• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat nodig voor uitbreiding naar machinaal polijsten?

Scuzi_

Detailing rookie
8 sep 2016
4
2
Hoi allemaal,

Momenteel doe ik alles handmatig en ben tevreden met het resultaat wat dit brengt. Nu wil ik er graag meer uithalen door ook machinaal te polijsten. Ik lees veel over de producten en combinaties, echter zie ik door de bomen het bos niet meer qua soorten pad's en hoeveel pad's + doeken ik nodig heb voor alle stappen.
Wellicht dat jullie mij hierin een goed advies kunnen geven!

Deze stappen doe ik momenteel:

Foamen - Gloria foamgun
Afspuiten
Wassen

Body - PB Slick n Suds ( 2 emmers + 2 zachte washandschoenen )
Velgen - Mix van Slick n Suds & scheutje APC ( kwast en grovere handschoen apart emmertje )
Drogen - MF doeken
Kleien - Clay lube + dodo clay(Haast nooit gedaan ivm marring die ontstaat en moeilijk zonder machine weg te halen is.)
Paint cleaner - Meguiars step 1 Paint cleaner
Ontvetten - Momenteel met een licht scheutje dreft ;) Daarna afspuiten met vlekvrij water.
Drogen - MF Doeken
Voeden - PB Blackhole + 1 pad bovenzijde 1 pad onderzijde. Uitpoetsen met MF doek
Sealant - PB EXP sealant + 1 pad bovenzijde 1 pad onderzijde. Uitpoetsen met mf doek
Wax - Collinite 845 + 1 pad bovenzijde 1 pad onderzijde. Uitpoetsen met MF pad + MF doek

Bovenstaande stappen zorgen voor een goede ( zichtbare ) bescherming van de lak en een uitstekende glans.

Als machine heb ik een DAP500 v3 op het oog. Toevalligerwijs hebben we enkel auto's met een relatief zachte lak.

Welke ( en hoeveel ) pads heb ik nodig om:

Te kunnen polijsten in verschillende gradaties?
Een glaze aan te brengen?
Een wax aan te brengen?


Elke stap zou ik met een aparte pad willen doen om te voorkomen dat producten met elkaar mixen.
Ik lees veel goede verhalen over de HexLogic pads, maar heb er helaas zelf geen ervaring mee.

Alvast bedankt! :)

Edit: Ik heb momenteel de Autoglym Super Resin polish nog liggen.
Welke polijstmiddelen kan ik het beste aan mijn collectie toevoegen?
 
de HexLogic pad's worden hier niet verkocht.

Als je je huidige set uit zou willen breiden kun je kijken naar een startset.
Daarbij kun je uiteraard kiezen tussen de 500 en de 900. Zelf zou ik altijd voor een 900 gaan om net wat meer reserve te hebben, maar ook een 500 is al een geweldige machine.

Je zou met de 500 kunnen kiezen voor deze set:

https://www.Carclean.com/product/Po...affini_Recessed_Starterskit_Power_Pack_103596

of de Scholl set:

https://www.Carclean.com/product/Po...ep_Scholl_Concepts_Monello_Starterskit_103597

Persoonlijk zou ik met een niet al te harde lak lekker gaan voor de Monello set. Is en blijft een heerlijk product!



Als alternatief zou ik ook naar deze set kijken:

https://www.Carclean.com/product/Po...affini_Recessed_Starterskit_Power_Pack_103595

Wel iets duurder, maar in mijn ogen is de aanschaf van een 900 echt de moeite waard. Niet alleen door de extra power welke in de toekomst handig kan zijn, maar vooral ook door zijn vormgeving. Het ontwerp van de 900V3 ligt echt vele malen beter in de hand dan die van de 500 en oudere modellen 900.


Enige wat ik extra zou bestellen bij de sets is een extra zwarte of rode pad voor je glaze en/of wax en een aantal doeken extra. Die gebruik je in veelvoud tijdens het polijsten. De Peluche Verde's zijn voor het afnemen tijdens het polijsten ideaal en kun je mooi in trio verpakking kopen.

