• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Full Detail Volvo S70 2.5 LPG Comfortline 590000km 1997

Thunderbird

Detailing chief
Tester of Bling
1 mei 2012
528
103
53
Na anderhalf jaar in een VW Polo 1.9SDI te hebben rondgeprutteld was het tijd voor wat comfortabelers. De VW Polo in huize Thunderbird heeft dan ook het veld moeten ruimen en is vervangen door een Volvo S70 2.5 Comfortline op LPG, uit 1997. De S70 beschikt over 144 pk en is pas ingelopen :D,de kilometerstand is 589000 kilometer. De hele carrosserie is geheel schadevrij en nergens opnieuw gespoten, dus nog in geheel originele staat.

Technisch is de auto in topstaat. De auto heeft altijd aantoonbaar zijn onderhoud gehad en ik heb zelf de distributieriem en de schokdempers nog laten vervangen.

Optisch was er nog wel een behoorlijke verbetering te behalen. De auto is in het verleden hoofdzakelijk in de autokrasstraat gereinigd en het interieur kon ook wel een goede schoonmaakbeurt gebruiken. De swirls waren ruim aanwezig en ook had de auto toch wel aardig wat RDS. De vele kilometers hadden ook wat slijtagesporen achtergelaten op het half-leren interieur.

Om de auto weer in in topstaat te brengen zijn de volgende werkzaamheden uitgevoerd:

Exterieur:

  • Auto gefoamd met Monello Artico Magico foam
  • Auto gewassen met Monello Lavare shampo
  • Lak ontdaan van vliegroest met Monello Non Ferro
  • Velgen gereinigd met PoorBoys Spray and Rinse velgenreiniger en Monello Non Ferro
  • Lak en velgen ontdaan van hars en teer met Valet Pro Tar and Glueremover
  • Kieren en naden gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en diverse kwasten
  • Trims, banden en wielkasten gereinigd met PoorBoys APC 1:10
  • Motorruimte gereinigd met Autoglym Engine Cleaner
  • Auto nogmaals gewassen met Monello Lavare
  • Lak, velgen en ruiten gekleid met Monello klei en PoorBoys Clay Lube
  • Lakdikte opgemeten op alle panelen en gedocumenteerd. De S70 is waarschijnlijk in het verleden een (of meerdere) keren op onvakkundige wijze gepolijst, waardoor de lakdikte nogal varieerde op de verschillende plaatdelen. De lakdikte varieerde van 88 tot 136 mu.
  • Testspot gemaakt en zoals verwacht bleek de lak knetterhard en lastig te corrigeren te zijn. Daarom behoorlijk zware combinaties gebruikt. Op de plaatsen waar de lak erg dun was (delen dak en motorkap) pas vanaf de gele Monello cuttingpad begonnen. Uiteindelijk de volgende hits uitgevoerd:
    • De kofferbakklep zat dermate onder de RDS en had gelukkig nog ruim voldoende lak, dat ik deze eerst heb gewetsand met gritt 1500,2000, 2500, 3000.
    • Flex 14-2 150 rotary met Scholl S3 compound: Flexipad twisted cutting woolpad (2 hits), Scholl medium woolpad (2 hits), Monello gele cuttingpad.
    • Flex 14-2 150 rotary met Monello Mezzo: Monello oranje light cuttinpad en Monello groene Raffini polishingpad
    • DAP900 V2 met Monello Finale: Monello lichtgroene CCS light polishingpad en Monello zwarte finishingpad
  • Velgen gepolijst met Monello zwarte cone en Monello Finale
  • Velgen voorzien van twee lagen PoorBoys Wheel Sealant
  • Lak gevoed met PoorBoys Black Hole
  • Lak beschermd met DoDo Juice Supernatural 2.0 wax
  • Trims, kunststofdelen motorruimte gevoed met Auto Finesse Revive
  • Banden gevoed met Auto Finesse Satin Tire Gel
  • Ruiten gereinigd met PoorBoys Glass Cleaner
  • Voorruit voorzien van twee lagen RainX
Interieur:
  • Oude vloermatten in de kliko gekiept en nieuwe besteld
  • Interieur gestofzuigd
  • Gehele interieur gereinigd met PoorBoys APC 1:10
  • Tapijt en stofgedeelte stoelen en achterbank gereinigd met PoorBoys APC 1:10 en extractor
  • Leer gereinigd met Colourlock leerreiniger sterk
  • Leer ontvet met Colourlock leerbenzine
  • Scheur in instapwang opnieuw vast laten stiken door mijn schoonmoeder
  • Barsten in leer gevuld met Colourlock lederplamuur
  • Leer opnieuw gekleurd met Colourlock Leder Fresh
  • Leer geseald met Colourlock verzegeling
  • Leer gevoed met Gliptone Leather Conditioner
  • Kunststof delen interieur gevoed met PoorBoys Natural Look
En nu de bijbehorende plaatjes.

