• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vlekken op lederen stuur, hoe weg te krijgen

@Volvorijdertje klopt, het is inderdaad een vrij ruw sponsje. En ik snap niet dat mensen dit gebruiken om het stuur te onderhouden/te ontzien van handvet. Gebruik dan een leermelk.

Ik heb het stuur eerst met een wondersponsje schoon geschuurd. Het gelige vet ging daarmee goed weg, maar wat overbleef waren ruwe plekken. Maar wel zwart en schoon. Daarna met wat leermelk (een dressing in vakjargon) het leer gecleaned en even laten intrekken.

gL1bKBa0tgCz4sy0KFkLGUXRqqQIVKwz3dlwLdcdvA2_cAd8aXZw77UzwbU?width=3552&height=2000&cropmode=none.jpg

unBoNuaTiaP98xjWdS9AtEZvkKpRfaVU6jazMWiSx-2zrcFO5hsGWG3rX78?width=2000&height=3552&cropmode=none.jpg

AFZx_zVvgtkAurCaBuB1qFXFtmyZJ9LTCIUQcZcPrRr2zquwxUHzibfu7vI?width=3552&height=2000&cropmode=none.jpg


Daarna meerdere lagen leerpoets aangebracht op de plekken. Aanbrengen, masseren met een bijbehorend sponsje en weer aanbrengen enzovoort. De kleur kwam weer goed naar boven, en de ruwe structuur werd ook gladder. Daarna opwrijven met een microvezeldoek.

IloiOZvE4pafTiIXtyRLmAMJAIeUwEsWr68RcPKbMJ3R4LuKH_c9kWqhyvw?width=3552&height=2000&cropmode=none.jpg

ashVA46kTRz93x_SUh0azDDIK8xCg3DHvfmHuMbobfNq22ul4Bo7QToxihw?width=2000&height=3552&cropmode=none.jpg

emKFYItBmw9JMS47Z37MtlzLS6DxOI47PbEY1w3i3Tk4w-DeQw8R-6_PLSE?width=3552&height=2000&cropmode=none.jpg

sBkLdL7vsqRB7vwyHjZLPjRqVDjMwzyftK4AYnvKZ_ujv5tLV8sm4GLde00?width=2000&height=3552&cropmode=none.jpg


Dit zijn de producten die ik gebruikt heb. Niets fancy's, gewoon oude spullen die ik nog had liggen van het onderhouden van mijn lederen interieur van mijn vorige auto.

y3mo1FteQS2Hq7OBTCmDTpZ7oAJm5tAthDhEZWlM3hfLve77D82FJLiNV49zUFq723YwlQLyh189cxlOppDKdrRYm411V4Yo1nqTD3Q4e8YZVlSiPiyjcC32FqQ8Q2AKAgSV-sLYVHDAgIpd9D5xHN5XFDGhzx_v9A2xbWY2t8HHHs


Ik laat de schoenenpoets nu goed inwerken en misschien van de week de behandeling nog eens herhalen. Het lijkt erop dat ik niet door de gekleurde laag van het leer ben dus het lijkt mij nog wel strakker te krijgen. Hoe zou ik de "toplaag" van het leer weer gladder kunnen krijgen?
 
  • Leuk
Reactions: David
Om nog maar eens te bevestigen dat een stuur van een auto een top 10 plaats is van de meeste bacteriën... Het was dus echt aangekoekt vuil.

Lekker opgeknapt!
Wat bedoel je met gladder? Volgens mij is de huidige structuur van het stuur de normale lederstructuur, en wordt t gladde door vervuiling veroorzaakt?
 
Ja, het is al flink opgeknapt. En ja, het is inderdaad best ranzig als je erover nadenkt. Je hebt dat ding de hele tijd in je handen, en als je dan ziet hoe dat sponsje eruit komt te zien :mask:

De structuur van waar de vlekken zaten is anders, grover, dan waar geen plekken zaten. Daar is het mooi glad leer. Op de foto is het niet goed te zien, mede omdat het al een beetje begon te schemeren. Ik heb net even zitten googlen en kwam dit filmpje tegen. Ik denk dat ik met een nog minder grof sponsje het leer moet "polijsten".

 
Ik denk dat dit een combi is van slijtage en vervuiling + olien van je handen.

Ik zou dit zelf aanpakken met een ledersetje. Een voorbeeld hiervan is de LeatherTech Kit van Mothers + paardenhaarborstel.

Reinigen en voeden.


Greetz

Ik weet vrijwel zeker dat als je het stuur gereinigd had, dat je er ook was geweest. :p Slijtage aan het leer + vervuiling wat hier lekker in gaat nestelen, dat oogt al ernstig.
Hieronder een voorbeeld van een autostoel waarbij de wang flink versleten is;

20160317_162831.jpg


Ná alleen de reiniger te hebben gebruikt;

20160317_163054.jpg


Let er wel op dat je het mogelijk erger maakt met zo'n melamine spons omdat je het leder een beetje schuurt.
Check! Het schuurt...
@Volvorijdertje klopt, het is inderdaad een vrij ruw sponsje. En ik snap niet dat mensen dit gebruiken om het stuur te onderhouden/te ontzien van handvet.
Check! Je snapt het...
Ik heb het stuur eerst met een wondersponsje schoon geschuurd
En dan tóch doen! :p


Greetz
 
Haha, ja ik roep dat uit ervaring met het schuursponsje natuurlijk. Maar nu ik het gedaan heb kan ik het alleen maar afraden. Imo hoort leer niet dof te zijn, maar goed.

Na het schoonmaken zag het er inderdaad al heel goed uit. Ik heb het gekleurd om het ook te voeden. Door de bijenwas die erin zit.