Succes met je keuze!
 
Zoals hierboven al gezegd is zit je met een voordeelpakket altijd goed.
Of je nu de DAP500 of DAP900 neemt monello/scholl is een persoonlijke keuze nagelang budget.
Ik zou zelf ook altijd voor de 900 gaan, dat heb ik zelf dan ook gedaan.
(Heb voor DAP900 Scholl gekozen, vanwege 2 staps polijsten en mogelijkheid op harde lakken).

Enige wat ik inderdaad extra zou nemen zijn doeken, hier ga je heel veel van gebruiken tijdens een polijstbeurt.
Ook zou een extra set pads niet slecht uitkomen, maar dat is niet persé nodig.
 
de HexLogic pad's worden hier niet verkocht.

Als je je huidige set uit zou willen breiden kun je kijken naar een startset.
Daarbij kun je uiteraard kiezen tussen de 500 en de 900. Zelf zou ik altijd voor een 900 gaan om net wat meer reserve te hebben, maar ook een 500 is al een geweldige machine.

Je zou met de 500 kunnen kiezen voor deze set:

https://www.Carclean.com/product/Po...affini_Recessed_Starterskit_Power_Pack_103596

of de Scholl set:

https://www.Carclean.com/product/Po...ep_Scholl_Concepts_Monello_Starterskit_103597

Persoonlijk zou ik met een niet al te harde lak lekker gaan voor de Monello set. Is en blijft een heerlijk product!



Als alternatief zou ik ook naar deze set kijken:

https://www.Carclean.com/product/Po...affini_Recessed_Starterskit_Power_Pack_103595

Wel iets duurder, maar in mijn ogen is de aanschaf van een 900 echt de moeite waard. Niet alleen door de extra power welke in de toekomst handig kan zijn, maar vooral ook door zijn vormgeving. Het ontwerp van de 900V3 ligt echt vele malen beter in de hand dan die van de 500 en oudere modellen 900.


Enige wat ik extra zou bestellen bij de sets is een extra zwarte of rode pad voor je glaze en/of wax en een aantal doeken extra. Die gebruik je in veelvoud tijdens het polijsten. De Peluche Verde's zijn voor het afnemen tijdens het polijsten ideaal en kun je mooi in trio verpakking kopen.

Succes met je keuze!


Hoi Xsara Coupe,

Bedankt voor je snelle reactie! Ik snap wat je zegt wat betreft de machine, dit is nog een twijfel punt voor mij.

Ik zal naar je advies luisteren wat betreft de Monello polijstmiddelen. Wat mij nog niet duidelijk is, is hoeveel pad's je voor elke stap nodig hebt.
Het lijkt mij dat je een bepaalde kleur pad voor verschillende middelen zal moeten gebruiken. Vandaar dat het een vraagteken is hoeveel en welke pad's je voor welke stap moet gebruiken.
Als ik ergens een hekel aan heb is dat ik qua stappen rekening moet houden met de pad's die ik heb, met name omdat ik het paneel voor paneel wil gaan doen met de machine.

Rob
 
Zoals hierboven al gezegd is zit je met een voordeelpakket altijd goed.
Of je nu de DAP500 of DAP900 neemt monello/scholl is een persoonlijke keuze nagelang budget.
Ik zou zelf ook altijd voor de 900 gaan, dat heb ik zelf dan ook gedaan.
(Heb voor DAP900 Scholl gekozen, vanwege 2 staps polijsten en mogelijkheid op harde lakken).

Enige wat ik inderdaad extra zou nemen zijn doeken, hier ga je heel veel van gebruiken tijdens een polijstbeurt.
Ook zou een extra set pads niet slecht uitkomen, maar dat is niet persé nodig.

