• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wat vragen jullie ervoor?

Sugr_81

Detailing addict
12 apr 2016
339
70
43
Oost Vlaanderen
Vandaag heb ik een voorbereiding gedaan om voor morgen te (polijsten) als tenminste het weer meevalt.

En heb ook meteen de motor gedeelte opgepoetst met de producten van Meguiars Engin stap 1 en stap 2.

Nu de volgende wat ik wil vragen is toen ik bezig was met de detailing van mijn wagen kwam 1 van de geburen me vragen of ik zijn auto ook niet eens in de watten kon zetten en wat ik ervoor zou vragen.

Deze is een witte Mercedes SLK de foto's zullen er nog volgen.

Hier nog wat foto's van mijn wagen en de motor gedeelte.
439474f9ddce2ecad3a6550518feddfc.jpg
19f4ef5914c9389e1fc67e71af5f170c.jpg



Verstuurd vanaf mijn SM-N9005 met Tapatalk
 
Het zal denk ik liggen aan het aantal uur dat je verwacht er mee bezig te zijn. Dat dan in relatie hoeveel de buur er voor over heeft. Uiteindelijk bepaalt het budget de tijd die erin gestoken kan worden.
 
  • Leuk
Reactions: Sugr_81
Hier in Rotterdam rekent de "Turk om de hoek" soms minder dan 20 euro per uur. De kwaliteit van het werk is dan niet echt top.
Diventa Bella rekent dacht ik, afhankelijk van de klus, rond de 45 euro/uur.

Wat je voor je buur wilt rekenen? Dat hangt er wat mij betreft vanaf of het nuttig/leuk is om wat te oefenen (met bijvoorbeeld nieuwe producten die zij dan deels betalen) hoe aardig jij je buur vindt, of het een lekker w**f is, etc....
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Sugr_81
Heel eerlijk ...... Ik ben gestopt met auto's voor een ander te detailen , deels omdat het me gewoon ontbreekt aan tijd , deels omdat ik ouder word :p , maar ook omdat ik wil detailen als IK daar zin in heb ...... Als je het voor een ander gaat doen dan zit daar toch vaak een tijdsdruk achter zodat je niet altijd de resultaten kunt halen die jij graag ziet , of je krijgt wel de tijd maar ziet dat ze hem het volgende weekend weer door de krasstraat heenhalen ..... Wat betreft een prijs .... Als je gaat rekenen wat je kwijt bent aan spullen , afschrijving /slijtage van je machine , pads e.d . en je wil er ook nog wat aan overhouden (voor niks werken kun je overal ) dan ben je in de ogen van een buur/familielid al snel te duur , want het poetsbedrijf (die beun met zn Rotary en produkten met fillers die de wasstraatkrassen zo mooi maskeert ) rekent maar 75 euro en dan heb je hem met 3 uurtjes klaar (totdat ze volgende week lekker in het zonnetje hun auto staan te wassen met een spons en ze zien een hele rare vettige waas (hologrammen ) en allemaal poetsbanen over hun auto ) Nee , laat mij maar gewoon lekker mn eigen auto vertroetelen en laat mn buur zelf maar beslissen wat ie met zn auto wil doen
 
  • Leuk
Reactions: Sugr_81 en opelmark
+1 voor bovenstaande reacties, het zal echt aan de tijd liggen die je nodig hebt om een goed resultaat te krijgen.
Daarbij komt nog het gebruik van producten/slijtage machine/pads etc.
Wat is de verwachting van je buur? Wat heeft hij ervoor over? De bedragen kunnen namelijk hoog uitvallen en je zult moeten kijken wat zijn budget is en of hij dit ervoor wilt neerleggen.
Als ik een auto voor een ander doe zit je al gauw op 1,5 dag tot 2 dagen en dat tikt al lekker aan in de uren.
 
  • Leuk
Reactions: Sugr_81
Wat je vraagt ligt er echt helemaal aan waar jij gelukkig mee bent. Uiteraard moet je je materialen eruit hebben en verder ligt het er helemaal aan waar jij je goed bij voelt.
Ik heb auto's gedaan voor materiaalkosten +25 euro omdat ik het echt een leuke auto vond, tijdens het detailen gezellig met de eigenaar over auto's kon babbelen en omdat ik happy werd van de waardering die diegene voor mijn werk had.
Anderzijds heb ik ook wel eens een substantieel bedrag gerekend voor iemand die zijn afgeleefde leasebak moest inleveren en die bang was voor een dikke rekening vanwege de onderkomen toestand van dat ding. Uit zo'n klus haal je enkel wat voldoening door de before en after, maar niemand wordt er echt blij van verder. Dan compenseer ik dat financieel.
 
