• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat na het kleien?

lolwash

Detailing addict
5 feb 2015
75
55
Beste mede forumleden,

Ik ben me wat aan het verdiepen in het klaarzetten van de wagen voor de zomer door een exterieur stappenplan af te werken. :D
De eerste stap na het wassen en drogen(met droogdoeken) is het kleien, ik ga me waarschijnlijk de Monello Dolce Verde klei in combi met de spray and wipe aanschaffen hiervoor.

Maar dan nu de vraag:idea:: Dus stel, de oppervlakte die de klei behandeling heeft ondergaan is nog nat van de detail spray. Dit spul moet er van af. Wat is nu het beste? Met een microvezeldoek erover en zo de resterende detailspray afvegen of onmiddellijk met een wash mitt en zeep de auto opnieuw wassen?
En welke doeken kan ik best gebruiken voor dit af te nemen:yum?
 
Ik zou gewoon de auto terug wassen.....ditmaal met 1 emmer.....proper is ie toch al.
Verdun gelijk de S&W 1/1 , kom je 2 keer zo lang toe.
Na die 2e wasbeurt kan je verder met je stappenplan : polijsten of cleanen.

Vind het trouwens wel leuk om meermaals te lezen : kleibehandeling......net alsof je er een zachte huid/lak van krijgt.
De klei zorgt er idd voor dat de lak zacht aanvoelt maar doet in c niks met de lak buiten het eraf halen van het vuil.
 
Hey Hallo,

Persoonlijk was ik niet meer na het kleien. Ik klei een paneel en neem hem daarna af met een doek. Dan het volgende paneel, etc.

Ik gebruik trouwens dezelfde klei en glijmiddel. Monello - Peluche Verde zijn de doeken die ik vrijwel overal voor gebruik. Prima doeken!


Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Suzanne jansen
Ik klei met een quick detailer. Als ik daarna nog wil polijsten was ik de auto even met dreft om eventuele wax die in de detailer zit te verwijderen. Als ik daarna alleen wax aanbreng dan wrijf ik de detailer gewoon op met een MF doek.
 
Als je met Spray&Wipe kleit dan hoef je daarna niet meer te wassen volgens mij. Mocht je ooit nog bijvoorbeel Born Slippy van DDJ gebruiken, dan wordt het wel aangeraden om nog een keer te wassen, omdat dat kennelijk iets achterlaat.
 
Als je met Spray&Wipe kleit dan hoef je daarna niet meer te wassen volgens mij. Mocht je ooit nog bijvoorbeel Born Slippy van DDJ gebruiken, dan wordt het wel aangeraden om nog een keer te wassen, omdat dat kennelijk iets achterlaat.
Dat klopt denk ik wel. Ik kleide de hele auto en daarna ging ik gewoon polijsten. Echter kan het zijn dat je met kleien bepaalde vervuiling wel ''lostikt'' maar niet met de klei oppakt, dus ik zorg er tegenwoordig voor dat als de auto erg vies was (klei snel vol) dat ik de auto nog afspoel met de HD of zoals eerder aangegeven, per paneel werk.


Greetz
 
Ja behandeling :oops:, bedoel met de klei 'werken' :D. Ik bezie het als een schoonheids'behandeling':p.
Maar zoals ik uit de reacties kan afleiden kan dus beide. Enkel merk ik wel op in de reacties dat wassen nadien precies iets beter resultaat geeft maar niet noodzakelijk is.
Dus ga ik hem een klei behandeling:)innocent:) geven en nadien het residu eraf spoelen met water en het desbetreffende paneel even wassen met een washmit en opnieuw afspoelen om daarna op te drogen met een MF droogdoek zodat ik kan beginnen met polijsten.

Thx voor de reacties!
 
Maar zoals ik uit de reacties kan afleiden kan dus beide. Enkel merk ik wel op in de reacties dat wassen nadien precies iets beter resultaat geeft maar niet noodzakelijk is.

Afnemen per paneel of de hele auto naderhand wassen maakt geen verschil in resultaat. Het is de persoonlijke voorkeur en/of product gebruik wat voor de keuze zal zorgen.

