• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Voorwassen

Tonie

Detailing addict
7 sep 2014
250
65
Goedemiddag allemaal,

Omdat ik van mening ben dat winteronderhoud net zo belangrijk is als een winterbescherming, ben ik op zoek naar een voorwas. Ik heb geen hogedruk reiniger en dus ook geen foam lans. Een foam gun zou een mogelijkheid zijn, al zie ik die niet meer in het assortiment en dat heeft waarschijnlijk een goede reden :) (Had al niet zoveel positieve verhalen daarover gehoord).

Dus het moet iets zijn om met de hand aan te brengen en als ik er de onderste helft mee kan doen en daarna afspoelen ben ik al tevreden. Een van de opties is simpelweg een literfles Citrus Power van AF en lekker sprayen. Of een pomp sprayer (bijvoorbeeld zoiets) met een grotere verpakking van Citrus Power of Citrus Pre-Wash van ValetPro in 1:10. Maar het is me nog steeds niet helemaal duidelijk of die nu echt veilig is voor de wax laag of niet. Staat op van wel, maar misschien alleen in verhoudingen die niet meer zo hard reinigen?

Toen ik rondkeek naar pomp spuiten zag ik ook hand foamers voorbij komen. Die lijken mij eigenlijk helemaal ideaal. Bedoel dan spuiten als de Mesto Foamer, Gloria Foam Master en de Epoca Tec one. Daar kan ik dezelfde reinigers in stoppen, maar ook gewone shampoo of een serieuze foam oplossing. Iemand hier ervaring mee en wat stopten jullie er dan in en in welke verhouding?

Nogmaals, het doel is om simpel als het slecht weer is en geen tijd om de auto fatsoenlijk te wassen, even snel de onderkant infoamen, inweken en afspoelen. Desnoods in een wasbox zodat ik af kan spoelen met een hogedruk reiniger en na kan spoelen met gefilterd water. Zo moet ik de meeste bagger en evt zout wel kwijt raken lijkt me.

Alle tips welkom! Bedankt alvast,
Tonie
 
Voor de winter ga ik zelf de Auto Finesse Citrus Power gebruiken. Als deze leeg is stap ik waarschijnlijk over naar de Valet Pro Citrus Pre-Wash (vanwege de prijs).
Foamen met de hand lijkt me ook wel interessant.
 
Ik gebruik altijd Valet Pro's pre-wash met een pomp sprayer 1:10 of 1:15. Werkt goed, goed product! Gebruik het al jaren en heb niet kunnen merken dat het de wax aantastte.

Heb de Gloria foam pomp sprayer geprobeerd, maar deze heeft me niet kunnen bekoren, ik moest erg vaak tussendoor pompen.
 
Ik heb ooit een hogedrukreiniger gehad met foamlans, maar ik vond het zelf teveel gehannes om telkens spullen klaar te zetten.
Vervolgens Valet Pro Orange Pre-Wash in een pompsprayer, wat wel lekker werkte. Snel en toch best wat resultaat.
Daarna een Gloria Foam Master met een dedicated foamshampoo (SSF en Magifoam), maar dat doe ik niet zoveel meer.
Je pompt je het schompes en als het schuim wat aan de dikke kant is, 'waaiert' het niet mooi uit, maar komt eigenlijk als een rechte straal naar buiten,
waar het zich vervolgens ophoopt.

Ik wil nu eigenlijk over naar Valet Pro Citrus Pre-Wash i.c.m. een pompsprayer.
 
Wat voor mij goed werkt, is de Valet Pro-Advanced Neutral Snow Foam in een pompverstuiver. Aan de hand van de hoeveelheid vuiligheid varieer ik m'n mengverhouding van 1:30 tot 1:20, je ziet je waxlaag meteen weer terugkomen na al het vuil wat je hebt weg gewerkt. Ik zou niet meer zonder kunnen, ook is dit NOG een keer goedkoper in gebruik dan de VP-Citrus Pre Wash.(die ik overigens wel wil gaan aanschaffen)
 
Hier een tevreden gebruiker van de Gloria Foam Master. Destijds besteld via amazon.de voor 2 of 3 tientjes volgens mij. Momenteel gebruik ik daarbij de iFoam van Dodo Juice (ongeveer 30ml op 1 liter water) en dat gaat prima. Daarvoor heb ik de Honeydew Snowfoam van Chemical Guys gebruikt en dat werkte ook goed. De Honeydew is echter wat dikker en stroperiger en lost minder goed op in het water. Ook heb ik het idee dat de iFoam wat vriendelijker is voor de wax, maar dat weet ik niet zeker.