+1 voor EJ2

Ik heb ook een paar wagens voor buren, kennissen en familie gedaan voor materiaalkosten + wat extra. Dan wel uitgelegd dat ik de tijd niet in tot 100% polijsten ging steken tenzij ze vanaf dat moment wekelijks met de hand gingen wassen. Werd dan een compromis wat uitkwam op goed wassen, kleien, cleaner, lokaal polijsten van krassen en dan wielen en waxen. Waren ze helemaal blij met hun 'nieuwe' auto en ik ben dan helemaal happy als ik twee weken later een telefoontje krijg met hoe mooi ie nog is;)

Doe het vooral als ik inderdaad met het geld nieuwe spullen kan proberen of de auto een leuk project is!
 
Bij mij in de straat hebben ze het ook wel eens gevraagd...
BMW 3 Serie Station. €200. Leek me een nette prijs. Maar nee. Dat was veel te veel. Want ergens anders doen ze t voor de helft.
Nou. Boeien. Ga je daar heen haha.

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
 
  • Leuk
Reactions: Stender en Sugr_81
Ik heb mijn schoonbroer zijn auto eens gratis gedaan. Het is goeie familie die ons ook wel eens met iets komt helpen. Daar kan je geen geld voor vragen, vind ik. We hebben ons een vijftal uur geamuseerd, we hebben samen zijn Nissan Navara eens onder handen genomen. Lekker gezellig, wat praten, een pintje drinken, rustig tempo. Dat was ontspanning, en hij heeft dat zeer geapprecieerd. Ik zou het onbeschoft gevonden hebben om iets aan te rekenen.
Maar binnenkort ga ik de Captur van een kennis doen. Daar ga ik wel iets voor aanrekenen. Maar ook niet veel hoor. Verbruik van producten, al is dat moeilijk uit te rekenen.
 
@Bartman: uiteraard is veel afhankelijk van de doorlopen stappen en gebruikte producten, maar bij een full detail zit je snel aan ca. 4 tientjes materialen.
 
Maar ik denk dat er voor een Navara wel meer product nodig is dan voor een MX-5 hee :)
En de prijs van het product zelf. Je kan een wax van 40 € gebruiken, of je kan er één van 140 € gebruiken. Het is moeilijk uit te rekenen om welk bedrag er uit je potje is.
 
Ik doe eigenlijk zelden een betaalde klus.
De eigen auto, die van mijn vriendin, van familie en vrienden zitten geen prijskaartje aan. Die doe ik voor de lol.
De enkele keer dat ik iemand kan vinden die er wat centjes voor over heeft, reken ik niet eens de hoofdprijs. Ik moet er wel lol aan hebben; als dat niet het geval is, kan ik er net zo goed niet aan beginnen.
En zo raken er nog eens wat spulletjes op. Heb ik toch al veel teveel.
 
Ik bepaal mijn eigen prijs. Zijn ze het daar mee eens dan prima, want dan kan ik ook het
resultaat behalen wat ik wil en denk dat mogenlijk is.
Ik ga niet voor een lage prijs een, in mijn ogen, 'halve' klus doen. Dat voelt niet lekker.
Vinden ze het bedrag te hoog dan kunnen ze naar een ander, no hard feelings.
Komt nog bij dat voor coatings de voorbereiding en de produkten duurder zijn.
Dat zijn dan meestal ook wel de autoliefhebbers dus die vinden het resultaat
belangrijker dan de prijs.
Ga je echt ieder uurtje terugrekenen dan valt het nog mee qua prijs.
De bonus krijg je dan in de vorm van een openvallende mond en iets in de zin
van : "Is dat mijn auto?"
 
  • Leuk
Reactions: Sugr_81 en Tommy86
Allemaal duidelijke verhalen en antwoorden hierboven.

Ik twijfel er zelf ook nog weleens over om betaalde klusjes te doen. Maar de meeste mensen willen hun auto "gewassen" hebben en niet "gedetailed". Dat verschil is altijd het eerste wat ik uitleg, en dat schrikt de meeste mensen meteen af. Want dan is de prijs ineens heel hoog voor "poetsen".
 
  • Leuk
Reactions: Sugr_81
Ik begon met gratis dienstverlening, haha! :p Auto's van familie, vrienden en kennissen. Echter was de mond-tot-mond reclame sneller als ik bij kon houden en was ik aardig druk met detailen. Ik vraag dan ook mijn eigen onkosten terug en ruim de tijd die ik nodig heb. Ik maak geen winst omdat ik bezig ben om mijzelf te
re-integreren en dus is alles een investering in mijzelf.

