• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Exterior Detail Volkswagen Polo Coupé 1994

Blade

Detailing guru
5 jun 2016
981
153
34
Haarlemmermeer
Hallo carcleaners!

Vandaag ben ik begonnen aan een wat ouder beestje, die zeker wat tlc kan gebruiken. De auto is van een maat van van me die bij conexxion werkt. Erg handig want ik kan weer lekker binnen detailen! Ze hebben zelfs een eigen overdekte wasstraat.

Eerst maar eens wassen. 2 emmer methode, autoglym shampoo. Deursponningen e.d ingespoten met apc en geborsteld met een kwast.
IMG_4601.JPG


Ook onder de motorkap hebben we een beetje gecleaned met apc en wat kwasten.
IMG_4603.JPG


Tijd voor de lakinspectie.
IMG_4596.JPG


IMG_4599.JPG

Niet veel uitleg nodig denk ik...

We hebben de auto toen naar binnen gereden, en goed afgedroogd met een oude mf droogdoek.

Tijd om te kleien, hier hebben we dolce verde gebruikt icm spray & wipe (word wel een beetje saai steeds dezelfde combo:p)
IMG_4604.JPG

Vervuiling viel me erg mee.

De auto nogmaals goed gedroogd, en even wezen lunchen zodat de polo eventjes kon drogen voordat we gingen afplakken.

We hebben de polo met 3m tape afgeplakt, dat kleine polotje heeft me bijna 2 hele rollen tape gekost! Erg veel ongelakt plastic. Maar aan het einde zal ik er wel profijt van hebben :grinning:
IMG_4606.JPG


Tijd om de machines erbij te halen.
Ik heb vd week een spiderpad van scholl besteld samen met de wafelfinish pad van scholl, die ik graag wou gaan uitproberen.
De spiderpad is wel erg hard, hobbelt wat meer dan de paarse compound pad, maar correcten kan die erg goed! Het is even oefenen. Ik heb overigens de compound van rupes gebruikt, ook S3 geprobeert, maar dit gaf niet een beter resultaat.

IMG_4617.JPG

2 hits met spiderpad icm rupes blauw. Hier kan je mooi het verschil zien.


Omdat mijn maat graag wou zien hoe het zou worden, heb ik de motorkap in 3 stappen gepolijst. Spiderpad icm rupes blauw, oranje scholl pad icm s17, finish wafel pad van scholl icm rupes finish.
IMG_4609.JPG


Toen de motorkap en dak helemaal klaar waren, ging de auto de brug op. Wel
zo fijn.
IMG_4633.JPG

IMG_4616.JPG

IMG_4632.JPG


Morgen gaan we verder met het leuke karretje, hopelijk is er nog een zonnetje voor wat leuke fotos, maar dat zal wel niet.

To be continued!
 
Mooi werk!
Rupes blauw stoft wel meer dan S3...
S17 op een Scholl oranje finishing pad aparte combo waarom heb je hiervoor gekozen?
Oranje zou ikzelf normaliter met S30/Rupes geel gebruiken.
 
  • Leuk
Reactions: Blade
Nu je het zegt.. hij stoft inderdaad wat meer. Bij de spiderpad gebruik ik wel een spraytje s&w bij elke nieuwe hit, anders glijd het helemaal niet.

Correctie in mijn optiek hetzelfde als met S3, alleen is mijn S3 bijna op en van rupes heb ik nog ruim een liter.

Ik denk dat je in verwarring bent met de andere pads van scholl. De neo finishing? Ik heb deze combinarie van @nicknameless er staat ook bij dat het voor medium polijstmiddelen is.

Ik gebruik deze https://www.carclean.com/nl/product/Scholl_Concepts/Orange_Polishing_Pad_145mm_102849?o=pbMTAwMDk3
 
Laatst bewerkt:
Deze polo beloont je wel met een mooi "het was het waard" gevoel!
Genoeg kleien plekjes voor je Rupes Mini ook ;)
Ben benieuwd naar het eindresultaat!
 
  • Leuk
Reactions: Blade
@Altos

De rupes mini is een geweldig stukje gereedschap! Ik ben er erg blij mee. De blauwe rupes pad icm de rupes compound (blauw) werkt erg goed, de pad slijt wel snel, maar dat zij zo. Ik heb ook de paarse compound pad geprobeert van scholl, die slijt lang niet zo snel. Geeft wel minder snel correctie.

