfectionisten me niet te schamen dat ik me druk maak over dit vlekje :blush:
2016-09-10%2013.34.20_zpsr3uegcqr.jpg
 
Hey Max! :D

Tja, ik weet dat APC best wel op leer gebruikt kan worden, mits met een lichte verhouding en niet te lang in laten trekken. Wat het anders doet, daar wil ik nooit achterkomen. :p

Ik heb geen grote kennis van leer, maar ik denk dat de kans bestaat dat de APC de boel heeft aangetast. Tenzij je leer wel héééél ranzig is en de witte vlek eigenlijk je originele staat is, haha!

Ik zou het leer reinigen met een leer-reiniger en vervolgens checken wat dan het verschil is. Uiteraard ook weer netjee voeden nadien.


Greetz
 
Ik zou het leer ook gewoon proberen te reinigen... Denk dat je dan wel van die vlek af ben.

Er zijn mensen die hun leer reinigen met Apc maar dat zou ik persoonlijk niet doen.

En zoals pat al zei... Wel weer voeden na het reinigen ;)
 
  • Leuk
Reactions: Quantoxx
+1 voor het reinigen van het leer (Mothers Leathertech set=goed).
Ik heb zelf wel eens een lederen "intratuin" interieur gereinigd met 1:15 en dat ging goed ,geen vlekken niks leder knapte verschrikkelijk op.
Ook het voeden met PB Natural look viel eerlijk gezegd niet tegen.
 
Goed, dat wordt nog even poetsen dus.. bedankt voor de reacties dusver!

Ik heb nog wel een setje van colourlock met op maat gemaakte kleur, maar de cleaner is bijna op. Ik weet wel dat het leer sowieso een opfrisbeurt kan gebruiken dus misschien goed om de sterke reiniger te kopen en een borsteltje erbij.

Heeft iemand hier ervaring met de producten van colourlock t.o.v. de spullen die carclean in het assortiment heeft, zoals Mothers Leathertech?
 
Ik heb enkel ervaring met de Mothers - LeatherTech Kit. Dit is mijn eerste setje geweest en werkt prima, dus ik heb ook nooit een andere geprobeerd. (Zal ik wël doen zodra m'n laatste setje op is)

De foamcleaner reinigt goed + ruikt aangenaam fris + redelijk zuinig.
De conditioner, daar geldt hetzelfde voor + ruikt niet sterk of naar leder + glimt niet. (Kan dus ook op een lederen dashboard)

Ik zal straks enkele foto's plaatsen als voorbeeld.



Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Max-imum
Supernatural Leather Cleaner vind ik ook echt fijn spul.
Mothers ook maar was toen op, vandaar de switch
 
Om het nog maar een keer te bevestigen... Mothers is een topper... En alles wat je nodig heb zit bij de set!
 
@Max-imum - Het duurde even, maar hier enkele voorbeelden waarbij ik 50/50's laat zien met alleen de foaming cleaner te hebben gebruikt. Er is dus nog níet gevoed met de conditioner. Je kan je dus voorstellen hoe het eruit komt te zien mét conditioner. :p



20160116_124407.jpg



Vuil op de doek na het reinigen van alleen de zitting. :p

11 Gallery.jpg



Flinke slijtage op de wang van de rugleuning. (in-en-uitstappen). Resultaat na alleen reinigen is stukken beter.
20160317_162831.jpg


20160317_163054.jpg



50/50 op zitting van lichtgekleurd leder.
20160227_132631.jpg



Achterkant rugleuning - Before & After cleanen.

20160227_135638.jpg


20160227_140757.jpg
 
Ik doe jet leer eens in de zoveel tijd 1:10 reinigen met APC en vervolgens met cleaner en conditioner van Gliptone bewerken. Nu is het natuurlijk wel Volvo leer hahahaha...

Als ik naar je foto kijk, lijkt het alsof de grijze vervuiling van het leer af is. Je kunt dat goed zien in de groefjes. Bij de druppel is het schoon, de rest is grijs/zwart.

Ik zou het gewoon eens goed schoonmaken en dan beetje conditioner erop wrijven en voorwl niet te veel zorgen maken!
 
Als ik naar je foto kijk, lijkt het alsof de grijze vervuiling van het leer af is. Je kunt dat goed zien in de groefjes. Bij de druppel is het schoon, de rest is grijs/zwart.

mij lijkt ook dat die druppel je vervuiling heeft weggehaald ;)
ik maak leder schoon met APC en een wondersponske (melamine?)
Niet te veel wrijven welliswaar.
Ik gebruik nadien ook de Gliptone Leather conditioner...
 