In feite is het kleien zelf wat voor resultaat zorgt.


Als ik stout ben en/of een auto buiten moet detailen, dan was ik de auto, spoel hem af met de HD, ga dan kleien en spoel hem nog een keer af met de HD.
Ik ga zeker niet opnieuw een sopje maken om te wassen. :p


Greetz
 
Met kleien kun je het beste doen wat de producten aanraden.
Om na het kleien nogmaals je auto te wassen lijkt me wat
overdone. Je kunt met detailers al veel zo niet alle residu-en weghalen.
Maar de meeste gaan toch met bijv. een glazing polish erna verder, en dat
doet veel meer. Wordt er nog heftiger gewerkt als met een compound, tja
dat reinigt nog dieper. Wat veel beter is om na alle voorbereidende stappen voordat je
dus gaat waxen of sealant aanbrengen, de lak eerst van alle residu-en te ontdoen.
Dit kan met een detailer als Meguiars Final Inspection omdat die niets achterlaat.
Ik ken niet alle producten, dus er zullen wel meer producten zijn die dit doen.
Ik denk dat Meg's FI hier enigzins uniek in is. Helaas mijn favoriet Dodo heeft
iets soortgelijks niet. Dit is wat ik ervan weet.
 
Meguiar's Final Inspection is volgens mij een soort IPA. Andere voorbeelden zijn dan Gyeon Prep of @anthon Dodo Juice Glass Cleaner (vanwege het hoge alcohol gehalte kan/wordt deze ook gebruikt als IPA) Is ook te koop in voordeel verpakking.
 
Kan je eigenlijk ipv. te wassen, geen foam laag erover spuiten? Dan trekt de eventuele vervuiling die er nog aanwezig, ook weg en ben je veel sneller klaar dan terug te wassen.
Persoonlijk was ik de wagen ook niet na het kleien, maar ga er toch nog eens over met de HD.
 
Als je gaat polijsten na het kleien zou ik hem sowieso niet extra wassen(ook niet bij gebruik DDJ lube)....

Die achtergebleven vlekjes etc polijst je dan toch wel weg.
 
Kan je ook gewoon met de tuinslang alle 'kleirestanten' en detailspray (Spray & Wipe, Poorboys) afspoelen? Geen hogedruk door oude, verweerde rubbers.
Of hiervoor dan toch aangeraden om volledig te wassen?
 
Als je met Spray&Wipe kleit hoef je sowieso niet te wassen volgens mij, alleen bij gebruik van o.a. Born Slippy. Daarnaast is het wassen na het kleien niet zo veel werk hoor, in mijn ervaring. Meestal zit er nog wel wat water van het wassen in mijn emmers dat ik kan gebruiken, en omdat de auto toch schoon is hoef je ook je mitt niet (of nauwelijks) uit te spoelen. Met max 5 minuten ben je er wel klaar mee denk ik.
 
Na het kleien in december met DDJ Born Slippy heb ik de auto ook nogmaals gewassen. Wel met een vers sopje- en wash mitt, maar een halve dosering DDJ BtbM. Was inderdaad in groot 5 minuten klaar. ;)
 
Waarom zou je wassen na het kleien als je gaat polijsten blijf ik me afvragen. Als ik iets vervelend vind is dat juist de auto weer helemaal gedroogd moet worden.....

Na het kleien is hij juist lekker droog overal en heb je nauwelijks last van water uit naadjes en kieren bij het polijsten.
 
Ik deel jouw gedachte, @Dennis84 . Ik gebruik zelfs de Monello Klei + Spray&Wipe 1:1 en de meeste auto's die ik tot nu toe gedaan heb, die heb ik na het wassen in zijn geheel gekleid en daarna gepolijst.

Echter heb ik een tweetal keer een auto gekleid en bleef er in de residu nogal veel korrels/vuil hangen. De klei had dit blijkbaar los getikt en niet opgenomen. Dus heb ik de auto eerst maar eens afgespoten met de HD. Drogen had ik nog niet gedaan, dus dat kon ik nog doen met een droge doek.


Greetz