@Ric325i

De combinatie werkt echter prima, ik vind de oranje pad ook lang niet zo zacht als de zwarte wafel finishing pad van scholl. Bij cc staat overigens voor medium tot zware polijstmiddelen... ik snap het ook niet meer :joy:
 
@Blade ,soms wijk ik ook af van de geijkte combinaties en S17 op oranje kan geen kwaad.
Scholl polijstmiddelen lijken beter te werken op wat hardere pads.
Die wafel finishing of de neo finishing zijn hooguit geschikt voor S40 in mijn ogen.
 
  • Leuk
Reactions: Blade
Knapt er goed van op zeg. Ik had zelf wel wat elektrische componenten van de motorruimte afgedekt i.v.m. eventuele storingen.

Verder ben ik heel benieuwd naar het eindresultaat.
 
  • Leuk
Reactions: Blade
Zo, na 19 uurtjes zit de glans er goed in! Tijd voor een biertje en dit topic updaten.

Vanmorgen ben ik weer om 07:30 begonnen met de polo, dezelfde stappen als gister.

2 hits met rupes compound (blauw) op een scholl spiderpad, 1 hit met scholl s1€ op een scholl oranje polishing pad. 1 hit met rupes final/fine (geel) op een scholl wafelpad
Op de mini, rupes pad blauw icm rupes compound, gele pad icm s17.
IMG_4646.JPG


IMG_4647.JPG


IMG_4648.JPG


Toen zei mijn maat dat hun een festool rotary (schuurmachine) hebben liggen, met een grote (6.5"?) woolpad, die mocht ik wel even gebruiken om plaatselijk krasjes aan te pakken. Dat laat ik me geen 2x zeggen... hoewel nog nooit gebruikt, valt het best mee. Ik heb max standje 2 gebruikt, en de lak temperatuur goed in de gaten gehouden na elke hit. Het word écht snel warm!

Festool rotary icm woolpad en rupes compound.
IMG_4668.JPG


Kras 1
IMG_4664.JPG


Kras weg
IMG_4666.JPG


Kras 2
IMG_4673.JPG


Kras weg
IMG_4674.JPG


Kras 3
IMG_4676.JPG


Kras (bijna) weg
IMG_4677.JPG


Erg leuk om zo snel correctie te halen! Deze krassen gingen er overigens met een dual action niet uit. Ook niet na meerdere (zware) hits

De achterklep, bumpers en verlichting werden ook niet vergeten.

IMG_4678.JPG



IMG_4681.JPG


Achterbumper kras
IMG_4682.JPG


Kras weg
IMG_4683.JPG


De achterlichten werden in het polijst proces meegenomen.

IMG_4685.JPG


IMG_4684.JPG


Tijd om alle tape te verwijderen, wat een bult!
IMG_4700.JPG


Hierna heb ik de auto even snel gewassen met heet water en een drupje lavare shampoo icm de thickmitt. Afgedroogd met de gyeon droogdoek.

De hele auto goed ontvet met een pure IPA

Tijd voor de wax, ik heb de Autobrite Distinction gebruikt.
IMG_4706.JPG


Een heerlijke wax, met een hoog carnauba gehalte. Makkelijk on & off.

Trims en dergelijke staan in de autoglym plastic en rubber gel. Bandjes met kenotek.

IMG_4718.JPG


En hier het eindresultaat! Helaas wel binnen onder tl licht. Buiten werd het al donker.
IMG_4713.JPG


IMG_4712.JPG


IMG_4714.JPG


IMG_4715.JPG
 

Bijlagen

  • IMG_4690.JPG
    IMG_4690.JPG
    172,9 KB · Weergaven: 100
  • IMG_4704.JPG
    IMG_4704.JPG
    240 KB · Weergaven: 78
Laatst bewerkt:
Wat een mooie detail.
Deze kleur is wel erg mooi en dankbaar om strak te krijgen!
Lijkt het zo op de foto of zijn de met de rotary behandelde delen nu veel dieper van kleur en strakker?
Als dit zo is, dan zouden de exenter behandelde delen niet diep genoeg gecorrigeerd zijn?
Geen kritiek hoor maar het valt me gewoon op dat de delen (rotary) zo super mooi uitgekomen zijn.
Last gehad van hologrammen of viel het werken met de rotary mee?

Nogmaals mijn complimenten!
(Oudere auto's zijn vet!)
 
  • Leuk
Reactions: Blade