Zo, ik heb de sterke reiniger + borsteltje gehaald van colourlock. Ik wilde de boel gaan reinigen en daarna opnieuw kleuren, maar ik lees dat je de boel moet reinigen met lederbenzine. Dit potje heb ik echter niet.. Met welk huis/tuin/keukenspul kan ik dit wel doen?
 
Volgens mij is een IPA /Gyeon Prep achtig product prima.

Kreeg je het niet schoon met alleen de lederreiniger sterk of is er dan nog steeds kleurverschil? Want het leer van je foto ziet er niet echt uit alsof het een kleurbehandeling nodig heeft...
 
Nee dit gaat om de stoelen voorin, die ga ik behandelen. Ik dacht als ik toch bezig ga kan ik net zo goed het hele interieur aandacht geven. Ik plaats zo wat foto's!
 
Wel uitkijken met de sterke reiniger van colourlock. Ik heb deze ook in mijn wagen gehaald en hier en daar kwam de verf lichtjes los. En ik had weliswaar colourlock op maat laten maken maar er was toch een danig verschil dat ik uiteindelijk de hele rugleuning heb kunnen verven :D
 
@GewoonWouter inderdaad, daar ben ik ook achter gekomen.. Voorzichtig doen met dit spul dus!

Nou, vandaag maar aan de slag gegaan. Mijn voorraadje:
2016-09-18%2015.27.21_zpsvbmvzst8.jpg



Ik ben uiteindelijk maar gestopt met het verven. Bij mij was de kleur ook niet helemaal goed en ik kreeg het niet egaal verwerkt. Sowieso is het leer door de hele auto heen een bepaalde kleur, maar het zitvlak, en instapwang zijn lichter van kleur waardoor het erop lijkt dat dit een paar keer is geverfd met de bijgeleverde kleur van colourlock. Het leer op de andere stoelen voelt ook anders aan, gladder en steviger. Dit leer plakt snel aan je kleren vast, zeker als het warm is. Het kleurverschil is hier wel te zien over de gehele bestuurdersstoel:
2016-09-18%2015.52.12_zpsa4ldijki.jpg


Hier zie je duidelijk het kleurverschil, het donkere gedeelte is de kleur van de rest van het interieur:
2016-09-18%2015.48.16_zpsvzzgfdxk.jpg


Het instapgedeelte geverfd, dit ging wel goed. Voor/na:
stoelwang%201_zpswszbhpiq.jpg
stoelwang%202_zpsfrbmrxe0.jpg


Zitvlak (kleurverschil op foto's komt door de zon, alleen het gedeelte boven de tape is gedaan:
zitvlak%201_zpsuzug70sb.jpg
zitvlak%202_zpsxqs3sqq9.jpg


Achterstoelen voor het schoonmaken, na het schoonmaken en nadat ze gevoed zijn. Een gezonde lichte glans als resultaat, leer voelt ook weer lekker aan:
achterstoelen%201_zps9xwcwojh.jpg
achterstoelen%202_zpseyazsgt7.jpg
achterstoelen%203_zpsfofatmij.jpg




Al met al denk ik dat ik eens een keer langs een restaurateur ga om het netjes te laten doen, dit gaat mij iets te ver :weary_face:
 
Ja het is een lastig klusje...oefenen oefenen :)
Wat bedoel je nu precies met verf die lichtjes los komt? Dat de doek de kleur van de verf aanneemt? En gebeurde dat overal of alleen waar je dacht dat het al eens eerder geverft was?
En wat vind je van de conditioner qua verwerking en uiteindelijk resultaat? Conditioner mag je eigelijk pas beoordelen na 12-24 uur nadat je het nog een extra keer hebt uitgebuffed.
 
Heel gaaf! Wat bedoel je precies met een "foamcleaner"
En het "setje" van mothers waar je over praat, is dat deze: https://www.Carclean.com/product/Mothers_Wax/LeatherTech_Care_Kit_102507

Dank!
 
@Dreier-Reihe : met loskomen bedoelde ik dat de cleaner de verf gewoonweg verwijdert van het leer hier en daar. Het is nogal stevig spul blijkbaar. Colorlock heeft ook een milde cleaner die dit waarschijnlijk niet doet.
 
Laatst bewerkt:
Het kan goed kloppen, want ik heb ook de sterk, en dit ook al gemerkt. Echter niet bij alle gladde leersoorten. Denk alleen daar waar de beschermlaag van het leer dermate is afgesleten dat je meteen op de verf zit.

Ik ga ook eens de milde cleaner halen als alternatief voor leer dat al bijgehouden is.

Een foaming cleaner is volgens mij gewoon dat cleaner in een busje zit dat het spul laat foamen. Dan is het effectiever en makkelijker op te brengen met een borstel