Ik gebruik ongeveer 2 tot 3 liter om mijn Astra ST in een dikke laag schuim te zetten. Het is wel een paar keer pompen en bijvullen, maar het resultaat is best ok. Hier was ie iets te dun (verkeerde opzetstukje gebruikt), maar het geeft wel een beeld;

DSC_0539_zpsdzwmee6t.jpg


Het is dat ik geen ruimte en mogelijkheid heb voor een hogedrukspuit, anders had dat wel mijn voorkeur. De Gloria is zeker gezien de beperkte kostprijs wel redelijk alternatief.
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties!! Toevallig was er een vergelijkbaar topic op DW waar mensen ook lovend waren over Valet Pro Citrus, dus daar neig ik wel naar. Maar als ik dan weer het plaatje zie van Retcod dan twijfel ik weer :) Denk wel dat foam beter reinigt omdat het langer blijft zitten. Hmmm, keuzes keuzes.

Nog wel een vraagje, welke sprayer gebruiken jullie? Die Mesto lijkt me een prima ding, maar is niet zo makkelijk aan te komen. Gewoon de goedkoopste uit het tuincentrum maar?
 
Nogmaals bedankt allemaal voor jullie bijdrage! Zoals jullie elders misschien al gezien hebben, heb ik er voor gekozen om Advanced Neutral Snow Foam te kopen en een silverline drukspuit. Toen ik de laatste uitpakte dacht ik gelijk dat die de fles ANSF niet zou overleven, maar na die een keer gebruikt te hebben, is die eigenlijk niet eens zo slecht. Zeker niet voor nog geen 7 euro. Straal is vrij goed instelbaar en het laatste restje uit de fles lijkt zelfs een beetje op echt foam:)

Het schijnt dat ANSF te vergelijken is met Citrus Pre-Wash, maar dan geconcentreerder. Voor normaal gebruik tot 1:30 verdunnen in de drukspuit, terwijl Citrus tot 1:10 'moet'. Tadaa, de zuinige hollander:)
 
Ik heb wel begrepen uit diverse forum's/onderwerpen dat je wel een FOAM gun oid moet hebben, en geen normale pompsprayer/plantenspuit, want bij een FOAM gun zitten speciale spuitmondjes enz.

Dus van Mesto de Foamer, of de Gloria Foam Master, dit soort Foamers.
 
Hoi Bjorn,

Heb me hier uiteindelijk gebaseerd op de volgende quote van de website van ValetPro
This is simply a pH neutral pre wash cleaner. High foaming capablities makes this product work excellently with foam lances and foaming systems. The thick foam enables the product to hold to the paint surface for longer improving its cleaning ability. It can also be used via a pump sprayer producing no foam but excellent cleaning ability. The cleaning ability of the pH neutral product is what makes it stand out from the competition. This is our best ever product.

Het nut van foam is dat het langer blijft hangen en dus beter kan inweken. De werking is niet anders. Ja een foamer is beter, maar had nu geen zin om 30euro+ uit te geven aan een veredelde plantenspuit. Als de huidige spuit het begeeft, kijk ik er weer opnieuw naar.
 
Kan het foamen dan ook met zo'n hogedrukspuit van Gardena
Ik heb nl ook niet veel zin om een dure foamspuit aan te schaffen.
En deze hebben we gewoon staan, alleen water in gezeten.
Is er een voor 5 liter dus pompen wordt al iets minder
 
Hoi Mari,

Bedoel je zoiets:
drukspuit-5-l-7f1756aa.jpg

Dat zou net zo goed moeten werken als een handspuit.

Het is alleen geen foam wat eruit komt. Geen probleem, maar loopt wat sneller van je auto af en daardoor iets minder effectief.

Ik snap alleen niet zo goed wat je bedoelt met die laatste zin?
 
Die bedoel ik Tonie. Ben toch benieuwd. Ik zal het toch eens een keer uit moeten proberen. Maar dan moet het wel eerst wat beter weer worden brrrrr
Met de laatste zin, een kleinere handspuit heeft natuurlijk veel minder opgebouwde druk.
Omdat die van Gardena 5 liter is en veel meer druk opgebouwd wordt kun je natuurlijk langer spuiten voor je weer druk moet pompen
 
spuit verschilt in opbouw fundamenteel met een foamspuit, is gewoonweg een ander apparaat. Schuim ga je niet krijgen. Kosten van handmatige foamspuit liggen volgens mij in de buurt van een foamspuit voor je hoge druk....