• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat na het kleien?

@Dennis84 Ik droog de auto nooit voordat ik ga kleien, dus ik moet hoe dan ook nog alles daarna drogen. Toen ik S&W als clay lube gebruikte heb ik ook de auto daarna niet nog een keer gewassen, maar ik heb meerdere malen gelezen dat het na het gebruik van Born Slippy wel wordt aangeraden. En die 5 extra minuten kunnen er ook nog wel bij.
 
@Jansen hoezo alles hoe dan ook nog drogen? Als je de auto hebt gewassen kan je meteen gaan kleien. Elk paneel neem je dan toch gewoon af met een MF doek. Dan is reguliere drogen na het wassen toch overbodig? En door de tijd die nodig is voor het kleien ben je ook vaak al verlost van het water wat nog uit diverse kiertjes komt zetten....tijd is voor mij dan niet het issue, maar meer een gevoel van overbodige handelingen zeg maar...
 
@Dennis84 Ik neem niet elk paneel af met een MF doek als het gekleid is, maar ik spoel het af. Als ik dan de hele auto gekleid heb dan spoel ik de auto nog een keer af en dan ga ik drogen (als ik de auto dus niet nog een keer was, anders doe ik dat eerst nog). Misschien een beetje omslachtig. Ik zal de eerstvolgende keer eens kijken of jouw methode me bevalt
 
Je gaat kleien met detailspray of clay lube, wassen is mijns inziens overbodig daarna.
In geval van de Dodo Born Slippy kan ik me voorstellen dat je graag nog wast, bij een detail spray zie ik de toegevoegde waarde van wassen/naspoelen totaal niet.
Gewoon gelijk afnemen met een doek en door.. (glaze, polijsten, waxen, wat dan ook..)
 
  • Leuk
Reactions: Ferdy en StijnV
Ik wil nog iets weten over wassen na het kleien of het wel of niet nodig is.
Maar, waarom wordt het dan aanbevolen om Prep (Gyeon) te gebruikten na het kleien?

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
 
Ik wil nog iets weten over wassen na het kleien of het wel of niet nodig is.
Maar, waarom wordt het dan aanbevolen om Prep (Gyeon) te gebruikten na het kleien?

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Wassen na het kleien hangt van je glijmiddel af. Als je DJ Born Slippy gebruikt moet je zeker afspoelen (mag ook wassen) omdat hier een hoge concentratie shampoo iets in zit en dat blijft anders achter. Gebruik je PB Spray & Wipe dan kun je ook afnemen met een doek en hoef je niet te wassen, mag wel.

Prep wordt pas later gebruikt. Na het polijsten pas. Om de resten te verwijderen.
 
Ik zou heel graag een volledige Exterieur behandeling willen geven.
Heb al een kleine stappenplan gemaakt met de nodige stappen.
Die ik hier bij de Carcleaners heb gevonden.

Zou gewoon nog eens beoordeeld moeten worden Door de Detaillisten.

Mn, grootse probleem is dat ik er thuis gene ruimte voor heb. (Garage of een schuur) en of te wel moet ik weekends werken of het weer zit niet mee en het regent ofwel is het te warm en zeker voor een wagen met een zwarte kleur.


Als ik mijn stappenplan meedeel zal ik je naam erbij taggen. Als het goed is voor jou, natuurlijk?

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
 
Ik wil nog iets weten over wassen na het kleien of het wel of niet nodig is.
Maar, waarom wordt het dan aanbevolen om Prep (Gyeon) te gebruikten na het kleien?

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk

Het is belangrijker dat je Prep gebruikt voor je lagen (glaze/sealant/wax) gaat aanbrengen, dan is de hechting aan de lak beter. Prep tussen kleien en polijsten zie ik het nut niet van in. Als je niet gaat polijsten, dan is prep na het kleien wel nuttig.
 
Merci voor je antwoord @Cordoba.
Nee, ik ga gewoon de weg volgen van de detaillisten hier dus volgens het plannetje van de Carcleaners.
Dus achter kleien. Ga ik Polishen.
Hierop kom ik nog op terug. Spijtig dat ik vandaag weg moet of het was de ideaalste moment om aan mn auto te beginnen.


Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
 
Ik veeg altijd af na het kleien.

De lak dan...:joy:
Ik zit ook echt te twijfelen.
This, mn eerste keer vandaar.
Ik ga het op het moment zelf bekijken.
Ik ga alle sinds met monello klei en met Spray & Wipe mn auto kleien.
En hoe ik het heb gezegt, op het einde van mn rit zal ik wel zien wat ik ga doen en eventueel de foto's hier posten.

Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
 
Etape 2

Voor te beginnen met Kleien neem je een Klei van 50 gram in mijn geval van Monello en je maakt (kneed) het tot je er een pannekoekenvorm van hebt.

De klei kan je indrukken aan de bovenkant zodat je vingers er inzitten voor de stabiliteit te hebben dat je de klei zeker onder controle hebt, want 1x laten vallen is wegsmijten.

De Klei kan je gebruiken tot het vervuild is. ( telkens als het de klei vuil is, de vuile kant naar binnen plooien)

In mijn geval ga ik de klei laten glijden door Spray & Wipe te gebruiken van Poorboys.
verdund met Gedeminiraliseerd Water 1:1.

Als je genoeg tijd hebt om de auto te Polishinen. Dan kan je gans de wagen kleien en vervolgens Polishen.

Als je niet zeker van zijt kwa tijd en je hebt de auto nodig dan kan je per paneel gaan werken dan is er tenminste nog een beschermlaag op tegen eventuele vervuiling Bv wax dat er nog aanwezig is.

Per oppervlakte van 40 OP 40 cm verwerken en op tijd met een Polish Towel (Senza Bordi) afnemen.

Tenzij je een Marring hebt dan kun je de auto volledig afwassen tot je zeker van zijt dat al de residue eraf is.

Hup en dan maar naar de volgende Etape.
 
Laatst bewerkt:
Het kleien gaat behoorlijk rap, zeker als je de slag te pakken hebt. Ik klei alleen de delen die ik dezelfde dag verder ga behandelen. Dat heeft als voordeel dat je een volgende keer niet bang hoeft te zijn, dat er toch weer vast vuil zit op het deel dat je gaat polijsten, en bovendien kan eventueel aanwezige wax/sealant de lak die je nog niet gaat behandelen beschermen. Als je de auto binnen hebt staan, en 'm niet meer buiten haalt voor je de rest gaat doen, kun je overwegen alles in één keer te kleien.