• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vragen over eerste keer polijsten

niels_vdakker

Detailing trainee
9 nov 2015
13
35
Hallo allemaal,

Nadat ik ongeveer een jaar geleden zeer goede hulp heb gehad omtrent het poetsen van mijn VW Golf MK1 cabrio, ben ik nu weer terug ;). Ik overweeg om binnenkort een keer mijn daily, een VW Golf MK4 TDI, goed aan te pakken. De auto heeft een metallic zwarte lak (LC9Z) die overall in een prima staat is. Alleen zitten er wel wat kleine krasjes op door de krasstraat en de ouderdom van de auto (In 13 jaar nog nooit aangepakt). Verder zijn er op twee plekken op de bumpers wat grotere krassen te vinden (lijkt op een schaaf ergens langs), maar ik heb niet de indruk dat daar echt door de lak heen is gegaan.

Om dit alles op te lossen zou ik graag een dual-action machine aanschaffen. Waarschijnlijk zal dit dan de DAP900 worden, omdat de Golf toch vrij harde lak heeft en het prijsverschil met de DAP500 niet al te groot is.

Er resten mij alleen een aantal vraagjes, waar ik hopelijk wat hulp bij kan krijgen:
  • Ik overweeg om dit pakket aan te schaffen. Is tweestaps polijsten voldoende? Of is het raadzaam om er nog een extra pad+middel bij te kopen? Zo ja, wat raden jullie aan?
  • Op de motorkap zitten een paar kleine steenslagjes, waarvan ik er bij eentje de grondlaag van de lak al kan zien. Is het raadzaam (als beginner) om dit te behandelen voordat ik ga polijsten? Of kan ik er beter niets aan doen? Ik ben zelf bang dat als ik er over ga polijsten, het plekje meer gaat opvallen.
  • Ook heb ik boven het raamrubber van het rechter achterportier een klein randje waar de blanke lak heeft losgelaten. Ik zie daar nu dus een randje lopen waar het is afgebrokkeld. Hierbij heb ik dus dezelfde vraag als bij het steenslagje: moet ik dit behandelen? Of kan ik er rustig overheen polijsten?
  • Ik zou na het polijsten graag een wax machinaal aanbrengen. Hoogst waarschijnlijk zal dat Collinite 845 worden, met name om de prijs/kwaliteit verhouding. Zijn er nog betere alternatieven in dezelfde prijsklasse?
  • Is het voordat ik de wax ga aanbrengen nog raadzaam om Gyeon Prep te gebruiken? Zo ja, is de 500 ml versie voldoende voor één hatchback?
Goed, een hele hoop vragen bij elkaar toch nog :p. Maar ik hoop van harte dat iemand me hierbij kan helpen. De poetsbeurt van mijn Golf Cabrio is mij dusdanig goed bevallen, dat ik van plan ben om alle auto's thuis (dat zijn er vijf) op een goede manier te gaan bijhouden!

Groeten,

Niels
 
Allereerst welkom Niels...
Mooi dat je lak nog in prima conditie is, een goede basis om te polijsten dan....

Ik overweeg om dit pakket aan te schaffen. Is tweestaps polijsten voldoende? Of is het raadzaam om er nog een extra pad+middel bij te kopen? Zo ja, wat raden jullie aan?

Om te beginnen is dit een mooi pakket. S3 op geel voor de krassen, S30 op wit om mooi te finishen. Probeer wel na elk paneel de pad uit te wassen. Een schone pad maakt je werk makkelijker en beter. Ik zou er zelf nog wel een paar extra's bij kopen. Een trio pack Peluche Bianco is aan te raden, Gyeon Prep of IPA om na elke hit te ontvetten is ook een pré.

Op de motorkap zitten een paar kleine steenslagjes, waarvan ik er bij eentje de grondlaag van de lak al kan zien. Is het raadzaam (als beginner) om dit te behandelen voordat ik ga polijsten? Of kan ik er beter niets aan doen? Ik ben zelf bang dat als ik er over ga polijsten, het plekje meer gaat opvallen.

Ikzelf ontvet de plek, vul deze op met een lakstift op kleur. Daarna gewoon polijsten. Bij mij blijft dit een jaartje zitten maar ziet er beter uit dan al die gaatjes.

Ook heb ik boven het raamrubber van het rechter achterportier een klein randje waar de blanke lak heeft losgelaten. Ik zie daar nu dus een randje lopen waar het is afgebrokkeld. Hierbij heb ik dus dezelfde vraag als bij het steenslagje: moet ik dit behandelen? Of kan ik er rustig overheen polijsten?

Beschadigde lak is wat anders dan een steenslagputje. Beschadigde lak polijsten is erg tricky.

Is het voordat ik de wax ga aanbrengen nog raadzaam om Gyeon Prep te gebruiken? Zo ja, is de 500 ml versie voldoende voor één hatchback?

Het antwoord zit in de eerste vraag, 500 ml is genoeg voor meerdere auto's. Na je hit afnemen met een doek en daarna een schone doek 2 spray-tjes geven en afnemen. Ik denk dat ik 50 ml heb gebruikt op een hatchback.
 
  • Leuk
Reactions: niels_vdakker
Allereerst welkom Niels...
Mooi dat je lak nog in prima conditie is, een goede basis om te polijsten dan....



Om te beginnen is dit een mooi pakket. S3 op geel voor de krassen, S30 op wit om mooi te finishen. Probeer wel na elk paneel de pad uit te wassen. Een schone pad maakt je werk makkelijker en beter. Ik zou er zelf nog wel een paar extra's bij kopen. Een trio pack Peluche Bianco is aan te raden, Gyeon Prep of IPA om na elke hit te ontvetten is ook een pré.



Ikzelf ontvet de plek, vul deze op met een lakstift op kleur. Daarna gewoon polijsten. Bij mij blijft dit een jaartje zitten maar ziet er beter uit dan al die gaatjes.



Beschadigde lak is wat anders dan een steenslagputje. Beschadigde lak polijsten is erg tricky.



Het antwoord zit in de eerste vraag, 500 ml is genoeg voor meerdere auto's. Na je hit afnemen met een doek en daarna een schone doek 2 spray-tjes geven en afnemen. Ik denk dat ik 50 ml heb gebruikt op een hatchback.

Top, hier heb ik heel veel aan!
Dan ga ik in ieder geval ook een lakstiftje bestellen. Als het er in ieder geval iets beter uitziet op een afstandje, dan is het prima.
Dat randje waar de blanke lak weg is, neem ik dan gewoon niet mee denk ik. Het is maar een klein randje vlak boven een rubber, dan kan ik dus makkelijk mijden.
Die Gyeon Prep zal ik dan ook gewoon mee bestellen.

Als er nog mensen zijn met andere input hoor ik het graag, ik ben in ieder geval weer een heel stukje wijzer!