Werkingstijd wax

Discussie in 'Wax, Sealants en Detailersprays' gestart door Black Lion, 27 mei 2008.

1. Black Lion

Black Lion Detailing addict

Leuk bevonden:
    0
    Hoe zit het eigenlijk met de werkingstijd van de wax. Ik hoorde dat de m16 wel een half jaar mee kan gaan namelijk.
    Nu vroeg ik me zelf af wanneer het tijd is om overnieuw te gaan waxen.
    Hoe kun je merken dat de wax laag minder wordt?

Ik dacht zelf als het vuil er moeilijker af wil, maar ik vraag me af als je een goede shampoo gebruikt, dit verschil wel kunt merken.
    Ik dacht anders aan de mate van beading, maar dat wordt vast niet minder als je elke keer uqd gebruikt.

2. Tim

Tim Master of Bling
    Medewerker

Leuk bevonden:
    713
    Normaal is het de mate van beading inderdaad, maar UQD gooit daar wel wat roet in het eten. Ook voor de mate van gladheid. Ik denk trouwens wel dat de beading van de UQD minimaal zal zijn als hij geen wax heeft als ondergrond!

Een half jaar voor de M16 is een utopie wat mij betreft, hij is wel duurzaam, maar in ons klimaat verwacht ik dat het na een maand of 3 echt wel afgelopen is met je M16 laag.

Collinite #915 is duurzamer dan de M16, dus als je een nog duurzamere wax zoekt, probeer deze dan eens.

3. stimpy68

stimpy68 Detailing guru

Leuk bevonden:
    5
    Lastige te beantwoorden vraag... is helemaal afhankelijk van het weer en de gereden kilometers. Een keer waxen in de 3 tot 6 maanden kan echt geen kwaad, je hoeft niet te wachten totdat de oude waxlaag verdwenen is voordat je een nieuwe aanbrengt. Het gebruik van UQD maakt het inderdaad lastiger om te bepalen wanneer je lak een nieuwe waxbeurt nodig heeft.

4. Black Lion

Leuk bevonden:
    0
    Ofwel het valt totaal niet te merken door het gebruik van uqd dat je wax laag aan vervanging toe is, alleen zonder het gebruik van uqd want dan wordt de beading minder.

5. stimpy68

stimpy68 Detailing guru

Leuk bevonden:
    5
    Zo zou je het ook kunnen stellen. :-"

6. Jeroen

Jeroen Detailing guru
    Tester of Bling

Leuk bevonden:
    507
    Als ik zin heb om mijn auto te waxen... dan doe ik dat! :p

En dan maakt het me totaal niet uit hoelang de wax erop gezeten heeft! :D

7. Black Lion

Leuk bevonden:
    0
    Als ik ga waxen wil ik wel een goede voorbereiding hebben, maar ik heb weinig zin om telkens te kleien, wat me veel materiaal en tijd kost.
    Zijn hier andere mogelijkheden voor om toch eerst je lak goed klaar te maken?
    Misschien direct een paintcleaner gebruiken?

8. Tim

Tim Master of Bling
    Medewerker

Leuk bevonden:
    713
    Ja hoor de Paint Cleaner is prima. Geeft misschien niet het onderste uit de kan, maar het kan zonder problemen!

9. Gerbrand

Gerbrand Detailing rookie

Leuk bevonden:
    0
    Kleien hoeft idd niet altijd te gebeuren. Als de ondergrond weer fris is door middel van wassen en cleanen kun je weer de wax aanbrengen.

Voor optimaal results wel kleien

10. PT Cruiser

PT Cruiser Detailing addict

Leuk bevonden:
    1
    Stel:

Je hebt in januari je auto volledig behandeld. Ik bedoel: wassen, kleien, polijsten, eventueel sealen, waxen.

Eind maart zit je waxlaag er dan een kleine 3 maand op. De bescherming zal dus nog niet volledig verdwenen zijn. Als je dan opnieuw wil waxen of sealen, kan je dat dan gewoon bovenop de oude laag doen, hierbij gebruik maken van een zuivere wax. Of heb je een cleaner wax (of eerst met paintcleaner en dan waxen) nodig om de oude waxlaag er af te halen? Of moet je ook eerst terug kleien?:weetniet

Mss lijkt dit voor de experts te simpel om uit te leggen, maar domme vragen bestaan niet.
    :grinning:

11. stimpy68

stimpy68 Detailing guru

Leuk bevonden:
    5
    Je zou een cleanerwax kunnen gebruiken, dan verwijder je meteen de restanten van je oude waxlaag, maar je kan er ook gewoon een pure wax overheen doen. Wat je eigenlijk altijd moet doen is om je lakoppervlak te evalueren, kijken en voelen hoe deze er aan toe is, dan weet je bijna zeker wat de te volgen stappen zijn. Je auto kan zo vervuild zijn na 3 maanden dat een klei beurt toch nodig is, dat weet je nooit zeker.

Kleien = voor vervuiling OP de lak
    Cleaner = voor vervuiling IN de lak

Met klei verwijder je een deel van je waxlaag, maar omdat deze ook in de lak zit verwijder je dus met een cleaner altijd je waslaag helemaal.

12. PT Cruiser

PT Cruiser Detailing addict

Leuk bevonden:
    1
    Bedankt voor het heldere antwoord.

13. sjoerdnijhuis

sjoerdnijhuis Detailing rookie

Leuk bevonden:
    0
    Zo doe ik dat ook :)
    Meestal elke maand...:)^

14. Jeroen

Jeroen Detailing guru
    Tester of Bling

Leuk bevonden:
    507
    nou indd!

Ik was al om de 2 weken... meestal zit daar gewoon 1x gewoon wassen tussen +uqd, en de andere wasbeurt ( weer 2 weken later)gaat er een origineel laagje wax over (maar merk toch dat mijn potje pete's snel indampt :(

Ach, des te eerder heb ik weer een reden om een nieuw potje wax aan te schaffen :)
    (ben mijn collectie al een beetje aan het uitdunnen wat betreft, producten die ik dubbel heb staan en welke ik niet meer gebruik) :)

15. Black Lion

Leuk bevonden:
    0
    Ik was mijn auto om de week. Vaak was ik hem dan, ruiten met nxt glass cleaner, wax boosten met uqd en velgen schoon met shampoo en ff stofzuigen dan.
    Sinds dat ik mijn auto heb (oktober) heb ik hem 2 of 3 keer gewaxt met nxt tech wax.