• Carclean.com - The Car Care Shop

    Welkom op het forum van Carclean.com! Carclean.com is dé shop voor autopoetsmiddelen. En hier op ons forum vind je antwoorden op al je (poets)vragen.

    Ben je op zoek naar autopoetsmiddelen en wil je deze aanschaffen? In onze Carclean.com webshop vind je het grootste assortiment car care producten van de Benelux.

    • Unieke speciaalzaak in autopoetsmiddelen
    • Advies op maat door vakkundige medewerkers
    • Ongekend groot assortiment
    • Voor 21.00 uur besteld, dezelfde werkdag verzonden!
    • Makkelijk betalen: iDEAL, Credit Card, Mister Cash

Wax verwijderen

Janvis

Detailing addict
9 aug 2015
229
50
43
Beste allemaal,

Ik heb vorige week mij auto opnieuw in de wax gezet maar als het weer een beetje mee zit dat wil komend weekend de motorkap nog een keer gaan polijsten omdat ik toch niet helemaal tevreden ben met het resultaat van een poosje geleden. Nu is mij vraag hoe ik de wax het beste kan verwijderen van de motorkap, is het voldoende om na het wassen en drogen de motorkap met PREP af te nemen?? of haal je daarmee niet alle wax weg?

Groeten JW
 
Er zijn mensen die een overdosis shampoo gebruiken evt icm een scheut APC . Ikzelf gebruik nooit APC maar PB Bugsquash wat ik op de lak spray (vaak ook nog Iron x als voorbereidende stap) en daarna wassen met een overdosis shampoo. De evt restanten gaan eraf met kleien.
 
Gewoon wassen, evt. kleien en dan polijsten...
Waarom zou je de waxlaag willen verwijderen als je toch al gaat polijsten?
Naar mijn mening zul je er (vooral als je alleen de motorkap gaat doen) totaal geen hinder van ondervinden als je gelijk gaat polijsten.
 
ivo's;n432873 zei:
Naar mijn mening zul je er (vooral als je alleen de motorkap gaat doen) totaal geen hinder van ondervinden als je gelijk gaat polijsten.

DIt idee had ik ook. Ik ga binnenkort wéér mijn BMW polijsten omdat deze er 1 dag uitziet zoals op mijn Avatar, en daarna word hij met de dag doffer. Hij staat inmiddels in 2 lagen Purple Haze, maar wil de WaxOyl 100+ gaan aanbrengen.


Greetz
 
De enige manier om een waxlaag echt te verwijderen in door te polijsten of een paintcleaner te gebruiken.
 
Je kan daar gewoon aan beginnen polijsten, dan neem je die waxlaag weg.

Quantoxx;n432875 zei:
DIt idee had ik ook. Ik ga binnenkort wéér mijn BMW polijsten omdat deze er 1 dag uitziet zoals op mijn Avatar, en daarna word hij met de dag doffer
Wat steek jij dan uit met je BMW? :|
wanneer je wage gepolijst is en beschermd is met een waxke, dan blijft die toch minstens een paar maanden glimmen?
 
Inderdaad gewoon wassen, kleien en dan polijsten. Lijkt mij geen probleem.

Overdosis shampoo al dan niet i.c.m. APC is m.i. gewoonweg zonde van het geld!

Mocht je alleen willen waxen: wassen, evt. kleien, paintcleaner en dan bescherming aanbrengen.
 
Ric325i;n432872 zei:
Er zijn mensen die een overdosis shampoo gebruiken evt icm een scheut APC . Ikzelf gebruik nooit APC maar PB Bugsquash wat ik op de lak spray (vaak ook nog Iron x als voorbereidende stap) en daarna wassen met een overdosis shampoo. De evt restanten gaan eraf met kleien.


Het overdoseren van shampoo en het gebruik van APC om je wax te verwijderen is een erg inefficiënte, dure en half gare oplossing die ik afraad. Het werkt echt voor geen meter en dat heeft het ook nooit gedaan.

Het is ook een fabel dat restanten wax met klei weggehaald zouden worden. Het is gewoonweg niet waar.

Shampoo, APC, Bug Squash enzovoorts tasten een wax wel aan, maar halen het helemaal niet efficiënt of gelijkmatig weg. Het wordt echt een rommeltje daardoor. Hetzelfde geldt voor klei, klei kan de kwaliteit van de wax aantasten, maar zal het niet grondig verwijderen. Ik durf zelfs te zeggen dat je met klei maximaal 30% van je waxlaag verwijdert en dat de rest - al dan niet beschadigd - op de lak achterblijft.

De enige goede methode voor het verwijderen van wax is het gebruik van een paint cleaner. Mocht je gaan polijsten dan is dat al voldoende, want in elk polijstmiddel zit een paint cleaner.
 
Mijn stappen hiervoor:
- wassen
- kleien
-PB Proffesional Polish
- stappenplan polijsten.