Denk bijv. aan de ZenithBlau Porsche Carrera 911 GT3 die ik behoorlijk grondig heb aangepakt. Hiervoor vroeg ik mijn onkosten (dus alles wat het mij zou kosten aan producten/materialen/afschrijvingen) en dan is de tijd die ik erin steek een investering voor mijzelf om dingen te leren, naast het feit dat het een dikke bak was om te doen. (nieuw; Velgen coating, lakcoating, leer behandelen, nieuwe producten proberen, etc)

Als ik ooit de volle pond zou gaan vragen, dan was mijn intentie om in de buurt te blijven van de poetsbedrijven bij mij in de buurt. Ik pakte de gemiddelden van hun diensten en wilde hier bij in de buut blijven. (Bruto prijzen) Echter wijk ik hier vanaf moment één eigenlijk al vanaf omdat wij als detailers weten wat we doen en veel kennis hebben van wat ons onderscheid van ''poetsers''. Voor het schamele bedrag vanaf €50,- kan je al je auto laten ''poetsen'' en dan lach ik hardop;

''Auto snel wassen met de HD, naden/kieren uitspuiten met de compressor, drogen met een zeem, Rotary eroverheen knallen en misschien een beetje proberen te finishen, glaze o.i.d. erover om de boel te maskeren, snel een goedkoop waxje erop''
'' Interieur stofzuigen, ramen schoonmaken, siliconen overal, beetje mierenneuken, klaar''


Een klein voorbeeld -->

Toevallig heb ik vanochtend iemand gesproken die het interieur van zijn auto weer netjes wilde hebben. Veel verdroogd kunststof, onverzorgd leder, stoffen bekleding van de stoelen/vloeren/matten erg vies, ramen licht bekrast en vet, hemelbekleding vies, rubbers uitgedroogd, stof overal, etc. Voor €35 - €45,- kan je dit allemaal weer netjes krijgen bij vele bedrijven. Echter zou ik dan meer in rekening brengen omdat ik weet dat er in mijn werk meer kwaliteit zal zitten.

Matten eruit + stofzuigen.
bekleding en kieren/naden stofzuigen.
Auto stofzuigen.
Bekleding oppervlakkig reinigen.
Kunststof schoonmaken met een sopje (dashboard/deuren/console/etc)
Ramen schoonmaken
Met een kwastje wat mierenneuken.
Rubbers en kunststof met siliconen/cockpitspray praktijken.

------------

Kunststof reinigen, opschuren met melamine en voeden.
Matten eruit, stofzuigen, borstelen, diepreinigen, randen bijwerken. (afbranden afraffelen, etc.)
Hemelbekleding stofzuigen, zacht borstelen en diepreinigen.
Stoelbekleding stofzuigen, borstelen en diepreinigen. (stof/leer)
Gehele auto stofzuigen, met luchtdruk het vuil onder stoelen/kieren en naden vandaan spuiten,
rubbers en dorpels met luchtdruk afspuiten, opnieuw stofzuigen.
Glaswerk ontvetten/reinigen.

(Eventueel andere bekleding diepreinigen, Fabric Guard, Kleervue bnnenzijde, etc.)

Deze manier vergt meer tijd en product/materiaal, maar de kwaliteit is hoger. De vraagprijs is dus ook hoger als van het bedrijf om de hoek.



Het kan zo gek als je wilt en mensen zijn bereid om dit te betalen als ze overtuigd raken van de kwaliteit. Voorafgaande aan de detail en/of als uit eigen ervaring word gezien dat de dressing lang blijft zitten, de auto écht overal schoon is, dingen niet alleen een mooi laagje erover hebben maar ook daadwerkelijk schoon zijn, etc.

Ik vergelijk het vaak met de loodgieter of andere soortgelijke vakken; ''Werk dat niet in het zicht zit, dat kan snel en lelijk''

Maar de goede vakman maakt het ook goed en mooi waar het niet zichtbaar is. Eer van zijn werk, voldoening en kwalitatief goed. :p



Greetz
 
  • Leuk
Reactions: Sugr_81 en Ferdy
EDIT -->

De ene persoon is tevreden met snel en prima, de ander wilt het goed gedaan hebben.
De ene persoon betaalt met tegenzin 5 tientjes, de ander legt van harte het driedubbele neer.


Dit zal met veel dingen zijn, uiteraard.
 
  • Leuk
Reactions: Sugr_81