Hoi Ferdy,

Jij denkt dat ik goed zit als ik alle pad's dus dubbel heb? Als ik bijvoorbeeld kijk naar de "Black finessing Pad" dan wordt er verteld dat dit voor het aanbrengen is van glaze/wax/sealant. Stel dat ik eerst een glaze ga aanbrengen, dan zou ik daarna met een schone pad toch de sealant of wax aan moeten brengen ivm cleaners ?

Rob
 
Één pad voldoet in feiten per stap, echter zal je dan niet goed door kunnen werken omdat je de pad steeds tussentijds moet schoonmaken en droogdraaien.
Ik zelf werk wel met één pad, de extra tijd die het daarmee in beslag neemt is voor mij nog niet hinderlijk geweest.

Na de glaze zou je de pad kunnen schoonmaken om hier daarna mee te waxen, echter zou ik zelf kiezen om een extra pad te nemen speciaal voor de wax.

Hier alvast wat info;
conv_1107.jpg
 
  • Leuk
Reactions: Scuzi_
Één pad voldoet in feiten per stap, echter zal je dan niet goed door kunnen werken omdat je de pad steeds tussentijds moet schoonmaken en droogdraaien.
Ik zelf werk wel met één pad, de extra tijd die het daarmee in beslag neemt is voor mij nog niet hinderlijk geweest.

Na de glaze zou je de pad kunnen schoonmaken om hier daarna mee te waxen, echter zou ik zelf kiezen om een extra pad te nemen speciaal voor de wax.

Hier alvast wat info;
Bekijk bijlage 87157

Ferdy, dit is dus voor mij de hamvraag: Bij welke stappen moet jij de pad tussentijds spoelen en drogen?
Als ik dat weet, dan kan ik die betreffende pads dubbel kopen zodat ik voor alles een " dedicated pad" heb.

Rob
 
Bij elke stap, als de pad verzadigd is zal de werking en correctie afnemen.
Als je bijvoorbeeld de motorkap hebt gedaan, of een gedeelte hiervan. Met bijvoorbeeld veloce op de gele pad moet je deze tussentijds zuiver maken met afwasmiddel en water (met de hand), daarna droog draaien met de machine in een emmer.
Voordat je aan het zijscherm of de deur begint.

Dan heb je dus voordeel aan meerdere pads, dan hoef je niet zo vaak tussentijds af te spoelen.

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is.
Misschien kan iemand anders me helpen met de uitleg.
 
  • Leuk
Reactions: Scuzi_
Scuzi,
Tijdens het polijsten maak je na ongeveer twee keer een klein paneel of bv halve/derde motorkap je polijst pads schoon. Dit zijn in de genoemde sets de gele, oranje en witte pads. Dit is prima te doen in een emmertje water met een scheutje dreft en kan dan ook prima met één pad.

Wax en sealant zijn producten die uiteraard bedoeld zijn om zoveel mogelijk waterafstotend te zijn en zijn dus moeilijker uit te wassen, hier gaat tijd in zitten dus misschien zou je van de zwarte pad één of twee extra kunnen nemen zodat je na je glazen direct door kunt en niet tien minuten je pad staat te wassen. Ook dat kan prima met één pad, maar dan sta je dus te wassen.

Komt uiteindelijk neer op persoonlijke voorkeur, als het alleen voor je eigen auto is kan ik me voorstellen dat je lekker de tijd ervoor neemt en maakt het dus allemaal niet zoveel uit. Kom je erachter dat je het verschrikkelijk vind om tussendoor te wassen kan je altijd nog een setje extra pads bestellen.

Wat ik je wel wil meegeven is dat met verkeerd gebruik, te weinig wassen van de pads of een scherpe rand raken, deze kunnen beschadigen of zelfs van de velcro loskomen. Kan per ongeluk gebeuren en gebeurt je dan waarschijnlijk nooit meer omdat je ervan leert, maar op het moment dat dat gebeurt en je maar één pad van elke kleur hebt kan je niet meer verder.

Dat laatste is net als je laatste beetje klei of laatste wax pad op de grond laten vallen verschrikkelijk irritant.
 
  • Leuk
Reactions: Scuzi_