Uiteraard ook als ik in een goede bui ben voor het kleien de Non Ferro en Gyeon Tar of Valet Pro Tar and Glue remover.

Misschien is dit niet allemaal nodig maar vind het gelijk leuk en geniet ervan om deze stappen zo uit te voeren.
Het geeft mij het idee en gevoel dat de lak dan echt helemaal schoon" kaal" is voordat ik begin met polijsten.

Net zoals ik na het polijsten de auto afneem met Prep voordat ik een wax of sealant erop smeer.
Sommige vinden dit niet nodig en slaan deze stap over en brengen gelijk een wax aan.
 
De prof polish stap snap ik niet helemaal. Heeft volgens mij niet echt een toegevoegde waarde als je die voor het normale polijsten doet. Zoals Tim al zegt, zitten er in polijstmiddelen ook een paint cleaner.
 
En als je nu niet wilt polijsten en alleen maar een nieuwe laag wax erop wilt doen.
omdat de oude laag wax zijn beste tijd heeft gehad.

Wat is dan de beste oplossing?
 
Tomas eerlijk gezegd heb ik daar nooit zo bij stilgestaan. Toen ik net begon met polijsten begon ik ook gewoon met polijsten en deed ik deze stap met PB PP niet.
Toen ik later een sample kit van PB gekocht en het ging uitproberen vond ik dit erg prettig werken.
Ik heb hierover ook contact gehad met CC. Er werd mij toen ook uitgelegd dat het niet hoeft, maar het is een detail. Het kan, en het is ook voor mij een uit de hand gelopen hobby waar ik alles stap voor stap lekker wil uit proberen en kijken waar ik het meeste voldoening uit haal.

Heb bijv. laatst een zwarte werkbus uit 2001 onder handen genomen. Er hadden hier ook stickers opgezeten en de lak was erg verweerd.
Na het kleien heb ik een rondje gemaakt met de PB PP icm witte pad. Pas na deze hit kwam de glans al behoorlijk terug en zag het er al stukken beter uit. Hierdoor kon ik ook veel beter de lakdefecten zien ( werk buiten).

Zoals al eerder gezegd vind ik dit gewoon fijn werken en haal ik hier voldoening uit. Maar ik zal deze info zeker meenemen als ik een keer in tijdsnoot zit. Dan sla ik deze stap gewoon over. En in de toekomst zal mijn werkwijze misschien wel veranderen omdat ik meer ervaring heb opgedaan op bijv. meetings of een oliebollen avond bij CC :-D;)

Als ik met mijn eigen auto bezig ben doe ik dit gewoon altijd.
Als ik iets nieuws wil proberen kwa bescherming voor de lak doe ik altijd alle stappen t/m de PB PP.
En dan daarna nog een rondje Gyeon Prep. En misschien is deze laatste stap ook niet nodig, en product verspilling. Maar dat maakt mij niks uit. Leef maar 1 keer, dus geniet ervan.
Voordat ik iets nieuws wil proberen haal ik erg veel info van oa dit forum. Het moet wel een beetje logisch blijven, niet dat ik me hele auto ga insprayen met APC of een velgen reiniger.
 
WOW wat een hoop reactie's, maar ik merk dat ik weer veel te moeilijk heb gedacht :-D Ik ga het weekend gewoon lekker de kap wassen en kleien en dan polijsten.

Bedankt voor de hulp mannen :)^
 
Hey Jan, ik neem aan dat je de kap recent nog hebt gekleid, dus dat is niet meer nodig en misschien zonde van je klei. Gewoon polijsten tot je de kap wél naar je zin hebt, dan is je bestaande wax ook weg.

Nieuwe erover en klaar.
 
Klopt, een dikke maand geleden is de hele auto gekleid.

Ben nu eerst aan het kijken naar een andere motorkap van de sloop omdat mij eigen wel erg vol steenslag zit, heb 1tje gevonden in de kleur van de auto. Tevens heb ik zo het nu lijkt ook een RS bumper in kleur gevonden dus moet ff kijken wat ik ga doen.
 
Vind het inderdaad altijd maar tricky om andere panelen te matchen qua kleur. Mijn huidige motorkap is door de vorige eigenaar ook vervangen door een sloopkap en dat valt nu enorm op. Kleurverschil is enorm en de staat is 10x slechter als de rest. Blanke lak komt er met de vierkante meters tegelijk van af.


Greetz
 
Ik ben het idd met jullie eens dat het altijd tricky is met kleurverschil. Maar zo'n RS bumper in kleur vind je maar zelden en een bumper laten spuiten is met eigenlijk wat te duur. De bumper die er nu opzit is behoorlijk beschadigd omdat ie ooit eens wat geraakt heeft. Wordt ff goed kijken dus in hoe verren de kleuren gaan afwijken.

Enige nadeel is dat ik 600 Km moet rijden voor de onderdelen......