• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Vreemde kras motorkap Volvo XC60

Alex

Detailing trainee
11 apr 2016
26
45
Hallo iedereen,
toen ik vandaag in mijn moeder haar XC60 ging rijden, merkte ik op de motorkap vreemde krassen op (geen idee hoe ze daar gekomen zijn).
[Foto's in bijlage]. Net wilde ik proberen om de kras weg te werken met de scratch remover van Turtle Wax aangezien de krassen zeer oppervlakkig zijn (nagel blijft niet haken in de kras). Zonder resultaat echter.
Heb op een mf-pad de scratch remover aangebracht en in cirkelvormige bewegingen het product op de motorkap aangebracht. Heb eveneens ook geprobeerd met polish (weet dat dit niet veel zou uithalen, maar vond het proberen waard).
Het product had de tijd om zich in te werken, daarna met een mf-doekje de rest afgeveegd maar zoals op de foto te zien, zijn de krassen nog aanwezig...
Iemand raad?

Alvast dank,
Alexander
 

Bijlagen

  • XC60.JPG
    XC60.JPG
    116,3 KB · Weergaven: 606
  • XC60 Na.JPG
    XC60 Na.JPG
    333,8 KB · Weergaven: 494
  • XC60 Voor.JPG
    XC60 Voor.JPG
    372,1 KB · Weergaven: 509
Altijd lastig beoordelen op foto, maar dit lijken me toch wel serieuze krassen, enige manier om hier iets aan te doen is met echt polijsten.

Oorzaak lijkt óf iets dat er met een klap op terecht is gekomen (stuk hout of iets dergelijks), maar omdat de krassen niet allemaal evenwijdig lopen, denk ik eerder aan een kat ofzo die zijn nagels even heeft aangescherpt.
 
Schuurspons op autolak is voor mij zo bizar, dat ik er niet eens aan heb gedacht als optie.

Als je dit low-budget wil verbeteren:
- wassen
- kleien
- handmatig polijsten (niet grover dan middelgrof), dus bijvoorbeeld oranje Monello handpad met mezzo polijstmiddel. Hierbij hoef je niet cirkelvormig te werken maar kun je in de richting van de kras werken.

Hiermee krijg je 'm niet superstrak, maar veel van het wit (= ruwheid van de kras) haal je wel weg, waardoor ie veel minder op zal vallen. Daarna eventueel nog nawerken met de polish die je al hebt geprobeerd. Daarnaast wees je er wel van bewust, dat je met handmatig polijsten zeer hoge lokale druk kan opbouwen, dus denk ook aan de de lakdikte.
 
Soort gelijke schade gehad door de altijd vriendelijke voetballende buurjongens!
Kon ik er destijd uit polijsten met de dap900!

Al zien deze er wat dieper uit! Misschien wetsanden! Zou ik zelf niet meteen aan beginnen maar misschien hier iemand die je wil helpen!

(Zelf NOG nooit gedaan! Binnenkort spulletjes aanschaffen, misschien na extra raad in een nog aan te maken onderwerp! Mijn lak kan ik helaas weinig aan verzieken! Vorige eigenaar is niet bepaald zuinig geweest helaas!!)
 
  • Leuk
Reactions: Alex
De al bekende schuursponsplek, werk in de autobranche en zie wekelijks lease-auto`s voorbij komen met dit soort plekken. De 1 nog erger dan de ander.
Blijkbaar... Heb nagevraagd, niemand blijkt erop gezeten te hebben met een schuurspons (van ons alleszins). Snap niet wie zoiets doet...
 
Vogelpoep (waar zand of schelpjes in gezeten hebben) is er met een heen en weer wrijvende beweging afgehaald.

In het midden van de krassen zit een plekje waar minder krassen zitten. Hier zat een stukje aangekoekt vuil, dit harde stukje poep moest en zou er af gaan met hard boenen.

Plek goed schoonmaken, voorzichtig met een sandingblock de krassen eruit proberen te schuren (alleen als je hier verstand van hebt) dan van grof naar fijn polijsten. Hopelijk. Ben je dan van deze plek af!

Succes
 
Polijsten met de machine is de enige oplossing,
Lukt het niet dan wetstanden.
Altijd moeilijk te beoordelen van een foto maar zoals je aangeeft de krassen niet te voelen
Dan moet polijsten voldoende zijn
 
  • Leuk
Reactions: Alex
Ik weet niet waar je woont, maar kom anders eens langs bij mij in de Meern. Kan ik er naar kijken. Heb daarnaast een Dap liggen ;)
 
  • Leuk
Reactions: Alex