De auto bij aankomst:

Vooraf%20voorkant.JPG


Interieur bij aankomst:
interieur%20vuil.JPG


Interieur schoon:
Interieur%20Schoon.JPG


Slijtage aan de armsteun
armsteun%20versleten.JPG


Armsteun hersteld:
armsteun%20hersteld.JPG


Instapwang versleten:
wang%20versleten.JPG


Instapwang hersteld:
wang%20hertsteld.JPG


Slijtage aan de stoelzitting:
zitting%20versleten.JPG


Zitting hersteld:
Zitting%20hersteld.JPG


De autokrasstraat komt hier niet:
lamp%20vuil.JPG


Ik wel:
lamp%20schoon.JPG


En ook hier komt de krasstraat niet:
detail%20vuil.JPG


En ik wel:
detail%20schoon.JPG


Velg vooraf:
Velg%20Vuil.JPG


Velg na afloop:
Velg%20schoon.JPG


De S70 was ruim voorzien van swirls en RDS
swirls.JPG
RDS.JPG


Na flink polijsten toch weer netjes geworden:
spiegeling.JPG
swirlvrij.JPG


Motorruimte na reiniging (Het zakje over de ruitensproeiervuldop is inmiddels ook vervangen door een originele dop):
motorruimte%20schoon.JPG


En tot slot een rondje rondom:
links%20voor.JPG
links%20midden.JPG
links%20achter.JPG
achter.JPG
rechts%20achter.JPG
rechts%20midden.JPG
rechts%20voor.JPG
Voorkant.JPG
 
Laatst bewerkt:
Mooi verslag en die staat er weer mooi op :)
Volvo's staan inderdaad bekend voor hun mooie lekkere harde lak.
Ben er ook altijd flink mee bezig.

Voor het leer vind ik super opgeknapt! maakt een wereld van verschil.
 
Gaaf, dat soort km standen.
Niemand gaat geloven dat hij zoveel gelopen heeft.
Heel mooi werk, vooral het interieur.
Ik wist niet dat er nog zoveel te herstellen was aan leer.
 
Wat! Zoveel kms!
Ziet er weer super strak uit.
Leuke auto voor Autoweek - Klokje Rond. ;)
Vooral nu als die als nieuw is.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
 
+1 voor Jora. Snel opgeven voor klokje rond. Ze weten niet wat ze zullen zien.

Ik heb anderhalve week terug de auto mogen aanschouwen en hij ziet er echt uit om door een ringetje te halen. Alleen was toen het leer nog niet zo mooi als nu. Wat een enorm verschil tussen de voor en na foto's. Goed gedaan Erik.
 
  • Leuk
Reactions: RoyR
heel mooi resultaat! Vraagje: bij de foto: hier komt de wasstraat niet, zie ik dat je de deursponningen (heet dat zo?) echt netjes hebt gedaan.
Ik begrijp dat je APC in combinatie met een borstel gebruikt, maar na het inwerken van de APC, spoelen juliie dat na met tuinslang of afnemen met doek? Wat is handig?
 
Wat een prachtig resultaat weer! Ik dacht dat dat leer afgeschreven was, maar het is prachtig hersteld.

@Ozy Ik spoel het meestal af met de tuinslang op de zachtste stand zodat het niet zo spettert. Daarnaast maak ik zulke plekjes altijd schoon voor het wassen van de auto, zodat ik weet dat alle vuil- en APC-resten weg worden gespoeld.
 
ja inderdaat ik doe ook eerst alle deuren open en dan schoonmaken. Ok, met tuinslang dus. Ik heb weleens het stoomapparaat gebruikt omdat er echt vuil van jaren zat, maar APC en daarna afspoelen moet goed werken, thanks!
 
Dit zijn de leukste projecten met de meeste voldoening. Heel mooi gedaan.

Verstuurd vanaf mijn GT-I8260 met Tapatalk